Den trevliga Snack och updateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden

Vad härligt! Kul, jag ska försöka vara ledig då det är visning på Wången och åka upp dit för att kika. Ska bli kul att se din fina! :laugh:

Jag har samma tänk som dig, om min inte visar sig ha tillräckliga kvalitéer för att visas så skiter vi i det men hon kommer få stå några månader där uppe och bli välriden, mycket bra investering det! :D

Jag ser mycket fram emot att se var det här kommer landa. Nu påminde du mig också om att jag måste se till att vara ledig den helgen, bör väl hämta hem hästen också :D

Jag har köpt släp idag!! En gigantisk och mycket fin Ifor Williams!! Klart fattigare, men också klart mer vuxen :banana::banana:
Ska försöka se om det går att göra om den till ett 3-hästars diagonalsläp så småningom men till dess åker 2 hästar lyxigt som bara den. Måste bara skaffa större bil så att jag får köra dem båda :cool:

Om dryga två veckor flyttar jag mina ridhästar till Stenholmen. Ska bli jätteskoj att komma till stor anläggning med ridhus, ovalbana och passbana!

Å, vad roligt!! Både med släp och Stenholmen. Var där på kurs några gånger när jag bodde mellan Link o Norrk.
De har ju byggt till sedan sist jag var där, vilken lyxanläggning du hamnar i!!

Vilken sorts släp köpte du och pris om jag får fråga?? (det finns ett beg IW-släp här som hästarna trivs med!)

*kl*

Jag måste nog ändå säga att livet känns ganska bra. Så nu ska jag skryta lite, som belöning till mig själv :D
Jag pluggar som bara attan, och lämnade precis in en hemtenta med flera dagar till godo...... för imorgon åker jag till Island, och kommer hem lagom till när nästa kurs början på måndag :D Jag ska umgås med bror och brorsbarn, kanske åka ut till en ingift släkting som har ett gäng fina hästar utanför Selfoss, titta på tävling i Vididalur på fredag kväll, och pja, ha det gött, helt enkelt.
Snorri har genomgått en metamorfos och blivit grymt mjuk och VÄLDIGT trevlig att rida. Så trevlig så att min kära mor nästan tagit över honom :angel:
Nína har gått från "Sluta tvinga mig att jobba, jag vill ju bara köra ÖKAD TÖLT" till att faktiskt lägga in både lugn skritt och kort, avslappnad tölt i sitt register. Dessutom är hon söt, charmig och pussvänlig :)
Mina elever är jätteduktiga, särskilt ett islandsekipage som gått från noll tölt till jättefin tölt på fyra lektioner. Det värmer själen.
OCH snart ska jag hjälpa en vän sätta igång hennes finfina framtida tävlingshäst.

Att det är femton minusgrader ute och hästarna stod på världens största snöstyltor idag, det bortser jag från. Hovis kommer tack och lov imorgon....
Men jag åker ju till värmen, det är plusgrader på Island ;)

Jag tror bestämt att 2013 blir ett bra år. Så det så! :love:

Haha ja de var plusgrader idag, igårkväll var de -10 grader ;) De växlar snaaaabbt!
Välkommen hem till ön med just nu pissväder, spöregn och stormvindar, så mysigt ;)

;)

//Petronella

Jag har köpt släp idag!! En gigantisk och mycket fin Ifor Williams!! Klart fattigare, men också klart mer vuxen :banana::banana:

Jag har oxå en IW, en HB506. Älskar den!!! Gissar att du köpt modellen större? Har svårt o se tre hästar i min nämligen ;) även om den är stor o rymlig förståss...

Kl

Till helgen har jag lite hipp som happ bokat plats på kurs för Nils-christian Larsen! Det skall bli spännande!!! Hoppas det är givande, för han var något hiskeligt dyr :crazy:

vallnarabak.jpg

valltrav1.jpg

från häromdagen när vi lite oseriöst lekte med kameran på stelfrusen hövall...

Åh vad kul att du ska rida för Nils-Christian! Vi ska förhoppningsvis åka upp och titta lite.

*KL*

Har beställt ett schabrak till Laukur och en tröja till mig från Hööks rea i födelsedagspresent till mig från min sambo ;)

Ska hämta paketet sen men sambon ville packa in det ändå så jag får det inte förrän i morgon haha! Söt han!

KL

Äntligen är det offentligt så jag kan skrika ut över hela världen att vi har hittat ett stall!! :D:banana:

Stallet där jag är inhyrd nu är sålt och vi blev tvungna att flytta 1 mars, så det har varit lite smått kaotiskt. Men nu är allt klart med det nya stallet och det ska bli så himla kul och spännande!!!
Vi är fem stycken från det stallet jag står i nu som ska flytta tillsammans, vi trivs bra ihop och tycker för det mesta lika så det känns jättekul att vi kan fortsätta stå ihop.

Stallet ligger i jättefin natur, med skog, backar och låååååååånga grusvägar. Det finns tre gigantiska hagar, tanken är att vi ska stängsla av ett par lite mindre hagar att använda på sommaren när korna släpps växelvis i de andra hagarna, och sen på vintern kommer vi använda de större hagarna när korna har gått in. Ska bli såååå skönt att slippa leran, och jag tror att det kommer bli jättebra för Sol och hennes mage att slippa all den sura sumpmarksgeggan som vi stått i nu.

Jag drömmer redan om de fantastiska ridvägarna!! :love:

Och boxarna är helt gigantiska! Stallet är byggt till ardennrar, så det är gott om plats.

Vi flyttar den 23 februari och jag längtar redan!!!

Åhh vad roligt att rida för honom! Du får berätta hur det gick sen :D

---

Igår red jag i ridhus för första gången (med Lokkis alltså). Äntligen har vi fixat så vi kan rida där. Så himla skönt. Vi har en liten bit att rida till ridhuset, men det är en perfekt väg för uppvärmning.
Väl där inne gick det super bra. Dock kände vi oss väldigt små, det är ett dressyrstall och dom är väl inte vana vid islandshästar. En kommentar var "vaa, rider du dressyr i TÖLT????" fast det var inte någon elak kommentar utan dom tyckte mest att det var coolt :p Nej men det gick super.

Å, vad roligt!! Både med släp och Stenholmen. Var där på kurs några gånger när jag bodde mellan Link o Norrk.
De har ju byggt till sedan sist jag var där, vilken lyxanläggning du hamnar i!!

Vilken sorts släp köpte du och pris om jag får fråga?? (det finns ett beg IW-släp här som hästarna trivs med!)

Jag har oxå en IW, en HB506. Älskar den!!! Gissar att du köpt modellen större? Har svårt o se tre hästar i min nämligen ;) även om den är stor o rymlig förståss...

Jag svarar er båda samtidigt!
Jag har köpt på mig en HB510 från -96 med totalvikt 1950 kg. Tyvärr ingen kombiramp, men man kan inte få allt. Det är den större modellen där mina små hästar kommer att drunkna, men jag känner att jag kan leva med det. Viktmässigt skiljer det bara 50 kg mot 501:an som är lite mindre. Äntligen får jag nytta av mitt ganska nya BE-kort! Med min bil får jag köra en häst men tanken är att så småningom (när ekonomin tillåter) köpa ny bil som får dra två (eller tre då).
Jag betalade 27.000 för det och det tror jag faktiskt är ett bra pris då skicket är mycket fint. Jag har hållit koll på marknaden ett tag och Ifor ligger inte helt billigt. Speciellt inte om man måste typa upp dem för att kunna köra två hästar. Idag ska det införskaffas kamera också. Det är jag värd tycker jag!

Jag har faktiskt aldrig varit på Stenholmen men kör ner mina två ridbara imorgon. Men alla jag pratat med har lovordat anläggningen så det känns jättebra. Ridhus, ovalbana, passbana och uteban är inte helt fel :cool:

Vad härligt! Kul, jag ska försöka vara ledig då det är visning på Wången och åka upp dit för att kika. Ska bli kul att se din fina! :laugh:

Måste komma ihåg att själv ta ledigt den helgen :D

Edit: Du med Jonaz!!

Senast ändrad:

Låter härligt, Jonaz!! Bra köp. Nära till Himmelstalund och tävlingarna där får du också!! Lite hemlängtan får jag ibland.

*kl*

Olyckorna avlöser varandra just nu.
Draken har fått regnskållor å en jätte stor spricka i hoven.
Hovis ska komma och titta imorgon, kanske ser de bara värre ut en va de är.
Men hon måste rakas i alla fall.... Halva hästen har fått massor av skorpor, även i pannan och ena örat är fullt med skorpor..... Raka ansiktet/öronen ser ja inte fram emot :(

Just nu känns allt bara blääää!!!!! :mad:

KL

Idag är jag GLAD!!! Min lilla fin häst är så himla duktig!

Vi red ut en sväng med en kompis och båda hästarna (som båda har vilat en och brukar ha lite eld under hovarna) skötte sig kanonbra! Sol var coollugn hela tiden, pigg och glad som vanligt. Helt ren i bakbenet hela rundan och töltade på som bara den.

Idag kunde jag släppa tyglarna helt och hållet a la T2 och hon bara töltade på :love::love: Så himla coolt. Jag har alltid varit så himla imponerad av just tölt på lösa tyglar och haft som dröm att en gång i framtiden kunna rida så. Men hon töltade på säkert 20 meter sen kom vi ikapp kompisen och då la hon in ett litet galoppsprång så jag fick sakta av. Kändes som att vi hade kunnat fortsätta, ska definitivt tränas på i framtiden.

Varit in på rean på Hks idag, massor av fynd. Bra grejer kvar på halvaprisetrean, fyndade. Köpte bland annat en massa schabrak som jag inte behövde. Upptäckte i höstas att deras ponnydressyrschabrak är helt rätt storlek för min Stübben focus. Hittade jätteläckra färger.
Shoppade ett par jackor, ett par jodhpurs (rätt storlek, minsann, blir bra jobbskor i vår), ett par tröjor, underställ, sportBH, en grimma och ett grimskaft och en massa schabrak (sex-åtta stycken, minns inte riktigt men de var många), två par ridstrumpor och lite annat smått och gott och behövde betala knappt 1100kr. Riktigt fynd, får man säga.
Så ska det vara på rea.

Det du skriver om tölt och lösa tyglar: det verkar bero mycket på hästen. Min goe Barmi vet hur man gör när man töltar, och inte så mycket annat. Dock kan han hålla bra takt och jämnt tempo i tölt även på helt lång tygel - han blir lite längre i kroppen då men håller sig rätt OK.
Självklart är målet att ha honom ridbar i minst fyra gångarter, och träningen går ut på att stärka och mjuka upp honom, och tölten jobbar jag mer och mer kort i kroppen och med höjd rygg. Han ska fatta och orka, också...
men ibland låter jag honom gå på långa tyglar.
Den lille gubben fixar detta utan problem - men som sagt har jag andra slags gångartsproblem på honom...
Galoppen kommer mer och mer, även om det gärna blir korsgalopp då och då.

Isa har varit knäpp i hagen i några dagar; rusar genom öppningen så det är fara för livet. Mitt, inte hennes. Suck.
Men det går väl över, antar jag. Bara att se till att öppningen blir tillräckligt stor så hon inte tacklar mig när hon rusar igenom.

Kallt igår kväll, ca tio minus, och vattnet är fruset i stallet. Nu blir det att bära hinkar några veckor - men det går bra för det är inte så långt mellan stall och pannrum. 30-40 meter eller något sådant.
Mildare idag med tre minusgrader, dock inte tillräckligt milt för att tina upp.

Tror att det är Isas och Barmis tur att jobba idag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka