Den trevliga Snack och updateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden

*kl*

Min dam idag, ganska så flott faktiskt..
305049_10151362077314885_1217258432_n.jpg

Vi tog även en promenad tillsammans med Filipus. Fröken B tyckte att det var spännande att få komma ut ur hagen, men hon var jätteduktig! :D

-27,5 grader ute brrrrrrrrrrrrr

Jag menade kraftfoderburkar man har maten i det är väl kasnske mest de som har hästarna installade som har sånt. När min gick p ålösdrift fick hon mat i krubba i en box medans man plockade undan efter sig sen fick hon gå ut=)

Helt obegripligt för mig med, annars har jag stora tunnor att förvara maten i och vid servering har jag 5 liters hinkar med lock som maten görs i ordning i och används sedan vid fodring.

Kl

Då har jag ridit första lektionen för Nils-christian! Fantastiskt givande, även om norska inte är det lättaste att förstå! Jag fick en del nytt att lära, men det roligaste var att se honom rida. Kveikja såg inte ut som min lilla häst längre! Hon blev ihoppacketerad i typ tävlingsform o sen trippade hon runt i sån där fin kort tempo tävlingstölt där bakbenen är under sadeln o frambenen går mer upp än fram... Varför kan inte jag rida så? Det var väldigt roligt att se vad som finns att hämta! Nu måste jag bara jobba ännu mer målmedvetet och bli bättre på disciplin och att Våga kräva mer av "mattes lilla docka".

Jag skall se om det blev några bilder att visa, datorn är dock upptagen nu...

Spännande!!

Imorgon kommer vi upp och kikar. Jag tycker han rider så snyggt, ser alltid så avslappnat och harmoniskt, men ändå så himla flott. Tycker han bara glider runt :D Ska bli superkul att se honom live, och er med för den delen. :D

Vill du dela med dig av något särskilt som ni fick att träna/tänka på?

KL.
Riktigt nöjd med gårdagen. Isa var riktigt avslappnad och trevlig, ingen dragkamp och inga överraskningar. Kunde trava hela halvmilssträckan utan att hon ville dra iväg, utom de bitar då vi jobbade med skrutt-tölten.
Skönt att få en trevlig, avslappnad dag när hon varit så spänd och stökig under vintern.
Hon är inte riktigt där hon var i höstas, där det också gick att jobba henne i både skritt och trav, men jag slapp vara beredd på galenskaper. Hurra!

Barmi lika trevlig som vanligt och tog faktiskt enstaka travsteg vid ett par tillfällen när vi gick ner från galopp. Han fixar inte mer än ett eller två steg, men det är väldigt roligt att han hittat ens det. Känns positivt att även lille sötnosen kanske kan trava av sig själv i sommar. Eller nästa år eller någon annan gång.

Spännande!!

Imorgon kommer vi upp och kikar. Jag tycker han rider så snyggt, ser alltid så avslappnat och harmoniskt, men ändå så himla flott. Tycker han bara glider runt :D Ska bli superkul att se honom live, och er med för den delen. :D

Vill du dela med dig av något särskilt som ni fick att träna/tänka på?

Det var flera saker jag fick att tänka på, bl.a. Att använda tygel mer. Jag försöker ju rida så lite med handen som möjligt o istället använda sätet. Men jag fick order om att sitta mer still, och istället bromsa med tygeln. Vi jobbade på att få bättre skritt, jag böjer henne lätt för mkt på volten o så förlorar hon scwung(o rygg). I tölten fick vi jobba på förberedelser för tölt, att frambenen skall trampa uppåt istället för framåt. Jättesvårt! Sen red Nils det sista o krävde lite mer av henne o det var roligt att se!
nlkurskvtyp.jpg

Takten såg ren ut IRL, men här ser det annorlunda ut?

Vet inte heller riktigt vad du menar men förvaring hade jag tunnor med lock där hela fodersäckar gick ned och när maten serverades sedan så, ja man tager det man haver, så vi använde hundmatsskålar i plåt :p vi började med det när vi skaffade häst första gången för ca15 år sedan i brist på hinkar men sedan har matskålarna liksom hängt med till alla mina hästar. Funkar fint om man bara har mullehästar som inte ska ha några mängder foder utan mest lite mineraler och b-vitamin tillskott + alla olika piller och grejer Som flitigt provades i omgångar för de stackars eksemhästarna (OT men förövrigt så var det nog helt vanliga allergipiller till människor som gav bäst resultat).

Hej alla islandshästerfarna!
Får se om min fråga blir godkänd här eller om jag ska försöka att få svar i en annan tråd.
Jag har en islänning som jag fick av min tränare då hon tyckte att hästen passade mig bättre. Det är jag som har haft det största ansvaret sedan hon var föl.
Hon är kul och framåt i ridningen och är ett riktigt charmtoll.
Jag tycker dock att hon är för liten för mig. Hon är ca 135 cm och blir 5 år i år. Jag jobbr för tillfället mer med mina andra två hästar så islänningen står mest.
Jag har tankar på att sälja henne då jag inte har tillräckligt med tid för henne. Ska bara se om hon är dräkrig först. Blev tjuvbetäckt förra året (jag undrar verkligen hur det fölet skulle se ut då pappan i sådana fall är knabstrupper/halvblod).

Men nu till min egentliga fråga; vad är rimligt att sätta för pris på en islänning som är 5 år, reltivt välriden och har sommareksem?

Här är det lilla vintertrollet!
PC050388.jpg

Nr 1: Hur stor är du? Hästen är ju ganska normalstor så det är väl en stor chans att hon inte alls är för liten?
Nr 2: Visste du att hon var tjuvbetäckt? Varför ultraljudade du isåfall inte? Abortspruta? För ÄR hon dräktig så ska hon ju få rätt förberedelser i form av mat och liknande, och du måste ju veta ungefär när hon ska föla? Dessutom är det ju en j*kla blandning, vad ska du göra med den?
Tyvärr är det väl inte jättelätt att hitta VETTIGA hem åt sådana korsningar.

För att kunna sätta ett pris på henne måste man veta mer än att hon är välriden. Stam? Gång? Uppställningsbild?
Är hon importerad eller svenskfödd? (Tänkte på eksemet).
Tyvärr drar eksem ner mycket på priset.

Nr 1: Hur stor är du? Hästen är ju ganska normalstor så det är väl en stor chans att hon inte alls är för liten?
Nr 2: Visste du att hon var tjuvbetäckt? Varför ultraljudade du isåfall inte? Abortspruta? För ÄR hon dräktig så ska hon ju få rätt förberedelser i form av mat och liknande, och du måste ju veta ungefär när hon ska föla? Dessutom är det ju en j*kla blandning, vad ska du göra med den?
Tyvärr är det väl inte jättelätt att hitta VETTIGA hem åt sådana korsningar.

För att kunna sätta ett pris på henne måste man veta mer än att hon är välriden. Stam? Gång? Uppställningsbild?
Är hon importerad eller svenskfödd? (Tänkte på eksemet).
Tyvärr drar eksem ner mycket på priset.

Jag är 170. Det är kanske inte för stort, hon verkar inte påverkad av det. Det är jag som är intresserad av större hästar. Jag har som sagt inte köpt hästen själv men kunde inte tacka nej till henne.
Jag fick hästen i höstas. Betäckningen skedde isf i våras. Hon har fått bra foder och extra tillskott för säkerhets skull.
Köpte unghäst (hingst) i våras. Veterinären som vi hade ute sa att vi gott kunde vänta med kastrering några månader då han ändå ej var könsmogen.
De jag pratat med efter det har en annan mening.
Förra ägaren som jag har mina hästar tillsammans med har bestämt hur vi ska göra med ev dräktighet - vänta och se helt enkelt. Vi kan inte göra något åt det i nuläget precis...

Ingen spec. stam vad jag vet. Svenskfödd, därav lustigt att hon får eksem.
Jag har ingen vidare koll på gångarter och sådär då jag aldrig haft islänning innan.
Hon är en helt vanlig hobbyhäst som råkar vara islänning till rasen.

Inte alls konstigt med eksem på svenskfödd, har man eksem hos sto eller hingst så kommer det som ett brev på posten. Eller så finns det en ovanligt hög disposition i något led som gett eksem på denna häst.

MAX 20 skulle jag säga. Det finns många eksemfria unghästar med bra gång ute för en spottstyver.

Inte alls konstigt med eksem på svenskfödd, har man eksem hos sto eller hingst så kommer det som ett brev på posten. Eller så finns det en ovanligt hög disposition i något led som gett eksem på denna häst.

Ahaaa, det visste jag faktiskt inte. Kul att lära sig något nytt!

Då var priset ungefär så som jag trodde.
Tack så mycket för era åsikter, nu har jag fått svar på min fråga! :)
Här är det strålande sol så nu ska jag bege mig ut på en ridtur. Fortsatt trevlig helg!

Min första tanke är om hon kommer klara ev fölning om hingsten var stor?

Jag menar de små burkarna man har morgon middag kväll eller vad man nu har valt att kalla de som hästarna får under olika tider på dagen.

Inte de stora tunnorna man förvarar kraftfodret i=)

Jag har kalvspannar, rymmer 7 liter och tål en hel del. Har haft mina äldsta i säkert 6-7 år och de är fortfarande hela. Hittar inga vettiga bilder på mina, men hör syns en lite iaf...

Jag har 14 st var till mina hästar från när de stod uppstallade och fick kraftfoder morgon och kväll, kunde då preppa allt kraftfoder för en vecka framåt. Staplade bara hinkarna i varandra.:)

DSC_0694.jpg

*kl*

Förra helgen var vi iväg med Alfari på hans tävlingsdebut, och nog är jag nöjd med lillen!

Alla gångarter hamnade inte där de skulle vara men tregången slutade vi på 5,2. Tölten var han så trött till så han inte orkade tölta, och poängen blev ju såklart därefter (0), men som sagt är jag nöjd ändå!

394882_545613195462979_156553699_n.jpg

409708_545614978796134_254758663_n.jpg

71575_545613248796307_1320894800_n.jpg

Fölets storlek anpassar sig ju efter stoet det blir inte ett jätte föl i magen bara för att pappan är stor...

Finns ju till exempelvis en del blandningar Peruansk Paso/Islandshäst, shettis/islandshäst osv och de har ju uppenbarligen kommit ut...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka