Den trevliga Snack och updateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden

Även så undrar jag om nån vet nån bra tränare runt Västmanland? Nån kunnig måste lägga honom i pass i början! Tipsa gärna :)

Du har ju Nina W hon håller till mot hallstahammar samt i dingtuna vet jag, sigfus får vi ju inte glömma lite långt men hans sambo åker ut mot bensinpeng vet jag =)

Knappnål!

Ni som har hästar som har starka passanlag, har ni märkt någon skillnad på tölten efter ni börjat träna passen?
Min pålle har enormt mkt pass i sig och det känns som hela hans kropp bara skriker efter att få sträcka ut i pass, vi har dock inte lagt honom i pass medvetet men han lägger sig själv konstant!
Tölten känns styv och inte speciellt rolig, och jag undrar om passen kan förbättra tölten? Spånar bara hej vilt men nån kanske haft samma fundering eller faktiskt märkt en skillnad!
Nu ger jag honom möjlighet att sträcka ut ofta i galoppen med en märkbar effekt på tölten men han vill mer!
Funderingar? :)

Hade precis samma känsla me min häst!
Jag undvek de många år och jobbade med att försöka få bort passigheten i allt. De runt sa att passen kommer att paja tölten så jag väntade tills jag börja få ordning på de andra gångarterna.

Sen tänkte jag vad fn och kände som hela hästen sken av lycka att äntligen få göra de hon är gjord förr. I början efter jag köpt henne så drog hon i pass men sen har hon inte fått använt den

Tävlar bara skojtävlingar men fick 3,1 för tölten innan och i somras efter ett halvår efter första passläggningen så fick vi 5,5

Jag tävlar inte förutom en gång per år på skoj utan använder passen som stretching och för hästens psyke och som bonus är de riktigt kul. Hon är ingen SMhäst för fem öre men kommer upp i 35km/h i alla fall i passen enligt mobilappen

Har du någon bra tränare som kan kolla på er och se och säga vad han/hon tycker om de är läge att börja med passen?

Tack snälla ni för era svar :)
När jag köpte honom och inte hade råkoll på hur han funkade så blev det väldigt ofta ofrivillig passläggning ;) Tölten satt som ett smäck! Den va mjuk o trevlig upp till strax över medeltempo, kunde även få sträckor med ren ökad tölt, ju mer jag lärde mig honom desto mer tog vi bort passen och jag tycker tölten bara blir sämre av det!
Precis som att han behöver sträcka ut och köra ett race för att bli lösgjord!?
Galoppen är jättefin, skritten o traven likaså! Tölten är bara ok, jag vet att han har mkt tölt i sig, han funkar bra på lös tygel tom. Men vill få tillbaka den där "oansträngda" känslan i tölten där han tycker om att vara :)

Har väl inte tänkt tävla i pass heller utan mest att han ska få göra något han själv så gärna vill, stretching precis som du skriver :)
Låter precis som oss det du beskriver!!
Nä jag har ju ingen tränare som är bra på pass :(
Vill absolut inte ge mig på det själv, det ska vara någon superstabil kunnig människa så han inte slår sig!
Vi har bra passrakor dock så ska försöka hitta nån som vill komma ut till oss :)

Slänger in lite vårbilder på min lilla kille åxå :)
554954_10151322998280222_1894840546_n.jpg

Såååååå trött efter en tråååååkig sadelutprovning :D
181094_10151320776055222_319259466_n.jpg

Dottern o Farri trivs ihop
544436_10151304214890222_1471775539_n.jpg

Mera Farri och dottern ( som inte syns)
66912_10151304219560222_224387681_n.jpg

Vilar i solen <3
64341_10151359154080222_1749723612_n.jpg

Knapplånar mig själv!

NU ska jag ut till stallet o njuta av rena fina grusvägar med pigg busig häst :D

Älskar våren!!

KL
165489_10151617514959612_1810963915_n.jpg

För jämnviktens skull lägger jag in en bild på Spök i sitt nya täcke också.

*kl*
Precis hemkommen från en snabbresa till island med Vintermästerskapen-gänget. Vi var på finalen av Meistaradeildin och såg den stora Istölten i rvk. En riktigt bra helg! Även om jag personligen tyckte att det var lite väl mycket hård stångridning.
Island09-700x466.jpg

Vi hälsade på på några gårdar och hela helgen var verkligen fylld av hästar. Roligt!
Island04-700x525.jpg

Jag hann med att rida lita hästar också, både i Reykjavik och ute på gården där jag jobbar till och från. Det ska bli kul att se hingsten som jag tränat visas i vår. Han är riktigt fin.
Annars red jag några av de hästar som jag hjälper en vän att sälja. Har ridit de flesta tidigare, men några var nya bekantskaper. Blev väldigt förtjust i stoet nedan.

Island18-700x467.jpg

Island19-700x520.jpg

Island27-700x537.jpg

och om 12 dagar är jag tillbaka igen :love:

*kl*

Jag firar 13 år tillsammans med Filipus idag, så vi passade på att träna lite dressyr dagen till ära! Han kändes riktigt fin faktiskt! Nu hoppas jag bara att den där förbaskade snön kan smälta bort så våran "ridbana" kan användas..

B busade som vanligt med gamlingen idag. Fick iaf beröm av en person som inte träffat B på några månader nu, den personen sa: "Är det verkligen samma häst? Hon var ju så liten o skygg förut? Det är verkligen stor skillnad på henne nu, det märks att ni trivs ihop.." :D Jag trivs verkligen med henne, och jag försöker komma på lösningar hur jag ska göra med inridningen. Hon är ju så förbaskat bakskygg så köra in är inget alternativ (dessutom vill jag inte köra in själv), tömköra ska vi testa och så ska hon få löshoppa bara snön kan försvinna. Trickträna håller vi på med, hon börjar lära sig att plocka upp spön från marken! :D

Här är några bilder på mina fina från idag:

KL

Hemma igen efter första dagen på Gummi-kursen. Galet roligt, nyttigt och lärorikt. Kände verkligen att han tittade på det jag efterfrågat i över ett års tid, fokus på träningen låg precis där jag känt att vi behöver hjälp. Ska bli jättekul att rida igen imorgon och jag hoppas verkligen att han kommer tillbaka och att det i så fall finns plats kvar då. Nu kom jag ju in på ett återbud, och jag hoppas att de inte vill ha tillbaka sin plats :p

Var på Atli kurs förra helgen.
Första dan gick sådär. Satt fel pga ridning med nödbromsen i för länge.:down:
Sista lektionen gick hur bra som helst.
Satt som jag skulle och hästen gick i kort tölt i samlad form, vilken skillnad.
T.o.m Atli sa fin häst, bra ridet, vilket kändes skönt.
Fick med mig hem hur jag ska kontrollera tempot utan bråk.
Har nu varit konsekvent med tempot och det är som att rida en helt annan häst.
Idag red vi långa grusvägar i mitt tempo på avslappnad häst.
Även ett par rejäla galopper i full fart när jag kände att han lydde mig och inte stack.
Visst taggade han igång men det var förvånansvärt lätt att få honom att slappna av och skritta på långa tyglar.

Jag vill också åka på nån kul kurs!! ;)
Får leta upp nåt passande på lagom avstånd!
Härligt att det kändes givande :)

Inte blivit mycket ridning i helgen inte!!
Mockning av hagen igår sen släppte vi hela flocken på ridbanan , jösses vilka busiga hästar :D
Bockade o skuttade och hade riktigt kul allihop :)
I morrn hoppas jag nya sadeln kommer, vill haaaa!! Men annars lånar vi en och rider ut en stund ändå, trots väntat ösregn!!

Kurs är superkul! Då får man ju se när andra rider också, och lära sig en massa mer än om man bara rider själv.

Vårens första ösregn har precis passerat västkusten så det är kanske det som kommer till er imorgon. Vi hade ju tur och hade soldis och 10 grader varmt hela dagen. Får hoppas att kvällens regn följs av solsken imorgon. :)

*kl*
Det här har vi gjort i helgen!

2013-04-13172625_zps28ea5f4c.jpg

Premiärtävling för både mig och Köttbullen :D Är otroligt nöjd med bådas insats, har skrivit mer i 2007: ornas tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka