Den Stora "spilta VS box" tråden..

Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Låter konstigt det där..

Kan ju bara se till mej och mina erfarenheter.
Var hästskötare en period åt en killa som bla körde maraton med parhästar (SM-nivå) och dom hästarna hade aldrig stått i spilta.

Vår ardenner som kördes in denna vinter har aldrig stått i spilta.

Shettisen som står i vårat stall är jättefin att köra men KAN inte stå i spilta. Då blir han superstressad, trampar fram och tillbaka och svettas. I box är han dock lugn som en filbunke. Inget problem att åka transport eller bindas fast heller.

Min häst kan stå i spilta, tycler det är bra att hon har gjort det så man vet att det funkar ifall det skulle bli tvunget av någon anledning (på tävling tex)

Jag tror nästan alla hästar föredrar att stå lösa framför bundna. Även om både box och spilta är ett litet utrymme. Så tror jag att får man välja på bunden på mindre utrymme eller lös i ett hälften så litet, så väljer man lös.

Senast ändrad:

Inte direkt.. Dessa "boxmänniskor" Har oftast ett stall eller står i ett stall med inga jättehagar, för hade det funnits så hade lösdriften varit ett faktum..
WHAT?!:confused: :mad:

Jag är en sk. "boxmänniska" men betyder det att vi har skitsmå hagar lr? :crazy:
Jag kan nog faktiskt ganska garanterat säga att vi har större hagar än många här..

Tycker du att det är bättre att dom står uppbundna o bara kan röra sig lite i sidleds än att kunna snurra runt o välja hur dom ska står,sitta o ligga? :confused:

Skulle dina hästar klaras av att köras för allt? Oavsett skrammel och rassel? Skulle du kunna ha en stor stock hängandes efter din häst och dra igång en motorsåg för att kapa den, ett par meter bakom hästen?Mina hästar måste kunna stå uppbundna oavsett vad som händer och då kanske under flera timmar om man jobbar i skogen. Hästen måste kunna stå avslappnat och äta eller sova, ta igen sig om man jobbar med den andra hästen..

Jag måste svara på detta! Vi har flera hästar som körs med i skog, de drar stock och ris, vi använder motorsåg bakom och omkring dem, och de rör inte en fena. För det mesta är de inte uppbundna då heller, för det behövs inte. En välutblidad skogshäst står still utan uppbindning. Även om det rör sig om timmar. Givetvis går dessa hästar att binda upp överallt. De har aldrig sett en spilta i hela sitt liv. Spiltor är mycket ovanliga här i landet (jag drog igång en diskussion om dem på ett lokalt forum pga denna tråd och flera användare hade aldrig hör talas om spiltor, några hade sett sådana, och det nämndes ett par gamla ridskolor med spiltor; dessa fick skarp kritik. Spiltstall gillas inte av lokala myndigheter heller.) Dvs ingen häst jag någonsin sett arbeta i skogen eller ta del i mästerskap i skogskörning här står mig veterligen i spilta. Och det funkar finfint. Så att spilta är nödvändigt för att arbetshästarna ska fungera och hästarna ska vara väluppfostrade är det medt fåniga jag hört på länge.

Tack och lov inte i den drömvärlden du lever i.
Jag förstår inte varför du tror att att spilthästar per automatik lider.

Men det är klart, tror du att alla spilthästar har de rutiner som förmodlingen din häst har så visst.
Det låter som du påstår att hennes häst skulle lida. Låg stil! :mad:

uppfostra sina hästar :crazy: Det gör man på andra sätt
:bow:

Hur kan dom bli mindre väluppfostrade och avtrubbade om dom står i spilta? :angel: Du måste ta av och på grimmor och spänna halsringar, dom blir inte rädda om öron och huvud iom attt du hela tiden måste hålls med dom. Dom måste lära sig att flytta i sidled, vilket många boxhästar verkar vara helt stelopererade att kunna göra.. Spilt hästar blir oftast lyhörda för rösten iom att man säger till dom innan man kommer in, dom lär sig ord.. Ex som jag när jag kör mina använder jag höger, vänster, backa, sida, framåt, stilla och stanna..

De flesta "hästmänniskor" använder smackning till allt, framåt, bakåt, och ev i sidled.. Hästen vet inte vad den ska göra, åt vilket håll den ska..
:rofl: :rofl: Du e rolig du....

Mina hästar har alla vart boxhästar, jo självklart är det enda jag gör att smacka hit och dit. Eller inte..
De är mer lyhörda än nån spilthäst jag träffat :smirk:

De flesta hästar jag träffar förstår såna ord osv, det behöver man ingen spilta till.

:rofl:

Hur kan de rulla runt i en spilta?
Undrar jag också. De kan ju inte alls rulla sig på samma sätt.
De sitter ju fast.

Och så börjar det jämföras äpplen med päron..

Hellre en box under några timmar på natten än en spilta några timmar på natten.

1 Ja för dom så är ju spilta definitivt uteslutet, men det är ju dom som får hästar som inte kan bindas upp heller..[/B]

2 Ja, skrittar förbi, ja men står hästen med släpa och skacklar eller en lunarbåge så får den inte göra ett skutt åt sidan elelr framåt, det vore förödande.. Det arbetet som man får lägga ner i träning får man gratis om dom står i spilta..

3 Jag vill fortfarande hellre ha unghästar i spilta, tills dom är tillräckligt hanterade, då har dom full frihet på lösdriften.. Så vilket är bäst.. Ett liv i spilta under en vinter och så gott som hela livet på lösdrift eller ett liv i box?

Varför skulle de inte kunnas det?
Återigen tar jag mina hästar som exempel men både araben och nordis gick på lösdrift tills det blev dags för dom, och de går att binda upp alldeles utmärkt.
MEN jag är för att man hanterar unghästar såklart, inte bara låter de gå tills åldern är inne.

Det har jag fått gratis många gånger ändå.
Du kan ju även skaffa lite kött på benen hos någon kusk osv..
De flesta körhästar går ju på box de också, det har inget med spilta att göra förutom att de lär sig stå trångt, men det kan man öva på lite då och då och få en lika trygg häst.

Lösdrift hör inte till den här diskussionen.
Självklart är det det bästa alternativet, men det hör inte hit.

Fast du vill ju ställa dem i spilta som små för att 'slippa' hantera? Det är iaf kontentan av diskussionen, du ställer dem i spilta pga att det ger vissa fördelar. Jag hävdar att du kan få exakt samma fördelar genom några minuter/dag. Men av någon anledning vill du inte ta den tiden, för det är liksom det enda argument du fört fram, fast i 'de'form istället för 'jag'form.

Jag skulle inte ge mig på att köra in ens en 300 kg shettis som var vettskrämd av saker som rör sig bakom den.. Så, det är fortfarande en hanteringsgrej och träningsgrej och inte en inkvarteringsgrej.
:bow: :bow:

Du skriver som att du ägde ett stort stall med massor av spiltor som var jättebra och med massa harmoniska hästar. Så vitt jag vet så har du varken häst eller stall....:smirk: För övrigt har jag sett en häst som höll på att hänga sig i sin spilta på GRS och sedan har jag själv blivit sparkad när jag gick förbi Nutte när han stod i spilta..

Yippeee! Äntligen en ny spilt tråd! :bump:

:crazy:

Spiltor är skitbra för att dom är lättare att mocka, man får plats med fler hästar på mindre yta, billigare att bygga och det går åt mindre strö.....osv

Men jag har både tid, råd, ork och plats att ha min häst i box så jag väljer det alternativet utan att blinka.

Och hon är inte bakskygg, boxvandrar inte, försvarar inte sin box, är inte svår att fånga i boxen, gör inte av med mycke strö, bajsar inte i maten, försvarar sej inte när hon vill vara ifred, är säker att hantera för nybörjare, får maten över boxkanten (behöver inte öppna boxdörren) och........om hon vill vara ifred så FÅR hon gå undan i ett hörn.

Jag hade helst haft lösdrift men efterssom det går en väg mellan stallet och hagen så går det inte.
Jag tycker att box är en kompromiss och spilta (för mej och min häst) helt uteslutet.

Och stalltaket har fortfarande inte blåst av så jag har inte blivit tvingad att ställa henne i spilta. :D

Att riskolor har spiltor kan jag mycke väl förstå. Men jag föredrar box utan att tveka!

Genom alla år har jag bara träffat en häst som hellre bodde i spilta än i box. Ett äldre sto som rymde från sin nya fina box tillbaka till sin spilta.

tycker inte du det är onaturligt för ett flyktdjur att stängas in i en trång box/spilta (ja om man jämför med vida vidderna som de naturligt strövar på är 3x3 trångt), rida den, transportera den, tvätta den, tävla den, grooma den, ha bett på den, sadel på den, täcke på den, klippa den, sätta den i en liten inhängnad (hage) mm mm mm

om man redan är så pass onaturlig mot den att man stänger in den i en låda om nätterna eller spilta, det är ju som att välja mellan pest eller kolera, så tycker inte jag att ha den bunden är så mycket mer onaturligt. Bara det faktum att strövdjuret är instängt är illa nog.

man ska göra det bästa av situationen och jag tycker själv att den då ska vara fri från uppbindningar, men lik förbannat är man inte mycket generösare för det!

Självklart men jag tycker att en box är att föredra om man ska välja mellan spilta och box (som tråden typ handlar om.) Att stänga in hästen i en box tycker jag är illa nog, så varför ska man då binda fast den på hälften av utrymmet?

Spiltan finns fortfarande därför att den gynnar människan.

Hur då?? de sitter ju fast fram.

Mina utnyttjar hela sina box när de rullar, dvs rullar runt. Mina boxar är 4x4m

Bara 16, här är det 25 som gäller, om det ska vara. Men om du orka så LÄS vad jag skrev.

För det första, dra inte alla "boxmänniskor", som du kallar det, över ett strå.

Exakt, exakt, exakt, dra inte alla över en kam. Dessa j-a argument hit och dit. Jag har det som passar mina djur och även passar mig! Om jag nu använder box, spilta eller lösdrift. Shit happens.

Jag tycker spiltan går emot alla normer man kan tänka sig i hästens värld.

Nackdelarna med spiltan är ju att de måste sitta fast, de kan inte klia sig riktigt så som de vill, ligger de ner så ska snöret trixas med och helt plötsligt ligger de snett och får ont i kroppen. De stirrar på en vägg hela dagen (eller om de har fönster som man kan hoppas..) de blir inkräktade bakifrån i synfält de inte ser på hela tiden.
Säkerheten för ridskolebarnen är verkligen inte ett faktum, det är lättare att bli sparkad för att de råkar överraska hästens om inte sett eller hört dem. Dessutom blir de aldrig av med grimman

Med en box har du en häst som kan ligga och rulla åt alla håll och kanter utan att först behöva hålla koll på ett grimskaft, de kan bestämma hur de vill stå i boxen ex. om de har ngn tjafsig boxkompis, en häst i spilta blir intvingad på en trång yta. Hästarna slipper ha grimma på hela tiden. De flesta (mina gör det iaf) kommer och möter en i boxen så man kan sätta på grimma, om inte är det ju i såfall lika farligt som ur spiltsynpunkten, att man klampar runt bakom dem.
De får lite mer frihet och kan upptäcka människor som kommer i god tid. De kan också titta åt det håll DE vill och är inte tvingade till något specifikt.

Jag förstår inte varför du envisas med spilor så?! Jag hoppas verkligen de tar väck tillåtelsen kring spiltan, jag anser att det är djurplågeri!

Det låter som du påstår att hennes häst skulle lida. Låg stil! :mad:

Tillåt mig i mitt trötta universum: :rofl:
Då har du läst som :devil: läser bibeln. Men det är klart, så kan man oxå få till det. Varför inte. Spilthästar lider med de rutinerna,, varför inte fullfölja kedjan då.

även här svara jag att detta inte bara gäller hästar som enbart sköts av ägare och skötare utan även av andra personer.. en häst som helt och hållet får bestämma blir livsfarlig..

vet själv många justa hästar som är välhanterade och snälla, men som bestämmer sig för att "nej jag vill inte bli riden nu!" och svänger runt med baken och råkar klämma människan.. kul? det har inte hänt med någon spilthäst men med fler än hälften av boxhästarna jag träffat på.. tyvärr..

det jag vill få ut av det är inte att boxar är dåliga utan att spiltor INTE är dåliga..

Nu tror jag att du har missat något här. Det händer titt som tätt att ungar och vuxna kläms av hästar/ponnyer i spilta som tycker att de inte vill bli ridna då. detta är inte sura hästar och ridskolan är inte stor och stressig. Jag har själv blivit rejält klämd i en spilta (så att det knakade i revbenen) och kunde faktiskt inte komma ut därifrån förrän hästen flyttade på sig. När man hanterar hästen i boxen däremot (jag förutsätter att hästen är fastsatt) uppstår inte den situationen. Vidare får hästen vara mer ifred i boxen eftersom det faktiskt blir lite jobbigare att springa in och ut till den hela tiden. En häst som slipper allt spiltspring blir utsatt för mindre stress=en säkrare häst. Sist ska jag lägga till att en boxhäst kan faktiskt inte sparka rakt ut i stallgången som en spilthäst kan. Sparka rakt ut i stallgången kan även den snällaste hästen göra om den är irriterad på grannen, mot en fluga osv.
Ur säkerhetsaspekt är boxen säkrare och det gäller inte bara på en ridskola.

Bara 16, här är det 25 som gäller, om det ska vara. Men om du orka så LÄS vad jag skrev.

Detta skrev DU:

Mina hästar rullar sig precis lika bra i en spilta som i en 9kvm box.

Så du menar att du har 25kvm spiltor??

Och nej jag har aldrig sett en STOR häst kunna rulla sig i en spilta på det sättet de gör i box

Oki detta är en ponnytråd missat det.

aj aj aj det gjorde verkligen ont.

Är du säker på att du ser efter hästens bästa nu när du föreslår att spiltor är bra? Fast de begränsar till och med den lilla gnutta frihet hästen känner- dvs under sin vilostund på kvällarna behöva bli uppbunden i ett trångt utrymme. Om spiltor är så bra- varför är 97% i detta forum emot det? Och varför vill så många folk förbjuda det? Jag ser inte att argumenten för spiltor är annat än för människans bekvämlighet. Få se här- allas huvudargument:

1. Tar mindre plats- fler hästar kan stoppas in i stallet. (Vem gynnar nu det? Hästen är väll ganska bra nöjd om den endast har fem kompisar som tio?)

2. Blir lättare att mocka. (Hmm är detta inom kategorin gynnsamt för hästen? Njaae?)

3. Hästen blir inte bakskygg. (Ah så det gynnar självklart hästen mer om matte/husse slipper hantera den lika mycket eftersom det kan de ändå få "gratis" och hästen kan tydligen lika gärna stå uppbunden på kvällen än att inte vara det och på mer plats..)

Detta är bara få exempel men det känns som om det är allt som behövs. Jag ser inte riktigt hur hästarna gynnas. Boxhästar är lika uppfostrade som spilthästar- de är precis lika lite bakskygga osv. Det är inte som pest och kolera eftersom ena betyder ännu mer begränsning!! Jag förstår inte riktigt hur eller vad ni tänker med som säger att det är likadant?? Det är som att jämföra 12 h utevistelse med 24 h. Eller som en liten hage och en större. Även det är frihetsbegränsande men vadfan- större ändå!

Liknande trådar

Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 298
Hästvård Hur är eran hästsyn? Vad tycker ni är viktigt för att hästen ska få ett drägligt och relativt naturligt liv? Hur långt kan man gå för...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 590
Senast: Lyckan i Halland
·
Hästmänniskan Denna helgen flyttar två av mina kompisar sina hästar till ett annat stall.. Anledningen är väl delvis för att det blir sämre och sämre...
Svar
10
· Visningar
1 476

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka