Den Stora "spilta VS box" tråden..

Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Ja jag vet inte om det är någon mening att diskutera egentligen, för att du är 110% bestämd i din åsikt...:smirk: men:

Jag tycker att spiltor är av ondo, dom har tillkommit av en enda anledning och det är för att människor skulle kunna få in djuren på ett rationellt sätt i ett litet utrymme. Nåväl. Jag tycker inte om att se ett djur som är byggd för att röra sig fritt stå uppbunden en längre period, sen kan du förklara för mig allt du vill att stå uppbunden = samma sak som att kunna gå runt lite i boxen men jag kommer ändå inte att tycka som du.

Allt det som du skriver om hur bra det är att man kan hålla på med hästen när den står uppbunden i spilta, hur folk på ridskola lär sig respektera osv - då utgår du ifrån vad som passar människan, inte vad som passar hästen.

F ö så har jag 2 äldre herrar, en häst på 17 en ponny på 21, båda har haft "spiltperiod" tidigare och båda ägarna som sålde var noga med att önska att hästen skulle ha box för att det märktes på morgonen när dom stått i spilta att dom var stela (gäller speciellt ponnyn, men även delvis hästen som har en gammal skada på ett ben) men att det inte var så när dom stod i box. Så någon :devil: -a skillnad måste det vara ändå om det märks på det sättet.

Så tycker iaf jag :cool:

den stora skillnaden är att man kan ha en 100% säker spilta utan att ha 3 höga solida väggar, bara galler runt hela gör det både luftigt och hästen får bra utsikt.. en säker box har galler så att hästen inte kan hoppa ut eller hugga efter hästar eller människor på gången..

Som sagt, vad har du träffat för monster till hästar egentligen???

står man bakom en häst i spilta kan man fly, det kan du inte om du står bakom en häst i box och hästen sitter fast i framkant..

och så vra det ju det där med skötsel, vem bekostar dubbla arean av stallbyggnaden för att alla ska ha en egen uppställningsplats till sin häst?

Varför skulle det bekostas extrautrymmen? Det går alldeles utmärkt att binda upp i boxen vid skötsel.

så 6½ timme står hästarna utan nått att göra inne, 3-4 av dessa är djupsömn.. första 1½ timmen äter dom.. så det blir inte mycket tid att slå ihjäl just då..

när hästarna får flockliv i hagen, rörelsebehovet väl tillfredsställt genom både hagbus och lektioner.. ska den behöva stallet nattetid till något annat än vila då?

Snälla rara, läs lite hästetologi. Hästar sover INTE djupsömn 3 - 5 h av en 6 h period. Långt därifrån och tvärtom.

Sen om hästen blir boxvandrare så ska man se över hästens vardag. Går det för lite i hage lr ir ridningen. osv det är inte pga av boxen

NJa, indirekt är det ofta pga av boxen i den meningen att boxen är ett begränsat utrymme hästen är instängd i, och den blir stressad av det, och boxvandrar då t ex. Problemet blir dock minsta lika illa i spilta, även fast det kanske SYNS mindre, men hästen kommer hitta på ett annat sätt att hantera stressen på.

Så nej det är inte box i sig som ger stressen som ger vandringen, utan att inte ha tillräcklig rörelsefrihet. Dvs grundproblemet är att hästen är instängd del av dygnet. Inte VAD den är instängd i.

1. det med grimskaftet är ju en säkerhetsfråga, grimskaftet ska löpa genom ring på lagom höjd och grimskaftet ska vara lagom långt, det ska även löpa mycket lätt genom ringen..
jag har faktiskt bara hört om en enda olycka med grimskaft i spilta.. då fastnade hästen med skon..
Jag vet flera som fastnat på ett eller annat sätt, trots att grimskaften varit precis som det ska. Bakben har fastnat när de kliar sig bakom öronen, framben har fastnat etc.

2. i box kan hästen kicka såfort man öppnar dörren.. finns ju en PKponny (död nu) som man var tvungen att först låsa upp dörren på, vänta på att hon vända huvudet till och sedan vräka upp dörren och slänga sig runt halsen på henne, hänga med 3 varv runt innan hon gav upp och man kunde sätta fast henne.. och det var BARA EN LEK för henne tyvärr.. hon gjorde det till och med när hon skulle ut i hagen med hästkompisarna :(
Då kommer det iallafall inte en smäll rakt ut när du går förbi hästen. Står den i box kan den inte kicka plötsligt på samma sätt som om den står i spilta. (Eller jo, kicka kan den visst men inte träffa). Är du i boxen får du vara beredd men utanför är du trygg.

3. allmänt stallvett, man ska inte springa in och ut i spiltor.. skulle man springa lika mycket i boxar så finns det beteendet där också, då börjar hästen försvara sitt revir.. så det är inget som ändras med uppstallningsformen..
Nej, det är väl klart att man inte ska? :confused: Men faktum kvarstår, det är så mycket enklare för en spilthäst att mosa någon mot väggen än för en boxhäst. Och det kan de göra även om man inte springer in och ut i spiltorna.

4. har helt och hållet med utformningen att göra..
Hur utformar man en spilta där hästen kan gå undan från grannarna?

INGEN här har skrivit att en box ger tillfredsställande rörelsefrihet. Självklart ska hästen även vistas i hage så mycket som möjligt. men under natten är box att föredra. Du kan ju kanske läsa ordentligt.

:bow: :bow:

Samma här. Inga galler eller höga mellanväggar. De kan hälsa osv.
De som inte funkar ihop får byta plats, men det har inte vart några problem. Här är det även ridläger verksamhet på sommaren och lektioner osv, så det är mkt folk ibland, men oj. Inga problem alls. :D

Klart att box är bättre! Du har skrivit att hästar är strövdjur jag vet inte hur jä*la många gr i den här tråden. Ingen har sagt att hästen ska leva sitt liv i en box / spilta. Självklart ska den vara i hagen också! Men det är ju uppenbart att den kan slappa mer och röra sig mer i en box. att du inte kan läsa.. :smirk:

och hur många spiltor är byggda så en häst kan vända sig om och hälsa och se sig omkring ordentligt? 0! :cool:
I en box kan hästen gå runt och se sig omkring bäst den vill.
Det KAN du INTE argumentera emot.
Det är idiotiskt att tro att en häst ser lika bra runt sig i en spilta som i en box..
vad är det som är så självklart att hästen trivs bättre i box?

vända i spilta nej, men ser med ögonen gör dom likförbannat! :D

Jag anser att mina hästar ska ha möjlighet att ligga ner och sova på natten och möjlighet att rulla sej .
ingen av mina 9 hästar vandrar i boxen ?? vart har du fått det i från ?
inte skiter dom i maten heller ?
dom har ett hörn dom gör sitt i .
Två av mina hästar har tidigare stått i spilta o är mkt gladare nu .
kan tilläggas att jag har väldigt stora boxar !
Jag tycker att minsta godkända mått på en box i dag är typ hälften så stort som jag har :)
min shettis står på 3,30gånger 3,30.
jag skulle aldrig ha nån i box!
hästar kan ligga ner i spilta, vart har du fått att de inte kan det ifrån?

varför skulle det bli mer skada när en spilthäst sparkar än när en boxhäst sparkar? har spilthästen mer muskler? varför är spilthästen argare enligt dig?

För att om vi ställer ett litet barn i stallgången kan vi räkna med att barnet rör på sig. Finns det spiltor kan det komma hästhovar som är både hårda och gör ont. Finns det istället boxar kan det komma en smäll i väggen, det gör kanske lite ont i öronen men mer än så blir det ju inte. Det blir inga plötsliga sparkar alltså, som det kan bli med spilthästar.
Var har jag sagt att spilthästen är argare? :crazy: :confused: Det har jag inget minne av att jag har sagt.

Ja jag vet inte om det är någon mening att diskutera egentligen, för att du är 110% bestämd i din åsikt...:smirk: men:

Jag tycker att spiltor är av ondo, dom har tillkommit av en enda anledning och det är för att människor skulle kunna få in djuren på ett rationellt sätt i ett litet utrymme. Nåväl. Jag tycker inte om att se ett djur som är byggd för att röra sig fritt stå uppbunden en längre period, sen kan du förklara för mig allt du vill att stå uppbunden = samma sak som att kunna gå runt lite i boxen men jag kommer ändå inte att tycka som du.

Allt det som du skriver om hur bra det är att man kan hålla på med hästen när den står uppbunden i spilta, hur folk på ridskola lär sig respektera osv - då utgår du ifrån vad som passar människan, inte vad som passar hästen.

F ö så har jag 2 äldre herrar, en häst på 17 en ponny på 21, båda har haft "spiltperiod" tidigare och båda ägarna som sålde var noga med att önska att hästen skulle ha box för att det märktes på morgonen när dom stått i spilta att dom var stela (gäller speciellt ponnyn, men även delvis hästen som har en gammal skada på ett ben) men att det inte var så när dom stod i box. Så någon :devil: -a skillnad måste det vara ändå om det märks på det sättet.

Så tycker iaf jag :cool:
trevligt att det fungerar för dig och dina hästar, varför har du dem? för hästens skull? har du sett till att hästar föds upp? varför? för DITT höga nöjes skull.. skulle rid och körsport inte finnas i sverige skulle hästar inte födas..

men idag föds hästen till största del upp för människans nöje..

För att om vi ställer ett litet barn i stallgången kan vi räkna med att barnet rör på sig. Finns det spiltor kan det komma hästhovar som är både hårda och gör ont. Finns det istället boxar kan det komma en smäll i väggen, det gör kanske lite ont i öronen men mer än så blir det ju inte. Det blir inga plötsliga sparkar alltså, som det kan bli med spilthästar.
Var har jag sagt att spilthästen är argare? :crazy: :confused:
varför skulle spilthästen sparka?

Vad vet jag. Den kanske är sur för tillfället, blir skrämd av barnet som är bakom rumpan etc. Det finns massor av anledningar till att hästar kan sparka.

Snälla rara, läs lite hästetologi. Hästar sover INTE djupsömn 3 - 5 h av en 6 h period. Långt därifrån och tvärtom.
en utegångshäst har ett annat mönster i sin dygnsrytm än en uppstallad häst..
en utegångshäst väljer helst att småslumra lite till och från hela förmiddagen och är aktivare på natten..

en uppstallad häst tar till vana att koncentrera sin vila till nattetid, de är aktiva i flock på dagen, äter och rids på dagen och aktiveras hela tiden iom med fodringar, ut/insläpp, pyssel m.m, enda tiden de verkligen får ro är nattetid, och i stallet nattetid känner sig hästarna även väldigt trygga så de slappnar av mycket mer än om de slumrar ute på dagen..

källa: "Sköt om din häst på ett naturligt sätt" av Jo Bird, ICA förlag 2003

Vad vet jag. Den kanske är sur för tillfället, blir skrämd av barnet som är bakom rumpan etc. Det finns massor av anledningar till att hästar kan sparka.
varför skulle hästen bli skrämd? isf passar den ju inte i spilta om den ideligen blir skrämd av saker som den borde ha vant sig vid mycket snabbt..

och är någon där och rengör ett sår på magen så bör inte barnet stå precis bakom..

stallvett..

Måste den sparka 24/7 för att råka träffa någon då? En gång kan räcka.

Det var väldigt vad du tjatar om stallvett. Alla som vistas i ett stall vet faktist inte hur man ska bete sig, då får man tänka ur säkerhetssynpunkt även för dem.

Förutom alla griniga hästar som finns då.
Som sparkar bara för att de känner sig störda, irriterade, kanske har de ont osv osv osv..

Du har världen emot dig. Suck :smirk:

Hur utformar man en spilta där hästen kan gå undan från grannarna?
i främre delen av spiltan, över skoljeväggens höjd gör man varannan mellanbit heltäckande och varannan galler.. detta gör att hästen kan se åt alla håll utan ansträngning och vill den vara ifred går den fram ett steg och däljergrannen på andra sidan om den solida biten..

peace of cake.. hästar är inte dumma så de lär sig mycket fort hur det går till..

Måste den sparka 24/7 för att råka träffa någon då? En gång kan räcka.

Det var väldigt vad du tjatar om stallvett. Alla som vistas i ett stall vet faktist inte hur man ska bete sig, då får man tänka ur säkerhetssynpunkt även för dem.
alla härinne tjatar om sina ursnälla boxhästar som aldrig någonsin skulle göra en fluga förnär.. så då gäller väl det "mina" snälla spilthästar också, "dom skulle aaaaldrig göra något"..

får andra använda det emot mig så får jag använda det också..

Förutom alla griniga hästar som finns då.
Som sparkar bara för att de känner sig störda, irriterade, kanske har de ont osv osv osv..

Du har världen emot dig. Suck :smirk:
det där har inte med spilta eller box att göra :)

NJa, indirekt är det ofta pga av boxen i den meningen att boxen är ett begränsat utrymme hästen är instängd i, och den blir stressad av det, och boxvandrar då t ex. Problemet blir dock minsta lika illa i spilta, även fast det kanske SYNS mindre, men hästen kommer hitta på ett annat sätt att hantera stressen på.

Så nej det är inte box i sig som ger stressen som ger vandringen, utan att inte ha tillräcklig rörelsefrihet. Dvs grundproblemet är att hästen är instängd del av dygnet. Inte VAD den är instängd i.
ja, därför tycker jag att det är så mycket viktigare att sätta lag på hagvistelse och maximitid på uppstallning..

men istället tycks de flesta tycka att det är bättre att få bort spiltor än att hästarna ska få vara i hagen.. :(

spiltor kvar men striktare regler säger jag..

Liknande trådar

Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 298
Hästvård Hur är eran hästsyn? Vad tycker ni är viktigt för att hästen ska få ett drägligt och relativt naturligt liv? Hur långt kan man gå för...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 590
Senast: Lyckan i Halland
·
Hästmänniskan Denna helgen flyttar två av mina kompisar sina hästar till ett annat stall.. Anledningen är väl delvis för att det blir sämre och sämre...
Svar
10
· Visningar
1 476

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka