Den Stora "spilta VS box" tråden..

Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Men det verkar ju som att ni vill bråka :crazy:Vf kan man inte disskutera utan att "trycka ner" nån?

Men det verkar ju som att ni vill bråka :crazy:Vf kan man inte disskutera utan att "trycka ner" nån?

Jo, säkert är det så. Att få sista ordet. Att pränta in sina egna åsikter i andra, för andra erfarenheter och alternativ finns inte. Visst är det så, behöver inte gå längre än till denna tråd.

Vad jag fått ut av detta är spilta=djurplågeri, box= enda alternativet, gärna 3x3, lösdrift= :confused: finns det?, iaf inte som alternativ här.

Lösdrift tycker väl alla är bäst lr:D? Det är ju en självklarhet att ha sin häst på en om man kan?!:D

Ja tycker att så länge som hästen mår bra så spelar de ingen roll om den har box eller spilta. Å så länge som måtten stämmer.
Min åsikt..

Vad jag fått ut av detta är spilta=djurplågeri, box= enda alternativet, gärna 3x3, lösdrift= :confused: finns det?, iaf inte som alternativ här.

Ingen här har skrivit att en box skall vara 3*3

Tråden heter "Den stora "spilta VS box" tråden.." Så varför blanda in lösdrift då???

Lösdrift tycker väl alla är bäst lr:D? Det är ju en självklarhet att ha sin häst på en om man kan?!:D

Nä, inte i denna tråd. Visserligen så handlade den om uppstallning. Men ändå så kombinerar man ju med utevistelse i ngn form, förhoppningsvis. ;)

haha joo:rofl:

Kl

Jag tycker att man ska ha det hästen trivs bäst i majoriteten trivs ju bäst i box men det finns nog många som trivs bäst í spilta oxå:D

Ingen här har skrivit att en box skall vara 3*3

Tråden heter "Den stora "spilta VS box" tråden.." Så varför blanda in lösdrift då???

Inte? Kolla en gång till, själv orkar jag inte då jag varit tvungen att gå igenom den ett antal ggr pga oförmåga från andra

Om jag anser att utevistelse tillhör denna argumentation, är jag då utesluten ur diskussionen? Hur många trådar handlar om det den faktiskt startade med? Ibland behövs utveckling, ibland inte. Om jag anser att utevistelse (och faktiskt motion) bestämmer uppstallningsformen (dvs + och -), vem är då Gud att bestämma att så inte är fallet? Du?

haha joo:rofl:

Kl

Jag tycker att man ska ha det hästen trivs bäst i majoriteten trivs ju bäst i box men det finns nog många som trivs bäst í spilta oxå:D

Visst finns det de som trivs i spilta även om det inte är det ultimata.

Ja tycker att så länge som hästen mår bra så spelar de ingen roll om den har box eller spilta. Å så länge som måtten stämmer.
Min åsikt..

Exakt, så länge hästen mår bra. men vem bestämmer det. Hästägaren eller box"motståndare". Allt är bara hårklyverier, hästen ska ju må bra oxå.

;)

Inte? Kolla en gång till, själv orkar jag inte då jag varit tvungen att gå igenom den ett antal ggr pga oförmåga från andra

Om jag anser att utevistelse tillhör denna argumentation, är jag då utesluten ur diskussionen? Hur många trådar handlar om det den faktiskt startade med? Ibland behövs utveckling, ibland inte. Om jag anser att utevistelse (och faktiskt motion) bestämmer uppstallningsformen (dvs + och -), vem är då Gud att bestämma att så inte är fallet? Du?

Du uttrycker dig ganska barnsligt i de flesta inläggen du skriver.

varför vara så hånfull mot andra??

Du skrev:

Vad jag fått ut av detta är spilta=djurplågeri, box= enda alternativet, gärna 3x3, lösdrift= finns det?, iaf inte som alternativ här

Och nej jag diskuterade inte spilta vs box genom att ta upp lösdrift i denna tråd.

Men visst varsegod vänd och vrid som du vill men sluta vara hånfull :mad:

Du uttrycker dig ganska barnsligt i de flesta inläggen du skriver.

varför vara så hånfull mot andra??

Du skrev:

Och nej jag diskuterade inte spilta vs box genom att ta upp lösdrift i denna tråd.

Men visst varsegod vänd och vrid som du vill men sluta vara hånfull :mad:

Då tydde du inlägget helt fel, det var inte hånfullhet. Det var en fråga.

Nej, jag har inte påstått att du diskuterade lösdrift. Det står "Vad jag har fått ut av tråden..." LÄS!

Dina tolkningar är dina tolkningar, mina tolkningar är just mina. Är det brukligt att försöka göra om allt och alla så det passar en själv?

*KL*
Popcornen tog slut efter halva tråden, så jag sammanfattar det så här;)
1. TS är lite rädd för hästar o väljer de som sitter fast.
2. Arbetsbördan ska vara så liten som möjligt, samt att man spar in på materiel o yta.

Föredrar helt klart box, men kan förstå ridskolor som har spiltor. Där går hästarna inte bara ute hela dagarna, utan jobbar oxå flera timmar om dagen, vilket inte hobbyhästar gör ens dagligen i många fall.

I en box kan hästarna vända sig o rulla sig, det blir svårt i en spilta.

förresten så skötte jag en ridskolehäst som bajsade i sin vattenkopp dagligen, så jo- den kunde vända sig.

:rofl: :rofl: :rofl: Tack för trådens roligaste inlägg.

Appropå den där ridskolehästen, den stod möjligvis inte i box. ;) Annars har även jag varit utsatt för fenomenet, i spilta.

Kanske ihop med sin egen erfarenhet, för att vi andra kan lära oss och ta del av.
Men i stort sett ingen av er som tydligen föredrar spiltor tar till er några argument mot spiltor! Ni är så instängda och envisa att ni lyssnar inte på något. Hur ska man då kunna lära sig något?
Era hästar kommer få lida för det i längden om ni vägrar lyssna på andra, det har hänt allt för många gånger.
Skriver inte bara till dig.

=djurplågeri, box= enda alternativet, gärna 3x3, lösdrift= :confused: finns det?, iaf inte som alternativ här.
Vi vet alla att lösdrift finns, vem har skrivit annat?
Men det hör inte till diskussionen. Och ingen har heller skrivit att boxar ska vara 3X3, du hittar på och inbillar dig saker. :smirk:

Visst får tråden utvecklas men det är orätt att ha med lösdrift i denna diskussionen. Jämför man box och lösdrift, sjävklart väljer jag lösdrift. Men nu handlar det om box och spilta. Och då väljer jag spilta av väldigt många orsaker. Jag hoppas spilta blir förbjudet så den inte missbrukas som den gör idag av vissa. Att stå i spilta en stund och äta sitt foder är väl en sak, det är helt ok.
Vill ni riskera att era hästar hänger sig så varsågod. Begränsa deras naturliga frihet så MYCKET ni kan istället för så LITE som möjligt.

Du har spenderat mycket tid på ridskola va? Låter som det...

Jag tycker det är sjukt idiotiskt och hemskt att ha hästarna uppbundna på det sättet. Hästar är FLYKTDJUR och ska därför kunna röra sig så mycket som de vill (då helst i lösdrift, men box fungerar också mycket bra).
Att binda upp ett flyktdjur med rumpan mot alla "läskiga" saker gör ju att de inte ser vad som händer runt om!

Förstår inte varför folk vill ha sina hästar i spiltor!
Det beror ju BARA på att de är lata och vill ha det så bekvämt som möjligt. Kan man inte respektera att hästarna vill vara ifred ibland får man väl skaffa sig ett gosedjur eller nåt.... De är ju för fan levande varelser!!

SKULLE ALDRIG SÄTTA MIN HÄST I SPILTA!

Men i stort sett ingen av er som tydligen föredrar spiltor tar till er några argument mot spiltor! Ni är så instängda och envisa att ni lyssnar inte på något. Hur ska man då kunna lära sig något?
Era hästar kommer få lida för det i längden om ni vägrar lyssna på andra, det har hänt allt för många gånger.
Skriver inte bara till dig.

Vem är du som kan och vet allt. Framför allt om djur som du aldrig har träffat och hästägare vars hästhållning du har ingen aning om. Du vet, därmed basta?

Lycanthrope skrev:
Vi vet alla att lösdrift finns, vem har skrivit annat?
Men det hör inte till diskussionen. Och ingen har heller skrivit att boxar ska vara 3X3, du hittar på och inbillar dig saker. :smirk:

Självklart, precis som jag skriver under på TS' uppropslista. Eller?

Lycanthrope skrev:
Visst får tråden utvecklas men det är orätt att ha med lösdrift i denna diskussionen. Jämför man box och lösdrift, sjävklart väljer jag lösdrift. Men nu handlar det om box och spilta. Och då väljer jag spilta av väldigt många orsaker. Jag hoppas spilta blir förbjudet så den inte missbrukas som den gör idag av vissa. Att stå i spilta en stund och äta sitt foder är väl en sak, det är helt ok.
Vill ni riskera att era hästar hänger sig så varsågod. Begränsa deras naturliga frihet så MYCKET ni kan istället för så LITE som möjligt.

Precis som du anser att spilthästar lider. Så anser jag att utevistelse hör hemma i denna tråd. I min + och - värld.

Liknande trådar

Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 298
Hästvård Hur är eran hästsyn? Vad tycker ni är viktigt för att hästen ska få ett drägligt och relativt naturligt liv? Hur långt kan man gå för...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 590
Senast: Lyckan i Halland
·
Hästmänniskan Denna helgen flyttar två av mina kompisar sina hästar till ett annat stall.. Anledningen är väl delvis för att det blir sämre och sämre...
Svar
10
· Visningar
1 476

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka