Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..
De lär ju ändå visitera hästen dagligen, och fodra. Då kan man binda upp helt enkelt. Om man sen leder hästen till/från hagen, eller till/från ligghallen där de fodras, eller tar en häst med sig när man kollar stängslen, då fixar man det där utan att behöva ägna speciellt många minuter 'extra' åt det.
Och om det finns folk som tycker att unghästar inte ska bindas upp, då torde ju spilta vara helt uteslutet?
Att det finns puckon är inte ett argument som håller
Det är många som inte leder sina unghästar alls utan släpps in och ut lösa.. Det är inte många som visiterar hästarna dagligen hellre..Och ta med en häst när man kollar steketen tror jag inte ens du skulle göra..
Ja för dom så är ju spilta definitivt uteslutet, men det är ju dom som får hästar som inte kan bindas upp heller..
Tja, mina araber (inte fbldonnan - än) skrittar lugnt förbi motorsågar, skogsmaskiner och så vidare. Inte ens när en stor 'kran' håller ett träd flera meter upp i luften rör de ett öra. De har aldrig sett en spilta.
Ja, skrittar förbi, ja men står hästen med släpa och skacklar eller en lunarbåge så får den inte göra ett skutt åt sidan elelr framåt, det vore förödande.. Det arbetet som man får lägga ner i träning får man gratis om dom står i spilta..
Inte läst tråden om hästen som fastnade, men om min valack fastnar så konstaterar han att 'jaha, det här reder jag inte ut själv', och så står han still tills matte kommer och trasslar ut honom. K vet jag inte, vi har aldrig haft det problemet, men med ledning av vad jag vet om henne så gör hon likadant. (Fullblodet skulle slita sönder nåt för att komma loss misstänker jag, om det så var sitt eget ben..)
Fast det ändrar ju inte det att det är ett tryck som mina lärt sig ge efter för, det som blir av tyngden på grimskafts klossen.
Det blir skillnad på tryck och tryck, klossens tyngd ger med sig. Dom ifrågasätter inte trycket som blir om man leder dom. Hästen har full koll på hur mycket dom kan röra sig, dom får full kolla på att det finns väggar osv..
Mina skulle bli mindre känsliga för att ge efter för tryck, eftersom de skulle bli tvugna att stå med ett konstant tryck som är högre än det tryck de idag ger efter för.
Jag tar av och på grimmor även på mina boxhästar, ingen är huvudskydd, valacken stoppar in huvudet i grimman själv, de andra står stilla med huvudet över dörren?
De flyttar sig sidled på kommando, det har d etränats att göra vareviga dag sen den dag de kom hit. När jag går in i boxen ska de flytta undan så jag kommer fram, och som jag skrivit tidigare har jag medvetet designat boxarna så att jag dels passerar deras bakdelar, och dels måste passera mellan dem och väggen när de äter för att ge mat t ex. Jag byter täcken på dem i boxen med och flyttar dem då åt alla möjliga håll och kanter.
Dessutom flyttas de dagligen på stallgången vid skötsel, sadling etc..
Nu har jag inget behov av att lära dem höger och vänster på röstkommando, men de kan back, stanna, stilla, kom, vänd (vid longering)
Så ser fortfarande inte ett enda argument varför mina hästar, som är tämligen normala boxhästar, skulle ha blivit bättre på något vis av att stå i spilta?
Dessa hästar som du har isf, hade jag inte haft i spilta, utan på lösdriften.. Dräktiga ston, ston med föl, eller halta/sjuka hästar i box, Unghästar i spilta tills dom är tillräckligt hanterade att släppas på lösdriften.
Ingen av dem är bakskygga förresten, valacken var som ung, K har aldrig varit det och fbl vet jag inte men tvivlar på att hon nånsin varit det heller.
Är dom så pass säkra bakåt att du skulle kunna ställa dom i ex vagn och lita på dom?
Konstiga människor du mött? tycks dock vara symptomatisk för flera i den här tråden, att ha sett en kategori hästmänniskor och/eller hästar som jag ytterst sällan stött på ens enstaka exemplar av.
Men puckon finns överallt, men de är knappast norm och knappast något argument.
Kolla nästa gång du är i ett större stall, eller lyssna förresten.. Eller varför inte på en tävling när alla ska lasta i och ur hästarna, ett frenetiskt smackande.. Man tänker inte på den om man inte vet om det..