Den trevliga Snack och updateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden

Vad roligt Jonaz! Det här är precis vad jag behöver läsa nu, det är dit jag vill nå med Hörn just nu och för ögonblicket känns det väldigt långt bort..
Men jag minns ditt deppiga inlägg i höstas och nu detta, det ger mig hopp! :)
När får vi lite bilder på dig och din svarta förresten?

Klart livet får kännas så bra! Härligt med framsteg o glada nöjda hästar o ryttare!

KL

Ja vi fortsätter med 90% skritt just nu då jag bara rider barbacka i väntan på mni nya sadel.

Så vi halvvilar bägge kan man säga nu=)

Igår köpte jag en urtunningssax så nu skall manen finslipas det sista sen är jag nog nöjd.

Så roligt att det är ljusare och fungerar!

Red Barmi igår, fick honom bra med mig. Lyckades få upp ryggen bra redan de första metrarna i skritten.
Jobbar så gott jag kan med att få honom snabbare med bakbensförflyttningar men är nöjd att han svarar även i tölt numera.
Lyckades få ganska jämnt tempo tölt en längre sträcka, även om det är lite slumpmässigt vilket tempo som är bäst för dagen.

Det blev en hel del gångartsblandningar när jag testade lite olika svängar och liknande, men det gör inget att det blir pass ibland. Dessutom hade han lättare för högergaloppen, och lade in enstaka travsteg ibland i gångartsblandningarna.

Visst vill jag välja gångart och kunna växla på begäran. Men än så länge tillåter jag lite hej vild gångartsblandning ibland för att uppmuntra till något annat än skritt eller tölt.
Tölten lär han aldrig tappa, lille Barmi, så där är inte problemet.

Det jag jobbar med är framför allt lösgjordhet och mjukhet och att höja ryggen, för att underlätta för övriga gångarter på sikt.

Äsch. Jag jobbar så mångsidigt jag kan helt enkelt, även om jag är lite begränsad i antalet gångarter på Barmi.

Ska bli kul att sätta igång lite unghästar nu när det är vår. Har ett par kortare sträckor på grusvägen där det är is fortfarande men det kommer att försvinna om ett par dagar. Då är det dags för ungdomarna att börja gå lite också. Har isfritt åt ena hållet men däråt kommer det en asfaltsväg efter 1½-2 km så det är inte så lockande (men ganska lagom för igångsättning av unghästar efter fem månaders vila eller för igångsättning av Karl efter nio månaders vila).

*kl*
Idag åker jag och min kompis till Enköping och hämtar hem våra "småkillar" (fyraåringar) efter sin 4 månader långa vila efter grundinridningen i november!
Åh vad kul det skall bli att få hem dom!

Jonaz: ser fram emot vår fika-rida-hänga-dag på Stenholmen! Skall bli så kul att äntligen få se dina pållar på annat än bild! Yay!

Malin

:laugh:Åh vad härligt med lite positivitet! Grattis till bra utfört arbete!

KL
Igår red vi runda nr 2 med bettlöst, medium alternativet, på Micklem tränset. Han svarade bra på halvhalter och halter. Någon mer avancerad ryttare skulle säga att han fortfarande är olydig och okänslig om de red honom i denna stund men då kan jag säga att han har varit MYCKET värre;)
Så länge han blir uns bättre med bettlöst och INTE värre så tar jag det som en framgång.
Dock har vi problem med eftergift i nacken. Han har svårt för det med bett, med svårt menar jag att han går emot. Och ännu svårare nu med bettlöst. Det jag gör är att jag gör halt, begär eftergift. Med bett fick man plocka lite lätt med handen innan han gav efter. Nu står han och funderar, ett öra bak mot mig, tuggar med munnen och man ser hur han verkligen tänker. Fick gensvar 2-3 gånger igår, berömde massor men det satt djupt inne i honom.
Några tips och tankar om det?

Vi fick lång och låg trav med trevlig tempo utan höjningar:laugh: Det har vi jobabt stenhårt med innan, då han gärna ruuuusar iväg i trav och reglerar tempot lite hur han själv vill. Men nu så... Kunde till och med jogga i trav på lång tygel upp för en backe. Backar har i Dropis värld betytt rustrav med inslag av skengalopp;)

Det vore jäligt kul att få testa din passdrottning. Jag är helt ovan att rida en häst med så mycket pass. Sure, mina kan bli aningen passiga om man pressar dem mycket mer än de orkar i tölt, men det är på en nivå som är enkel att rida bort.

Försök att inte tänka på att du rider bettlöst, upplever att en del sitter i det :)

Tillägg, rider främst min äldre på bettlöst som variation, rider då på en remontnosgrimma och upplever ingen skillnad alls, min yngre är inriden på bettlöst ch efter det har jag introducerat bettet med hjälp av dubbla tyglar :)

Senast ändrad:

*kl*

Jag är bara så stolt! Min 09:a blev skodd för första gången igår, och det gick hur bra som helst! :love:

När B kom till mig i höstas var hon inte van att lyfta hovar alls och i början fick vi ta det väldigt försiktigt eftersom hon blev jättespänd när man rörde hennes ben.. Men vi har tränat och tränat - och nu går det hur bra som helst att lyfta frambenen, bakbenen ska vi fortsätta träna på eftersom hon blir lite spänd då. Hovis var väldigt imponerad över hennes framsteg och hennes temperament. B fick massor av beröm och jag är så stolt över henne! :love:

Idag tog vi en promenad i det fina vädret, B tyckte det var kul att få komma ut lite men det var läskigt när en människa kom springande bakom oss. Men det var lugnt så länge hon kunde stå nära mig, då slappnade hon av lite grann. Väl hemma i hagen igen busade hon och gamlingen lite grann..

brajlis_zps4fc4ec8c.jpg

Gamlingen visade att han inte alls är gammal och stel.. ;)
20130328_142642_zps97b4ee8d.jpg

blev ju kär jag.. var och hälsade på en bekant och granne med dom bodde dessa..(det är hennes bilder, men jag fick lov att dela dem)

denna var ju sååå snygg!!

men den här blev jag kär i.. helt i min smak.. men för ung.. jag skall ädå prova på honom senare. :)

hahaha sååå söta ni var då=)

Kl

Nu börjar manen bli klar så här vart Jorunn.. nu skall den bara blötas och flätas imorgon.

484100_10151799352963998_991006852_n_zpsf9d884ff.jpg

Man får tävla ponny som vuxen du tävlar bara med storhäst:)
Och vem har sagt att jag satasr på OS i hopp och dressyr när jag tävlar??

Nä just de.. jag är glad att komma ut på en max 70 cm hopptävling vilket vi klarar alldeles super.
Vi kanske tävlar p åsin HÖJD LA nivå i framtiden i dressyr

Jo, det stämmer , vuxen får tävla ponny, MEN TR ska följas och då gäller proportionerligt ekipage, jag är rätt säker på att 175 cm längd på ryttaren till ponny på 134 cm inte räknas dit vare sig i hoppning eller dressyr.

Så räkna med att bli tillsagd iallafall.

Bilden som Niela la upp tidigare i tråden visade ett proportionerligt ekipage. Mer proportionerligt än vad det brukar se ut inom islandshästridningen och jag har sett betydligt värre inom dressyren också.

Det har inte jag, däremot vet jag en ÖD som för ett tag sedan på tävling stoppade ett liknande ekipage och fick rätt vid överklagan. Och då var ryttaren ett "barn". Att för stora vuxna rider ponny kontinuerligt och aldrig kommer hindras av åldern hoppas jag får dressyrdomare och även hoppdomare tänka till. Hästens bästa gäller i TR, och dit räknas ryttare som är oprop.

Att isisar inte sällan rids av alldeles för både långa (det är väl en sak), men för tunga hjälper inte ett spott i tävlingsdressyren då TR ska gälla.

Sedan är det en smaksak för den individuelle domaren, vi vet ännu inte riktigt hur det här med vuxenryttare på ponny i dressyren kommer bli, många pratar om att de ska starta men få kanske kommer dit?

De som har startat förut som vuxna med ungponnyr har som regel passat bra ihop då många av de som ridit utbildar och på vad gäller det så där är iaf folk som regel så smarta att de inte rider med för stort o tungt eller lämnar sina till de som är för stora/tunga.

Eftersom du skriver att "hästen bästa" gäller enligt TR så antar jag att du inte är en islandshästmänniska? Niela sticker ju knappast ut med sin längd till sin lilla ponny i islandshästsammanhang. Är själv ingen islandshästmänniska, utan trillade in av en slump. Tycker som sagt att bilden ser helt ok ut, och viktmässigt ser hon långt ifrån för stor ut.

Eftersom du skriver att "hästen bästa" gäller enligt TR så antar jag att du inte är en islandshästmänniska? Niela sticker ju knappast ut med sin längd till sin lilla ponny i islandshästsammanhang.

Men nu gäller inte islandshästsammanhang i dressyr TR- jag håller med dig i vad jag tror du menar, man blir mörkrädd av hur tunga ryttare de små hästar och ponnysarna ibland får bära.

Bilden som Niela la upp tidigare i tråden visade ett proportionerligt ekipage. Mer proportionerligt än vad det brukar se ut inom islandshästridningen och jag har sett betydligt värre inom dressyren också.

Jag har sett fler bilder och i andra vinklar så ser hon större ut på hästen, i synnerhet med dressyrläder. Jag hade reagerat på den tiden jag red "stora bruna", men inte våldsamt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?
  • Evolve
  • Atletix

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka