Den Stora "spilta VS box" tråden..

Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Det beror på med vad du menar med rullar bra. Nej i spilta kan de inte rulla upp på rygg och därmed inte rulla runt (=rulla fast).

Varför sätter du rulla runt=rulla fast???

Mina rullar då minsann inte fast trots att de i allra högsta grad rullar runt.

Hästar går dessutom runt innan de rullar sig vilket de ju inte kan göra i spilta

Ja men då tekniskt sett ljög du- du skulle ju gärna ha större om du kunde. (Sen skulle jag inte enbart välja lösdrift om det fanns nära- jag har mer krav. Precis som du har med ditt stora hus)

Ja, men jag vill inte bo i större hus. Jag kan tänka mig det, om....
Och sedan ljuga är väl lite väl, för att inte tala om att lägga till tekniskt. Hur har du tänkt dig det. Förklara gärna ingående för en som inte får ihop det, det skulle jag vilja lära mig.

Belethien skrev:
Spilta eller box. Välj

LÄS! LÄS! LÄS! vad jag skrivit innan.

Vet du, det är litet tradigt att diskutera med dig då du inte läser vad jag skriver. Om det är så att du missförstår är det en sak, men då du medvetet inte läser det jag skriver, så kvittar det. :bow:

Varför sätter du rulla runt=rulla fast???

Mina rullar då minsann inte fast trots att de i allra högsta grad rullar runt.

Hästar går dessutom runt innan de rullar sig vilket de ju inte kan göra i spilta

Men snälla läs och tänk....

Tror du i den vildaste fantasi att en häst kan rulla runt i rekommenderade spiltmått. Och vad händer om de kommer runt?

BINGO, de sitter fast. Mao så rullar de runt i spilta så rullar de fast.

LÄS!

Men snälla läs och tänk....

Tror du i den vildaste fantasi att en häst kan rulla runt i rekommenderade spiltmått. Och vad händer om de kommer runt?

BINGO, de sitter fast. Mao så rullar de runt i spilta så rullar de fast.

LÄS!

Då kan de inte rulla lika bra i spilta som i box :idea:

Vilket du tidigare skrivit att de kunde ;)

Ja, men jag vill inte bo i större hus. Jag kan tänka mig det, om....
Och sedan ljuga är väl lite väl, för att inte tala om att lägga till tekniskt. Hur har du tänkt dig det. Förklara gärna ingående för en som inte får ihop det, det skulle jag vilja lära mig.

Lögn [-ngn] osanning
(Bonniers Svenska ordbok)¨
Där är definitionen av lögn.

Om du nu säger att du INTE vill bo i ett större hus. Sen ändrar du dig i nästa inlägg och säger "jo förresten..". Det första är en lögn eftersom du vill ju bo i ett större hus om du kunde. Capish?

Jag tror du knappt läser vad du skriver- du säger emot dig själv ett antal gånger.

Då kan de inte rulla lika bra i spilta som i box :idea:

Vilket du tidigare skrivit att de kunde ;)

Tja, refererar du till "Mina kan rulla lika bra i spilta som i en 9kvm box" så är du ute och cyklar, dvs du har inte läst diskussionen. Så utöver det så är jag väldigt nyfiken på vart jag skrivit det. Rulla kan de, men om rullar bra är liktydigt med rulla runt så nej, de kan inte rulla lika bra i en spilta, för det kan vara farligt.

Lögn [-ngn] osanning
(Bonniers Svenska ordbok)¨
Där är definitionen av lögn.

Om du nu säger att du INTE vill bo i ett större hus. Sen ändrar du dig i nästa inlägg och säger "jo förresten..". Det första är en lögn eftersom du vill ju bo i ett större hus om du kunde. Capish?

Jag tror du knappt läser vad du skriver- du säger emot dig själv ett antal gånger.

Bryter....

Tekniskt sett ljuger, vad betyder det, ville jag veta. LÄS!

Jo, förresten jag skulle kunna tänka mig att bo i en vindsvåning mitt i Stockholm, i ett par månader för att testa. Jo, förresten jag skulle tänka mig att bo i ett franskt vinslott, om jag fick djuren med mig. Jo, förresten jag skulle vilja bo på 300 kvm villa med tjänstefolk. Jag vet inte hur rik du är men tyvärr tillhör jag marjoriteten som får drömma. Vilket gör att det inte slår in. Därför väljer jag hellre compact living (jag lever ff inte i din drömvärld) för jag får tvätta mitt byk själv. Däremot har jag läst om andra som väljer att inte sätta sin häst på lösdrift för sin egna skäl.

Angående din sista mening, bevis!!

Senast ändrad av en moderator:

Bryter....

Tekniskt sett ljuger, vad betyder det, ville jag veta. LÄS!

Jo, förresten jag skulle kunna tänka mig att bo i en vindsvåning mitt i Stockholm, i ett par månader för att testa. Jo, förresten jag skulle tänka mig att bo i ett franskt vinslott, om jag fick djuren med mig. Jo, förresten jag skulle vilja bo på 300 kvm villa med tjänstefolk. Jag vet inte hur rik du är men tyvärr tillhör jag marjoriteten som får drömma. Vilket gör att det inte slår in. Därför väljer jag hellre compact living (jag lever ff inte i din drömvärld) för jag får tvätta mitt byk själv. Däremot har jag läst om andra som väljer att inte sätta sin häst på lösdrift för sin egna skäl.

Angående din sista mening, bevis!!

Ta bort tekniskt sett då. Du ljög. Klart. Skit i om det är i din drömvärld- du ljög. Om någon frågar dig "har du fantasier om att bo i ett slott?" och du svarar nej- men har det- så ljuger du.

Mina kan rulla sig lika bra i en spilta som en 9kvm box.

Folk har här försökt pränta in i dig att en häst kan rulla i ett större utrymme. Från sida till sida- rulla över etc. Så på en 3x3 m stor yta kan dina hästar rulla sig lika "bra"/"dåligt" som i en spilta? Sedan påstår du att de inte gör det? Vad har du för jättehästar- har du sagt det just för att jävlas med alla genom att säga att just dina enorma hästkrakar inte kan rulla sig fullt normalt i en så stor box?? Om vi nu inte får inkludera några C-ponny mått måste du inkludera dina ardennermått som du verkar gå efter?
Tillägg: eller så har du a-ponnier..

Senast ändrad:

Oj då, den tog.
Nej, jag ljög inte. Jag gillar compact living, men skulle vilja bo i en 300kvm villa, OM...

Se själv, jag t.o.m. letat upp mitt inlägg så du verkligen kan läsa det den här gången.

mizz skrev:
Så alla har ljugit i denna tråd, eller? Om jag gillar compact living så ljuger jag, eller hur ska du ha det. Visst skulle jag vilja ha 300kvm villa, OM jag även fick ha tjänstefolk. Presic som du skulle vilja ha lösdrift om det fanns ett överkomligt och nära, eller?

Och jag får även påminna dig att frågan din gällde en enrummare eller tvårummare. Jag har bott i båda, vilken tror du jag trivdes bäst i?

Tekniskt sett. :rofl:

Har jag emotsagt att en häst kan rulla sig i en större box? Var?
En 3x3 meters box är liten, i min reala värld. Minskar vi ena sidan för att öka andra, ja då närmar vi oss spiltmåttena, iaf på bredden. Låt mig säga som så att mina djur har rullat sig fast fler ggr i box (t.o.m. i 25 kvm), långt fler, än i en spilta.

Belethien skrev:

Väntar....

Har jag emotsagt att en häst kan rulla sig i en större box? Var?
En 3x3 meters box är liten, i min reala värld. Minskar vi ena sidan för att öka andra, ja då närmar vi oss spiltmåttena, iaf på bredden. Låt mig säga som så att mina djur har rullat sig fast fler ggr i box (t.o.m. i 25 kvm), långt fler, än i en spilta.

Väntar....

Det kanske beror på att hästar inte vågar rulla sig i en spilta så som de gör i en box :angel:

Det kanske beror på att hästar inte vågar rulla sig i en spilta så som de gör i en box :angel:

:bow: Bra uträknat, jag skulle inte heller våga rulla mig om jag visste att väggen fanns på andra sidan. OCH som tidigare sagt, spiltans utformning medför att hästen inte kan rulla runt=rulla fast. :angel: :idea: Verkligen duktigt av dig. :bow:

BELETHIEN: :bow: :bow:

De finns säkert många självmords kandidater som försöker sulla sej i spilta :devil: Men ja skulle då inte rekomendera de. å om hästen väl börjar rulla sej måste väl risken va stor att den rullar fast? Lr har ja fel?
Du har rätt.

:confused: Vi? Är det inkluderat mig, dvs du har läst fel igen eller bara en felskrivning?
Inte nödvändigtvis. Tar du åt dig så varsågod.
Jag menar främst TS m.fl. Ni säger emot er själv hela tiden och ingen har bevis på att spilta är så bra som ni säger.

Mina hästar sitter hellre fast natten än står i box både kvällen och natten. De vill vara ute. I det fallet väljer jag direkt spiltan.
Men jisses, att du tror på det där själv.
Sitter de hellre fast i spilta än är lösa i box över natten?
Yeah right. :smirk: Det är vad du vill tro.:rofl:

:bow: Bra uträknat, jag skulle inte heller våga rulla mig om jag visste att väggen fanns på andra sidan. OCH som tidigare sagt, spiltans utformning medför att hästen inte kan rulla runt=rulla fast. :angel: :idea: Verkligen duktigt av dig. :bow:

Med tanke på att du föredrar spilta så är det ju knappast speciellt bra för hästarna :angel:

Men jisses, att du tror på det där själv.
Sitter de hellre fast i spilta än är lösa i box över natten?
Yeah right. :smirk: Det är vad du vill tro.:rofl:

Hon gör en sådan där meningsgrej igen bara för att bråka. KOlla så skriver hon att de heller står bundan över natten, än står i box kvällen OCH natten.

Dvs det jämförs äpplen och päron igen, tycks vara den enda argumentationsteknik hon kan.

Hellre inne i spilta lite än inne längre i box. Och så hoppas hon ingen ska upptäcka inkonsekvensen.

För jag är HELT säker på att hennes hästar heller står i box under natten än i spilta under natten.

Varför hon ska envisas med att jämföra med en längre tid i box än i spilta är en bra fråga, antagligen för att hon inte har ett enda äkta argument för spilta som håller.

Hon gör en sådan där meningsgrej igen bara för att bråka. KOlla så skriver hon att de heller står bundan över natten, än står i box kvällen OCH natten.

Dvs det jämförs äpplen och päron igen, tycks vara den enda argumentationsteknik hon kan.

Hellre inne i spilta lite än inne längre i box. Och så hoppas hon ingen ska upptäcka inkonsekvensen.

För jag är HELT säker på att hennes hästar heller står i box under natten än i spilta under natten.

Varför hon ska envisas med att jämföra med en längre tid i box än i spilta är en bra fråga, antagligen för att hon inte har ett enda äkta argument för spilta som håller.

:bow: :bow: :rofl:
Helt sant! Det är väldigt skrattretande. :rofl:

Med tanke på att du föredrar spilta så är det ju knappast speciellt bra för hästarna :angel:

:rofl: Var ngnstans står det att jag fördrar spilta?

Alexandra W: :bow: Japp, tycker denna bäst-sämst-diskussioner är löjliga. Och ännu löjligare är de som nappar på det, Argumenterar sig blåa över ingenting.
"Mina trivs i box och därför ställer jag dem i box" Punkt slut, finish. Så är det med det. Räcker med den argumentation. Kanske ihop med sin egen erfarenhet, för att vi andra kan lära oss och ta del av. Men uttala sig om ngnting man inte har erfarenhet av (vilket vissa har och gett oss).
Så länge vi inte vet ngnting över andras hästhållning så vet vi inte hur deras hästar reagerar. Förhoppningsvis så ser vi till djurets bästa, och därefter till eget bästa (brukar vara plånbok).

Men i en sak har du fel, jag har inte argumenterat för (eller emot) någonting. Bara utryckt mina egna åsikter och erfarenheter. Bara roat mig en stund. Men iom nattskift så blir det lugnt nu.

Senast ändrad av en moderator:

Där har du en stor poäng. Varför i allsin dar jämföra päron och äpple över huvudtaget. De är olika och ger olika resultat. Och varför då inte få blanda in banan i det hela.
När det kommer till kritan så är grönsaker som är nyttigast, men i denna tråden är det inte relevant???

kl

Man kan knappast tro att många i denna tråd är vuxna:angel:

Liknande trådar

Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 298
Hästvård Hur är eran hästsyn? Vad tycker ni är viktigt för att hästen ska få ett drägligt och relativt naturligt liv? Hur långt kan man gå för...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 590
Senast: Lyckan i Halland
·
Hästmänniskan Denna helgen flyttar två av mina kompisar sina hästar till ett annat stall.. Anledningen är väl delvis för att det blir sämre och sämre...
Svar
10
· Visningar
1 476

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka