Den Stora "spilta VS box" tråden..

Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Läs vad jag skrivit så kanske du förstår.

Nej, jag förstår överhuvudtaget inte hur ett fastbundet djur i en spilta kan rulla sig ordentligt? Det är för mig praktiskt och teoretiskt omöjligt.

Så jag undrar igen - hur sjutton kan de rulla sig ordentligt, och rulla RUNT (dvs rulla över från ena sidan till den andra) i en spilta?

:rofl: vilken drömvärld lever du i? Jag bor då inte mitt ute i skogen där det verkar vara att det bara är att ta för sig mark. ..

Vilken värld lever du i? Det är inte många ute i skogen heller som bara kan ta för sig... I stort sett bara de som äger mark... och dom är inte så många i förhållande till antalet hästar med ägare...

Tycker jag oxå, speciellt den där smala varianten som rör på sig.
Det är ju skillnad. Hur länge står dem i en transport? :smirk:
och det finns många bestämmelser kring transport av häst.

Ni har ju inga argument så ni drar upp sånt som inte har med tråden att göra.. fattigt :rofl: :rofl:

??

Och nej jag har aldrig sett en STOR häst kunna rulla sig i en spilta på det sättet de gör i box
Det är väldigt stort.. möjligtvis fölboxar.. men om man ska ha 25kvm spiltor till alla hästar får man ha ett STORT stall. :D

Nej, jag förstår överhuvudtaget inte hur ett fastbundet djur i en spilta kan rulla sig ordentligt? Det är för mig praktiskt och teoretiskt omöjligt.

Så jag undrar igen - hur sjutton kan de rulla sig ordentligt, och rulla RUNT (dvs rulla över från ena sidan till den andra) i en spilta?
Håller med.

Men det är bara att inse.. Spiltpredikarna har inget att komma med så de hostar upp påhitt och argument som inte hör tråden till.
De har ju inget konkret att komma med.

Mina hästar står i stora boxar. Tycker att de funkar bra. dom står ute från 06-19 varje dag så dom står inte inne så länge.
Spilta har de aldrig funnits i nått av stallen jag vart i så ja kan inte uttrycka mej om nått där.

Vilken värld lever du i? Det är inte många ute i skogen heller som bara kan ta för sig... I stort sett bara de som äger mark... och dom är inte så många i förhållande till antalet hästar med ägare...

(Jag var sarkastisk..?)

Att skaffa mer mark och ha lösdrift är inte så "bara". Det krävs ju också pengar att köpa en sån pass stor mark och förvalta den. och en nyhet: alla har inte pengar.
Här borta har vi en lösdrift (enda på ca. 20 mils radie) och den är inte ett dugg bra. Vad väljer jag- utevistelse+ box under natten eller dålig lösdrift med hemska små hagar och ingen fri tillgång till mat (som sagt en dålig lösdrift- men den enda häromkring). Det bara bevisar att har man själv inte mycket pengar nog att skaffa en lösdrift blir det b-klass och pankaka av det hela.

Mina kan rulla sig lika bra i en spilta som en 9kvm box.

Nu då?

aj aj aj det gjorde verkligen ont.

Är du säker på att du ser efter hästens bästa nu när du föreslår att spiltor är bra? Fast de begränsar till och med den lilla gnutta frihet hästen känner- dvs under sin vilostund på kvällarna behöva bli uppbunden i ett trångt utrymme. Om spiltor är så bra- varför är 97% i detta forum emot det? Och varför vill så många folk förbjuda det? Jag ser inte att argumenten för spiltor är annat än för människans bekvämlighet. Få se här- allas huvudargument:

1. Tar mindre plats- fler hästar kan stoppas in i stallet. (Vem gynnar nu det? Hästen är väll ganska bra nöjd om den endast har fem kompisar som tio?)

2. Blir lättare att mocka. (Hmm är detta inom kategorin gynnsamt för hästen? Njaae?)

3. Hästen blir inte bakskygg. (Ah så det gynnar självklart hästen mer om matte/husse slipper hantera den lika mycket eftersom det kan de ändå få "gratis" och hästen kan tydligen lika gärna stå uppbunden på kvällen än att inte vara det och på mer plats..)

Detta är bara få exempel men det känns som om det är allt som behövs. Jag ser inte riktigt hur hästarna gynnas. Boxhästar är lika uppfostrade som spilthästar- de är precis lika lite bakskygga osv. Det är inte som pest och kolera eftersom ena betyder ännu mer begränsning!! Jag förstår inte riktigt hur eller vad ni tänker med som säger att det är likadant?? Det är som att jämföra 12 h utevistelse med 24 h. Eller som en liten hage och en större. Även det är frihetsbegränsande men vadfan- större ändå!

Ursäkta men låt inte din frustation över dåliga argument gå ut över mig. Jag har fortfarande inte argumenterat för eller emot. Läs!

Detta skrev DU:

Så du menar att du har 25kvm spiltor??

Och nej jag har aldrig sett en STOR häst kunna rulla sig i en spilta på det sättet de gör i box

Tja om du har 16 kvm spiltor så borde mina oxå rimligtvis kallas så. Inte enligt mig, men känner du dig bekvämare med det så okej.

Ursäkta men låt inte din frustation över dåliga argument gå ut över mig. Jag har fortfarande inte argumenterat för eller emot. Läs!

Läs vad du själv skrivit- du har mer eller mindre argumenterat för spilta.
"Min häst kan rulla sig lika bra i spilta som i box"
"Hästar lider inte att stå i spilta"
"Transportera hästen så är det lika hemskt"
Du argumenterar ju emot alla andra som säger att box är bättre- vad är du för då? Box? Eller är det jag som ser att det är mer "shit the same" i din attetyd?

Om du hade två lägenheter att välja mellan för samma pris men den ena var en etta och den andra en tvåa- vilken gissar jag på att du väljer?

Att alla inte har pengar tror jag inte är en nyhet... inte för särskilt många iaf :smirk: Jag har själv min häst i box under natten eftersom jag inte har möjlighet att ha henne på lösdrift eftersom jag varken har mark eller pengar.

hm.. Jag har väl egentligen inte så mycket emot spiltor, men däremot är jag emot de ridskolor som tvingar hästarna stå där 16 timar dygnet o dessutom hästarna bara får vara ifred då under själva natten.När jag gick ridskola kommer jag ihåg att man automatiskt undvek att gå in till de hästar i box, o man gick hellre in i spilta. Vet ej om fler tänker så men om det nu är vanligt så kan det ju bli så att hästen få vara mer ifred i en box.

att vi själva i vårat stall valt att bygga boxar har nog mkt med att vi automatiskt lite förmänskligat hästarna. Dessutom tar vi föl ibland så till stona vill vi ha boxar. Sedan har vi bara en valack o när vi köpte honom ville gärna de gamla ägaran att han skulle ha box.Har boxar med låg front så hästarna ser varandra o kan hälsa på varann.

Förövrigt dog min favorit häst på ridskolan genom att hon ströp sig i grimman i spiltan, kommer jag aldrig glömma. Dock kan en häst säkert skada sig på något viss i en box också men det känns mindre vanligt.

Boxar ger inte rörelsefrihet ett jäkla dugg bättre än spilta anser jag. För hästen, som är ett strövdjur är valet mellan spilta och box som att välja mellan pest eller kolera. Gruppbox kan ge ngt bättre rörelsefrihet, men lösdrift är den enda uppstallningsformen som erbjuder rörelsefrihet.
och om nu hästen vill ranta runt, runt, runt under natten, är det då kanonbra med en tremetersvolt som bara går åt det enda hållet? ja hästar tänker inte "nu har jag gått i höger varv fem minuter, nu är det dags att vända" utan dom fortsätter och forsätter och fortsätter att gå i samma varv, hur snedslitna blir inte dom hästarna?

mina argument för HÄSTEN i spilta vs box

Spiltor
+ lär sig stå uppbundna Det håller jag med om!
+ behöver inte fångas för att hanteras Fångas? Med vad? Lasso? Alla de hästar jag mött i box kommer fram till en
+ blir inte bakskygga Oh jo, jag vet några om är sjukt bakskygga som står i spilta
+ riskerar aldrig att få avföring i maten, mindre risk för mask Avföring i maten beror inte på boxen, det beror på att hästen markerar att maten inte är riktigt bra (enligt mig).
+ blir säkrare att hantera för nybörjare Nja, det finns några hästar på ridskolan som står i spilta, det är förenat med livsfara att gå in till de. Dessutom springer det in folk hela tiden i spiltorna som gör att hästarna blir sura och börja bitas.
+ betraktar inte sin spilta som sitt revir som den måste skydda Ingen skillnad på box eller spilta
+ lär sig att inte försvara sig när dom vill vara ifred (människan får sätta upp vilotider om hästen behöver det)Jag fattar inte? Spilthästar försvarar med mesta tycker jag

- hästar kan ta sig lösa (dessa ställs i box)
- risk för skavsår av grimman (löses med nackludd samt grimfri hagvistelse)
- mindre rörelsefrihet än på lösdrift

Boxar
+ hästarna kan inte ta sig lösa
- hästen sliter på lederna för varje nytt varv i boxvolten säkert jättemycket slitage :angel:
- boxdörren behöver öppnas för att man ska kunna höfodra Det här handlar ju inte om hästen, bara människans lathet
- behöver oftast fångas för att hanteras Som sagt, vaddå fångas?
- bakskygghet tränas inte bort Jodå, genom att träna hästen på det helt enkelt
- riskerar att få avföring i maten, risk för mask Som jag skrev innan, se spilta.
- hästen kan bli revirtänkande och försvara sin box när nybörjare kommer Och det blir inte spilthästar? I ridskolan har vi en som försvarar sin box, men han försvarar sig hrla tiden, även på ridbanan. Vi har fler hästar som gör det i spilta
- lär sig att den kan gå undan i ett hörn för att vara ifred, respekterar inte människan det så försvarar hästen sig.Boxen är hästens hem. Varför störa den i onödan?
- mindre rörelsefrihet än på lösdrift

övriga grejer är onödiga att ta upp då man lätt skapar samma förutsättningar vad det gäller:
* Utsikt, fönster placeras i varje box/spilta, väggarna består av delvis helvägg och galler så att hästen får tillräcklig utsikt i stallet.
* Utevistelse är lätt fixat och har inget med uppstallingsformen att göra.
* Måtten på box/spilta ska vara anpassade efter hästen.
* Ovanor uppkommer av DÅLIG STALLMILJÖ, inte av en box eller spilta i sig.
* Alla hästar som inte trivs eller klarar av att stå i box/spilta ska givetvis stå i det motsatta.

jag är inte boxhatare men anser att spiltor är otroligt bekväma och så länge det inte kommer fram konkret forskning på att hästar mår och presterar sämre i spilta och blir sjukare och dör fortare så tänker jag inte hata spiltor..

och för MIG så är spiltor mycket bättre för att:
* Jag sparar plats i stallet.
* Stallet värms upp fortare med fler hästar på mindre yta.
* Jag sparar massor av strö.
* Jag besparar mina knän och rygg tack vare kortare mockningstid och mindre jobb.
* Jag har bättre översyn över mina hästar, det är lättare att se att hästarna är OK i en spilta än i en box.
* Jag slipper slänga hö som är nertrampat i avföringen.Du är välkommen till mitt stall. Där finns det ett otal hästar som sparkar höet bakom och sedan bajsar i det, som en vall ungefär.
* Med mer ventilation i ett mindre OCH öppnare utrymme blir luften inne i stallbyggnaden bättre för både mig och hästarna.

ang nya lagförslag anser jag att spiltor ska få byggas och vara strikt måttanpassade och ha godkänd utsikt. Tiden i en spilta ska vara maximalt 10-12 timmar i sträck och maximalt 14-16 h per dygn.
Förutom att jag tycker att spiltor bör få finnas så ska det komma lag på utevistelse som gäller hästar som hålls i spilta, box eller gruppbox.

och snälla, läs igenom allt innan ni kommenterar :bow: hoppas på att få vettiga argument och kommentarer i denna tråd och ingen skitkastande hit och dit..

let the fight begin.. :D

Jag föredrar nog utebox ändå :D

Liknande trådar

Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 298
Hästvård Hur är eran hästsyn? Vad tycker ni är viktigt för att hästen ska få ett drägligt och relativt naturligt liv? Hur långt kan man gå för...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 590
Senast: Lyckan i Halland
·
Hästmänniskan Denna helgen flyttar två av mina kompisar sina hästar till ett annat stall.. Anledningen är väl delvis för att det blir sämre och sämre...
Svar
10
· Visningar
1 476

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka