Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
De Aegidienberger jag sett som fötts i sverige har Pasos som fäder. Mina kompisar tillverkade en sådan och det var inga problem med fölningen.Men gör man medvetet en sån korsning så brukat se väl se till så att hingsten är den lilla?
Tänk på att ha "en fly-väg" när ni är ute och bökar med gödselstacken nu på vintern. Det var rena skräckfilmen med den vita röken som omringade mig ute på "kasa" och vällde in i stallet, ganska otäckt när jag insåg att det faktiskt inte gick att andas in.
att korsa just islänningar med andra raser öht brukar aldrig bli bra, de har ofta mkt dåliga orena gångarter.
Finns säkerligen några undantag som någon vill bevisa men man kan inte leva på undantag.
Raser överlag som har mer än skritt trav galopp brukar inte bli bra att korsa
att korsa just islänningar med andra raser öht brukar aldrig bli bra, de har ofta mkt dåliga orena gångarter.
Finns säkerligen några undantag som någon vill bevisa men man kan inte leva på undantag.
Raser överlag som har mer än skritt trav galopp brukar inte bli bra att korsa
Fast det verkar ju fungera hyfsat att korsa två töltande raser, exempelvis att korsa paso peruano med islandshäst. Det görs ju genomtänkt och strategiskt i Tyskland, och det finns minst ett par uppfödare som gör samma korsning här i Sverige.
Jag kan i tanken tycka att det vore kul att korsa vbl-travare och islandshäst, just för att de svenska vbl-travarna i minst lika hög utsträckning som islandhästar har "pass-genen".
Syftet skulle då vara att få en häst som i karaktären är mer lik vbl-travaren (som jag gillar) men ha ännu bättre förutsättningar för tölt.
Å andra sidan försvårar ju gångartsutbudet till viss del dressyrridningen, om det är dressyren man är ute efter.
Min (begränsade) erfarenhet är att pass-anlaget försvårar exempelvis sluta i trav, då hästen tenderar att bli väldigt fyrtaktig.
Men jag håller i grund med: finns ingen stor vits att korsa in islandshäst i något annat, och jag kan inte se någon specifik ras med egenskaper som skulle behöva korsas in i islandshästen.
Min första tanke är om hon kommer klara ev fölning om hingsten var stor?
Fast det verkar ju fungera hyfsat att korsa två töltande raser, exempelvis att korsa paso peruano med islandshäst. Det görs ju genomtänkt och strategiskt i Tyskland, och det finns minst ett par uppfödare som gör samma korsning här i Sverige.
Jag kan i tanken tycka att det vore kul att korsa vbl-travare och islandshäst, just för att de svenska vbl-travarna i minst lika hög utsträckning som islandhästar har "pass-genen".
Syftet skulle då vara att få en häst som i karaktären är mer lik vbl-travaren (som jag gillar) men ha ännu bättre förutsättningar för tölt.
Å andra sidan försvårar ju gångartsutbudet till viss del dressyrridningen, om det är dressyren man är ute efter.
Min (begränsade) erfarenhet är att pass-anlaget försvårar exempelvis sluta i trav, då hästen tenderar att bli väldigt fyrtaktig.
Men jag håller i grund med: finns ingen stor vits att korsa in islandshäst i något annat, och jag kan inte se någon specifik ras med egenskaper som skulle behöva korsas in i islandshästen.
Ehh jo, folk pratar här om att korsa islandshäst med andra raser och då flöt jag in med vad jag tyckte om saken och vad min erfarenhet var om resultatet av detta.så de så!Fast det var inte alls vad jag frågade om
Tycker det är otäckt med sånna inomhus stackar varför har man det så vad är fördelen, förutom om man vill kunna fasa ihjäl sig lr börja brinna i stallet lättare?
Känns som den borde kylas av lättare ute o med snö på o då slipper man ju dr giftiga ångorna med ju?!