Den trevliga Snack och updateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden

Med tanke på priset på "dynorna" skulle jag också hellre rekommendera sensation ride. jag vet ingen som inte gillar den. är ju mer en "riktig" sadel också...

Kan bara instämma om sensation, trivs väldigt bra i min. :)

KL

Igår filmade jag Sol när vi var i ridhuset, hade egentligen inte planerat på att filma men plötsligt la hon in en så himla mjuk och avslappnad tölt så jag ställde mobilen på ett hinderstöd och filmade ett par varv. Självklart så blev jag spänd så fort kameran åkte fram, så jag fick inte riktigt till det lika bra, men jag tycker ändå att hon rent formmässigt såg mer avslappnad ut än hon gjorde i somras när vi var igång för fullt med träningar. Och det känns ju väldigt lovande med tanke på att detta var fjärde ridturen som vi gjorde annat än skrittade sen i september. :)
Än så länge är det ytterst lite tölt och trav, bara några minuter sammanlagt på en ridtur, men det känns ändå som att det gjort skillnad. Hon är mycket lugnare nu.

Här kommer filmen:
http://youtu.be/8l-AdoQTnec

Och så här såg det ut på senaste träningen i somras:
http://i1197.photobucket.com/albums/aa438/linutt8/Oumlgonblicksbild22012-10-1021-45_zpsf979cdc0.png

Kritik mottages tacksamt (har träningsabstinens :p) men ha i åtanke på att hon varit konvalescent sedan september och fick börja travas först förra veckan. När hon smider i traven så är det jag som glömmer bort att jag har en högerskänkel också. Står gärna bara på vänsterfoten i lättridning, vilket såklart stör balansen väldigt.

Knapplån

Idag var en bra dag! Jag har jobbat mycket på att försöka bli kvitt gamla trista rädslor som jag har som är kopplat till ridning. Jag tror att jag skrivit om det förut. Jag har varit väldigt rädd för att rida i nedförsbackar fortare än skritt eller väldigt långsam tölt efter att en av mina turryttare gick omkull för över tio år sedan och fick hästen över sig. Jag såg allt och blev riktigt chockad. Hästen knäade och slog sedan en kullerbytta och slog över raklång(!) över ryttaren som rasat av och stod på knä framför. (Han bröt lårbenet, men hästen kom undan med skrubbsår)

Nu verkar det som om jag äntligen!!!! Håller på att komma över det tack vare Spá. :love: Jag vågar tölta ganska snabbt och trava lugnt i små utförsbackar. Vi har så kuperat här att jag börjar vänja mig! Jag har blivit smått "töltgalen" nu och vill inte avbryta när Spá går bra för att det går lite uppåt och nedåt så jag har bitit ihop och visualiserat att jag törs och att inget kommer att hända. Mycket tack vare provridningen av Spá häromåret när jag red ut med en helt orädd islänning och vi i ganska bra fart töltade ned för en i mina ögon VIDRIGT brant backe. Utan att vare sig svimma eller gå omkull.

Idag red jag ut barbacka på Spá med en kompis på ett lite nipprigt halvblod och vågade ändå tölta på i nedförsbackarna (i mörkret dessutom). Jag är JÄTTESTOLT!

Inspirerad av "Kvandi" som riggar kameran och knäpper med självutlösare filmade jag lite när jag tömkörde Kná, fler bilder på det finns i 07-ornas tråd.

kna_tk2_jan13.jpg

Vad härligt att du håller på att komma över det! :laugh:

*kl*
Alltså.. Min häst är 22 år nu. Och såhär fin som han är nu har han inte varit på några år. Idag red jag ut i det fina vädret, Filipus var mjuk och fin i kroppen. Han dansade fram i tölten på halvlånga tyglar. Det var helt underbart! Jag såg ut såhär: :eek: ungefär hela tiden.. :bow: Han har vilat ganska länge nu pga tidsbrist och sjukdom hos medryttarna, men nu så ska han komma igång igen. Jag hoppas så att han håller sig såhär pigg och fräsch i flera år till..

Med fröken B går det bara bra. Hon står alltid vid grinden när jag kommer körandes in på stallplan, redo att jobbas. Hon vill verkligen jobba, jag har aldrig varit med om en mer arbetsvillig häst! :eek: Hon har även börjat gnägga åt mig när jag kommer i hagen. :love: Man får även se upp när man skall leda ut Filipus ur hagen, för B vill också följa med ut och jobba..

Här är några bilder på Filipus från idag:
20130112_124605.jpg

20130112_135624.jpg

20130112_125802.jpg

Ser mycket bättre och mjukare ut! Det du kan jobba med nu är att plocka ner tempot, hon ser ut lite som att hon "rinner iväg från dig". Så försök hålla kvar mjukheten och formen, men dra ner tempot så hon inte bara pinnar iväg, och jobba med basic saker som att ställa höger/ställa vänster, ändra formen (få henne djupare, få henne högre), och att göra mycket halvhalter och PYTTEsmå tempoväxlingar!
Åh, vad jag vill se er live!! :)

Tack för kommentaren!

Hon rinner lätt iväg, anledningen till att jag red i ridhuset var för att hon var så grymt pigg att hon inte gick att rida vettigt ute, hon bara taktade och trippade. Så jag blev rätt förvånad när hon gick såpass bra där inne. :)
Det har blivit mycket lugnare sen jag fick börja trava henne, det var anledningen till att jag fick börja trava henne också. Hon var hemsk att rida, taktade hela rundan, dansade runt och hoppade på snedden. Nu är hon i alla fall kontrollerbar, även om hon gärna vill öka.
Tempoväxlingar svarar hon jättefint på, hon går som bäst när hon fått gasa på lite och sen plocka ner, då känner jag att hon kommer upp lite. För största problemet är att hon är framtung. Innan har det inte funnits nån form alls att utgå ifrån, hon var inte framma vid tygeln alls så det var svårt att fånga upp henne. Det började släppa i somras när kattis hjälpte oss. Nu är det mycket lättare.
Jag vågar inte rida för mycket böjt spår, men jag brukar rida lite serpentiner eller stora volter och byta varv ofta med fokus på rakriktning och att hon ska behålla formen genom
hela vägen. Och halter har vi äntligen börjat behärska, så nu blir det massa övergåmgar också. Så grymt kul att komma igång!

Du är varmt välkommen när du vill att komma och skrika på mig :D

KL
Räknar ner dagarna, måndag 21 jan, till jag åker och lämnar min Lilla Vita hos Gummi.

Känns inte kul alls att rida henne just nu. Får mest prestationsångest över allt som inte är hundraprocentigt. Samtidigt har jag kommit närmare och närmare tankar om att jag kanske inte ska behålla henne...

Visst finns det några här som använder småmaskiga hönät?!

Vi har beställt ett gäng till hästarna och kommer troligtvis börja med det i feb-mars. Så jag är lite nyfiken på att veta hur ni fodrar i dem? Fodrar ni med begränsad fri tillgång eller fodrar ni en uppvägd dagsgiva?

Har ni fodrat på samma sätt hela tiden? Hur började ni? Fodrade ni lite vid sidan av eller satte ni bara in näten direkt? Om ni hade fri tillgång från början; hur mycket åt de i början och hur mycket äter de nu per dag?
Om ni ger uppvägda givor; hur fort åt de i början och hur fort äter de nu?

Nu blandar du ihop mig. Jag har ett dubbelgult sto f. 08. Spöket, som ska tränas för avelsvisning under våren :)

Allt har eg gått som på räls men självklart får inte en amatör allt att klicka på en gång, därav min ångest Hon är bara en sån supertalang som bara suger åt sig. Men saker hon går emot ibland och att inte halvhalterna är så bra som jag skulle vilja ger superångest just nu.
Töltar som tåget, formen bra till mycket bra i alla gångarter (sett till utbildningsnivå), kan öppna, sluta, fram- och bakdelsvändning. Grymt lättriden och positiv. Så jag borde bara njuta av sista veckan men vill som sagt bara att tiden ska gå.

Visst finns det några här som använder småmaskiga hönät?!

Vi har beställt ett gäng till hästarna och kommer troligtvis börja med det i feb-mars. Så jag är lite nyfiken på att veta hur ni fodrar i dem? Fodrar ni med begränsad fri tillgång eller fodrar ni en uppvägd dagsgiva?

Har ni fodrat på samma sätt hela tiden? Hur började ni? Fodrade ni lite vid sidan av eller satte ni bara in näten direkt? Om ni hade fri tillgång från början; hur mycket åt de i början och hur mycket äter de nu per dag?
Om ni ger uppvägda givor; hur fort åt de i början och hur fort äter de nu?

Mina har sedan i höstas fått sitt hösilage serverat i småmaskigt nät, begränsad fri tillgång eftersom de alltid har en rundbal i lösdriften. Lillkillen verkade inte bry sig alls, men å andra sidan vet han ju inget annat, det är ju hans första vinter. Hans mor har däremot gått på helt fri tillgång tidigare. Trots detta verkade hon inte alls brydd eller irriterad över nätet, vi körde med det på en gång i höstas efter betet så hon fick inget alternativ i from av löst grovfoder i övergången (förutom det som nu fanns kvar att beta, vilket inte var mycket), men det gick bra ändå.

På hennes ätmönster märker jag ingen skillnad, hon verkar äta lika många timmar om dygnet som när hon gick på helt fri tillgång, men däremot får hon inte i sig lika mycket. jag uppskattar att hon äter cirka 1/4-1/3 mindre, svårt att säga hur många kilo dock.

Såg bilderna i andra tråden, gud vad fin hon är! Kommer bli en riktig superhäst. Grattis till framgångarna i att övervinna rädsla också!

*kl*
Nu är jag tillbaka på Island. Bästa fantastiska Island. Har det alldeles för bra här.
Sista dagarna innan jag åkte fick jag på veterinärs inrådan tvätta en av våra inackorderade unghästar som hade något liknande regnskållor i pälsen. Till skillnad från regnskållor var hon inte det minsta fuktig eller öm i huden där pälsen höll på att lossna. Men jag tvättade henne med speciellt schampoo och för att få henne helt torr så fick jag föna henne torr. Vet ni hur lång tid det tar? Tre timmar! Och då hade hon ändå först fått stå och torka lite med svetttäcke. Vilken dag för den lilla hästen som aldrig blivit duschad förut och definitivt aldrig blivit fönad förr heller..
fonad3-700x525.jpg

Sen ville jag (inspirerad av bilderna på Hörn) också få bilder på Eros och fick en vän att fota oss. Eros har känts så himla spänstig och fräsch sen jag kom hem från Island. Om än väldigt ointresserad av att samarbeta när det kommer till vilket tempo vi ska hålla och det har varit som att sitta på ett expresståg. Vilket syns på bilderna att vi inte är helt överens om i vilket tempo vi ska jobba. Nu ville jag ju ha lite flashiga bilder och då blev det som det blev, i vanliga fall är det mera finlir. Min sits genomgår helvetets alla kval, det ser inte klokt ut, men det bjuder jag på. Hästen är fin. Resten av bilderna ligger här.

erosell28-700x509.jpg

erosell21-700x578.jpg

erosell07.jpg

erosell29.jpg

erosell25.jpg

erosell19.jpg

erosell14.jpg

erosell13.jpg

erosell12.jpg

Tack för svaret, det låter ju bra!

Vi kommer nog börja med dem redan innan flytten så får vi se vad de säger om det. Ska bli spännande att se hur det funkar.

KL

Red en liten stund i ridhuset idag. I början kändes hon helt ren, men efter 10 min började hon avlasta höger bak genom att sätta in det mellan frambenen. Så jag avslutade och travade henne lite för hand på vägen hem. En stallkompis som såg oss kommenterade att det såg bra ut, väldigt skönt att höra eftersom jag varit orolig att hon avlastar för att hon har ont. Men eftersom hon är helt rent och bra i början och inte blir varm så tror jag bara att hon blir trött. Hon har ju inte använt benet ordentligt sen jag köpte henne, hon har ju alltid skjutit det inunder sig för att avlasta, så det är inte konstigt att hon blir trött. Jag väljer att se det som ett gott tecken att hon faktiskt går helt rakt de första 10-15 minuterna istället! :) Så får vi se vad veterinären säger på återbesöket.

Hihi skrev ju, personligen.
Men bomlöst tvcker jag helt klart du ska sattsa på men finns fler mycket bättre varianter.
Jag har bomlöst till båda mina o har ridit enbart med det sista 7 åren.

Det kan dock bli problematiskt med åtminstone vissa bomlösa på hästar som är tunna. På min 01:a vars hull har varit i lägsta laget till och från kollapsar tex Masterback och vill klämma till ryggraden och även de dynor jag testat.

Har funderat på sådana nät ett tag nu då sällskapshästen slänger i sig sin mat och även en del av min hästs mat så han får inte i sig allt han behöver. Ger honom mer inne i boxen men det går inte att lägga in mer än 4 kg för då är det utspritt mycket och han äter inte upp det som blandar sig i bajset och det blir mycket jobbigare att städa boxen :cool:

Har även funderat på att sätta ett sånt nät i min hästs box just för att slippa spillet. Skulle vilja ge honom mycket mer inne men det går inte...

Dom får klara sig som det är med fodringarna ute den här vintern, är ju föräldraledig så jag kan fodra 4 ggr per dag så dom får med jämna mellanrum ändå. Kanske nästa vinter :)

Det finns ju många nya islandssadlar som är bomlösa som är mycket bättre än de gamla modellerna. De har breda mjuka bossor, smalare säte och järn som lyfter vid manken, såsom karlslund kontakt, töltsaga dyggur, tönn mm mm

Sprider han ut det i boxen även om du lägger det i en låda?

Godi var en mästare på att sprida ut maten och trampa ner det, men till honom funkade det suveränt med att köpa en vanlig murbrukslåda och lägga höet i. Då drog han inte ut det utan åt upp allt istället. Nu åt ju inte han så mycket, utan fick max 3 kg/fodring. Men de är ju hyfsat stora så du borde ju få plats med minst 5-6 kg? Om inte annat så kanske han nöjer sig med att det ligger några kg i lådan och några kg i en liten hög utanför?

Blir ju lite billigare än ett hönät, och finns ju att köpa överallt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka