Den Stora "spilta VS box" tråden..

Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Tror ju inte det berodde på att hästen stod i box utan på att det var för glest mellan gallren.....

Spilta ÄR inte bätte en box ur hästens synpunkt. Men det är inte heller en döds synd om hästen står i spilta om man nu ser till att ge den ordentlig stimulans och den bara står där under tiden den i stort sätt ska sova.
Vilket skulle du hellst föredra själv, Sitta fastbunden i sängen i ditt sovrum eller bara vara instängd där under natten?;)
tycker inte att det ser ut som mer än 85 mm mellan gallren faktiskt, ser mer ut som standard..
http://sydsvenskan.se/malmo/article206966.ece

jämför hellre spilta = 90 säng och box = dubbelsäng.. jag sover likabra i båda, känner inget trängande behov av att ha huvudet i fotändan på 90sängen,

att jämföra 90 säng med helt sovrum är som spilta VS lösdrift..

Det är inte förbjudet, det är på förslag!
Skötselspiltor kommer att bli tillåtna att bygga, skötselspilta är en spilta där man sköter hästen, inte där den vilar.
PL
okai, så om man har insläpp vid 15, hästarna får foder, visiteras, väntar en kvart på att eleverna kommer, sköts om, går på lektion, vilar 1-1½ h mellan två lektioner och efter sista lektionen släpps i lösdrift så räknas det som skötselspiltor?

Jag föredrar helt klart en box framför spilta av flera anledningar. Att man sparar så mycket tid på att mocka en spilta jmf med en box tror jag inte så mycket på, visserligen ett par minuter kanske man sparar in men om hästen får stå i en stor box så den slipper trampa runt i sin egen skit så går det ganska smidigt att mocka där ändå.

jodå, man sparar en hel del.. jag mockar 7-8 spiltor på en timme medans det tar 3 timmar att mocka lika många boxar.. ströåtgången minskar då mindre strö skitas ner, det blir alltså inte lika mycket att köra ut och inte lika mycket nytt att köra in.. det gör att arbetsbelastningen blir mindre..

Hästarna ska ändå hanteras dagligen och kunna stå uppbundna utan problem oavsett om de står i box eller spilta. Jag ser snarare större risker med att ha hästen ståendes i spilta vid t.ex. utfodring då jag måste gå förbi baken för att komma in till hästen, min häst t.ex är väldigt aggresiv vid utfodring och det är redan bökigt nog nu när hon står i box och man ska fodra.

tvärtom kan en mataggressiv häst bli bättre i spilta då den snabbt lär sig att om den ger fasen i att liva och släpper in mäniskan med höet så får den ju maten fortare än om den lever rövare så männisan inte vågar gå in.. dock är jag för fodergångar och trodde att det skulle bli hur mycket olyckor som helst när de byggde bort en fodergång framför spiltorna, men hästarna fattade direkt och ingen olycka har hänt vid fodring trots att en del var rätt sjövilda när det var dags för kraftfoder innan..

Hästarna har faktiskt visst mer rörelsefrihet i en box en i spilta, även om det inte rör sig om så många extra kvadratmetrar så kan de visst röra sig friare och på ett annat sätt.

knappats något som spelar större roll då hästen är ett strövdjur, en box är för liten den med..

Jag har dessutom stött på flera hästar som inte trivts i spilta, utan de har varit mer harmoniska och tillfreds när de fått stå i box i stället.

näe, spilta passar inte alla hästar, trivs de inte i spilta ska de givetvis ha box, det står i fetstil i ursprungsinlägget till och med..

Jag ser ingen anledning till att ha sin häst uppstallad i spilta om man har möjlighet att ställa den i en box i stället.

nej det väljer man ju själv.. jag skulle hellre ha spilta om hästen trivs där..

Däremot när det rör sig om t.ex. ridskolor så tycker jag att det är mycket viktigare att det prioriteras att hästarna får komma ut och får minst t.ex. 6 timmars utevistelse eller liknande varje dag. Tycker alltså utevistelse väger betydligt tyngre och spelar mycket större roll än att man ställer krav på att hästar ska stå i box i stället för i spilta.

det anser jag också, hellre krav på utevistelse! speciellt ridskolehästar som ska samsas på ridbanan under lektioner måste få sköta rangordningen i hagen och inte på lektionerna..

men istället tycks de flesta tycka att det är bättre att få bort spiltor än att hästarna ska få vara i hagen.. :(
Läs på lite (nedan) innan du yttrar dig. Och det är INGEN här som vill ha sina hästar i box dygnet runt, däremot nattetid.
Nu råkar det ju vara så att förslaget innehöll BÅDE spiltförbud OCH krav på daglig utevistelse. Så prova ett annat argument kanske?
:bow:

det jag vill komma fram till är att spilta eller box är som pest eller kolera för en häst, hästarna vinner ingenting på att spiltor förbjuds.. det är bara människan som tror det..

box är inte ett dugg bättre för hästen än spilta.. det som är bättre är gruppbox och lösdrift..
Det är skrämmande att du tror på det där själv.
Det finns så otroligt mycket kunnigt hästfolk som väljer box framför spilta. Du har så många argument emot dig. men du lever i din lilla bubbla. Men självklart så vet du nog mer och bättre än alla kunniga hästmänniskor. :smirk:

och varför blir den trängd?
felbyggd spilta och dåliga grannar = fel sätt att hålla häst..
För att den är fastbunden och inte kan gå iväg lr vända sig om.
F ö r s t å r d u ? :smirk:

Men om vi får in A OCH B då vinner dem på det. Sen finns det hästar som står i spilta väldigt länge (ridskolan här uppe har hästarna ute mellan 9-13 resten av tiden står dem i spiltor/går lektioner vilket resulterar i snabbt utslitna hästar) och då tror jag en häst hade föredragit att bo i en box så dem kan röra på sig mer iaf. Spiltan begränsar det naturliga beteendet ÄNNU mer än box då hästar vill kunna vända sig om och möta det den ser. Släpp lös en häst i spiltan och se vilket håll den står åt när någon kommer.
:bow:

Det är skrämmande att du tror på det där själv.
Det finns så otroligt mycket kunnigt hästfolk som väljer box framför spilta. Du har så många argument emot dig. men du lever i din lilla bubbla. Men självklart så vet du nog mer och bättre än alla kunniga hästmänniskor. :smirk:

det är helt och hållet människans påfund att den tror att hästen mår jättebra i box, hästen vill helst vara utomhus, helst utan hagstaketet också..
en instängd häst som inte kan stå buk mot buk med en annan häst är inte lycklig..

ja och det är många många inlägg som uppkomit här som bara baseras på myterna, se bara på frågeställningen om synförmågan.. en del hävdar fortfarande envist att den är sämre i spilta..
Men tänk din själv att vrida huvudet lite och kika åt sidan så gott det går. Det är ju en stor skillnad på detta och att VÄNDA sig om och titta ordentligt. Förstår du inte det? :crazy: jag tror inte du vill förstå.

Förr slog folk sina barn oftare- bara för att man alltid gjort det är det bra då?
Håller med! Förr visste man inte så mycket som man gör idag ang hästar, och andra djur för den delen. Därför är det svårt att jämföra på det viset.

Jag tycker att alla dina argument om sprilta framför box handlar om fördelar ur mänskliga perspektiv.
Håller helt med! Allt för att förenkla för människan :p
Jag skiter i om jag har det lite stressigt och jobbigt, Mina hästar SKA ha det så bra som möjligt.

det är helt och hållet människans påfund att den tror att hästen mår jättebra i box, hästen vill helst vara utomhus, helst utan hagstaketet också..
en instängd häst som inte kan stå buk mot buk med en annan häst är inte lycklig..
Men på vilket sätt skulle det vara ett försvar för spilltan som ju är så långt man kan komma från frihet utan att bryta mot lagen.
PL

jämför hellre spilta = 90 säng och box = dubbelsäng.. jag sover likabra i båda, känner inget trängande behov av att ha huvudet i fotändan på 90sängen,

Det går ju inte att jämföra olika stora sängar!
Det handlar ju om att stå uppbunden, inte kunna vända sig om osv osv. Och att vara lös på ett utrymme att göra vad man vill på.

knappats något som spelar större roll då hästen är ett strövdjur, en box är för liten den med..
VI VET DET NU! Det är nästan det enda du skriver. Vi vet att en box är för liten och att lösdrift är det bästa för hästen. Men som du upprepar hela tiden så handlar denna tråd om BOX VX SPILTA och inget annat. Så sluta med din :devil: dubbelmoral och håll dig själv till trådens ämne. Lösdrift har ingenting med tråden att göra.

Läs ovan. Du skriver hela, hela tiden att tråden handlar om box vs spilta och inget annat. Så skriv inte annat själv då! Vi vet allihopa att hästar mår bäst på lösdrift men nu handlar inte tråden om det.
Stå för vad du skriver istället! Box vs spilta.

Men tänk din själv att vrida huvudet lite och kika åt sidan så gott det går. Det är ju en stor skillnad på detta och att VÄNDA sig om och titta ordentligt. Förstår du inte det? :crazy: jag tror inte du vill förstå..

hästen har faktisk lika bra syn bakåt som framåt, dom har inte tunnerlseende.. precis som att du inte har tunnelseende utan ett väldigt stort skarpt synfält..

Håller helt med! Allt för att förenkla för människan :p
Jag skiter i om jag har det lite stressigt och jobbigt, Mina hästar SKA ha det så bra som möjligt.

vill du för bättre för din häst så sätt den på lösdrift med en väl sammansvetsad flock och ha bara kontakt med hästen nr det är dags för verkning och vacciantioner..
mask kan du få bort genom rätt användande av hagar..

men att ha box istället för spilta är verkligen en skitliten skillnad för hästen.. :crazy: men du tycks tro att livskvalitéen höjs med minst 50% bara hästen får stå i box istället..

hur kan du tycka att box är bra för ett strövdjur som hästen?

Men på vilket sätt skulle det vara ett försvar för spilltan som ju är så långt man kan komma från frihet utan att bryta mot lagen.
PL
spilta eller box är som pest eller kolera för en häst.. de är inte gjorda för att stå inne på sådant litet utrymme ens en sekund av sitt liv.. men när dom ändå gör det, vad är det för skillnad på skitlitet och skitlitet?

Det går ju inte att jämföra olika stora sängar!
Det handlar ju om att stå uppbunden, inte kunna vända sig om osv osv. Och att vara lös på ett utrymme att göra vad man vill på.

jag kan inte obehindrat vända mig så att jag ligger med huvudet i fotändan av en 90säng..
i en dubbelsäng är jag ju "lös" och kan åla runt i sömnen..

själva bindadet i sängen skulle jag också kunna svara på men det hör sextrådarna till.. ;)

VI VET DET NU! Det är nästan det enda du skriver. Vi vet att en box är för liten och att lösdrift är det bästa för hästen. Men som du upprepar hela tiden så handlar denna tråd om BOX VX SPILTA och inget annat. Så sluta med din :devil: dubbelmoral och håll dig själv till trådens ämne. Lösdrift har ingenting med tråden att göra.

Läs ovan. Du skriver hela, hela tiden att tråden handlar om box vs spilta och inget annat. Så skriv inte annat själv då! Vi vet allihopa att hästar mår bäst på lösdrift men nu handlar inte tråden om det.
Stå för vad du skriver istället! Box vs spilta.

och för en häst är ingen av dom bättre än den andra.. så varför förbjuda den ena?

vill du för bättre för din häst så sätt den på lösdrift med en väl sammansvetsad flock och ha bara kontakt med hästen nr det är dags för verkning och vacciantioner..
mask kan du få bort genom rätt användande av hagar..

men att ha box istället för spilta är verkligen en skitliten skillnad för hästen.. :crazy: men du tycks tro att livskvalitéen höjs med minst 50% bara hästen får stå i box istället..

hur kan du tycka att box är bra för ett strövdjur som hästen?
Oj! Är den ett strövdjur!? Det visste ja inte.. :smirk: suck..

Jag har min ena på lösdrift just nu.
Och det är mitt mål.
Men nu får du faktiskt ta och ge dig! Du har inga som helst argument, därför upprepar du heeela tiden att hästar är strövdjur, de mår bäst på lösdrift, och vet ni vad? Hästar är strövdjur. :idea:

Efter förutsättningarna med dagens hästanvändande, om man håller sig till diskussionen!! så är box att föredra, nattetid av många orsaker som du kan läsa om i trådens alla sidor. Fråga vilken kunnig hästmänniska som helst osv osv..

spilta eller box är som pest eller kolera för en häst.. de är inte gjorda för att stå inne på sådant litet utrymme ens en sekund av sitt liv.. men när dom ändå gör det, vad är det för skillnad på skitlitet och skitlitet?

stå på dig!! jag har jätte svårt att formulera mig och är ibland skeptiskt till olika saker med försöker låta mina hästar leva så naturligt som möjligt!!

Nu var ju detta en liknelse för att få dig att förstå mina argument.
Men om vi ska fortsätta din ordagranna tolkning av den så kan jag ju säga att jag hällre tillbringar min kväll och natt i en dubbelsäng där jag kan välja sovställning, hur jag vill ligga, stå och titta osv, än att sitta fast med huvudet i sängaveln på en 90 säng.
Känns inte som pest eller kolera. Mer som pest eller förkylning faktist.

Kan inte alla enas om att box och spilta = spelar ingen roll för hästen och att det bästa för hästen är lösdrift med stora ytor att röra sig på??

lr ska alla fortsätta att tjaffsa och idiotförklara varandra?? Vi är precis som hästarna individer som tycker olika om saker å ting..:idea:

Knapplån

Väldigt vilken utdragen diskussion det blev av denna tråden. Trots trådskaparens alla argument till spiltanvändande kommer jag fortsätta tro att boxar är det bästa för uppstallade hästar.

(Bara för att jag tycker så:p )

Att i det ena utrymmet som är "skitlitet" så står de lösa, och i det andra utrymmet som är "skitlitet" står de uppbundna. En väsentlig skillnad!

slöhet? 20 boxar eller 20 spiltor, jag vet vad min rygg och mina knän håller för..
Då Har DU valt FEL YRKE. Hästskötar yrket är inget för klena personer med rygg och knä problem.

Kan inte alla enas om att box och spilta = spelar ingen roll för hästen och att det bästa för hästen är lösdrift med stora ytor att röra sig på??

lr ska alla fortsätta att tjaffsa och idiotförklara varandra?? Vi är precis som hästarna individer som tycker olika om saker å ting..:idea:
Men det spelar ju roll! Det är det som utgör diskussionen.
Det är en väsentligt skillnad.

Då Har DU valt FEL YRKE. Hästskötar yrket är inget för klena personer med rygg och knä problem.
Håller med.. Tyvärr är det så. Klart man kan ha häst men då får man ordna någon som kan sköta grovjobbet.
Jag tror inte min rygg kommer hålla i evigheter men när den dagen får jag väl betala någon att göra resten så gör jag det roliga :angel:

Liknande trådar

Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 298
Hästvård Hur är eran hästsyn? Vad tycker ni är viktigt för att hästen ska få ett drägligt och relativt naturligt liv? Hur långt kan man gå för...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 590
Senast: Lyckan i Halland
·
Hästmänniskan Denna helgen flyttar två av mina kompisar sina hästar till ett annat stall.. Anledningen är väl delvis för att det blir sämre och sämre...
Svar
10
· Visningar
1 476

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård
  • Atletix

Omröstningar