Den Stora "spilta VS box" tråden..

Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

*delvis kl*

Absolut och för att inte tala om att ställa hästar i små lådor på hjul, uppbundna. Det hoppas jag verkligen att du inte utsätter de små stackarna för!!!

:rofl: :bow:

Jag har lösdrift just nu.. Det är bra, men man vet inte exakt vad hästen äter och dricker, eller om den öht gör det..

När det blir stall så kommer det bli boxar, men ska försöka snylta in en spilta med..

Boxar är jättebra till hästar som ex är dräktiga, eller går med föl. Eller halta, eller sjuka på nåt sätt.

Spiltor är kanon om man ex ska köra i skogen, vilket jag gör.. Om man ställer unghästarna i spilta ett tag så slipper man ha problem med hästar som knallar iväg med en, är bakskygga eller som inte kan varken stå still eller bli uppbundna.

Man ser ofta många sådana skräckexempel.. Ex. Hästen är ute och går med ägaren eller måste ha balsnören i grimman för att den sliter sig.. Varför kan man inte träna sånt när hästarna är för små? Många släpper unghästarna på lösdrift och tar in dom tills det är dags att rida in dom, eller köra in..

Skulle jag göra det så har jag djur som väger 1000kg som ska börjas hantera, då är det för sent!

Så box, används till sjuka och dräktiga hästar, eller ston med föl.

Spiltor till unghästar eller hästar som inte av någon anledning kan stå i box. Ex jag hade en hingst som boxvandrade, men lugn som en filbunke i spilta..

Lösdrift till välhanterade och vuxna hästar. Eller mycket välhanterade unghästar..

*delvis kl*

Man ser ofta många sådana skräckexempel.. Ex. Hästen är ute och går med ägaren eller måste ha balsnören i grimman för att den sliter sig.. Varför kan man inte träna sånt när hästarna är för små? Många släpper unghästarna på lösdrift och tar in dom tills det är dags att rida in dom, eller köra in..

Lösdrift till välhanterade och vuxna hästar. Eller mycket välhanterade unghästar..

Jag själv har balsnören i mina vardags grimmor. Detta då min häst just har varit med om att bli rädd då hon har stått uppbunden ute. och kastat sig och inte kommit loss. Efter mkt träning så står hon nu lugnt i gångar osv. Men vågar fortfrande inte ha henne uppbunden ute. Då står hon lös. Men när hon står i gången så har jag balsnören som jag halverat i tjockleken så dom kan gå sönder lättare.

Många säger att man inte ska ha det så hästen inte ska kunna komma loss om dom kastar sig osv. Och vissa säger att man ska ha det så dom kommer loss. Men jag själv skulle aldrig binda upp min häst i något som inte skulle släppa om hon kastar sig. För så fort hon är loss så står hon lungt igen.

Men när jag leder henne så är det inte med balsnöre för då liatr hon på mig och har aldrig kastat sig.

Många säger att man inte ska ha det så hästen inte ska kunna komma loss om dom kastar sig osv. Och vissa säger att man ska ha det så dom kommer loss. Men jag själv skulle aldrig binda upp min häst i något som inte skulle släppa om hon kastar sig. För så fort hon är loss så står hon lungt igen.

Men när jag leder henne så är det inte med balsnöre för då liatr hon på mig och har aldrig kastat sig.

Efter att ha haft en häst som som liten 'tränats' stå uppbunden med balsnören, och sedan fått leva med en häst som var fullt övertygad om att om man bara sliter hårt nog gårnågot sönder, och sedan inte gick att ha uppbunden utan balsnören/etc (då slet hon bara tills något annat gick sönder) så tränar jag INTE föl/unghästar med balsnöre. (Inte vuxna heller). Utan jag tränar med grejer som INTE går sönder, men slår repet kring en stolpe eller liknande och håller i andra änden.

Tack vare eller trots vare detta kan alla mina tre stå uppbundna i alla lägen utan några problem, de vet att uppbindningen inte brister, och står alltså snällt och stannar när grimskaftet/repet sträcks.

KL

Är det bara jag som tycker att det är onaturligt att binda fast ett flyktdjur?

tycker inte du det är onaturligt för ett flyktdjur att stängas in i en trång box/spilta (ja om man jämför med vida vidderna som de naturligt strövar på är 3x3 trångt), rida den, transportera den, tvätta den, tävla den, grooma den, ha bett på den, sadel på den, täcke på den, klippa den, sätta den i en liten inhängnad (hage) mm mm mm

om man redan är så pass onaturlig mot den att man stänger in den i en låda om nätterna eller spilta, det är ju som att välja mellan pest eller kolera, så tycker inte jag att ha den bunden är så mycket mer onaturligt. Bara det faktum att strövdjuret är instängt är illa nog.

man ska göra det bästa av situationen och jag tycker själv att den då ska vara fri från uppbindningar, men lik förbannat är man inte mycket generösare för det!

Senast ändrad av en moderator:

...För så fort hon är loss så står hon lungt igen...

Just för att du med den metoden har visat henne att det är ok att göra så och att det är hon som bestämmer hur det ska vara, hon sliter sig loss när hon vill och blir naturligtvis lugn efteråt eftersom hon fått lära sig detta. Det hade varit bättre om hon fått lära sig att ge efter för tryck/drag i grimskaftet och stå lugnt och inse att hon inte kommer någonstans, en häst som inte går att binda skulle jag kalla livsfarlig. Tänk när hon sliter sig och springer/går rätt ut i vägen!!! :eek: :mad:

Senast ändrad av en moderator:

Dumt svar, skaff dig mer mark säger jag då eller avveckla.

:rofl: vilken drömvärld lever du i? Jag bor då inte mitt ute i skogen där det verkar vara att det bara är att ta för sig mark. Så lätt är det inte. Alla har inte råd att äga och förvalta stora marker. Gudars bara för att man har häst måste man tydligen bo i en kittel med guld på andra sidan regnbågen..

*delvis kl*

:rofl: :bow:

Jag har lösdrift just nu.. Det är bra, men man vet inte exakt vad hästen äter och dricker, eller om den öht gör det..

När det blir stall så kommer det bli boxar, men ska försöka snylta in en spilta med..

Boxar är jättebra till hästar som ex är dräktiga, eller går med föl. Eller halta, eller sjuka på nåt sätt.

Spiltor är kanon om man ex ska köra i skogen, vilket jag gör.. Om man ställer unghästarna i spilta ett tag så slipper man ha problem med hästar som knallar iväg med en, är bakskygga eller som inte kan varken stå still eller bli uppbundna.

Skulle jag göra det så har jag djur som väger 1000kg som ska börjas hantera, då är det för sent!

Så box, används till sjuka och dräktiga hästar, eller ston med föl.

Spiltor till unghästar eller hästar som inte av någon anledning kan stå i box. Ex jag hade en hingst som boxvandrade, men lugn som en filbunke i spilta..

SÅ jätte bra skrivet!!!! 1000 poäng till dig!!:banana: :bow: :bump: :bow: :bow:

Efter att ha haft en häst som som liten 'tränats' stå uppbunden med balsnören, och sedan fått leva med en häst som var fullt övertygad om att om man bara sliter hårt nog gårnågot sönder, och sedan inte gick att ha uppbunden utan balsnören/etc (då slet hon bara tills något annat gick sönder) så tränar jag INTE föl/unghästar med balsnöre. (Inte vuxna heller). Utan jag tränar med grejer som INTE går sönder, men slår repet kring en stolpe eller liknande och håller i andra änden.

Tack vare eller trots vare detta kan alla mina tre stå uppbundna i alla lägen utan några problem, de vet att uppbindningen inte brister, och står alltså snällt och stannar när grimskaftet/repet sträcks.

Där håller jag fullkommligt med dig!!! :idea:

Jag förstår fortfarande inte varför en boxhäst inte skulle kunna vara allt det som det ramhålls att spilthästar blir? Visst kräver det lite mer engageman av husse/matte, men iaf för mig om det handlar om hästens välmående eller min bekvämlighet så tja ..

Men min K har alltid bott i box. Vid 6 månaders ålder så stod hon still på stallgången - oavsett hemma eller borta - både lös och uppbunden, hon gick utmärkt väl att leda i grimma och grimskaft utan att varken 'släpa iväg' med mig eller få 'dras runt'. Så, varför skulle jag ställt henne i spilta? Det går ju lika bra att lägga några minuter/dag och få en väluppfostrad unghäst som bor i box?

Sen tänkte jag på en sak i tisdags då de boende på jobbet var på handikappridning så vi var iväg till ridskolan, som har spiltor. Att den tyngd grimskaftsklossen ger, det är tillräckligt med tryck för att mina boxhästar ska ge efter. Alltså, om jag tar i grimskaftet med motsvarande tryck som det ger när klossen hänger i det, så ska de ge efter. Att ställa dem i spilta skulle alltså i mitt fall ge AVTRUBBADE hästar i den meningen, som blev MINDRE väluppfostrade och lätthanterliga..

Tänkvärt..

Det är ju fortfarande ett problem i de flesta stall som har vattenkopp tex

Tja här håller jag inte med dig och undrar återigen vad ni har träffat för hästar :crazy:

Trots att vi alltid haft box dvs de senaste 30åren har vi aldrig lyckats att få en bakskygg häst eller en som inte kan stå uppbunden.

Vad gör ni med era hästar eg för att ni måste ha spilta för att "lära" dem att inte vara bakskygga eller att kunna ha dem uppbundna???

De enda bakskygga hästar som jag har mött är från en uppfödare med just spiltor :crazy:

Om man låter en häst dra i grimman utan att komma loss vid en ev paniksituation (som kan komma av andra saker än just själva uppbindningen) så finns det väldigt mkt som kan skadas i nacken på hästen. Inget jag skulle vilja på mina hästar iaf.

Min grannes mkt fina hopphäst blev rädd för en port som blåste upp och försökte slita sig vilket medförde att när den inte kom loss så halkade den och slog runt fortfarande fastbunden och bröt nacken, dog omedelbart. Kan ju säga att de inte binder upp utan balsnören idag :crazy:

Det är precis lika svårt med hästar som väger 400kg, och det har med förtroendet att göra inget med om de står i spilta eller inte

Boxvandrare är hästar som är understimulerade och de häster vi haft som varit det har vi aktiverat på annat sätt än att binda upp

Lösdrift till växande hästar är oerhört viktigt i hållbarhetssynpunkt, så det tankesättet tycker jag är åt fanderns om jag skulle köpa en blivande tävlingshäst

:rofl: vilken drömvärld lever du i? Jag bor då inte mitt ute i skogen där det verkar vara att det bara är att ta för sig mark. Så lätt är det inte. Alla har inte råd att äga och förvalta stora marker. Gudars bara för att man har häst måste man tydligen bo i en kittel med guld på andra sidan regnbågen..

Tack och lov inte i den drömvärlden du lever i.
Jag förstår inte varför du tror att att spilthästar per automatik lider.

Men det är klart, tror du att alla spilthästar har de rutiner som förmodlingen din häst har så visst.

De enda bakskygga hästar som jag har mött är från en uppfödare med just spiltor :crazy:

En uppfödare, du misstänker inte att det har med just den uppfödaren. Min erfarenhet är att jag kunde säga vem hästen var uppfödd/inkörd/tränad hos sist.

Jag har mött fler än en uppfödare med spiltor men den enda som jag mött som haft bakskygga hästar har just varit en sådan!!

Att jag sedan har mött flera bakskygga hästar men det har inte haft med spiltor/box att göra utan just sättet att uppfostra dem på!

Jag anser inte att spiltor är till för att uppfostra sina hästar :crazy: Det gör man på andra sätt

Men det är klart, tror du att alla spilthästar har de rutiner som förmodlingen din häst har så visst.

Du får väldigt gärna svara på den fråga jag tidigare frågat angående hur en spilt häst rullar sig i spiltan???

Jag anser att spiltor är ett påfund för att se till att människan har det så bekvämast som möjligt (de flesta argumenten har varit att det är lättare att mocka, hästen blir mindre bakskygg vilket betyder att du slipper lägga ned lika mycket tid på att hantera din häst, hästen redan är uppbunden när du kommer så du slipper det etc). Även om jag nu vet att boxen är också för våran bekvämlighet så måste väll alla tycka att det är lite mer bekvämt för hästen än att ständigt behöva stå uppbunden i ett 1,5 m brett utrymme där en inte kan rulla sig fullt ut eller riskera att hänga sig själv. Boxen begränsar en hästs rörelsefrihet- ja. men iaf mindre än en spilta och det tror jag de hellre väljer. Man ska väll inte behöva ta bort ALL känsla av frihet hos hästen?

När det gäller t.ex. hästar på lösdrift som kanske får komma in i spilta om det är kris, storm etc ser jag inte att de lider.

Jag förstår fortfarande inte varför en boxhäst inte skulle kunna vara allt det som det ramhålls att spilthästar blir? Visst kräver det lite mer engageman av husse/matte, men iaf för mig om det handlar om hästens välmående eller min bekvämlighet så tja ..

Men min K har alltid bott i box. Vid 6 månaders ålder så stod hon still på stallgången - oavsett hemma eller borta - både lös och uppbunden, hon gick utmärkt väl att leda i grimma och grimskaft utan att varken 'släpa iväg' med mig eller få 'dras runt'. Så, varför skulle jag ställt henne i spilta? Det går ju lika bra att lägga några minuter/dag och få en väluppfostrad unghäst som bor i box?

Sen tänkte jag på en sak i tisdags då de boende på jobbet var på handikappridning så vi var iväg till ridskolan, som har spiltor. Att den tyngd grimskaftsklossen ger, det är tillräckligt med tryck för att mina boxhästar ska ge efter. Alltså, om jag tar i grimskaftet med motsvarande tryck som det ger när klossen hänger i det, så ska de ge efter. Att ställa dem i spilta skulle alltså i mitt fall ge AVTRUBBADE hästar i den meningen, som blev MINDRE väluppfostrade och lätthanterliga..

Tänkvärt..

Men de flesta verkar inte vilja ha tid att binda upp och det finns även dom som inte tycker att unghästar ska bindas upp..

Jag kör i skogen med mina hästar, så dom måste tåla skrammel, rassel och alla ljud som olika redskap kan tänkas låta. Dom tål tom en motorsåg precis brevid dom.. Se en tråd jag skrev om en av mina hästar som fastnat i skogen.. Hur många hästar som bara stått i box skulle klara det utan att matte eller husse tränar det, det får man gratis när dom står ett år som unghästar i spilta(dock inte motorsågen).

När dom står i spilta så tycker inte att dom ska ha grimma på sig alls. Har man halsring så fungerar den inte på samma sätt som en grimma, den ligger inte an de kotor närmst nacken utan längre ned.

Hur kan dom bli mindre väluppfostrade och avtrubbade om dom står i spilta? :angel: Du måste ta av och på grimmor och spänna halsringar, dom blir inte rädda om öron och huvud iom attt du hela tiden måste hålls med dom. Dom måste lära sig att flytta i sidled, vilket många boxhästar verkar vara helt stelopererade att kunna göra.. Spilt hästar blir oftast lyhörda för rösten iom att man säger till dom innan man kommer in, dom lär sig ord.. Ex som jag när jag kör mina använder jag höger, vänster, backa, sida, framåt, stilla och stanna..

De flesta "hästmänniskor" använder smackning till allt, framåt, bakåt, och ev i sidled.. Hästen vet inte vad den ska göra, åt vilket håll den ska..

Jag anser att spiltor är ett påfund för att se till att människan har det så bekvämast som möjligt (de flesta argumenten har varit att det är lättare att mocka, hästen blir mindre bakskygg vilket betyder att du slipper lägga ned lika mycket tid på att hantera din häst, hästen redan är uppbunden när du kommer så du slipper det etc). Även om jag nu vet att boxen är också för våran bekvämlighet så måste väll alla tycka att det är lite mer bekvämt för hästen än att ständigt behöva stå uppbunden i ett 1,5 m brett utrymme där en inte kan rulla sig fullt ut eller riskera att hänga sig själv. Boxen begränsar en hästs rörelsefrihet- ja. men iaf mindre än en spilta och det tror jag de hellre väljer. Man ska väll inte behöva ta bort ALL känsla av frihet hos hästen?

Tja, iom detta svaret inser jag att du sätter likhetstecken med boxvistandes hästar och spilthästar. Bara en sådan sak att säga att en spilta är 1,5 m för en häst tyder på din okunskap. Och dina påstådda argument för spilthästar, varför lägger du upp dem som om jag har påstått detta?

Det är ju fortfarande ett problem i de flesta stall som har vattenkopp tex Det är därför jag aldrig haft vattenkopp eller någonsin kommer ha det heller..

Tja här håller jag inte med dig och undrar återigen vad ni har träffat för hästar :crazy:

Trots att vi alltid haft box dvs de senaste 30åren har vi aldrig lyckats att få en bakskygg häst eller en som inte kan stå uppbunden.

Vad gör ni med era hästar eg för att ni måste ha spilta för att "lära" dem att inte vara bakskygga eller att kunna ha dem uppbundna???

Skulle dina hästar klaras av att köras för allt? Oavsett skrammel och rassel? Skulle du kunna ha en stor stock hängandes efter din häst och dra igång en motorsåg för att kapa den, ett par meter bakom hästen?Mina hästar måste kunna stå uppbundna oavsett vad som händer och då kanske under flera timmar om man jobbar i skogen. Hästen måste kunna stå avslappnat och äta eller sova, ta igen sig om man jobbar med den andra hästen..

Mina hästar börjar sin inkörning som 1½åringar och har aldrig brytt sig om något som låter eller sitter fast bakom dom. Skulle dina klara det?

Om den uppfödaren bara hade bakskygga hästar så måste den gjort någontig för att göra den bakskygg..

Om man låter en häst dra i grimman utan att komma loss vid en ev paniksituation (som kan komma av andra saker än just själva uppbindningen) så finns det väldigt mkt som kan skadas i nacken på hästen. Inget jag skulle vilja på mina hästar iaf.

Det är därför man inte ska ha grimma utan halsring..

Min grannes mkt fina hopphäst blev rädd för en port som blåste upp och försökte slita sig vilket medförde att när den inte kom loss så halkade den och slog runt fortfarande fastbunden och bröt nacken, dog omedelbart. Kan ju säga att de inte binder upp utan balsnören idag :crazy:

Hade hästen varit mera miljötränad så kanske det inte hänt alls..

Det är precis lika svårt med hästar som väger 400kg, och det har med förtroendet att göra inget med om de står i spilta eller inte

Men om man har ett djur som väger 1000kg så tänker man lite längre. En häst som står i spilta blir mer hanterad än en häst som står i box. Se mer utlägg i mitt förra svar till Alexandra W.

Boxvandrare är hästar som är understimulerade och de häster vi haft som varit det har vi aktiverat på annat sätt än att binda upp

Min var en hingst på 2år.. Och blev stressat av nåt i boxen, om det var stona eller vad det var vet jag inte, han fick hull och blev mycket trevligare i spilta iaf.. Kan dock stå i box efter kastreringen..

Lösdrift till växande hästar är oerhört viktigt i hållbarhetssynpunkt, så det tankesättet tycker jag är åt fanderns om jag skulle köpa en blivande tävlingshäst

Du får ingen tävlingshäst heller om den gått på lösdrift under sina första år och knappt är hanterad.. Om du läser lite noggrannare så står det att LÖSDRIFT TILL VÄLHANTERADE UNGHÄSTAR. Mina unghästar är 3år och går på lösdrift, kan stå uppbundna i spilta eller var man vill ha dom ensamma eller flera i timmar, körs i skogen, är inridna.. Dom är välhanterade..

Men de flesta verkar inte vilja ha tid att binda upp och det finns även dom som inte tycker att unghästar ska bindas upp..

De lär ju ändå visitera hästen dagligen, och fodra. Då kan man binda upp helt enkelt. Om man sen leder hästen till/från hagen, eller till/från ligghallen där de fodras, eller tar en häst med sig när man kollar stängslen, då fixar man det där utan att behöva ägna speciellt många minuter 'extra' åt det.

Och om det finns folk som tycker att unghästar inte ska bindas upp, då torde ju spilta vara helt uteslutet?

Att det finns puckon är inte ett argument som håller ;)

Jag kör i skogen med mina hästar, så dom måste tåla skrammel, rassel och alla ljud som olika redskap kan tänkas låta. Dom tål tom en motorsåg precis brevid dom.. Se en tråd jag skrev om en av mina hästar som fastnat i skogen.. Hur många hästar som bara stått i box skulle klara det utan att matte eller husse tränar det, det får man gratis när dom står ett år som unghästar i spilta(dock inte motorsågen).

Tja, mina araber (inte fbldonnan - än) skrittar lugnt förbi motorsågar, skogsmaskiner och så vidare. Inte ens när en stor 'kran' håller ett träd flera meter upp i luften rör de ett öra. De har aldrig sett en spilta.

Inte läst tråden om hästen som fastnade, men om min valack fastnar så konstaterar han att 'jaha, det här reder jag inte ut själv', och så står han still tills matte kommer och trasslar ut honom. K vet jag inte, vi har aldrig haft det problemet, men med ledning av vad jag vet om henne så gör hon likadant. (Fullblodet skulle slita sönder nåt för att komma loss misstänker jag, om det så var sitt eget ben..)

När dom står i spilta så tycker inte att dom ska ha grimma på sig alls. Har man halsring så fungerar den inte på samma sätt som en grimma, den ligger inte an de kotor närmst nacken utan längre ned.

Fast det ändrar ju inte det att det är ett tryck som mina lärt sig ge efter för, det som blir av tyngden på grimskafts klossen.

Hur kan dom bli mindre väluppfostrade och avtrubbade om dom står i spilta? :angel: Du måste ta av och på grimmor och spänna halsringar, dom blir inte rädda om öron och huvud iom attt du hela tiden måste hålls med dom. Dom måste lära sig att flytta i sidled, vilket många boxhästar verkar vara helt stelopererade att kunna göra.. Spilt hästar blir oftast lyhörda för rösten iom att man säger till dom innan man kommer in, dom lär sig ord.. Ex som jag när jag kör mina använder jag höger, vänster, backa, sida, framåt, stilla och stanna..

Mina skulle bli mindre känsliga för att ge efter för tryck, eftersom de skulle bli tvugna att stå med ett konstant tryck som är högre än det tryck de idag ger efter för.

Jag tar av och på grimmor även på mina boxhästar, ingen är huvudskydd, valacken stoppar in huvudet i grimman själv, de andra står stilla med huvudet över dörren?

De flyttar sig sidled på kommando, det har d etränats att göra vareviga dag sen den dag de kom hit. När jag går in i boxen ska de flytta undan så jag kommer fram, och som jag skrivit tidigare har jag medvetet designat boxarna så att jag dels passerar deras bakdelar, och dels måste passera mellan dem och väggen när de äter för att ge mat t ex. Jag byter täcken på dem i boxen med och flyttar dem då åt alla möjliga håll och kanter.

Dessutom flyttas de dagligen på stallgången vid skötsel, sadling etc..

Nu har jag inget behov av att lära dem höger och vänster på röstkommando, men de kan back, stanna, stilla, kom, vänd (vid longering)

Så ser fortfarande inte ett enda argument varför mina hästar, som är tämligen normala boxhästar, skulle ha blivit bättre på något vis av att stå i spilta?

Ingen av dem är bakskygga förresten, valacken var som ung, K har aldrig varit det och fbl vet jag inte men tvivlar på att hon nånsin varit det heller.

De flesta "hästmänniskor" använder smackning till allt, framåt, bakåt, och ev i sidled.. Hästen vet inte vad den ska göra, åt vilket håll den ska..

Konstiga människor du mött? tycks dock vara symptomatisk för flera i den här tråden, att ha sett en kategori hästmänniskor och/eller hästar som jag ytterst sällan stött på ens enstaka exemplar av.

Men puckon finns överallt, men de är knappast norm och knappast något argument.

Liknande trådar

Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 307
Hästvård Hur är eran hästsyn? Vad tycker ni är viktigt för att hästen ska få ett drägligt och relativt naturligt liv? Hur långt kan man gå för...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 591
Senast: Lyckan i Halland
·
Hästmänniskan Denna helgen flyttar två av mina kompisar sina hästar till ett annat stall.. Anledningen är väl delvis för att det blir sämre och sämre...
Svar
10
· Visningar
1 476

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka