Den Stora "spilta VS box" tråden..

Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Som svar i sakfrågan så var inte detta mycket att hänga i julgranen. :crazy:
ja och det är många många inlägg som uppkomit här som bara baseras på myterna, se bara på frågeställningen om synförmågan.. en del hävdar fortfarande envist att den är sämre i spilta..

och ENDA lösningen att förhindra detta är spilta?

Jag har två hästar som drar runt sitt hö och trampar ner det i bädden. Den ena har höhäck och den andra har höpåse. BÅDA skulle förstöra en massa hö i spilta med om de inte hade någon form av 'behållare' för höet. De skulle krafsa det bakåt och trampa ner det i bädden, bajsa på det etc.

De hästar som inte drar runt höet utan vänder baken till och skiter på det är väldigt lätträknade, de brukar det räcka med att flytta höet åt, bort från toalettplatsen.
så du har haft dem i spilta och vet att de gör så?

så du har haft dem i spilta och vet att de gör så?

Jag har haft dem uppbundna med löpande grimskaft + kloss vid fodring och vet att de gör så då med - ja.

Det handlar inte om någon orolighet eller liknande, det handlar enbart om att de gillar att krafsa i/stampa i maten när de äter. De gör precis likadant med höet ute om det inte ges i 'behållare' där med.

Det kan man reda ut som hästägare- kände en sådan travare och han la av när jag helt enkelt började ignorera hans dumheter, han fick stå på gången extra länge jämt medan jag pysslade med andra saker och då la han av och halvsov på gången tillslut. Mitt ponnysto gjorde likadant och jag sket i henne och då la hon av. Så det kan man alltid träna bort utan spilta

Men snälla du!! förstå vad jag menar... det är inte så himla dumt med spiltor!! varför har hästar genom tiderna nästan alltid stått i spiltor för???
Jag har en bekant som har en arab/vbl valack, han är runt 7 år och han står fortfarande och stuttsar på gången även fast matte ignorerat honom...Hästar är alla olika individer och funkar olika på olika saker!! men detta funkade på detta 4 åriga fbl, DÄRFÖR har jag min unghäst i spilta. Jag har som sagt två spiltor och en STOR box och planerar bygge för lösdrift i en hage på 3hk, när det är klart så åker de ut alla hästarna och det är vad jag kallar det naturligaste för hästen=naturlig hästhållning.
Även jag tycker att det finns nackdelar med spiltor och fördelar med box men som det ser ut idag så funkar detta jätte bra för mina hästar.;)

lol förresten:

"Box är bättre än spilta
En häst ska helst hållas i box. Spilta är också tillåtet, men hästar mår i allmänhet bättre av att hållas i boxar än att vara uppbundna i spiltor. Att binda fast en häst strider mot dess naturliga beteende."
-Sjurskyddet Sverige "sveriges största djurskyddsorganisation"

hmm..

jag hämtade en häst på täby som inte kunde stå på gången en enda lugn stund, hon kastade sig stegrade sig m.m. när hon kom hem hit så fick hon stå på spilta och första ggr så slet hon sig, men sedan lugnade hon ner sig och stod även på gången som ett ljus!!!!:angel:
detta hade inte blivit bättre om hon även här stod i box..

Ang detta med hö, så står min unghäst i spilta på nätterna och vi har låtit foderbordet vara kvar och därmed så har han sitt hö, vatten och kfraftfoder på foderbordet! och inget blir förstört!!!

Ditt fullblod hade lärt sig vara uppbunden lika bra om du tränat det på andra sätt.

Och foderbord i spilta eller foderbord i ox, vad är skillnaden?

Men snälla du!! förstå vad jag menar... det är inte så himla dumt med spiltor!! varför har hästar genom tiderna nästan alltid stått i spiltor för???

För att det är plats och arbetsbesparande för MÄNNISKAN.

Och ska du dra in gamla tiders arbetshästar i det hela så arbetade de 7 - 8 h per dag, hårt arbete. Arbete som dagens hästar inte ens sett på vykort. (Sen fick de korsförlamning på söndagarna med men det är en annan historia). Dessutom så förr så i småjordbruken var varje jordlapp behövd för att kunna klara försörjningen. Så är inte läget idag.

Men ska vi ta och använda det argumentet så okej, ha hästen i spilta, ut och dra timmer med den hela dagen i skogen, slå och hässja hö åt den för hand, glöm inte att samla grenar och löv och grejer att dryga ut höet med när det inte räcker. Ska jag fortsätta eller kan vi enas om att hela hästarnas tillvaro har förändrats iom att de blev nöjesdjur istället för ffa nyttodjur?

Jag tycker att alla dina argument om sprilta framför box handlar om fördelar ur mänskliga perspektiv. Skulle vi ta det hela fullt ut så skulle vi ju bara utfodra och mocka till hästen i gång i veckan också så skulle de bli ännu lättare att vara hästägare. Hästen skulle säkert överleva men hur bra skulle den må? :confused:
Det finns mycket dumma grejer som är/har varit tillåtet för att förenkla det för människan. Höns i bur tex. Praktiskt för människan men inte särskillt bra för djuren. Därför är inte det tillåtet längre. Minkburar med gallergolv är dock fortfarande tillåtet. Med lite tur så blir det maktskifte igen om 4 år och då kanske lagen mot det också träder i kraft.
Som tur är så går djurskyddet (för det mesta) frammåt och politikerna börjar se mer till djurens bästa. Där av nya lagar som vi naturligtvis inte skall motsätta oss. Lägg energin i stället på att komma på lösningar som gör livet bättre för både djur och männinska.;)

Ditt fullblod hade lärt sig vara uppbunden lika bra om du tränat det på andra sätt.

Och foderbord i spilta eller foderbord i ox, vad är skillnaden?

jaja.. orkar inte bry mig, mina hästar mår iaf kanon och det är det som är huvudsaken!!! eller???

Hej. jag kan säga att jag tycker bäst om box, mer naturligt för hästen. sedan får man se till varje individ.
men till TS:
Så du lär dina unghästar att stå i spilta, kommer ut på morgonen och hästen har hängt sig i grimman. Så va de för min kompis. Ändå var denna häst van att stå i spilta...

Hej. jag kan säga att jag tycker bäst om box, mer naturligt för hästen. sedan får man se till varje individ.
men till TS:
Så du lär dina unghästar att stå i spilta, kommer ut på morgonen och hästen har hängt sig i grimman. Så va de för min kompis. Ändå var denna häst van att stå i spilta...
så det har ALDRIG hänt en enda olycka i box? bara för nåpgon månad sedan hade nån häst sparkat fast hoven i boxgallret och lyckades stå på benen tills morgonen, men det finns måste hästar som förolyckats i box också ska du se..

En sak är väl att man kan tycka att även spilta är acceptabelt(vilket jag i stort sett gör) en annan är att begripa sig på ditt oändliga korståg för att spilta skulle vara bättre. Varför nöjer du dig inte med att det inte finns ngt förslag att förbjuda befintliga spiltor?
PL

Jag föredrar helt klart en box framför spilta av flera anledningar. Att man sparar så mycket tid på att mocka en spilta jmf med en box tror jag inte så mycket på, visserligen ett par minuter kanske man sparar in men om hästen får stå i en stor box så den slipper trampa runt i sin egen skit så går det ganska smidigt att mocka där ändå.

Hästarna ska ändå hanteras dagligen och kunna stå uppbundna utan problem oavsett om de står i box eller spilta. Jag ser snarare större risker med att ha hästen ståendes i spilta vid t.ex. utfodring då jag måste gå förbi baken för att komma in till hästen, min häst t.ex är väldigt aggresiv vid utfodring och det är redan bökigt nog nu när hon står i box och man ska fodra.

Hästarna har faktiskt visst mer rörelsefrihet i en box en i spilta, även om det inte rör sig om så många extra kvadratmetrar så kan de visst röra sig friare och på ett annat sätt.

Jag har dessutom stött på flera hästar som inte trivts i spilta, utan de har varit mer harmoniska och tillfreds när de fått stå i box i stället.

Hästen kan dessutom gå undan på ett annat sätt och få mer ro från dom andra hästarna i stallet.

Jag ser ingen anledning till att ha sin häst uppstallad i spilta om man har möjlighet att ställa den i en box i stället.

Däremot när det rör sig om t.ex. ridskolor så tycker jag att det är mycket viktigare att det prioriteras att hästarna får komma ut och får minst t.ex. 6 timmars utevistelse eller liknande varje dag. Tycker alltså utevistelse väger betydligt tyngre och spelar mycket större roll än att man ställer krav på att hästar ska stå i box i stället för i spilta.

så det har ALDRIG hänt en enda olycka i box? bara för nåpgon månad sedan hade nån häst sparkat fast hoven i boxgallret och lyckades stå på benen tills morgonen, men det finns måste hästar som förolyckats i box också ska du se..

Tror ju inte det berodde på att hästen stod i box utan på att det var för glest mellan gallren.....

Spilta ÄR inte bätte en box ur hästens synpunkt. Men det är inte heller en döds synd om hästen står i spilta om man nu ser till att ge den ordentlig stimulans och den bara står där under tiden den i stort sätt ska sova.
Vilket skulle du hellst föredra själv, Sitta fastbunden i sängen i ditt sovrum eller bara vara instängd där under natten?;)

Jag ser snarare större risker med att ha hästen ståendes i spilta vid t.ex. utfodring då jag måste gå förbi baken för att komma in till hästen, min häst t.ex är väldigt aggresiv vid utfodring och det är redan bökigt nog nu när hon står i box och man ska fodra.

Beror ju på om man har typ en "fodergång"..

Däremot när det rör sig om t.ex. ridskolor så tycker jag att det är mycket viktigare att det prioriteras att hästarna får komma ut och får minst t.ex. 6 timmars utevistelse eller liknande varje dag. Tycker alltså utevistelse väger betydligt tyngre och spelar mycket större roll än att man ställer krav på att hästar ska stå i box i stället för i spilta.

:bow:

KL

jag har inte läst hela tråden men vill bara ge min syn på saken.

Lösdrift är det bästa, jag har min unghäst på lösdrift nu.
Box föredrar jag mot spilta men jag tycker det kan vara nyttigt för hästen att lära sig att stå i en spilta och det inte för att den ska bli mindre bakskygg eller lära sig stå bunden, det har den redan fått lära sig trots att den går på lösdrift eller om den hade stått i box.

Det nyttiga med att hästen lär sig att stå i spilta kan vara om man någon gång måste ha hästen i en spilta av någon anledning. Men om hästen har fått lära sig att inte vara bakskygg och stå uppbunden och att flytta sig undan tryck tror jag inte det är några större problem.

God hantering och fina hästar får man även av lösdrift/box, det är inte spiltan som ska träna din häst utan du, människan, ska visa hästen vägen genom livets prövningar.

edit: Problem med hantering av hästen är ofta ett ledarskapsproblem som är människans problem. Det finns inga problemhästar bara problemmänniskor, hästen är mer naturlig än vad vi är. Dessa problem ska naturligtvis lösas på ett bra sätt, och inte genom hästens uppstallningsform. Men jag kan förstå att institutioner som ridskolor inte ägnar detta någon tid eftersom tid är pengar och därför hellre föredrar spiltor om de tycker sig tjäna tid på att slippa träna hästarna själva.

Dock tror jag inte det resultatet av "automatisk spiltträning" är lika fullgott som att lägga ned riktig kvalitétsstid på hästen.

Jag vet inte riktigt vad som egentligen diskuteras här, det finns så många olika aspekter på detta. En ridskola utan egentlig tid för varje individ föredrar kanske spiltor på ett annat sätt än privatägaren som ändå får en häst som är fin och vältränad trots box.

Beroende på syfte/ändamål med hästen varierar nog åsikterna enormt gällande box VS spilta. Det kan nog inte komma att finnas någon enighet däri.

Det enda som jag tycker är solklart är att hästen är ett djur som trivs bäst när den får röra sig, därför tycker jag lösdrift är det mest nyttiga och naturliga för hästen. (ridning är väldigt onaturligt och ger en svettig häst vilket försvårar lösdriftshållning och där uppkommer då stallarna, ja på den vägen är det)

Sunt tänkande! :banana: :bump:

En sak är väl att man kan tycka att även spilta är acceptabelt(vilket jag i stort sett gör) en annan är att begripa sig på ditt oändliga korståg för att spilta skulle vara bättre. Varför nöjer du dig inte med att det inte finns ngt förslag att förbjuda befintliga spiltor?
PL
jag gillar att diskutera :p

Det är ju förbjudet att bygga spiltor i nybyggen om de ska användas permanent, och om permanent betyder dagligen t.ex eftermiddagar när dom ska skötas eller om det endast betyder nattetid kan man undra..

Det är inte förbjudet, det är på förslag!
Skötselspiltor kommer att bli tillåtna att bygga, skötselspilta är en spilta där man sköter hästen, inte där den vilar.
PL

Liknande trådar

Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 298
Hästvård Hur är eran hästsyn? Vad tycker ni är viktigt för att hästen ska få ett drägligt och relativt naturligt liv? Hur långt kan man gå för...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 590
Senast: Lyckan i Halland
·
Hästmänniskan Denna helgen flyttar två av mina kompisar sina hästar till ett annat stall.. Anledningen är väl delvis för att det blir sämre och sämre...
Svar
10
· Visningar
1 476

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka