Den Stora "spilta VS box" tråden..

Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Jag anser att spiltor är ett påfund för att se till att människan har det så bekvämast som möjligt (de flesta argumenten har varit att det är lättare att mocka, hästen blir mindre bakskygg vilket betyder att du slipper lägga ned lika mycket tid på att hantera din häst, hästen redan är uppbunden när du kommer så du slipper det etc). Även om jag nu vet att boxen är också för våran bekvämlighet så måste väll alla tycka att det är lite mer bekvämt för hästen än att ständigt behöva stå uppbunden i ett 1,5 m brett utrymme där en inte kan rulla sig fullt ut eller riskera att hänga sig själv. Boxen begränsar en hästs rörelsefrihet- ja. men iaf mindre än en spilta och det tror jag de hellre väljer. Man ska väll inte behöva ta bort ALL känsla av frihet hos hästen?

När det gäller t.ex. hästar på lösdrift som kanske får komma in i spilta om det är kris, storm etc ser jag inte att de lider.

En spilta som är korrekt gjord går inte att hänga sig i. Om spiltan är 1½ meter bred så är alltså inte hästen större än 130cm.. Mina hästar ska ha iaf 190 -200cm breda spiltor och då är hästarna 150cm..

Dom kan utan några som helst problem rulla sig eller ligga ner..

Hellre en spilta under några timmar på natten än små hagar med en häst i varje eller att hästen ska stå inlåst i sin box hela dagarna..

Varför lider inte hästen i spiltan om det är storm ute? Då kan ju hästen vara ute?

Hellre en spilta under några timmar på natten än små hagar med en häst i varje eller att hästen ska stå inlåst i sin box hela dagarna..

Och så börjar det jämföras äpplen med päron..

Hellre en box under några timmar på natten än en spilta några timmar på natten.

De lär ju ändå visitera hästen dagligen, och fodra. Då kan man binda upp helt enkelt. Om man sen leder hästen till/från hagen, eller till/från ligghallen där de fodras, eller tar en häst med sig när man kollar stängslen, då fixar man det där utan att behöva ägna speciellt många minuter 'extra' åt det.

Och om det finns folk som tycker att unghästar inte ska bindas upp, då torde ju spilta vara helt uteslutet?

Att det finns puckon är inte ett argument som håller ;)

Det är många som inte leder sina unghästar alls utan släpps in och ut lösa.. Det är inte många som visiterar hästarna dagligen hellre..Och ta med en häst när man kollar steketen tror jag inte ens du skulle göra..

Ja för dom så är ju spilta definitivt uteslutet, men det är ju dom som får hästar som inte kan bindas upp heller..

Tja, mina araber (inte fbldonnan - än) skrittar lugnt förbi motorsågar, skogsmaskiner och så vidare. Inte ens när en stor 'kran' håller ett träd flera meter upp i luften rör de ett öra. De har aldrig sett en spilta. Ja, skrittar förbi, ja men står hästen med släpa och skacklar eller en lunarbåge så får den inte göra ett skutt åt sidan elelr framåt, det vore förödande.. Det arbetet som man får lägga ner i träning får man gratis om dom står i spilta..

Inte läst tråden om hästen som fastnade, men om min valack fastnar så konstaterar han att 'jaha, det här reder jag inte ut själv', och så står han still tills matte kommer och trasslar ut honom. K vet jag inte, vi har aldrig haft det problemet, men med ledning av vad jag vet om henne så gör hon likadant. (Fullblodet skulle slita sönder nåt för att komma loss misstänker jag, om det så var sitt eget ben..)

Fast det ändrar ju inte det att det är ett tryck som mina lärt sig ge efter för, det som blir av tyngden på grimskafts klossen.

Det blir skillnad på tryck och tryck, klossens tyngd ger med sig. Dom ifrågasätter inte trycket som blir om man leder dom. Hästen har full koll på hur mycket dom kan röra sig, dom får full kolla på att det finns väggar osv..

Mina skulle bli mindre känsliga för att ge efter för tryck, eftersom de skulle bli tvugna att stå med ett konstant tryck som är högre än det tryck de idag ger efter för.

Jag tar av och på grimmor även på mina boxhästar, ingen är huvudskydd, valacken stoppar in huvudet i grimman själv, de andra står stilla med huvudet över dörren?

De flyttar sig sidled på kommando, det har d etränats att göra vareviga dag sen den dag de kom hit. När jag går in i boxen ska de flytta undan så jag kommer fram, och som jag skrivit tidigare har jag medvetet designat boxarna så att jag dels passerar deras bakdelar, och dels måste passera mellan dem och väggen när de äter för att ge mat t ex. Jag byter täcken på dem i boxen med och flyttar dem då åt alla möjliga håll och kanter.

Dessutom flyttas de dagligen på stallgången vid skötsel, sadling etc..

Nu har jag inget behov av att lära dem höger och vänster på röstkommando, men de kan back, stanna, stilla, kom, vänd (vid longering)

Så ser fortfarande inte ett enda argument varför mina hästar, som är tämligen normala boxhästar, skulle ha blivit bättre på något vis av att stå i spilta?

Dessa hästar som du har isf, hade jag inte haft i spilta, utan på lösdriften.. Dräktiga ston, ston med föl, eller halta/sjuka hästar i box, Unghästar i spilta tills dom är tillräckligt hanterade att släppas på lösdriften.

Ingen av dem är bakskygga förresten, valacken var som ung, K har aldrig varit det och fbl vet jag inte men tvivlar på att hon nånsin varit det heller.
Är dom så pass säkra bakåt att du skulle kunna ställa dom i ex vagn och lita på dom?

Konstiga människor du mött? tycks dock vara symptomatisk för flera i den här tråden, att ha sett en kategori hästmänniskor och/eller hästar som jag ytterst sällan stött på ens enstaka exemplar av.

Men puckon finns överallt, men de är knappast norm och knappast något argument.

Kolla nästa gång du är i ett större stall, eller lyssna förresten.. Eller varför inte på en tävling när alla ska lasta i och ur hästarna, ett frenetiskt smackande.. Man tänker inte på den om man inte vet om det..

Och så börjar det jämföras äpplen med päron..

Hellre en box under några timmar på natten än en spilta några timmar på natten.

Inte direkt.. Dessa "boxmänniskor" Har oftast ett stall eller står i ett stall med inga jättehagar, för hade det funnits så hade lösdriften varit ett faktum.. Det finns ju ett förslag att tidsbegränsa spiltuppstallningen, det finns ju inte i box, så då är det ju legitimt att ha hästarna inne mera, än att dom får vara ute och röra på sig som dom då får om dom står i spilta..

Jag vill fortfarande hellre ha unghästar i spilta, tills dom är tillräckligt hanterade, då har dom full frihet på lösdriften.. Så vilket är bäst.. Ett liv i spilta under en vinter och så gott som hela livet på lösdrift eller ett liv i box?

Det är många som inte leder sina unghästar alls utan släpps in och ut lösa.. Det är inte många som visiterar hästarna dagligen hellre..Och ta med en häst när man kollar steketen tror jag inte ens du skulle göra..

Ja för dom så är ju spilta definitivt uteslutet, men det är ju dom som får hästar som inte kan bindas upp heller..

Men att många inte gör det, det är en helt annan diskussion. Du la fram en massa argument varför man skulle ställa i spilta, jag tyckte att INGET av det är EXKLUSIVT för spilthästar utan du kan lika gärna få din boxhäst likadan.

Och nej jag ledde ingen häst när jag kollade staketen, de följer med frivilligt runt. Däremot tog jag med både valacken, och sedan K som föl när jag hämtade posten.

Ja, skrittar förbi, ja men står hästen med släpa och skacklar eller en lunarbåge så får den inte göra ett skutt åt sidan elelr framåt, det vore förödande.. Det arbetet som man får lägga ner i träning får man gratis om dom står i spilta..

Jag tränar hellre än att de ska stå i spilta, faktiskt. Och ja valacken drar utan problem stockar, han står pin still tills han får order om annat, du kan starta motorsågen bakom honom osv. Skaklar fungerar han inte med, han får spunk när de går emot honom, det hade dock knappast avhjälpts med spilta. Får han dra med linor/kedjor drar han vad fan som helst, hur det än ser ut och hur det än låter.

Flickorna har aldrig dragit någonting, inget intresser av det, men med K skulle det knappast vara minsta problem att imorgon gå ut och sätta henne för en timmekälke. Skaklar skulle hon - liksom ALLA hästar - kräva invänjning för. Men hon står på precis lika bra grund inför det som dina. Det du tar upp handlar inte om något spiltexklusivt - alls.

Det blir skillnad på tryck och tryck, klossens tyngd ger med sig. Dom ifrågasätter inte trycket som blir om man leder dom. Hästen har full koll på hur mycket dom kan röra sig, dom får full kolla på att det finns väggar osv..

Du bortser från vad jag sa. Det är klart klossen ger med sig, men mina är vana att vid motsvarande tryck ska de ge efter för trycket, t ex då genom att röra sig framåt.

Väggar och hur mkt man kan röra sig i en uppbindning kan mina ändå, har hästar problem med att uppfatta att det finns väggar tror jag de har ganska avancerade hjärnskador faktiskt...

Dessa hästar som du har isf, hade jag inte haft i spilta, utan på lösdriften.. Dräktiga ston, ston med föl, eller halta/sjuka hästar i box, Unghästar i spilta tills dom är tillräckligt hanterade att släppas på lösdriften.

Nu vill ju jag inte ha lösdrift, men mina har ju INTE blivit såhär av att stå i spilta, det är hela poängen! Det du framhåller som spiltans fördelar är sådant man EXAKT lika bra kan lära boxhästar. Och utan så stor arbetsinsats som du vill få det till.

Är dom så pass säkra bakåt att du skulle kunna ställa dom i ex vagn och lita på dom?

Under förutsättning att de var skakeltränade - ja utan minsta lilla tvekan. Som jag skrev innan - valacken drar stensäkert vad som helst om han slipper skakel. Inget av stona har ens mött en skakel.
Men en annan jämförelse - jag blir inte ens orolig om ett barn tultar runt dem, inte ens den gången när barnet satte sig platt på rumpan precis bakom hästen, och tog tag i valackens svans för att ta sig upp. (Barnets mamma höll dock på att få en hjärtattack).

Kolla nästa gång du är i ett större stall, eller lyssna förresten.. Eller varför inte på en tävling när alla ska lasta i och ur hästarna, ett frenetiskt smackande.. Man tänker inte på den om man inte vet om det..
[/QUOTE]

Stått i stora stall, har kompisar som står i stora stall, och är allergisk mot smackningar så jag skulle noterat det - men icke. Däremot är tävlingsplatser ganska intressanta att studera lastning på, men mest för att folk är ologiska och inte använder tryck - eftergift. Men något smackningsmissbruk har jag aldrig mött. Och de flesta hästar står still både lösa och bundna utanför släpen. Nu har jag inte gjort någon studie hur många av de som stått i spilta dock ;)

Inte direkt.. Dessa "boxmänniskor" Har oftast ett stall eller står i ett stall med inga jättehagar, för hade det funnits så hade lösdriften varit ett faktum.. Det finns ju ett förslag att tidsbegränsa spiltuppstallningen, det finns ju inte i box, så då är det ju legitimt att ha hästarna inne mera, än att dom får vara ute och röra på sig som dom då får om dom står i spilta..

Jag vill fortfarande hellre ha unghästar i spilta, tills dom är tillräckligt hanterade, då har dom full frihet på lösdriften.. Så vilket är bäst.. Ett liv i spilta under en vinter och så gott som hela livet på lösdrift eller ett liv i box?

Men vad har du mött för människor egentligen?? Allvarligt alltså? Många stadsstall har markbrist och därför hagbrist ja, många tävlingshästar står inne för mycket ja. Inget av de är något jag stöder alls, men jag ser mycket hellre att de som står inne står i BOX om de nu prompt ska stå inne, tills man får igen en lag så krakarna får komma ut.

Lagförslaget inkluderar BÅDE spiltbegränsning OCH daglig utevistelse för boxhästarna. (Sen att lagförslaget är tandlöst är en annan femma).

Min boxhäst var så väluppfostrad som du vill ha dem att hon kunde släppts på lösdrift i samma stund som hon avvandes vid 6 månaders ålder. Så om vi ska ta din argumentationsteknik - varför en vinter i spilta innan ett liv på lösdrift? Bättre uppfostra och hantera dem som små så de är välhanterade nog (enligt dig) att kunna gå ut på lösdrift direkt.

Eller för den delen, varför ska de övht se insidan av en box/spilta alls..

Men att många inte gör det, det är en helt annan diskussion. Du la fram en massa argument varför man skulle ställa i spilta, jag tyckte att INGET av det är EXKLUSIVT för spilthästar utan du kan lika gärna få din boxhäst likadan.

Och nej jag ledde ingen häst när jag kollade staketen, de följer med frivilligt runt. Däremot tog jag med både valacken, och sedan K som föl när jag hämtade posten.

Ja, mina stackare som stått i spilta följer också ghärna med..

Jag tränar hellre än att de ska stå i spilta, faktiskt. Och ja valacken drar utan problem stockar, han står pin still tills han får order om annat, du kan starta motorsågen bakom honom osv. Skaklar fungerar han inte med, han får spunk när de går emot honom, det hade dock knappast avhjälpts med spilta. Får han dra med linor/kedjor drar han vad fan som helst, hur det än ser ut och hur det än låter.

Tyvärr så hade han nog kunnat slippa spunken om han stått i spilta ett tag. Hästar har av naturen klaustrofobi. Dom känner sig instängda på ett mindre utrymme. Skacklor är ett begränsat utrymme som ofta ställer till besvär..

Flickorna har aldrig dragit någonting, inget intresser av det, men med K skulle det knappast vara minsta problem att imorgon gå ut och sätta henne för en timmekälke. Skaklar skulle hon - liksom ALLA hästar - kräva invänjning för. Men hon står på precis lika bra grund inför det som dina. Det du tar upp handlar inte om något spiltexklusivt - alls.

Mina har ALDRG brytt sig om skacklor.. Dom är vana vid att under ett tag varit på en begränsad yta, med väggar som tar emot på benen. Den jag har på avataren har haft sele på sig 4-5 gånger och är körd med släpa och skacklor 2ggr av dom..

Du bortser från vad jag sa. Det är klart klossen ger med sig, men mina är vana att vid motsvarande tryck ska de ge efter för trycket, t ex då genom att röra sig framåt.

Väggar och hur mkt man kan röra sig i en uppbindning kan mina ändå, har hästar problem med att uppfatta att det finns väggar tror jag de har ganska avancerade hjärnskador faktiskt...

Bara för att du tränar med dina hästar, så gör ju majoriteten det inte.. Jag har blivit upptryckt i boxväggar av boxhästar ett antal ggr. Dom har ingen aning om att man inte får göra så.. Fattar inte alls att man faktiskt kan flytta på sig.. Boxmodiga hästar som försvarar sitt territorie med tänder och fötter..

Nu vill ju jag inte ha lösdrift, men mina har ju INTE blivit såhär av att stå i spilta, det är hela poängen! Det du framhåller som spiltans fördelar är sådant man EXAKT lika bra kan lära boxhästar. Och utan så stor arbetsinsats som du vill få det till.

Alla hästar blir självklart inte galna av att stå i spilta, eller box. Och alla spilt hästar är inte döende av lesshet av spiltan heller.. Min gammelponny var inte kul att hantera innan han fick stå i spilta och fick en begränsad yta. Han gick över folk, drog baklänges för minsta lilla.. Oavsett vad jag gjorde innan spiltan så fortsatte han med sitt beteende. När han insåg att han inte kunde komma någonstans, han kunde inte dra sönder en grimma eller ett grimskaft eller springa raktfram när någon öppnade boxdörren så blev han jättesnäll..

Under förutsättning att de var skakeltränade - ja utan minsta lilla tvekan. Som jag skrev innan - valacken drar stensäkert vad som helst om han slipper skakel. Inget av stona har ens mött en skakel.
Men en annan jämförelse - jag blir inte ens orolig om ett barn tultar runt dem, inte ens den gången när barnet satte sig platt på rumpan precis bakom hästen, och tog tag i valackens svans för att ta sig upp. (Barnets mamma höll dock på att få en hjärtattack).

Se svar innan..

[/QUOTE]

Stått i stora stall, har kompisar som står i stora stall, och är allergisk mot smackningar så jag skulle noterat det - men icke. Däremot är tävlingsplatser ganska intressanta att studera lastning på, men mest för att folk är ologiska och inte använder tryck - eftergift. Men något smackningsmissbruk har jag aldrig mött. Och de flesta hästar står still både lösa och bundna utanför släpen. Nu har jag inte gjort någon studie hur många av de som stått i spilta dock ;)

Oh, god! Lösa vid släpen på en tävlingsplats.. Ansvarsfullt! ärligt talat så tror jag faktiskt inte att du ens lyssnat på ex tävlingsplatser..

Men vad har du mött för människor egentligen?? Allvarligt alltså? Många stadsstall har markbrist och därför hagbrist ja, många tävlingshästar står inne för mycket ja. Inget av de är något jag stöder alls, men jag ser mycket hellre att de som står inne står i BOX om de nu prompt ska stå inne, tills man får igen en lag så krakarna får komma ut.

Lagförslaget inkluderar BÅDE spiltbegränsning OCH daglig utevistelse för boxhästarna. (Sen att lagförslaget är tandlöst är en annan femma).

Min boxhäst var så väluppfostrad som du vill ha dem att hon kunde släppts på lösdrift i samma stund som hon avvandes vid 6 månaders ålder. Så om vi ska ta din argumentationsteknik - varför en vinter i spilta innan ett liv på lösdrift? Bättre uppfostra och hantera dem som små så de är välhanterade nog (enligt dig) att kunna gå ut på lösdrift direkt.

Eller för den delen, varför ska de övht se insidan av en box/spilta alls..

För att JAG vill inte ge mig in på en inkörning av en 1ton tung dragare, full av muskler som är vettskrämd av saker som rör sig bakom den..

Ja det är bättre att börja hantera dom som små så slipper man ta det flera år senare. Små problem som är lättlösta på unga hästar, problemena löser sig inte direkt själva när hästen blir äldre..

Ang om dom ska se en insidan av en box eller spilta alls, ja det är ju idealet.. Mitt mål är att inte behöva ha dom inne alls, förutom vid fölning eller sjukdom..

Tja, iom detta svaret inser jag att du sätter likhetstecken med boxvistandes hästar och spilthästar. Bara en sådan sak att säga att en spilta är 1,5 m för en häst tyder på din okunskap. Och dina påstådda argument för spilthästar, varför lägger du upp dem som om jag har påstått detta?

1,5 stod det för C-ponny. (det jag kom ihåg- kollar mest utifrån min egna hästs storlek)

Ja, mina stackare som stått i spilta följer också ghärna med..

Inte förvånande, det beror inte på uppstallningsform utan helt andra saker.

Tyvärr så hade han nog kunnat slippa spunken om han stått i spilta ett tag. Hästar har av naturen klaustrofobi. Dom känner sig instängda på ett mindre utrymme. Skacklor är ett begränsat utrymme som ofta ställer till besvär..

TYvärr så hade han nog inte det, han har inte minsta problem med små utrymmen annars, står i släpet osv. Det här är på en annan nivå, han är dock ingen bra normhäst då han dragits med en hel del fobier i bagaget. Och om jag lagt lika mkt energi på inkörning som på inridningen te x så hade han med all säkerhet idag varit en utmärkt körhäst isf en utmärkt ridhäst. Men jag är mer intresserad av ridning än körning, även om jag gärna ser att de går att köra med.

Mina har ALDRG brytt sig om skacklor.. Dom är vana vid att under ett tag varit på en begränsad yta, med väggar som tar emot på benen. Den jag har på avataren har haft sele på sig 4-5 gånger och är körd med släpa och skacklor 2ggr av dom..

Och jag är rätt övertygad om att K inte skulle bry sig om skaklar alls heller. hon har inte de hangups valacken har utan är en fullt normal häst. Fbldamen har jag känt för kort tid för att kunna uttala mig hur hon skulle reagera, men hon har so far inte visat något som får mig att tro att hon skulle ha några hangups vad gäller skaklar.

Ingen av de andra icke-spilthästar vi har haft har varit minsta problem att köra in heller förresten. (Den nuvarande omgången är den första och enda som inte varit inkörd också)

Bara för att du tränar med dina hästar, så gör ju majoriteten det inte.. Jag har blivit upptryckt i boxväggar av boxhästar ett antal ggr. Dom har ingen aning om att man inte får göra så.. Fattar inte alls att man faktiskt kan flytta på sig.. Boxmodiga hästar som försvarar sitt territorie med tänder och fötter..

Majoriteten av boxägarna hanterar sina hästar, det räcker, det krävs inte specifik träning, det kommer genom den vardagliga hanteringen om man bara gör den. Vilket majoriteten gör. Därför jag undrar vad du mött för konstiga hästarägare?

Oh, god! Lösa vid släpen på en tävlingsplats.. Ansvarsfullt! ärligt talat så tror jag faktiskt inte att du ens lyssnat på ex tävlingsplatser..

Med tanke på att jag tävlat, och inte har för vana att gå runt och blunda och hålla för öronen, så jo. Nu kanske det skiljer sig på typ av tävlingsplats osv, men nej jag har inte hört något smackningsmissbruk i det läget. Och att ha hästarna lösa så förstår du likväl som jag att jag inte menar ställ dem lösa och gå, men ryttaren kan släppa tygeln och rätta till ett benskydd, spänna sadelgjorden etc utan att hästarna trallar iväg. Dvs de måste inte sitta fast för att inte gå någonstans.

Och allt det har med hanteringen att göra - och inte om de står i spilta, box eller går på lösdrift!

För att JAG vill inte ge mig in på en inkörning av en 1ton tung dragare, full av muskler som är vettskrämd av saker som rör sig bakom den..

Ja det är bättre att börja hantera dom som små så slipper man ta det flera år senare. Små problem som är lättlösta på unga hästar, problemena löser sig inte direkt själva när hästen blir äldre..

Fast du vill ju ställa dem i spilta som små för att 'slippa' hantera? Det är iaf kontentan av diskussionen, du ställer dem i spilta pga att det ger vissa fördelar. Jag hävdar att du kan få exakt samma fördelar genom några minuter/dag. Men av någon anledning vill du inte ta den tiden, för det är liksom det enda argument du fört fram, fast i 'de'form istället för 'jag'form.

Jag skulle inte ge mig på att köra in ens en 300 kg shettis som var vettskrämd av saker som rör sig bakom den.. Så, det är fortfarande en hanteringsgrej och träningsgrej och inte en inkvarteringsgrej.

Jag kör i skogen med mina hästar, så dom måste tåla skrammel, rassel och alla ljud som olika redskap kan tänkas låta. Dom tål tom en motorsåg precis brevid dom.. Se en tråd jag skrev om en av mina hästar som fastnat i skogen.. Hur många hästar som bara stått i box skulle klara det utan att matte eller husse tränar det, det får man gratis när dom står ett år som unghästar i spilta(dock inte motorsågen).

Stod i samma stall med en kille som hade hästkörning- avverkade skogar och allt. Han hade två st Ardennerhästar runt 1000 kg. Båda stod i box och funkade helt utmärkt i skogen fast han köpte dem som oinkörda 7 åringar som inte hade en gnutta respekt i sig. De funkar perfekt nu- han har en enorm vagn med kran och allt- de rör inte en fena. Allt utan spilta.

Jag vill påpeka igen att jag tål att folk har spiltor men inte som hästar vistas i över en längre tid av dygnet då INGET djur tycker om att vara uppbundet. Det kan nog inte många påstå annat.

Orkar inte läsa hela tråden men vill ändå framföra min åsikt! Hästar är (som ni alla vet) flyktdjur som har ett stort behov av att ha en god överblick över sin omgivning, dvs de vill se vad som händer i stallet! Vilket de inte kan göra i en spilta där de står felvända, med ansiktet in i väggen! Detta borde vara mycket stressande för djuren. Och detta att de sitter fast, de kan inte lägga sig och resa sig hursomhelst, klia sig mm, kan inte ligga helt utsträckt platt på sidan och sova... Nej, usch vad obekvämt! Tycker alla hästar borde få bo i box (eller förstås ännu hellre lösdrigt).
En häst ska normalt sett inte vandra runt, runt i boxen, då är det något fel! Hästen mår inte bra. Fördelen är att man ser detta och kan åtgärda felaktigheter i stallmiljön som ger upphov till beteendet, vilket man inte kan i en spilta där man har tagit ifrån hästen möjligheten att visa sitt missnöje, något som också är oerhört stressande för stackaren!

En häst ska normalt sett inte vandra runt, runt i boxen, då är det något fel! Hästen mår inte bra. Fördelen är att man ser detta och kan åtgärda felaktigheter i stallmiljön som ger upphov till beteendet, vilket man inte kan i en spilta där man har tagit ifrån hästen möjligheten att visa sitt missnöje, något som också är oerhört stressande för stackaren!

Håller med!

Inspirerad av den här tråden och bara för att motbevisa ett av spiltargumenten, så när jag tagit in idag, och ena stoet började vandra, så satte jag upp en longerlina så hon bara hade 1/3 av sitt boxutrymme. Hon vandrade självklart mindre, när det fanns mindre plats att gå runt på. Då satte jag fast henne, och hon trampade en liten stund men då hon inte kunde trampa runt så mycket mer än från sida till sida och backa och gå fram så la hon ner ganska snart och ställde sig och åt. Öronen framåt och tillsynes helt nöjd och tillfreds.

Så snart jag släppte loss började hon gå i 'spiltutrymmet' igen, och när jag tog bort linan vandrade hon för fullt igen.

Den som kommit in i stallet när hon var uppbunden på motsvarande spiltutrymme (eg större då jag inte har galler) hade om det varit en riktig spilta etc sett en lugn och nöjd häst som stod och åt sitt hösilage. Den som kommit in i stallet när hon hade hela boxen hade sett en stressad stackars boxvandrare.

MEN.. tror ni hästen mådde ett enda dugg bättre när den stod och åt sitt hö i 'spiltan'? Eller var det helt sonika bara för att den inte kunde göra så mkt mer.

Om jag hade lämnat henne så, kan jag garantera att det sett ut som en bäver gått lös på boxinredningen hon nådde. Men vi järnskor den, enkelt. Då är det 'lugnt' ett tag igen.

I slutändan finns två scenarion - hon hittar något annat sätt att hantera stressen (vävning, krubbitning etc) eller så hanterar hon den passivt oc verkar vara en fullt nöjd, avslappnad häst.

Men PROBLEMET är inte borta för det, SYMPTOMET boxvandring må bara det, men grundproblemet skulle vara kvar.

Om hon stått i spilta hela sitt liv hade hon aldrig blivit boxvandrare - nej. Men hade hon upplevt det som mindre stressande att stå inne? troligen inte. (Hästen började för övrigt vandra under en boxvila som tvååring, innan dess var hon fullt nöjd, lugn och harmonisk i sin box)

Skulle dina hästar klaras av att köras för allt? Oavsett skrammel och rassel? Skulle du kunna ha en stor stock hängandes efter din häst och dra igång en motorsåg för att kapa den, ett par meter bakom hästen?Mina hästar måste kunna stå uppbundna oavsett vad som händer och då kanske under flera timmar om man jobbar i skogen. Hästen måste kunna stå avslappnat och äta eller sova, ta igen sig om man jobbar med den andra hästen..

Eftersom jag har hästar som går internationell fälttävlan så är de väldigt miljötränade. De har inga problem att lastas av vid autobahn i Tyskland tex eller är speciellt oroliga på nya tävlingsplatser var som helst i Europa. De blir inte rädda av att man kör omkring med div traktorer eller spikar och sågar brevid dem. De är inte inkörda eftersom de aldrig kommer att köras utan det är tävlingshästar som är tränade för sin gren.

De har även de långa dagar på tävling och övernattningar på främmande platser samtidigt som de är full kondition och skall prestera på max.

Så här "spänd" är min ena på tävlingsplats:

RubyToo282.jpg

kan ju säga att hon varit i boxen i ca 15min efter en lång bil och båtresa!

Mina hästar börjar sin inkörning som 1½åringar och har aldrig brytt sig om något som låter eller sitter fast bakom dom. Skulle dina klara det?

Jag är helt övertygad om det

Om den uppfödaren bara hade bakskygga hästar så måste den gjort någontig för att göra den bakskygg..

ha hade exakt samma åsikt som många här att de inte blev det :crazy: Men de var helt överjävliga att rida in :angel:

Det är därför man inte ska ha grimma utan halsring..

En halsring kan även den skada hästen

Hade hästen varit mera miljötränad så kanske det inte hänt alls..

ALLA hästar kan bli rädda knappast något man kan träna bort fullt ut. Jo den var mkt vältränad och lung för övrigt

Men om man har ett djur som väger 1000kg så tänker man lite längre. En häst som står i spilta blir mer hanterad än en häst som står i box. Se mer utlägg i mitt förra svar till Alexandra W.

Återigen så är det inte boxen eller spiltan som gör en häst välhanterad. det finns inget i hela världen som kan få mig att ändra min åsikt ang det. Så pass länge har jag haft häst att jag vet det!

Min var en hingst på 2år.. Och blev stressat av nåt i boxen, om det var stona eller vad det var vet jag inte, han fick hull och blev mycket trevligare i spilta iaf.. Kan dock stå i box efter kastreringen..

Sätter man en krubbitarem på en krubbitare så slutar den att krubbita, men orsaken till det har man fortfarande inte tagit bort.

Spelar ingen roll om det var en hingst, vi har haft runt ett 20-tal hingstar och inegn av dem har boxvandrat. Den enda häst vi haft som boxvandrat var ett fullblod som var mentalt nedgången från banan. Tog ca 1/2 så slutade den att boxvandra, detta trots att han stod i box

Du får ingen tävlingshäst heller om den gått på lösdrift under sina första år och knappt är hanterad.. Om du läser lite noggrannare så står det att LÖSDRIFT TILL VÄLHANTERADE UNGHÄSTAR. Mina unghästar är 3år och går på lösdrift, kan stå uppbundna i spilta eller var man vill ha dom ensamma eller flera i timmar, körs i skogen, är inridna.. Dom är välhanterade..

Där går våra åsikter isär, jag anser inte att man kan göra speciellt mkt med en åring uatn anser att den skall få växa ifred. Men när vi kommer till tvååringar så början man ju alltid med någon form av hantering tex löshoppning.

Alla mina har gått på lösdrift i sina unga år och de klarar av att gå höga klasser både i hoppning och fälttävlan

De hästar som inet kan bindas upp är de hästar som inte är hanterade. har INGET med box/spilta att göra.

Ja, skrittar förbi, ja men står hästen med släpa och skacklar eller en lunarbåge så får den inte göra ett skutt åt sidan elelr framåt, det vore förödande.. Det arbetet som man får lägga ner i träning får man gratis om dom står i spilta..

Hoppar dina hästar ner i ett vattenhinder på 2m???
Ganska löjligt att jämföra så som du gör nu. Jag anser att dina hästar nog inte skulle klara av att göra det som mina hästar gör. Men jag bortser inte från att de kanske skulle kunna göra det med träning Liksom mina kanske skulle kunna stå stilla vid körning om de var inkörda

Jag kan svara för mina. Jag är inte ett dugg osäkra på mina hästar. de står i transport med luckan nedfällt, vi broddar dem på tävling etc

Jag smackar ALDRIG på en häst som lastas, de går in helt själva. Nu vet jag inte vad för tävlingar du varit på eller i vilka större stallar men det beteendet du beskriver känner jag inte till. Visst det finns ju säker en och annan häst som inte vill gå in i transporten. men överlag så går alla in helt frivilligt och oftast helt själva.

Jag behöver inte ens gå med in utan släpper dem utanför så går de in.

Blir så j*vla irriterad.. För det första, dra inte alla "boxmänniskor", som du kallar det, över ett strå. Mitt stall har boxar och stora rymliga hagar, o då menar jag rymliga! Vi har även sommarhage på 12ha!!!
För det andra så skulle jag aldrig ha mina unghästar i spilta bara för dom är "unghästar!". Dom behöver röra sig och i spilta är rörelsefriheten nästan NOLL!!!
Och för det tredjde, lösdrift vill jag ej ha till mitt avelsto och mina tävlingshästar!!
Så dra EJ alla över ett strå!!!!!!!!!!!!!

Liknande trådar

Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 298
Hästvård Hur är eran hästsyn? Vad tycker ni är viktigt för att hästen ska få ett drägligt och relativt naturligt liv? Hur långt kan man gå för...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 590
Senast: Lyckan i Halland
·
Hästmänniskan Denna helgen flyttar två av mina kompisar sina hästar till ett annat stall.. Anledningen är väl delvis för att det blir sämre och sämre...
Svar
10
· Visningar
1 476

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Gravid som "äldre"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar