Den trevliga Snack och updateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden

Jo jo tror lr rättare sagt vet att det finns sånna här lösningar undrade mer, varför?

Har sett några korsningar vbl-island och de har sett ok ut och de jag sett har töltat, varit strax över ponnymåttet och varit ganska smäckra. Just de har verkat vara trevliga ridhästar men kan ju säkert bli mindre bra också.

Men så kan man ju göra en då utan att gödsel plattan behöver vara inbyggd menar jag.

Men så kan man ju göra en då utan att gödsel plattan behöver vara inbyggd menar jag.

Det kan vara bra att ha den under tak så att den inte snöar över eller fryser, enklare att skyffla bort skiten då. Det är ett stort rum den ligger i med kanske 8-10 meters takhöjd så när man inte bökar så mycket i den så ligger den bara snällt där och luftcirkulationen är god. Jag tror att brandrisken är minimal eftersom gödeslstacken ligger på en cementplatta mot cementvägg och det känns inte som någon risk att den fattar eld.

Oklart om det verkligen var giftigt det som steg upp från stacken, det kan ha varit så att det bara råkade vara väldigt varmt och fuktigt i kontrast till kylan. Får samma känsla i duschen ibland när det stiger upp pustar av vattenånga när man duschar riktigt hett i ett kyligt badrum. Men obehagligt var det!

kl
I går i kylan red jag ridlektion det var ett tag sedan rättare sagt första efter de att jag fick Jorunn tillbaks efter att tränaren hade henne,

Så vilket pass de vart svettades så jackan var blöt p åutsidan haha,
Tränade på att rida samlad trav med swung.. kunna gå in i passage några steg vart en miss och fick testa påpiaff något steg. levader gjorde Jorunn med haha dock är det inget som va planerat mkt samling så de är ju därför de hände.
Idag skrittade jag ut bara i 30 minuter

Så de rullar på här hemma.
Hon är så duktig så Jorunn borunn

KL

Igår provade vi på lite bommar och ett par små skutt också.

Travbommarna gick väl sådär, det blev trav över ibland, ett par gånger höll hon till och med ett lugnt och fint tempo. Men Andra gånger blev det tölt precis innan bommarna och ett bautahopp över de två första och sen ett bensprattel över sista bommen. En gång töltade hon hela vägen över alla bommarna :rofl:

De små skutten blev.... intressanta. Första gången landade hon till och med i tölt, hur sjutton det nu gick till. :p Jag tror nog jag ska löshoppa henne lite mer innan jag sätter mig på henne nästa gång. Men hon fick till ett hopp som inte var fullt så katastrofalt som de andra.
Men hon tycker det är galet kul i alla fall, så hon ska nog få löshoppa lite mer. Snart flyttar vi ju och då kommer det finnas ett hoppstall bara en liten bit bort, så där kan hon nog få skutta lite mer. :)

Idag har jag varit på jobbintervju och hos tandläkaren för att dra ut en visdomstand, och däremellan haft en hel hög med samtal att ringa. Så idag blev det ingen ridning alls. Däremot hittade jag äntligen en affär som sålde melassfri lusernhack!! Helt jäkla underbart! Så nu kommer Sol få äta lusern igen. Tanken är att blanda Pro Equon och loppfröna i lusernen sen, men först ska hon få äta bara lusernen så att hon får upp smaken för det ordentligt så att hon förhoppningsvis inte ratar det när jag häller i pro equon som bara var sådär god enligt fröken. Loppfröna går däremot ner utan problem numera, till mattes stora förtjusning!! :banana:

En gång töltade hon hela vägen över alla bommarna :rofl:

:rofl: Låter som Filipus det där.. En gång försökte han grisepassa över bommarna. Det gick inte så bra. :cool:

*kl*
Någon som känner sig sugen på att påbörja inridningen av denna?
20130123_141730.jpg

20130123_1418230.jpg

20130123_141823.jpg

Det är tur att hon är ganska flott iaf. Nåt att vila ögonen på.. Även om jag hoppas att hon lugnar ner sig ordentligt inför inridningen.
20130123_141927.jpg

20130123_141838.jpg

20130123_1418370.jpg

Och nu är det nästan klart! B ska, om allting går som det ska, få kompis till sommaren. Ett sto, född 2012. Dock ingen islänning.. Hon blir nog glad att få en lekkompis hoppas jag, Filipus vill helst av allt stå i sitt hörn i hagen. Han är inte så rolig tycker B..

Jag har inte tordas testa bommar med min femgångare som tar till tölten så fort det blir svårt/nytt. Nu travar hon sen nån månad iaf i tvåtakt, i fyrtakstrav var det verkligen inte aktuellt, men främst som sagt för att hon töltar om hon vill ha ordning på benen. Hon hoppar endast i tölt eller galopp, få henne att trava i det läget är lögn. Känns som ett självmordsuppdrag med bommar :D

kl
I går i kylan red jag ridlektion det var ett tag sedan rättare sagt första efter de att jag fick Jorunn tillbaks efter att tränaren hade henne,

Så vilket pass de vart svettades så jackan var blöt p åutsidan haha,
Tränade på att rida samlad trav med swung.. kunna gå in i passage några steg vart en miss och fick testa påpiaff något steg. levader gjorde Jorunn med haha dock är det inget som va planerat mkt samling så de är ju därför de hände.
Idag skrittade jag ut bara i 30 minuter

Så de rullar på här hemma.
Hon är så duktig så Jorunn borunn

Imponerande med Levad - inte många hästar som klarar det.
Jag tänker då på en korrekt Levad där hästen inte bara lättar fram när den samlar sig lite för mycket - det gör min nyblivne sexårige fjording ibland när han inte orkar lyfta baktassarna för att han sätter sig för mycket - utan där hästen "sitter" kvar i position i flera sekunder.

Isa har varit rätt OK några dagar, fortfarande hysterisk när hon ska genom öppningen på hagen så jag får passa mig för att slippa en tackling, men hon har varit betydligt trivsammare i ridningen. Stundtals irriterande dragkamp om bettet, stundtals släpper hon så bra som hon gjorde i höstas. En liten ljusning alltså.

Haha, första gången jag red lektion med Godi var det för en hopptränare, och hon hade hört att de inte kunde grisepassa över bommar... Godi antog utmaningen med bravur och vaggade i helt klockren grisepass över alla bommar.

Ang. din lilla studsboll B så är det inte säkert att det blir något problem vid inridning. Sol är helt vild när hon är lös utan ryttare, men när man rider är hon väldigt snäll ändå. När hon hoppar är det oftast ett skutt åt sidan. Och en enda gång har hon försökt resa sig, och det var ett tamt försök.

Haha vad roligt! Herr Filipus brukar antingen grisepassa över bommarna, försöka hoppa över alla bommar i ett språng (vilket inte lyckas) eller så gör han nåt fult grodhopp över bommarna. En gång när vi löshoppade honom så tog han fart, hindret låg på 90 cm och han hade hoppat samma hinder en gång tidigare men nu stannade han framför hindret och klev över. Han kom över med framdelen, men magen var för rund så han rev hindret - med magen. :rofl: Såg så himla roligt ut! Nuförtiden skuttar vi bara över nåt träd i skogen, och det där med cavalettibommar har vi lagt på hyllan, känns säkrast på det viset.. :angel:

Jag hoppas verkligen att det inte blir några problem. Det är visserligen snö ute, men med min "tur" så kommer jag väl skada mig ordentligt om jag åker av. ;) Hon har gjort några såna där hopp när jag haft henne i lina, men då har hon fått sig en utskällning så jag hoppas att hon har lärt sig att man inte ska hoppa när man går i koppel. ;)

Hoho, lina spelar väl ingen roll. Det är ju då man ska passa på att köra extra rodeo ;) Haha, nej faktiskt så brukar Sol vara väldigt snäll. Men hon vill väldigt gärna bralla loss, så det brukar flyga framben i luften och små skutt i galopp blir det allt. Värsta uppvisningen hon haft var när vi skulle ta in dem från hagen och jag gjorde "misstaget" att springa 3 steg och smacka så att de skulle komma springande till grinden. Det gjorde hon ju förvisso, men sen fortsatte hon fyra varv runt hagen och stannade och gjorde en imponerande kombination av bocksprång, skutt och sparkar varje gång hon kom till mig. Sen stod hon tillräckligt still för att jag skulle kunna kalla in henne och koppla fast grimskaftet. Och jaa.... showen fortsatte hela vägen in i stallet. Mattes arga röst kom fram så hon höll sig på behörigt avstånd och hoppade runt i den positionen som matte sa till henne att inta. :rofl: Man kan ju inte riktigt bli arg på henne när hon är så charmig och ändå lyder det man säger till henne. Det hör ju verkligen inte till vanligheten heller, så hon fick faktikst lov att skutta på behörigt avstånd. :angel::D

Såhär kan det se ut när Sol får leka löst :p Benen spretar åt håll som ben inte ska spreta.
IMG_2840_zps727966a4.jpg

Senast ändrad:

Haha, åh vad härligt! :love: :rofl: Man kan ju inte bli arg på dem heller, de är ju så charmiga! :love:

Filipus är duktig när han är kopplad, B däremot.. Brukar gå med båda två samtidigt runt stallet osv för att dem ska få komma ut tillsammans. B brukar hoppa och skutta omkring, jag skäller lite på henne och korrigerar henne, Filipus bara suckar och öronen pekar rakt ut.

Såhär ser det oftast ut när vi kommer tillbaka från våra promenader:
20130109_1408020_zpsac3cbc31.jpg

Och ja, Filipus ser ut sådär exakt hela tiden! :rofl:

Haha, de är ju för underbara med sina olika personligheter.

Sol blir ju 7 i år och det märks att hon börjar bli mer vuxen. Hon är betydligt lugnare i stallet och när man hanterar henne från marken. Nu kan jag till och med ställa henne lös i stallgången medan jag går och hämtar saker i sadelkammaren osv. Så gör jag såklart bara när vi är själva, eftersom vi har två hingstar och en nyligen kastrerad kille i stallet. Annars hade det nog blivit liiiite väl livat även om de är otroligt snälla alla tre.

KL

Idag har jag varit ute och ridit en liten sväng i kylan med Solstrålen. Jag har kommit in i en liten sadelprovarperiod, så jag provade kompisens hilbar, som ligger toppen på Sol när hon står i stallgången och innan man spänner sadelgjorden. Sen säger det swooosch så sitter den framme vid öronen så fort man spänt gjorden och ridit en bit.

Så efter den lilla rundan så bytte jag till min sensation igen och ja, det är helt enkelt den hon ska ha. Hon går så mycket lättare med den. Däremot funderar jag på att investera några hundralappar till att bygga upp sitsen lite så att midjan blir lite smalare. Konstigt nog så är Sol bredare än vad Godi var. :crazy: Hur nu det gick till, hon som varit en sån tunn liten sak. Hon har ju inte gått upp i vikt så jag kan inte ens skylla på de. :angel:

Knapplån trode det inte behövdes då jag så uppenbart skev rakt ut och bara sa mina åsikter;)

KL Sagisen var skitpigg idag, nyklippt och kallt :D Tydligen har hon dansat järnet i hagen sen kylan kom, gullesnuttan.

Var tvungen att rida barbacka eftersom unghästen är bredare i bålen och över ryggen än Saga så måste byta järn i sadeln (har lånat stallägarens sadel till Sagisen eftersom jag haft dem på olika ställen under några månader). Men barbacka i kylan är ju bara underbart :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Banta/slimma ner shettis?

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka