Den Stora "spilta VS box" tråden..

Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

alla härinne tjatar om sina ursnälla boxhästar som aldrig någonsin skulle göra en fluga förnär.. så då gäller väl det "mina" snälla spilthästar också, "dom skulle aaaaldrig göra något"..

får andra använda det emot mig så får jag använda det också..

:confused:
Just nu är det ju du och jag som diskuterar och jag har aldrig sagt något "min ursnälla boxhäst skulle aaaldrig göra något" (han ÄR inte ens en boxhäst) så det argumentet kan du gärna använda mot någon där det är befogat.
Menar du att du kan garantera till 100 procent att "dina" spilthästar ALDRIG sparkar?

nej, precis likaväl som att jag aldrig kan garantera att en boxhäst aldrig sparkar någon, har dock vart med om fler boxhästar som sparkar och tar över ledarskapet på ridskolor än spilthästar.. visst är det en väldig påfrestning men med i beräkningarna finns även att spilthästarna har fler som går in och stör dem ä vad boxhästarna har, varför blir då boxhästar på ridskola agressivare än spilthästar på ridskola?

om en häst är sur eller aggressiv beror det oftast på stallmiljön och man bör inte dölja det med att sätta den på box.. man bör förbättra levnadsstandarden i form av mer rörelse, mer flockliv, passande foderstat, passande träning, bättre miljö i stallet.. kan garantera att dom grejerna är en större bov i dramat än en spilta..

Men risken att bli träffad av en spilthäst som sparkar är MYCKET större än att bli träffad av en boxhäst (när du inte sköter hästen alltså). Det är vad jag har försökt få fram i typ alla inlägg, inte att vissa ridskolehästar är agressivare än andra?!

ja, om en häst nu sparkar när man går i stallgången och inte ser sig för så ja..

men när man öppnar en boxdörr så står det helt plötsligt lika mellan dem..
och går man förbi en boxrad med öppna fronter är man utsatt för att få hugg även fast det är jordens snällaste häst som står där.. den kan också få ett ryck..

Ja, just det. Och det är ju där barnen/de ovana kommer in i bilden. De förstår inte alltid att man måste ha uppsikt på hästarna när man "bara" står i gången och pratar. Nu är det (som tur är) inte speciellt ofta sånt händer men det KAN hända. Värt att tänka på.

Sen angående ridskolehästar/hästar som "inte går att fånga" i boxen etc. Ofta märker hästarna att "ledaren" är rädd. Står de då i box kan de försöka testa ledarskapet genom att vända rumpan till och hota - men många av de hästarna skulle aldrig sparka. Ändå får de rykten om sig att sparka för att människorna är rädda.
Spilthästarna kan inte göra så, nej. Istället lägger de till med såna ovanor som trycka in folk i väggen, bitas etc. Och jag talar av egen erfarenhet.
Min egna erfarenhet säger också att 21 timmars utevistelse (dvs hela tiden förutom i samband med ridning) ger extremt lätthanderade hästar. Inga sparkar eller bett, och håll i dig: De kan knytas fast var som helst! Fast de inte står i spilta en kvart per dag ens. Inte är de bakskygga heller, fast de bara går i en stor hage. Så det har inte alls med spilta eller box att göra som du försökt få det att låta tidigare i tråden.
Tror dock inte 8 timmar per dag i hage ger samma trevliga effekter.

en utegångshäst har ett annat mönster i sin dygnsrytm än en uppstallad häst..
en utegångshäst väljer helst att småslumra lite till och från hela förmiddagen och är aktivare på natten..

en uppstallad häst tar till vana att koncentrera sin vila till nattetid, de är aktiva i flock på dagen, äter och rids på dagen och aktiveras hela tiden iom med fodringar, ut/insläpp, pyssel m.m, enda tiden de verkligen får ro är nattetid, och i stallet nattetid känner sig hästarna även väldigt trygga så de slappnar av mycket mer än om de slumrar ute på dagen..

källa: "Sköt om din häst på ett naturligt sätt" av Jo Bird, ICA förlag 2003

Du kanske skulle använda lite mer adekvat litteratur? Uppstallade hästar är mer passiva ja, eftersom rörelsedelen är borta. De ägnar också mer tid åt att dåsa. Men om du ger en uppstallad häst fri tillgång på mat, så kommer du att se att ätintervallerna är ganska lika hästens som går på bete. Och de koncentrerar INTE sömnen till 3 - 4 h djupsömn på natten.

Är hästarna ute endast mellan 7 och 15 i din ridskola? Vi lyckades ha dem ute runt 10-14 h på ridskola.. de funkade utmärkt och var glada och snälla boxhästar. Även den "elakaste" av dem alla landade aldrig en spark på någon (endast hotade) men hon blev självklart endast hanterad av personal..

Sen om boxgrannen skulle störa hästen (vi säger en C-ponny) har den iaf 6m2 att flytta sig undan på än spiltans ynka 4,6m2 vilket den ändå inte kan uttnytja fullt ut p.g.a. att den sitter fast.

Om din häst kan ta ett steg åt sidan eller framåt i spilta kan min ta minst fyra i box. Skillnad? Även om hästen skulle boxvandra skulle den iaf få mer rörelsefrihet än den i spilta. Har sett fler hästar i spilta än box som bråkar när de ska få mat eftersom de inkräktar på varandras "space" så att säga.

Varför har förresten alla ridlärare just sina hästar i box och inte spilta? Hmm..

jag har sett hästar och ponnier rulla sig i spilta, så ja det kan dom.. att ha box är ingen säkerhet för att dom inte ska rulla fast heller..

dom kan flytta på sig i en vanlig spilta.. dom har faktiskt en viss bredd för att hästen ska kunna flytta på sig.. det du tänker på är kanske en utfodringsspilta :idea: där ska dom bara gå rakt in, ät, och bakca ut.. där ska inte ens någon kunna gå in och sätta fast dom.. det är ungefär samma storlek på dom som i en hästtransport :idea:

Nää jag menar vanliga spiltor... Med rätt mått.

Men i en spilta kan dom i såna fall rulla fa´st oxå i

Men sen kan vi ju säga så här att om SPILTOR nu är så bra och BOXAR nu så dåligt enligt dig BeastieBabe.

Så varför funderar man på en lag om att förbjuda spiltorna då?

Ska erkänna att jag inte läst varenda inläg i tråden men vill ändå göra ett inlägg...

Min erfarenhet av box/spilta är att olika hästar trivs bättre med det ena eller andra alternativet. Har själv mina hästar på lösdrift med ett spiltstall där de går in och äter och blir omskötta, vilket jag tycker fungerar mycket bra, mina föl/unghästar är uppvuxna på det här sättet och jag upplever som någon annan sagt att de inte blir så lätt bakskygga, har varit med och kört in ett antal hästar, unghästarna som stått i spilta har varit mindre bakskygga än boxhästarna.
Någon skrev oxå att det är lättare att bli sparkad av en häst som står uppbunden i spilta, ok, en sån häst kanske inte bör stå i spilta, men man kan oxå tänka på att vara mer tydlig när man går in till en spilthäst, har haft mina hästar på det här sättet i ett tio tal år och ännu har jag inte blivit sparkad, min erfarenhet är att är de vana att stå i spilta så vet de oxå att man kommer in till de bakifrån.
För ett par år sen hade jag ett fbl sto som hade stått i box i hela sitt liv,(9 år), fick oxå göra det när hon kom till mig, hästen var vävare och vävde mycket i boxen, när hon sen blev flyttad till spilta upphörde detta beteende nästan helt, hon stod lungt i sin spilta, tror att hon tyckte det var skönt att inte ha så mycket att "hålla koll" på. Den hästen trivdes i spilta, de finns e som inte gör det.
Ang. spiltförbudet så har jag för mig att lagen säger att det inte är förbjudet att bygga spiltor, man får bygga spiltor för tillfällig uppstallning, skötsel och fodring, rätta mig gärna om jag har fel...
För övrigt tycker jag det är upp till var och en att ha sin häst i spilta eller box, vilket man själv eller hästen trivs bäst med, det optimala anser jag dock vara lösdrift, där får hästen välja om den vill stå still eller röra på sig. :rofl:

en utegångshäst har ett annat mönster i sin dygnsrytm än en uppstallad häst..
en utegångshäst väljer helst att småslumra lite till och från hela förmiddagen och är aktivare på natten..

Har inte läst klart tråden så jag vet inte om någon redan har svarat på detta... Men i alla fall; Nej. Så är det INTE. Det finns ett stort antal studier som visar att om uppstallade hästar har fri tillgång på grovfoder så har de i det närmaste exakt likadan dygnsrytm som frilevande hästar. Att utegångshästar skulle vara aktivare på natten stämmer inte heller; den minst aktiva perioden (dvs "mesta sovperioden", med detta inte menat att de djupsover hela tiden) är mellan ca 00-04 och de äter/födosöker mest vid gryning och skymning.

Edit; såg nu att Alexandra_W skrivit ett liknande svar...

Senast ändrad av en moderator:

Lancelot - fast det är ju en viss skillnad på 'ditt' system med utfodrings och skötselspiltor och 'spiltuppstallning'. Dina hästar lär knappast tillbringa mer än säg max 4 timmar per dygn i sina spiltor, och resten av tiden har de full rörelsefrihet?

Det systemet har jag absolut inget emot, men däremot uppstallning i spilta.

Ska erkänna att jag inte läst varenda inläg i tråden men vill ändå göra ett inlägg...

Min erfarenhet av box/spilta är att olika hästar trivs bättre med det ena eller andra alternativet. Har själv mina hästar på lösdrift med ett spiltstall där de går in och äter och blir omskötta, vilket jag tycker fungerar mycket bra, mina föl/unghästar är uppvuxna på det här sättet och jag upplever som någon annan sagt att de inte blir så lätt bakskygga, har varit med och kört in ett antal hästar, unghästarna som stått i spilta har varit mindre bakskygga än boxhästarna.
Någon skrev oxå att det är lättare att bli sparkad av en häst som står uppbunden i spilta, ok, en sån häst kanske inte bör stå i spilta, men man kan oxå tänka på att vara mer tydlig när man går in till en spilthäst, har haft mina hästar på det här sättet i ett tio tal år och ännu har jag inte blivit sparkad, min erfarenhet är att är de vana att stå i spilta så vet de oxå att man kommer in till de bakifrån.
För ett par år sen hade jag ett fbl sto som hade stått i box i hela sitt liv,(9 år), fick oxå göra det när hon kom till mig, hästen var vävare och vävde mycket i boxen, när hon sen blev flyttad till spilta upphörde detta beteende nästan helt, hon stod lungt i sin spilta, tror att hon tyckte det var skönt att inte ha så mycket att "hålla koll" på. Den hästen trivdes i spilta, de finns e som inte gör det.
Ang. spiltförbudet så har jag för mig att lagen säger att det inte är förbjudet att bygga spiltor, man får bygga spiltor för tillfällig uppstallning, skötsel och fodring, rätta mig gärna om jag har fel...
För övrigt tycker jag det är upp till var och en att ha sin häst i spilta eller box, vilket man själv eller hästen trivs bäst med, det optimala anser jag dock vara lösdrift, där får hästen välja om den vill stå still eller röra på sig. :rofl:

Jätte bra skrivet!! tänk om jag kunde formuler mig så!!! :bow: :bow:

Alexandra W - jag har inget emot att hästar stallas upp i spiltor, bara de trivs med det, det finns exempel på hästar som inte trivs med det och de ska naturligtvis uppstallas på ett annat sätt, likväl som det finns exempel på hästar som trivs med att stå i spilta. Det finns oxå exempel på hästar som inte trivs i box, vet en ridskolehäst som boxvandrade runt runt, när man öppnade boxdörren och skulle gå in till henne la hon öronen bakåt och högg i luften, hästen flyttades till spilta och blev en helt annan häst, stod lungt o vägde på ena bakbenet när hon var inne, snäll o go när man kom in till henne. Så jag tycker man ska göra det som varje individ trivs bäst med.

Alexandra W - jag har inget emot att hästar stallas upp i spiltor, bara de trivs med det, det finns exempel på hästar som inte trivs med det och de ska naturligtvis uppstallas på ett annat sätt, likväl som det finns exempel på hästar som trivs med att stå i spilta. Det finns oxå exempel på hästar som inte trivs i box, vet en ridskolehäst som boxvandrade runt runt, när man öppnade boxdörren och skulle gå in till henne la hon öronen bakåt och högg i luften, hästen flyttades till spilta och blev en helt annan häst, stod lungt o vägde på ena bakbenet när hon var inne, snäll o go när man kom in till henne. Så jag tycker man ska göra det som varje individ trivs bäst med.

Vi är i grunden helt eniga, jag bara tyckte ditt exempel blev lite fel när det var/är så stor tidsskillnad.

Jag har heller ingenting emot att ställa hästar som inte trivs i box men trivs i spilta i just spilta. Däremot anser jag att grunden ska vara box, och inte spilta.

Säg att du har 20 hästar. Visst kan det finns en häst där som INTE trivs i box, men trivs jättebra i spilta. Då ska den stå i spilta. De andra 19 däremot, där säg 10 trivs lika bra i box som i spilta, de ska stå i box om jag får bestämma.

Ja, just det. Och det är ju där barnen/de ovana kommer in i bilden. De förstår inte alltid att man måste ha uppsikt på hästarna när man "bara" står i gången och pratar. Nu är det (som tur är) inte speciellt ofta sånt händer men det KAN hända. Värt att tänka på.

Sen angående ridskolehästar/hästar som "inte går att fånga" i boxen etc. Ofta märker hästarna att "ledaren" är rädd. Står de då i box kan de försöka testa ledarskapet genom att vända rumpan till och hota - men många av de hästarna skulle aldrig sparka. Ändå får de rykten om sig att sparka för att människorna är rädda.
Spilthästarna kan inte göra så, nej. Istället lägger de till med såna ovanor som trycka in folk i väggen, bitas etc. Och jag talar av egen erfarenhet.
Min egna erfarenhet säger också att 21 timmars utevistelse (dvs hela tiden förutom i samband med ridning) ger extremt lätthanderade hästar. Inga sparkar eller bett, och håll i dig: De kan knytas fast var som helst! Fast de inte står i spilta en kvart per dag ens. Inte är de bakskygga heller, fast de bara går i en stor hage. Så det har inte alls med spilta eller box att göra som du försökt få det att låta tidigare i tråden.
Tror dock inte 8 timmar per dag i hage ger samma trevliga effekter.
givetvis är utegång det bästa för hästen, men nu pratar vi om spilta VS box..

och det ör inte alltid lätt för en ovan att ta ledarskapet, när en häst väl börjar vända i boxen och hota, ja då rullar det vidare och vidare och vidare..

en häst som lägger till ovanor bör byta stallmiljö oavsett vart den står.. en sur spilthäst blir ofatst lika sur i box om samma elever kommer och ska stör varje dag.. då är det inte spiltan i sig som gör hästen sur utan stöket..

men det är många här som hävdar ett den suraste grinigaste spilthästen blir en lycklig övertrevlig häst bara den får stå i box (i samma stall i samma miljö med samma elever) istället.. varför skulle den bli lyckligare?

KL

jag har inte läst hela tråden men vill bara ge min syn på saken.

Lösdrift är det bästa, jag har min unghäst på lösdrift nu.
Box föredrar jag mot spilta men jag tycker det kan vara nyttigt för hästen att lära sig att stå i en spilta och det inte för att den ska bli mindre bakskygg eller lära sig stå bunden, det har den redan fått lära sig trots att den går på lösdrift eller om den hade stått i box.

Det nyttiga med att hästen lär sig att stå i spilta kan vara om man någon gång måste ha hästen i en spilta av någon anledning. Men om hästen har fått lära sig att inte vara bakskygg och stå uppbunden och att flytta sig undan tryck tror jag inte det är några större problem.

God hantering och fina hästar får man även av lösdrift/box, det är inte spiltan som ska träna din häst utan du, människan, ska visa hästen vägen genom livets prövningar.

edit: Problem med hantering av hästen är ofta ett ledarskapsproblem som är människans problem. Det finns inga problemhästar bara problemmänniskor, hästen är mer naturlig än vad vi är. Dessa problem ska naturligtvis lösas på ett bra sätt, och inte genom hästens uppstallningsform. Men jag kan förstå att institutioner som ridskolor inte ägnar detta någon tid eftersom tid är pengar och därför hellre föredrar spiltor om de tycker sig tjäna tid på att slippa träna hästarna själva.

Dock tror jag inte det resultatet av "automatisk spiltträning" är lika fullgott som att lägga ned riktig kvalitétsstid på hästen.

Jag vet inte riktigt vad som egentligen diskuteras här, det finns så många olika aspekter på detta. En ridskola utan egentlig tid för varje individ föredrar kanske spiltor på ett annat sätt än privatägaren som ändå får en häst som är fin och vältränad trots box.

Beroende på syfte/ändamål med hästen varierar nog åsikterna enormt gällande box VS spilta. Det kan nog inte komma att finnas någon enighet däri.

Det enda som jag tycker är solklart är att hästen är ett djur som trivs bäst när den får röra sig, därför tycker jag lösdrift är det mest nyttiga och naturliga för hästen. (ridning är väldigt onaturligt och ger en svettig häst vilket försvårar lösdriftshållning och där uppkommer då stallarna, ja på den vägen är det)

Senast ändrad av en moderator:

Är hästarna ute endast mellan 7 och 15 i din ridskola? Vi lyckades ha dem ute runt 10-14 h på ridskola.. de funkade utmärkt och var glada och snälla boxhästar. Även den "elakaste" av dem alla landade aldrig en spark på någon (endast hotade) men hon blev självklart endast hanterad av personal..

Sen om boxgrannen skulle störa hästen (vi säger en C-ponny) har den iaf 6m2 att flytta sig undan på än spiltans ynka 4,6m2 vilket den ändå inte kan uttnytja fullt ut p.g.a. att den sitter fast.

Om din häst kan ta ett steg åt sidan eller framåt i spilta kan min ta minst fyra i box. Skillnad? Även om hästen skulle boxvandra skulle den iaf få mer rörelsefrihet än den i spilta. Har sett fler hästar i spilta än box som bråkar när de ska få mat eftersom de inkräktar på varandras "space" så att säga.

Varför har förresten alla ridlärare just sina hästar i box och inte spilta? Hmm..
ja det är svårt att ha lektioner ute i hagen eftersom att lektionerna börjar vid 16..
det är också väldigt svårt att få stallpersonalen att börja jobba 02:30 på natten för att kunna släppa ut den vid 03:00..

om du har öppna överdelar mellan spiltorna så är det svårt att komma undan, men då är dom ju inte riktigt vettigt byggda..

Nää jag menar vanliga spiltor... Med rätt mått.

Men i en spilta kan dom i såna fall rulla fa´st oxå i
ja och vart ligger då tyngden i ditt argument att hästar kan rulla fast i spilta när de likaofta kan göra det i box?

Liknande trådar

Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 298
Hästvård Hur är eran hästsyn? Vad tycker ni är viktigt för att hästen ska få ett drägligt och relativt naturligt liv? Hur långt kan man gå för...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 590
Senast: Lyckan i Halland
·
Hästmänniskan Denna helgen flyttar två av mina kompisar sina hästar till ett annat stall.. Anledningen är väl delvis för att det blir sämre och sämre...
Svar
10
· Visningar
1 476

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka