Folk har gjort många dumma saker så bara för att "alla" gör det behöver det inte vara rätt. Fast det beror på hur absurda saker man säger iofs..
Dock är box en mer modern sak som är till för att hästarna ska må bättre. Spiltor tas bort just för att det anses som mer ohumant av just många orsaker.
Nu mizz har jag läst igenom varenda inlägg du gjort och du slingrar dig som en ål.
"Mina hästar rullar sig precis lika bra i en spilta som i en 9kvm box. S. 15"
Nu har du inkluderat dina egna mått och ändå trackar ned på mig som sa 1,5 m för en spilta som tittade på min egna hästs mått. Hur fasen skulle någon ens kunna veta vad för hästar du har? Du lurade folk och sedan är nöjd med det? Skriver "läs läs läs" och tycker du är klok. Jag kan ju lika gärna påstå att hästar kan visst rulla underbart bra ute som inne- jo om de vore a-ponnier eller om hagen vore lika liten som boxen. Men är helt säker på att du skulle anfalla mig för det också.
Inkluderat? Menar du "avslöjat" mina mått på mitt stall. eller? Förklara. Jag nämligen inga 9kvm boxar. Ja, men läs om jag skriver det. Man måste tyvärr titta lite utanför sina egna gränser när man läser på forum. Men förklara inkluderat. Och vad vill du har sagt med ovanstående. Jag frågar nämligen om jag inte förstår, tekniskt sett.
Ett citat:
"Exakt, vi utsätter våra djur för mkt. Men det är tydligen vi människor som bestämmer vad som är bäst-sämst, för ANDRAS djur. Oavsett vi vet om hästhållningen eller inte.. S 19" -mizz
Dessa kan kallas djurskyddsinspektörer också.
Ja, eller messersmithrar på buke.
Alla som har djur anser att de gör allt för djurens bästa även om det inte är alltid fallet. Kan tänka mig att du ojar dig när du ser någon som stänger in sin häst 24/7 i en skitig box. Den människan tycker säkert den gör rätt men du tycker den gör fel.
Tja det finns åtskilliga hästar uppstallade på detta viset. På stora fina anläggningar. Frimärken till hagar och en stunds ridning i ridhus. Enligt dig ska du inte ha en åsikt inom det men jag misstänker att du har det ändå.
Jo då åsikter ska man ha. Och vettiga åsiktsbyten. Men aldrig skulle jag gå till angrepp så som förekommit i denna tråd. Dessa människor är inte per automatik djurplågare. Även om förfaringsättet inte passar mig.Sen har vi två andra citat:
“Visst finns det de som trivs i spilta även om det inte är det ultimata.”
"Mina trivs i box och därför ställer jag dem i box"
Dessa för mig verkar som om du egentligen förespråkar box men vägrar erkänna det.
Andras hästar kan lika gärna stå i spilta men inte
dina. Varför inte? Dem trivs inte? Men andra gör det? Du förespråkar utegång hela dygnet men anser att hästen kan ändå stå uppbunden på kvällarna än att slippa göra det? Men dina gör det inte?
Just det som är kruxet med detta vet-bäst. Ni har eg inte en aning om andras hästhållning. Men ni vet lik-f-n bäst. De som jag haft bäst behållning av i denna tråden är de som på ett konkret sätt talat om varför de inte kan eller vill ha spilta. De som idiotförklarat- jaa du...
Annat citat av mizz:
"Jag stormtrivs i compact-living. S. 19"
Det var det första du sa- senare ångrade du dig och sa att du kunde faktiskt bo i ett större hus om förutsättningarna var rätt. Du ljög första gången helt enkelt. Ljög. Lie. Uso. Om det känns bättre och mildare kan jag säga att du sa en "osanning" ok? Jag och mina lösdrifts-tankar är inte i närheten likadana då jag direkt erkände att jag skulle vilja ha henne där om jag kunde- inte sa "nä du hon trivs ju underbart i sin box- inte skulle hon vilja gå ute 24/7" och sedan ångra mig. Oavsett om det är om efter meningen så är det så. Sen hur lat får man vara om man tycker ett extra rum är jobbigt att städa? Om du nu inte har en sjukdom som stoppar dig från det? Ja, det där kan man tvist om.
Nyansera dig lite och lyssna. Ja, jag gillar compact living. Det är mina realitet. 300kvm, okej om jag slipper ta hand om det själv. Eget boende på 100-150kvm, visst råd finns. Vill jag-näääää. Men om jag väljer att leva/ha roligt istället för att slava med städning/tvättning/disk är jag lat då. Ja, då är jag ta-mig- überlat. Det kan du hoppa upp och sätta dig på.