Ska erkänna att jag inte läst varenda inläg i tråden men vill ändå göra ett inlägg...
Min erfarenhet av box/spilta är att olika hästar trivs bättre med det ena eller andra alternativet. Har själv mina hästar på lösdrift med ett spiltstall där de går in och äter och blir omskötta, vilket jag tycker fungerar mycket bra, mina föl/unghästar är uppvuxna på det här sättet och jag upplever som någon annan sagt att de inte blir så lätt bakskygga, har varit med och kört in ett antal hästar, unghästarna som stått i spilta har varit mindre bakskygga än boxhästarna.
Någon skrev oxå att det är lättare att bli sparkad av en häst som står uppbunden i spilta, ok, en sån häst kanske inte bör stå i spilta, men man kan oxå tänka på att vara mer tydlig när man går in till en spilthäst, har haft mina hästar på det här sättet i ett tio tal år och ännu har jag inte blivit sparkad, min erfarenhet är att är de vana att stå i spilta så vet de oxå att man kommer in till de bakifrån.
För ett par år sen hade jag ett fbl sto som hade stått i box i hela sitt liv,(9 år), fick oxå göra det när hon kom till mig, hästen var vävare och vävde mycket i boxen, när hon sen blev flyttad till spilta upphörde detta beteende nästan helt, hon stod lungt i sin spilta, tror att hon tyckte det var skönt att inte ha så mycket att "hålla koll" på. Den hästen trivdes i spilta, de finns e som inte gör det.
Ang. spiltförbudet så har jag för mig att lagen säger att det inte är förbjudet att bygga spiltor, man får bygga spiltor för tillfällig uppstallning, skötsel och fodring, rätta mig gärna om jag har fel...
För övrigt tycker jag det är upp till var och en att ha sin häst i spilta eller box, vilket man själv eller hästen trivs bäst med, det optimala anser jag dock vara lösdrift, där får hästen välja om den vill stå still eller röra på sig.