Den trevliga Snack och updateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden

Du kan inte låna ut hästen på foder med förbehållet att det tränas för tränare regelbundet? Varannan vecka eller vad som helst som känns bra?
Tror att får man väl en "egen" häst att träna på så faller det mesta på plats ganska snabbt rent kunskapsmässigt och jag personligen hade hellre lånat ut en häst på foder till någon som bryr sig till 100% än någon duktigare ryttare som jag inte vet om den är lika mån om hästen.

Kan man ha sådana krav på en fodervärd då? Och är det isåfall okej att säga några tränare som h*n inte får träna för, då jag själv har ridit för dem och vet att deras metoder förstör mer än de hjälper för min häst. Det känns ju inte helt okej att styra sånt om man lämnat ut hästen på foder.
Jag tror som du att mycket faller på plats ganska snart om man har en häst på heltid, iallafall om man har bra förutsättningar för att lära sig (tränare, kunniga stallkamrater osv) och det viktigaste är ju att ryttaren bryr sig om hästen.

Det verkar ju som en jättefin möjlighet för er båda och som jag förstått det är det väl inte direkt en unghäst som du ska låna ut, utan en "färdig" häst? Då hade jag inte tyckt att det gjort så mycket om hästen inte får prestera på topp av vad den har kapacitet för utan får gå på ryttarens nivå.

Ja, det är en lite äldre "färdig" häst som väl har gjort sitt på tävlingsbanorna.
Det kanske inte gör så mycket om den inte får gå "på topp", men jag är mer rädd för att gångarterna ska bli dåliga, att den rids på ett sådant sätt att den drar på sig någon skada eller så. Och att den kanske blir "gammal", om den inte rids och tränas så målmedvetet. Det är ju svårare att bygga upp en äldre häst igen, än en ung häst.
Men samtidigt så kanske hästen skulle tycka det var ganska skönt att slappa och inte behöva anstränga sig så väldigt.

Jag håller med om att det hade varit toppen!
Men jag hade inte viljat ha kvar en foderhäst under ägarens överseende, och jag tror de flesta fodervärdar känner liknande. Man vill ju ha en "egen" häst, inte liksom ta hand om någon annans häst när ägaren står och tittar på.

Fast det beror väl helt och hållet på syftet med att ha hästen på foder. Om man skaffar foderhäst för att få känna på att ha en egen häst så är det ju inte så kul med massa regler och övervakning. Men om man gör det för att utvecklas som ryttare, för att lära sig om hur man sköter en häst för att kanske på dikt kunna skaffa en egen så är det ju optimalt!
Då kan man ju få hjälp av ägaren som känner hästen och ägaren kan dela med sig om hur hästen brukar tränas. Med hjälp av en tränare som har tränat hästen tidigare får man ju drömläge att utvecklas tillsammans med en häst man tycker om.

Så hittar man bara ett koncept som båda är intresserade av så kan det ju bli kanon!

KL.

Jag hade tänkt mig att inte rida Karl idag, men jag ändrade mig pga vackert väder och härligt att vara ute.
Han är verkligen totalt fräsch - och pigg och understimulerad och minns faktiskt det vi kunde för ett år sedan.

Idag gjorde vi ett experiment: handhästgjorden under sadeln på Karl, sätta fast Aldar. Aldar fattade vitsen, Karl gick snett, jag fick transportgrimskafter mot skenbenet - ont!
Men gossarna hamnade där det var meningen och det var bara lite stökigt i början. Karl alldeles för pigg och jag blev lite väl bestämd i munnen på honom - men vad ska man göra? Det blev hur som helst väldigt trevligt på slutet.

Barmi trevlig också, och lade in ett par travsteg igen. Härligt!

KL

Projekt boot-provning fortsatte idag med boots nummer tre vilket var ett par lätta 100g G-boots. De kändes inte riktigt bra så vi provar vidare.

Sol förvandlades över en natt och blev EXTREMT passig, har aldrig varit med om något liknande trots att jag ridit grisepassare måååånga gånger. Så nu provar vi boots, problemet är bara att hon istället blivit väldigt travtaktig med bootsen. Har fått kämpa för att få takten någorlunda ren. Så jag har gått ner från 220 till 170 till idag då 100g. Idag kändes hon passtaktig igen så får kanske gå tillbaka och testa ett par lite tungre.

Idag provade vi dessutom en Equipe-sadel, grymt skön sadel! Tyvärr gled den fram lite, först bara när hon pass/töltade, men sen såg jag att den gled lite även i traven, men inte lika mycket. Ska prova igen med en gelpad och se om den ligger kvar. Annars ligger den bra på henne nu. Provade den i höstas och då låg den skitdåligt, hon har ändrat sig supermycket sen dess.
Ska även prova en Albion och en Hilbar. Spännande! :)

Oj bra fråga. Islandsmodell var det, men vet inte vad den heter. Singelkåpa hade den om det kan ge nån ledtråd.

Ja som tur var så vet jag en begagnad av samma modell som är till salu. Fortfarande mycket pengar, men betydligt humanare än nypris. Ska prova ett par gånger till och se hur det går. Målet är att få till takt och balans i gångarterna så att sadeln inte knuffas fram. Hehe ja, vi får väl se hur det blir med det där, jag vill ju helst att det ska bli i år så vi kanske behöver fuska med antiglidpad ett tag. :angel:

Tur att nån av oss har koll ;)

ps. Vad gör du här så sent, du ska ju sova och ladda!

*kl*
Till flera i tråden

Har verkligen Niela bett om att få denna diskussion om sig och hur stor eller inte stor hon är på sin häst? Jag tycker det känns olustigt med en debatt om en specifik användare på det viset. Dessutom känns den här storleksdebatten något uttjatad..

*kl*
Jag har anmält mig till en tävling med Hörn på tisdag och har inte 1. ridit program med henne någonsin. 2. inte heller ridit på ovalbana med henne. Jisses. Men, jag ser det som träning och det ska bara bli roligt. Målet får bli att ha någotsånär kontroll...
Kan bjuda på en bild på världens finaste hingst också från i veckan. :love:
mars262x.jpg

Ja det är verkligen en djungel det där med sadlar!:D hoppas ni hittar nån bra!

Ja verkligen. Hade varit underbart om en sadel kunde passa i ett halvår, men jag vet ju att det kan gå mycket fortare än så innan det är dags för nästa byte. Suck

Har verkligen Niela bett om att få denna diskussion om sig och hur stor eller inte stor hon är på sin häst? Jag tycker det känns olustigt med en debatt om en specifik användare på det viset. Dessutom känns den här storleksdebatten något uttjatad..

:bow::bow:

Den bilden var jobbig. Antagligen fin på riktigt - färgerna är ju spektakulära - men jag erkänner att jag inte orkar varken att stå på händer eller att vända upp och ner på datorn.

Vackert väder igen! Underbar vår. Fortsätter det så här, så finns det hopp om att marken faktiskt torkar upp - när all snö försvunnit först. Vi fick inte mycket snö den här säsongen men det lilla som kom, är envist. Gårdsplanen täckt av isbark, vilket gör att jag inte tänker byta till sommardäck riktigt än.

Kul, kollade blocket igår eftermiddag. Kan nog begära 15 tusen mer än jag hade trott för min gamla bil (sitter just nu med två bilar, efter att ha köpt en betydligt nyare).

Funderar på vårens tävlingar. Har problemet att ha två tänkbara tävlingar i olika discipliner att välja på, samma dag. Westerntävlingen kan egentligen kvitta förutom att det vore pedagogiskt nyttigt att åka dit med någon unghäst, och förutom att min medryttare kanske vill vara med. Får prata med tjejens mamma.
Islandshästtävlingen kunde också kvitta förutom att det vore nyttigt för en eller annan unghäst.
Svåra val...

Men gud vad konstigt att den hamnade upp och ner!
Men efterosm alla bilder jag försöker lägga upp just nu hamnar upp och ner så misstänker jag att detta är ett april-skämt från buke..

Men efterosm alla bilder jag försöker lägga upp just nu hamnar upp och ner så misstänker jag att detta är ett april-skämt från buke..

Stämmer nog bra. Har varit så sen tolvslaget på hela buke, även smileys. :) :p

Din bild var på rätt håll igår, så det rättar nog till sig imorgon igen.

Upptäckte det efter en stund - men inte förrän jag hunnit kommentera din bild:D

Har varit ute och ridit några hästar hittills, dock ännu ingen islänning. Idag blir det nog bara träningshästen av den rasen - Isa fortfarande lite oren vänster bak och Barmi har gått så många dagar i rad att han förtjänar lite vila. Karl har också gått tillräckligt - antagligen. Men det är risk att jag inte kan låta bli en kortis med honom. Till mitt försvar kan sägas att han inte gjort annat än att springa och bråka hela vintern så han är antagligen ordentligt rehabiliterad och jag rider honom inte fort och inte längel.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka