Den Stora "spilta VS box" tråden..

Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

kl

När jag red/jobbade på ridskola stod alla hästarna (ca 25 st) i box, ingen var agressiv. Jag besökte en ridskola med nästan enbart spiltor och kände mig trängd när jag gick mellan spiltorna med FLERA hotande bakben.

alla spilthästar jag träffat på är fullt kapabla till att vända på huvudet och hälsa lika mycket som boxhästarna..

men vantrivs en häst i spilta ska den givetvis inte stå där.. man gör såsom hästen trivs bäst..
och om en häst nu trivs lika bra i spilta som i box, enbart är uppstallad nattetid och med fri tillgång på hö, pigg och glad hela tiden, varför ska man då välja box före spilta?

Hur rullar sig en spilthäst obehindrat??

Alexandra W - jag har inget emot att hästar stallas upp i spiltor, bara de trivs med det, det finns exempel på hästar som inte trivs med det och de ska naturligtvis uppstallas på ett annat sätt, likväl som det finns exempel på hästar som trivs med att stå i spilta. Det finns oxå exempel på hästar som inte trivs i box, vet en ridskolehäst som boxvandrade runt runt, när man öppnade boxdörren och skulle gå in till henne la hon öronen bakåt och högg i luften, hästen flyttades till spilta och blev en helt annan häst, stod lungt o vägde på ena bakbenet när hon var inne, snäll o go när man kom in till henne. Så jag tycker man ska göra det som varje individ trivs bäst med.

Detta sättet är ju inte att åtgärda problemet med hästen utan att dölja symptomen.

Krubbitare och Vävare slutar också med dessa beteenden om de binds upp, men det är ju knappast ett sätt att hitta orsaken till beteendet.

Hästar som sitter fast brukar bli apatiska när de inser att de inte kommer någonstans

jag hämtade en häst på täby som inte kunde stå på gången en enda lugn stund, hon kastade sig stegrade sig m.m. när hon kom hem hit så fick hon stå på spilta och första ggr så slet hon sig, men sedan lugnade hon ner sig och stod även på gången som ett ljus!!!!:angel:
detta hade inte blivit bättre om hon även här stod i box..

Ang detta med hö, så står min unghäst i spilta på nätterna och vi har låtit foderbordet vara kvar och därmed så har han sitt hö, vatten och kfraftfoder på foderbordet! och inget blir förstört!!!

Jag har också ett fullblod som inte kunde stå uppbunden på gången. Han var helt livsfarlig vid skoning etc

Det tog ca 1vecka för mig att bli av med det beteendet, och han står i box :angel:

Jag skulle aldrig binda fast en häst som försöker slita sig :crazy: Vet du hur mkt nerver det finns i nacken???

jodå, man sparar en hel del.. jag mockar 7-8 spiltor på en timme medans det tar 3 timmar att mocka lika många boxar.. ströåtgången minskar då mindre strö skitas ner, det blir alltså inte lika mycket att köra ut och inte lika mycket nytt att köra in.. det gör att arbetsbelastningen blir mindre..

Jisses vad långsamt du mockar då! Vi mockar 6 boxar på ca 40minuter

tvärtom kan en mataggressiv häst bli bättre i spilta då den snabbt lär sig att om den ger fasen i att liva och släpper in mäniskan med höet så får den ju maten fortare än om den lever rövare så männisan inte vågar gå in.. dock är jag för fodergångar och trodde att det skulle bli hur mycket olyckor som helst när de byggde bort en fodergång framför spiltorna, men hästarna fattade direkt och ingen olycka har hänt vid fodring trots att en del var rätt sjövilda när det var dags för kraftfoder innan..

Har aldrig under alla mina år med hästar råkat ut för en häst som är aggressiv mot den som ger foder. och då pratar jag om stora stall på 80st hästar ner till småstall på 3st

Så här ser mina ut när de får mat
stall.jpg

Dessutom så tar vi ut fönstrerna så att säga att en spilthäst ser mer än en boxhäst är att hårddra
pluttensynd2.jpg

Senast ändrad:

jämför hellre spilta = 90 säng och box = dubbelsäng.. jag sover likabra i båda, känner inget trängande behov av att ha huvudet i fotändan på 90sängen,

Jag ser det med som att ha tvångströja, sova, äta och skita i denna situaton är inte lika trevligt som att ha möjligheten att skita i ett hörn, sova och äta i ett annant med mer rörelsefrihet....

+ blir säkrare att hantera för nybörjare

Det är väl inte säkrare att som nybörjare vara tvungen att kliva in bakom hästen och gå mellan hästens bakdel och spiltväggen! I box kan man låta hästen komma till sig med hjälp av en hink tex.

den stora skillnaden är att man kan ha en 100% säker spilta utan att ha 3 höga solida väggar, bara galler runt hela gör det både luftigt och hästen får bra utsikt.. en säker box har galler så att hästen inte kan hoppa ut eller hugga efter hästar eller människor på gången..

Men en box behöver ju inte heller ha 3 höga väggar, utan kan ha 4 låga väggar med galler. Och sen är det väl inte så många hästar som hugger efter en när man går i gången...? Jag börjar allvarligt oroa mig för vad du har mött på för hästar? Dem här i närheten är liksom inte folkilskna...

Ang. aggresiviteten vid utfodringen så var det jag som började skriva om det. Även om min häst får mycket grovfoder, så är hon aggresiv. Hon får 9 kg hö, nästan 2 kg lucern samt lite halm och ändå är hon aggresiv, innan jag flyttade till detta stallet så gick hon på fri tillgång på grovfoder och det var ändå samma sak då.

Men hon har anledning till att vara det också, hon har fått dåligt med mat innan hon kom till Sverige (imp. Lettland), och var alltså undernärd.

Men i hennes fall så får man vara kvick in med maten och vara snabb ut samt låta henne äta helt i fred.

Jag skulle aldrig kunna ha henne i en spilta utav den anledningen, skulle blivit ihjäl sparkad för länge sedan :crazy: men i det här fallet så är det ju bara att acceptera läget, hon är ju inte elak utan orsak utan det beror ju på att hon fått så dåligt med mat förut och säkert även fått vakta sin mat väldigt mycket.

Det är väl inte säkrare att som nybörjare vara tvungen att kliva in bakom hästen och gå mellan hästens bakdel och spiltväggen! I box kan man låta hästen komma till sig med hjälp av en hink tex.

Vaddå för hink? Man ska väll lätt kunna ta hästen utan att behöva locka fram den med godis? :confused: ? . Vi har en ponnyridskola och våra står alla i boxar numera (sedan ca 5 år tillbaka) och det trivs de jättebra med, de väll gärna kunna vända sig om och stå och kika över boxdörren osv. Vid skötsel står de uppbundna i boxarna och det går jättebra. Förutom med en envis fjord-dam som tycker att man inte ska hålla på och bråka med henne i boxen för där vill hon ha lugn och ro, så i stället för att bråka med henne så får hon stå på stallgången i stället, men det funkar hur bra som helst :)

Däremot om man har en ridskola med spiltor ska givetvis hästarna vara så pass vana och ej bakskygga att de blir oroliga eller hel hispiga. Dessutom ska ju eleverna ha lärt sig att de faktiskt pratar med hästen och visar att man kommer fram till hästen så att man inte bara kliver in till den utan vidare.

Angående din första punkt. Jag skulle ALDRIG ställa en häst i spilta som inte klarar att vara uppbunden!

Jag är inte anti spilta. Men jag väljer box före spilta och lösdrift före box. Så mycket rörelsefrihet som möjligt. Om hästen boxvandrar så beror det inte på boxen. Ställer man då hästen i spilta så börjar den säkerligen snart med något annat "dumt".

Det verkar som om BB huvudsakligen har erfarenhet från ett ställe som gjort henne livrädd för hästar i box!
PL

ja och det är många många inlägg som uppkomit här som bara baseras på myterna, se bara på frågeställningen om synförmågan.. en del hävdar fortfarande envist att den är sämre i spilta..

Jag har inte sagt ett ord om synförmågan. Däremot tog jag 2 st konkreta fall, dvs mina hästar, där tidigare ägare var noga med att prata om box pga att de hade märkt att hästarna blev stelare i spilta. Det är ingen myt, det är 2 st av varandra helt oberoende personer som har iakttagit det i sin häst. Och gäller det dessa 2 hästar så gäller det säkert andra.

"hävda envist", håhå jaja.....

+lär sig stå uppbundna
De kan dom väl göra fast dom står i box?

+ blir inte bakskygga
Om det händer nåt ute i gången bakom hästen och den blir rädd? Då är det nog stor risk att den blir just bakskygg.

Nybörjarna måste gå in bakom hästen och riskera att bli sparkade/klämda i väggen=säkert? (nu menar jag inte att alla spilthästar skulle vara så men de finns ju exmpel..)

- hästen kan bli revirtänkande och försvara sin box när nybörjare kommer.
Kan väl hända i spilta lika väl som i box?

Jag är ingen "spilthatare" men jag tycker bara att det finns fler fördelar med box än med spilta...

Liknande trådar

Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 298
Hästvård Hur är eran hästsyn? Vad tycker ni är viktigt för att hästen ska få ett drägligt och relativt naturligt liv? Hur långt kan man gå för...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 590
Senast: Lyckan i Halland
·
Hästmänniskan Denna helgen flyttar två av mina kompisar sina hästar till ett annat stall.. Anledningen är väl delvis för att det blir sämre och sämre...
Svar
10
· Visningar
1 476

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård
  • Atletix

Omröstningar