Den trevliga Snack och updateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden

Men gör man medvetet en sån korsning så brukat se väl se till så att hingsten är den lilla?

Filippuss och Brandybus: Fiiiina hästar.

En helt annan sak, dyngstacken "anföll" häromdagen när det var så himla kallt :eek:. Vi har en dörr i stallgången som leder till gödselstacken där man kommer ut på en "balkong" över flera meter djupt gödsel där vi tippar kärrorna. Dyngstacken ligger alltså inomhus, men med stora vidöppna portar ut. Man är ganska nära taket när man står där och varm luft stiger ju uppåt som bekant.

Jag vet ju att det är livsfarligt att vara nere i en gödselbrunn, men det är nog ganska farligt att gräva i gödselstacken också om man inte har bra luftcirkulation. Jag gick ut i dyngstacken och skyfflade undan de värsta högarna så att det skulle gå lätt att tippa. Såklart rök det massor, mer än vanligt eftersom det var riktigt kallt i luften. Efter bara några sekunder insåg jag att jag inte kunde andas in det där, det kändes helt befriat på syre och luften blev tjock av vit tung varm dimma. Läskigt! Jag gick in och ställde mig innanför dörren, samma sak, inget syre! Röken" drogs ju snabbt in i det kalla stallet eftersom det är högre upp än gödselstacken. Smällde igen dörren och fick backa bort en bra bit för att kunna andas.

Tänk på att ha "en fly-väg" när ni är ute och bökar med gödselstacken nu på vintern. Det var rena skräckfilmen med den vita röken som omringade mig ute på "kasa" och vällde in i stallet, ganska otäckt när jag insåg att det faktiskt inte gick att andas in.

Men gör man medvetet en sån korsning så brukat se väl se till så att hingsten är den lilla?
De Aegidienberger jag sett som fötts i sverige har Pasos som fäder. Mina kompisar tillverkade en sådan och det var inga problem med fölningen.

Det finns otaliga exempel på små ponnyston seminerade med halvblod för att få större ridponnyer. Fölet anpassar sig, men för extrem skillnad är ju inte bra.

Vet bara med våran Isak som vi hade förr han var shettis/islandskorsning, mamman var shettis och pappan en grövre islänning.
Och de pasos jag vet om är det hingsten som är paso..

Senast ändrad:

KL Nu på morgonen åker vi upp med Spök till Gummi. Känns kalasbra!! Ser mycket fram emot det här. Är glad i hela kroppen :)

Nu var ju detta en tjuvbetäckning men förstår inte hur man kan välja att göra det självmant.

Hade någon tråd i tankarna där jag läst om fölning som gått snett av samma anledning. Så att fölet anpassar sig borde man inte förlita sig på alltid, eller?

Tänk på att ha "en fly-väg" när ni är ute och bökar med gödselstacken nu på vintern. Det var rena skräckfilmen med den vita röken som omringade mig ute på "kasa" och vällde in i stallet, ganska otäckt när jag insåg att det faktiskt inte gick att andas in.

Jag har förmånen att min dyngstack består av ett lastbilssläp. När det är nästan fullt ringer jag till ägaren som (förhoppningsvis men han är seg) kommer och byter det till ett tomt...

att korsa just islänningar med andra raser öht brukar aldrig bli bra, de har ofta mkt dåliga orena gångarter.
Finns säkerligen några undantag som någon vill bevisa men man kan inte leva på undantag.
Raser överlag som har mer än skritt trav galopp brukar inte bli bra att korsa

kl.

I går hoppade Jorunn lite lätt bara några få språng med en tjej i stallet, hela 55cm hoppade dom, såå duktigt.
Jorunn verkade säga ÄNTLIIIGEN lite höjd på hindrena och inte bara hoppa 20 cm:o:D
Nu tog hon ju i både fram och med bantassarna=)

att korsa just islänningar med andra raser öht brukar aldrig bli bra, de har ofta mkt dåliga orena gångarter.
Finns säkerligen några undantag som någon vill bevisa men man kan inte leva på undantag.

Fast det verkar ju fungera hyfsat att korsa två töltande raser, exempelvis att korsa paso peruano med islandshäst. Det görs ju genomtänkt och strategiskt i Tyskland, och det finns minst ett par uppfödare som gör samma korsning här i Sverige.

Jag kan i tanken tycka att det vore kul att korsa vbl-travare och islandshäst, just för att de svenska vbl-travarna i minst lika hög utsträckning som islandhästar har "pass-genen".
Syftet skulle då vara att få en häst som i karaktären är mer lik vbl-travaren (som jag gillar) men ha ännu bättre förutsättningar för tölt.

Å andra sidan försvårar ju gångartsutbudet till viss del dressyrridningen, om det är dressyren man är ute efter.

Min (begränsade) erfarenhet är att pass-anlaget försvårar exempelvis sluta i trav, då hästen tenderar att bli väldigt fyrtaktig.

Men jag håller i grund med: finns ingen stor vits att korsa in islandshäst i något annat, och jag kan inte se någon specifik ras med egenskaper som skulle behöva korsas in i islandshästen.

Fast det var inte alls vad jag frågade om :)

Fast det verkar ju fungera hyfsat att korsa två töltande raser, exempelvis att korsa paso peruano med islandshäst. Det görs ju genomtänkt och strategiskt i Tyskland, och det finns minst ett par uppfödare som gör samma korsning här i Sverige.

Jag kan i tanken tycka att det vore kul att korsa vbl-travare och islandshäst, just för att de svenska vbl-travarna i minst lika hög utsträckning som islandhästar har "pass-genen".
Syftet skulle då vara att få en häst som i karaktären är mer lik vbl-travaren (som jag gillar) men ha ännu bättre förutsättningar för tölt.

Å andra sidan försvårar ju gångartsutbudet till viss del dressyrridningen, om det är dressyren man är ute efter.

Min (begränsade) erfarenhet är att pass-anlaget försvårar exempelvis sluta i trav, då hästen tenderar att bli väldigt fyrtaktig.

Men jag håller i grund med: finns ingen stor vits att korsa in islandshäst i något annat, och jag kan inte se någon specifik ras med egenskaper som skulle behöva korsas in i islandshästen.

Eller en American saddlebred och islandshäst. Hade jag velat se.

Min första tanke är om hon kommer klara ev fölning om hingsten var stor?

Den föredetta hingsten (nu valack) är nätt för rasen. Mer lik sin pappa än mamma. Pappa är sobel skn4 (144 i mkh). Sen så vet jag ju inte hur stor valacken blir som fullvuxen. Han blir 3 år i juni och är ca 150 i mkh.

Stoet är som sagt inte betäckt med vilja. Nu verkar hon tyvärr vara dräktig så det enda jag kan göra är att skapa goda förutsättningar för henne.

Ja att korsa 2 töltande raser är lika oki som att korsa 2 3 gångare.Men att korsa typ sv hbl å isis eller nordsvensk isis osv brukar sällan sluta bra när det kommer till just gångarterna. Finns en tråd inne på gnägg om just detta och de flesta svarar att avkomman har problem med just gångarterna och har till och från rätt orena.
Själva utsidan kan dock bli riktigt fina=)

Fast det var inte alls vad jag frågade om :)
Ehh jo, folk pratar här om att korsa islandshäst med andra raser och då flöt jag in med vad jag tyckte om saken och vad min erfarenhet var om resultatet av detta.;)så de så!

Tycker det är otäckt med sånna inomhus stackar varför har man det så vad är fördelen, förutom om man vill kunna fasa ihjäl sig lr börja brinna i stallet lättare?
Känns som den borde kylas av lättare ute o med snö på o då slipper man ju dr giftiga ångorna med ju?!

Tycker det är otäckt med sånna inomhus stackar varför har man det så vad är fördelen, förutom om man vill kunna fasa ihjäl sig lr börja brinna i stallet lättare?
Känns som den borde kylas av lättare ute o med snö på o då slipper man ju dr giftiga ångorna med ju?!

Beroende på när uthuset byggdes, kan det ha varit en ganska vanlig lösning.
Mitt stall är byggt på det sättet: två sektioner med djurplatser (ena var avsedd för åtta kor, den andra för ett par arbetshästar och något mindre djur). I varje sektion finns en dörr ut till gödselplattan som är gjuten och under tak och inom väggar. Port på ena kortsidan och ena långsidan så ett fordon kunde köra igenom.
Den gödselplattan använder jag nu som ligghall och har därför en annan lösning för gödseln.

Vår gamla lada har samma lösning, djurdel med lucka ut till platta under tak. Dessutom har man hängt på utedasset så att avskrädet därifrån också hamnar i stacken. Jättemysigt att städa ur när vi byggde om till vedbo där istället.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Banta/slimma ner shettis?