Den Stora "spilta VS box" tråden..

Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

om du har öppna överdelar mellan spiltorna så är det svårt att komma undan, men då är dom ju inte riktigt vettigt byggda..

Nu börjar du säga emot dig själv.. Nyss skulle det inte vara galler för då såg de minsann sämre (du hade det som argument ang box), nu ska det inte vara öppna överdelar för då är de inte vettigt byggda.

Hur ska du ha det?

ja och vart ligger då tyngden i ditt argument att hästar kan rulla fast i spilta när de likaofta kan göra det i box?

De rullar faktiskt fast mer sällan i spilta. Helt enkelt för att de inte kan rulla på samma sätt (dvs ordentligt) i spilta, och de drar sig för att rulla på såpass litet utrymme. Och då minskar fastrullningsrisken, men på bekostnad av annat..

Men sen kan vi ju säga så här att om SPILTOR nu är så bra och BOXAR nu så dåligt enligt dig BeastieBabe.

Så varför funderar man på en lag om att förbjuda spiltorna då?
har inte sagt att boxar är dåliga.. jag har helt enkelt bara gjort en jämförelse.. och det jag vill komma fram till är att spiltor INTE är dåliga..

varför man vill förbjuda spiltor är för att det är lättare att tuta i folk att spiltor är dåliga än det är att få folk att släppa ut sina hästar i hagen varje dag..
dvs hästsverige tror att de har fått en skitbra lag mot spiltor, när så många hästar står uppstallade helt utan hagvistelse, vilket för mig är värre än spilta+hagvistelse..

A. Förbjuda spiltor
B. Krav på utevistelse varje dag

Vid förslag A kommer alla hästar att förpassas till boxar och de hästar som idag står inne dygnet runt kommer att få fortsätta med det..
Vid förslag B kommer alla hästar ut och får röra på sig fritt varje dag, dock tillkommer med all säkerhet mycket protester från hästägare som inte alls vill ha sina hästar ute i hage..

det jag vill komma fram till är att spilta eller box är som pest eller kolera för en häst, hästarna vinner ingenting på att spiltor förbjuds.. det är bara människan som tror det..

box är inte ett dugg bättre för hästen än spilta.. det som är bättre är gruppbox och lösdrift..

Men hur många hästar är det som vandrar? Jag har hållt på med hästar i 21 år och har träffat på en häst som vandrat i boxen. Argumentet för att de får mask om de bajsar i maten håller inte. För det första: de äter inte mat de bajsat på, för det andra: står hästen ensam i en box så är det ju bara den hästens bajs i boxen, och har den då redan mask så är ju skadan redan skedd. Jag är inte emot spilta om hästen får vara ute 10-12 timmar/dag eller mer, men tycker ändå box verkar trevligare.

varför man vill förbjuda spiltor är för att det är lättare att tuta i folk att spiltor är dåliga än det är att få folk att släppa ut sina hästar i hagen varje dag..
dvs hästsverige tror att de har fått en skitbra lag mot spiltor, när så många hästar står uppstallade helt utan hagvistelse, vilket för mig är värre än spilta+hagvistelse..

Nu råkar det ju vara så att förslaget innehöll BÅDE spiltförbud OCH krav på daglig utevistelse. Så prova ett annat argument kanske?

Ska erkänna att jag inte läst varenda inläg i tråden men vill ändå göra ett inlägg...

Min erfarenhet av box/spilta är att olika hästar trivs bättre med det ena eller andra alternativet. Har själv mina hästar på lösdrift med ett spiltstall där de går in och äter och blir omskötta, vilket jag tycker fungerar mycket bra, mina föl/unghästar är uppvuxna på det här sättet och jag upplever som någon annan sagt att de inte blir så lätt bakskygga, har varit med och kört in ett antal hästar, unghästarna som stått i spilta har varit mindre bakskygga än boxhästarna.
Någon skrev oxå att det är lättare att bli sparkad av en häst som står uppbunden i spilta, ok, en sån häst kanske inte bör stå i spilta, men man kan oxå tänka på att vara mer tydlig när man går in till en spilthäst, har haft mina hästar på det här sättet i ett tio tal år och ännu har jag inte blivit sparkad, min erfarenhet är att är de vana att stå i spilta så vet de oxå att man kommer in till de bakifrån.
För ett par år sen hade jag ett fbl sto som hade stått i box i hela sitt liv,(9 år), fick oxå göra det när hon kom till mig, hästen var vävare och vävde mycket i boxen, när hon sen blev flyttad till spilta upphörde detta beteende nästan helt, hon stod lungt i sin spilta, tror att hon tyckte det var skönt att inte ha så mycket att "hålla koll" på. Den hästen trivdes i spilta, de finns e som inte gör det.
Ang. spiltförbudet så har jag för mig att lagen säger att det inte är förbjudet att bygga spiltor, man får bygga spiltor för tillfällig uppstallning, skötsel och fodring, rätta mig gärna om jag har fel...
För övrigt tycker jag det är upp till var och en att ha sin häst i spilta eller box, vilket man själv eller hästen trivs bäst med, det optimala anser jag dock vara lösdrift, där får hästen välja om den vill stå still eller röra på sig. :rofl:
:bow: :bow: :bow:

mycket sund och bra inställning..

De rullar faktiskt fast mer sällan i spilta. Helt enkelt för att de inte kan rulla på samma sätt (dvs ordentligt) i spilta, och de drar sig för att rulla på såpass litet utrymme. Och då minskar fastrullningsrisken, men på bekostnad av annat..
därav tidsgränserna på maxtid i spilta (kan ju även gälla box också fäör den delen) och krav på hagvistelse..

Men hur många hästar är det som vandrar? Jag har hållt på med hästar i 21 år och har träffat på en häst som vandrat i boxen. Argumentet för att de får mask om de bajsar i maten håller inte. För det första: de äter inte mat de bajsat på, för det andra: står hästen ensam i en box så är det ju bara den hästens bajs i boxen, och har den då redan mask så är ju skadan redan skedd. Jag är inte emot spilta om hästen får vara ute 10-12 timmar/dag eller mer, men tycker ändå box verkar trevligare.
har redan kommenterat det om masken.. när hästen bajsar på höet är det ekonomin som tryter, ska man behöva köpa dubbelt så mycket hö som hästen äter bara för att den bajsar på hälften?

vi är ändå på samma linje, spiltor bör få vara kvar men en maxtid på stpiltuppstallning ska införas.. de 16 timmar som var i lagförslaget är för långt tid anser jag.. max 8-10 h i sträck(normal natt) och 10-14 per per dygn(natt + fodring på em typ) är fortfarande mycket men överkomligt för de flesta hästhållare..

De kan inte ens få mask så..

Hästar smittas av maska via BETET. Punkt. De kan äta sitt eget bajs om de vill, utan att få mask.

Masken får de i sig via betet, maskarna följer med ner i magen, och i korthet så lägger de ägg där, som följer med träcken ut, när tiden är mogen kläcks äggen och man har nya maskar, som hästarna får i sig när de betar gräset.

Nu börjar du säga emot dig själv.. Nyss skulle det inte vara galler för då såg de minsann sämre (du hade det som argument ang box), nu ska det inte vara öppna överdelar för då är de inte vettigt byggda.

Hur ska du ha det?
nej jag har inte sagt att de ser sämre med galler.. galler bör man alltid ha i ett livligare stall.. för säkerhetens skull..

A. Förbjuda spiltor
B. Krav på utevistelse varje dag

det jag vill komma fram till är att spilta eller box är som pest eller kolera för en häst, hästarna vinner ingenting på att spiltor förbjuds.. det är bara människan som tror det..

Men om vi får in A OCH B då vinner dem på det. Sen finns det hästar som står i spilta väldigt länge (ridskolan här uppe har hästarna ute mellan 9-13 resten av tiden står dem i spiltor/går lektioner vilket resulterar i snabbt utslitna hästar) och då tror jag en häst hade föredragit att bo i en box så dem kan röra på sig mer iaf. Spiltan begränsar det naturliga beteendet ÄNNU mer än box då hästar vill kunna vända sig om och möta det den ser. Släpp lös en häst i spiltan och se vilket håll den står åt när någon kommer.

har redan kommenterat det om masken.. när hästen bajsar på höet är det ekonomin som tryter, ska man behöva köpa dubbelt så mycket hö som hästen äter bara för att den bajsar på hälften?

och ENDA lösningen att förhindra detta är spilta?

Jag har två hästar som drar runt sitt hö och trampar ner det i bädden. Den ena har höhäck och den andra har höpåse. BÅDA skulle förstöra en massa hö i spilta med om de inte hade någon form av 'behållare' för höet. De skulle krafsa det bakåt och trampa ner det i bädden, bajsa på det etc.

De hästar som inte drar runt höet utan vänder baken till och skiter på det är väldigt lätträknade, de brukar det räcka med att flytta höet åt, bort från toalettplatsen.

jag hämtade en häst på täby som inte kunde stå på gången en enda lugn stund, hon kastade sig stegrade sig m.m. när hon kom hem hit så fick hon stå på spilta och första ggr så slet hon sig, men sedan lugnade hon ner sig och stod även på gången som ett ljus!!!!:angel:
detta hade inte blivit bättre om hon även här stod i box..

Ang detta med hö, så står min unghäst i spilta på nätterna och vi har låtit foderbordet vara kvar och därmed så har han sitt hö, vatten och kfraftfoder på foderbordet! och inget blir förstört!!!

Senast ändrad:

trevligt att det fungerar för dig och dina hästar, varför har du dem? för hästens skull? har du sett till att hästar föds upp? varför? för DITT höga nöjes skull.. skulle rid och körsport inte finnas i sverige skulle hästar inte födas..

men idag föds hästen till största del upp för människans nöje..

Som svar i sakfrågan så var inte detta mycket att hänga i julgranen. :crazy:

faktiskt så beror utslitningen mer på hästens träning och intensiteten på träningen än på uppstallningsformen.. på spiltridskolan är det inte många hästar som blir utslitna snabbt men på boxridskolan är det ett flertal.. och det beror bara på hög arbetsbelastning..

Skulle jag få välja helt och hållet på en ridskola skulle det vara
06-15 hage med flocken
15-22 spilta, enskild utfodring, skötsel, lektioner m.m
22-06 gruppbox/lösdrift (sand) i mindre grupper, fri tillgång på grovfoder

både plats och arbetsbetsparande, lätt att hålla ordning och säkert för elever.. och bra för hästarna..

jag hämtade en häst på täby som inte kunde stå på gången en enda lugn stund, hon kastade sig stegrade sig m.m. när hon kom hem hit så fick hon stå på spilta och första ggr så slet hon sig, men sedan lugnade hon ner sig och stod även på gången som ett ljus!!!!:angel:
detta hade inte blivit bättre om hon även här stod i box..

Ang detta med hö, så står min unghäst i spiöta på nätterna och vi har låtit foderbordet vara kvar och därmed så har han sitt hö, vatten och kfraftfoder på foderbordet! och inget blir förstört!!!

Det kan man reda ut som hästägare- kände en sådan travare och han la av när jag helt enkelt började ignorera hans dumheter, han fick stå på gången extra länge jämt medan jag pysslade med andra saker och då la han av och halvsov på gången tillslut. Mitt ponnysto gjorde likadant och jag sket i henne och då la hon av. Så det kan man alltid träna bort utan spilta

Så VAD är det som gör att boxhästar ser sämre då?
det har jag aldrig sagt.. det enda jag sagt är att de inte ser sämre i spilta.. de ser lika bra förutsatt att man utformat spiltorna och boxarna på ett vettigt sätt..

Liknande trådar

Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 298
Hästvård Hur är eran hästsyn? Vad tycker ni är viktigt för att hästen ska få ett drägligt och relativt naturligt liv? Hur långt kan man gå för...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 590
Senast: Lyckan i Halland
·
Hästmänniskan Denna helgen flyttar två av mina kompisar sina hästar till ett annat stall.. Anledningen är väl delvis för att det blir sämre och sämre...
Svar
10
· Visningar
1 476

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka