Den Stora "spilta VS box" tråden..

Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Det verkar som om BB huvudsakligen har erfarenhet från ett ställe som gjort henne livrädd för hästar i box!
PL

Samma tanke har slagit mig.. En ÖVERDRIVEN respekt för hästars bakben, och någon form av kontrollbehov så att hästarna är fastbundna och fixerade. Och ett evigt tjat om att hästen inte ska få bestämma allt, och boxhästar kan ju bestämma att ställa sig med huvudet i ett hörn och baken mot dörren, eller hugga eller..

Måste ha stött på en hel koloni socialt missanpassade monsterhästar..

För mig är det box som gäller och precis som många skriver, ska hästen komma frivilligt fram till en. Det går att få underbar kontakt med häst som står i box, visst även spilta, men där är de ju som sagt fastbunda. Jag tror det är lättare att de blir vävare i spiltor. Box om de är stora inte ponnymått då utan rejält stora, då kan de ligga, göra skiten på ett ställe om man ser efter den ordentligt och ha maten på ett annat. Enbart om ryttaren är lat och inte ser efter boxen ordentligt som hästen får mat & skit blandat. :cool:

pluttensynd2.jpg

Vad snitsigt- är den en infolapp han har på grimman eller? ;) (funderar på vad fasen det vita under hakan på honom är..)

:rofl:

Jag håller med däremot- alla år jag hållit på med hästar i box har jag aldrig blivit sparkad- men du? Satt du mitt framför en skenande vildhästflock alla dina år?

Det verkar som om BB huvudsakligen har erfarenhet från ett ställe som gjort henne livrädd för hästar i box!
PL
:bow:

Samma tanke har slagit mig.. En ÖVERDRIVEN respekt för hästars bakben, och någon form av kontrollbehov så att hästarna är fastbundna och fixerade. Och ett evigt tjat om att hästen inte ska få bestämma allt, och boxhästar kan ju bestämma att ställa sig med huvudet i ett hörn och baken mot dörren, eller hugga eller..

:bow:

Vad snitsigt- är den en infolapp han har på grimman eller? ;) (funderar på vad fasen det vita under hakan på honom är..)
Jag är också nyfiken :mad: :angel: :D

det ser ut som ett sönderskuret spann??!!

instämmer helt med Alexandra_W
vill bara tillägga att det ät så typiskt människan och jämt tänka på sig själv först.

Lazio skrev:
Enligt Djurskyddsmyndigheten är spiltor den uppstallningsform som i störst utsträckning begränsar hästens naturliga beteende.
Och det står i djurskyddslagen att hästarna ska ges möjlighet att bete sig naturligt. Varför begränsa hästens naturliga beteende när det finns bättre alternativ? Det är ju helt crazy.

Har du inget svar på det?

Det är en sönderskuren hink :D

Just på denna bilden så hade han boxvila pga ett stort elakt sår som han hade förkärlek för att slicka på :crazy:

Sedan fick han en "riktig" haklapp

Otäck bild

Jag skulle aldrig ställa min ögonsten i en spilta!! Vad f*n är det för liv att stå och glo in i väggen hela kvällen, natten lång?!?!?!?
Hon trivs med att stå och titta ut med huvudet och kunna RÖRA sig som hon vill i boxen. I spilta är rörelsefriheten NOLL!
Och hur kul är det att stå uppbunden med grimma hela j*vla tiden!?

Neej, om jag fick som jag ville skullle inte en enda häst behöva lida i en trång spilta!!!!

Jag skulle aldrig ställa min ögonsten i en spilta!! Vad f*n är det för liv att stå och glo in i väggen hela kvällen, natten lång?!?!?!?
Hon trivs med att stå och titta ut med huvudet och kunna RÖRA sig som hon vill i boxen. I spilta är rörelsefriheten NOLL!
Och hur kul är det att stå uppbunden med grimma hela j*vla tiden!?

Neej, om jag fick som jag ville skullle inte en enda häst behöva lida i en trång spilta!!!!

Vad jag definitivt inte förstår är hur man kan ens diskutera vilket är bäst. Ska vi hårddra det så ligger ju boxen ibland de sämsta på "bäst"listan. Lösdrift ska det ju vara. Men inte sjutton tycker jag boxanvändare är idioter.

Varför kan vi inte respektera varandras hästhållning, iaf så länge det inte går ut över djuren.

Senast ändrad av en moderator:

Vad jag definitivt inte förstår är hur man kan ens diskutera vilket är bäst. Ska vi hårddra det så ligger ju boxen ibland de sämsta på "bäst"listan. Lösdrift ska det ju vara. Men inte sjutton tycker jag boxanvändare är idioter.

Varför kan vi inte respektera varandras hästhållning, iaf så länge det inte går ut över djuren.

Det beror ju på om man anser att spilta går ut över djuren eller inte. Själv tycker jag att spilta är lite väl trång och att hästen sitter fast gynnar inte djuret särskilt. Visst är lösdrift det bästa alternativet (för de flesta hästarna) men alla har inte tillgång till så pass stor mark så man kan ha lösdrift. Det är lite lurigt.

(Sen är också många debatter så här meningslösa men BB ville ju ha svar på hennes agrument och det får hon ju nu)

KL

Är det bara jag som tycker att det är onaturligt att binda fast ett flyktdjur?

Visst är lösdrift det bästa alternativet (för de flesta hästarna) men alla har inte tillgång till så pass stor mark så man kan ha lösdrift.

:rofl: Ja, då är ju spiltor helt okej pga utrymmesskäl. Jag har ju litet stall så då går det ju att klämma in fler hästar i spiltor.
Dumt svar, skaff dig mer mark säger jag då eller avveckla.

KL

Är det bara jag som tycker att det är onaturligt att binda fast ett flyktdjur?

Absolut och för att inte tala om att ställa hästar i små lådor på hjul, uppbundna. Det hoppas jag verkligen att du inte utsätter de små stackarna för!!!

Liknande trådar

Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 298
Hästvård Hur är eran hästsyn? Vad tycker ni är viktigt för att hästen ska få ett drägligt och relativt naturligt liv? Hur långt kan man gå för...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 590
Senast: Lyckan i Halland
·
Hästmänniskan Denna helgen flyttar två av mina kompisar sina hästar till ett annat stall.. Anledningen är väl delvis för att det blir sämre och sämre...
Svar
10
· Visningar
1 476

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gps tracker för Android?
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Värma spenat?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar