Den trevliga Snack och updateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden

*KL*

Laukur i nya schabraket jag fick i födelsedagspresent av sambon :)

74932_4318409605404_1208893265_n.jpg

Dottern och Laukur verka ha nåt hemligt att prata om :)

227701_4318381324697_1711287841_n.jpg

Långt ner är hästarna :)

23730_4318315403049_266826137_n.jpg

KL
Åkte av Spöket så det sjöng om det idag. Inte nåns fel, hon studsade till när vi skrittade på lång tygel och jag for baklänges och dängde i huvudet, fortf. ont. Fick lalla bakom henne i nån kilometer innan hon behagade komma.
På hemvägen inser jag att min ena backspegel är borta med vinden, glaset alltså. Pappa och jag ryker ihop över denna backspegel. Vi kan bli lite drama ibland... Blir dock sams snabbt, så även denna gång men det här var inte min bästa dag... Dock gick Spöko skitbra idag!

!

Aj, vilken dag.

Själv satt jag på hästryggen och var sådär äckligt nöjd. Inte med Isa kanske, som fortsätter stöka lite och vara spänd och hård i munnen och okänslig för det mesta i största allmänhet. Det kommer dock att gå över när det är vår och sommar.
Däremot Lester var en stjärna - men det är han oftast. Behöver "bara" styrketräna galoppen och förstå när jag vill att han ska gå direkt ut i trav ur piaffen, han kan piaff men sedan knyter det sig lite när vi ska gå ur den. Helt OK att gå över i skritt, eller galopp som fungerade igår, men trav är svårt.

Dessutom var jag överlycklig över vädret. Sex-sju minusgrader, klart. Stjärnorna lyste och blinkade, månen skänkte ljus så det inte blev riktigt mörkt. Helt underbar vinterkväll!

Och så var jag nöjd med min shopping på hooks, halva reapriset. Vad sägs om schabrak för 21.15 kr...

Sv: !

Fast hästen var ju iaf underbar att rida, även om huvudet fortfarande gör ont :mad:

Och nu har underbara Pappa, trots vårat jättebråk (som vi iofs redde ut redan igår), hämtat min bil på morgonen, fixat ett spegelglas och ställt tillbaka den på min parkering.
Jag tror det kallas kärlek :love:

Idag fick Jorunn lite vacc, så nu kan vi tävla 1 år till:D
Så hon får vila idag, imorgon rider vi lektion det var ett tag sedan så de ska bli superroligt.
Äntligen har jag ed en som kan ta bilder och filma.Såå nyttigt att se sig själv rida påfilm så man kan titta om och om och om igen och se vad man behöver blir bättre på=)

Letar efter bra matbyttor att ha kraftfoder i..
Vad har ni för burkar till era hästar??

Menar du portionsburkar eller förvaringstunnor?

Jag har inga portionsburkar, men i förvaringsväg så har jag Ikeas helt grymma retur/tvättlådor!
wpid-imag2375.jpg

(fast bilden är flera år gammal, nu har jag 8lådor...inte bara två.)

Jag blötlägger hästarnas foder i 5 liters plasthinkar med lock och äter dom inne i boxen får dom serverat i krubban som hänger i boxen, får om ute i hagen så får dom i en större plastbytta med handtag, tålig plast så dom kan sparka och trampa på den utan att den går sönder.

Jag har helt vanliga "murbrukshinkar" från Börjes att hälla upp havren i. Som grundförvaring finns havren i 650-800kg storsäck. Mineraler, soja, krossat korn förvaras i sina resp säckar fram tills nästa är slut.
Men åtgången är ju hyfsad till 16 hästar så fodret hinner liksom aldrig bli gammalt.

-27,5 grader ute brrrrrrrrrrrrr

Jag menade kraftfoderburkar man har maten i det är väl kasnske mest de som har hästarna installade som har sånt. När min gick p ålösdrift fick hon mat i krubba i en box medans man plockade undan efter sig sen fick hon gå ut=)

Jag menade kraftfoderburkar man har maten i det är väl kasnske mest de som har hästarna installade som har sånt. När min gick p ålösdrift fick hon mat i krubba i en box medans man plockade undan efter sig sen fick hon gå ut=)

Det är lite svårt att förstå vilken typ av burk du menar?

Jag har olika burkar som fyller olika syften.

Först har jag stora fodertunnor som jag förvarar hela säcken med foder i.
Om hästen äter kraftfoder både morgon och kväll så häller jag upp portionen i 5 litersspänner med lock så att jag kan ställa det i stallgången bredvid morgon och kvällshöet utan att någon kan komma åt att äta upp eller hälla ut kraftfodret. Då fodrar stallägaren i krubban i boxen.

Om jag ska fodra själv direkt så häller jag det direkt i en "skål" som jag köpt på städavdelningen, den ser ut ungefär såhär
st%C3%A4dhink_liten.gif

Jättesmidig verkligen, den är ungefär 10 cm hög och ca 30 cm i diameter med en rundad botten, så det finns inga hörn som maten kan fastna i.

Sen har jag även en större som jag har lusernhack i när jag gett så stora mängder att det inte får plats i krubban. Den är mjuk och känns tryggt att ha i boxen, skulle de får för sig att trampa på den så är den mjuk så den går inte sönder. Den ser ut såhär.
710115_01.jpg

Sen har jag även en större som jag har lusernhack i när jag gett så stora mängder att det inte får plats i krubban. Den är mjuk och känns tryggt att ha i boxen, skulle de får för sig att trampa på den så är den mjuk så den går inte sönder. Den ser ut såhär.
710115_01.jpg

Sån här har jag fast inte så hög när hästarna ska äta ute i hagen, typ på sommaren. På vintern är som installade på natten och får i krubban i boxen.

KL

Har haft en helt otrolig pissig start på året (hästmässigt sett i övrigt hyfsad). Det börjar med att min mammas sto, som vi höll på att avvänja från sitt föl, plötsligt en morgon hade hög feber. Misstänkte att det kanske kunde ha ngt med juvret att göra (fölet diade fortfarande men bara några ggr/dygn) och tillkallade veterinär. Vet. trodde inte mastit men visste inte vad som var fel men ordinerade metacam mot febern och anti-inflammatoriskt om hon hade nån inflammation. För att göra en lång historia kort fick hon kraftiga biverkningar mot metacamet och var riktigt sjuk i ca 10 dagar. När hon äntligen börjar pigga på sig fick en annan häst en kolikkänning (gick över på några timmar men ändå:crazy:) och så i den värsta kylan som varit i vinter försvann min lillkisse (ca ett år gammal och gillar inte att vara ute i snön).

Just nu är i alla fall alla hästar friska (den sjukaste är inte helt återställd men på bättringsvägen) och kisse har efter två dagar ute kommit hem igen:love:.

Så nu vänder det!

Vad menar du nu?

När jag var installad, skötte stallägaren utfodringen. Han hade 38 boxar så han hade havren i traktorkärra, fyllde i en soptunna av plast (ni vet, en sådan där med hjul) och gick runt med. Skyfflade in havre i vars och ens krubba.
Sojamjölet förvarade han i säckar tills det gick åt (ganska få hästar som fick). Betforn antar jag att han blötte upp i en hink - brydde mig inte om att ta reda på det.

Jag har såna här:
http://www.granngarden.se/product/f-rvaringsbox-smart-10l
Och så har jag 6 st "små" lösa burkar i (som passar precis, de är gjorda till lådan) som jag blandar kraften i.
Så har man färdigt för 6 dagar framåt - mycket smidigt för stallägaren om man inte är i stallet varje dag :)
Finns bla på gr*nng*rden, j*sk och g*kås.
Nu minns jag inte exakt storlek och pris, men ungefär 30*50*25 cm och ca pris en hundralapp för låda med insatsburkarna. Burkarna rymmer nog en liter styck.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka