Den Stora "spilta VS box" tråden..

Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

BOX!

Mina hästar har inte galler så de kan sticka ut huvud och hals och även gosa med varandra om de vill, vilket de ofta också vill göra :D Den ena är renlig och har sitt kiss och bajsställe, den andra är en skitgris och det skulle vara bekvämt för mig att ha honom i spilta. Iom avsaknaden av galler är det väldigt lätt att fodra. De skitar inte heller ned i krubba eller hö.

De går ute mellan 07.00 - 21.00 så kanske det hade räckt med spilta för dem, men de går och plockar lite i boxarna och verkar trivas! Det finns inte på världskartan att jag skulle ställa dem i spilta. Ridskolorna kan jag förstå till viss del. På den ridskolan jag "tillhör" har de som står i spilta en jättestor hage där de går i flock och rör sig mycket samt att de går lektioner nästan varje dag. Men nog tror jag att de skulle föredra box om de fick "välja".. men jag är ju ingen häst så vad vet jag :angel:

Vill ni riskera att era hästar hänger sig så varsågod.

Jag vet inte hur många välhängda ;) hästar i spilt du träffar på. Men det där var ett av de dummaste emot-argument jag träffat på.

skulle jag kunna säga så här, jag använder inte box pga:
http://sydsvenskan.se/malmo/article206966.ece
http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=211760

Jag kan med stor säkerhet säga att dessa olyckor i box är många fler än hängningolyckorna i spilt. Även i proportion till antal användare.
Allt har sina risker. Det är du som hästägare, och endast du, som kan bedömma riskerna (till din häst). Inte vi i en tråd som inte ens sett din häst på kort.

Men domdär två fallen är ju helt felkonstruerade boxar

Men domdär två fallen är ju helt felkonstruerade boxar

I fall ponny, mkt möjligt.
Men hos polisrytteriet?

Dessa två exemplen är bara två i mängden. Det finns flera exempel som där hästar hängt sig själva över boxväggen. Men det var inte det jag ville komma åt med mitt inlägg. Utan att det är hästägaren som bedömmer riskerna åt sin häst, som t.ex. sätta in hästen i undermåliga boxar (se länkar).

OT men det låter lite kul:rofl::D

Tarja Forslund kom hem igår och fann sin shetlandsponny Menuette fast i gallret på dörren till spiltan.

finns det dörrar på spiltor nu för tiden :angel:;)

OT men det låter lite kul:rofl::D

finns det dörrar på spiltor nu för tiden :angel:;)

Oja, i samma veva som de börjar kallas boxar. :D (typiskt journalister)

Men jag är väldigt nyfiken på hur hästen låg och satt fast, då den enligt artikeln låg på rygg.

Hur svårt är det egentligen att fånga in en normalstor häst i en 10 kvm stor box? :smirk:

Jag väljer alltid att ställa min häst i en box, då jag tror att hästarna gillar det mer. De får promenera lite grann själva, vilket gör blodcirkulationen bättre, plus att det, som en annan sagt, är lite "jobbigare" att gå in till en häst i box än en i spilta = mindre spring. Det finns en hel massa andra fördelar med box, men med spilta ser jag egentligen bara en fördel: det är billigare att bygga spiltor än boxar då de inte tar lika stor plats.

Där har du en stor poäng. Varför i allsin dar jämföra päron och äpple över huvudtaget.

För att det är en debatt. Det är sånt man gör i en debatt.

De är olika och ger olika resultat. Och varför då inte få blanda in banan i det hela.
För att banan är inte relevant i detta. Nu pratar vi om endast äpplen och päron.

När det kommer till kritan så är grönsaker som är nyttigast, men i denna tråden är det inte relevant???

äpplen och päron är väll nyttiga likväl?

Du har spenderat mycket tid på ridskola va? Låter som det...

Jag tycker det är sjukt idiotiskt och hemskt att ha hästarna uppbundna på det sättet. Hästar är FLYKTDJUR och ska därför kunna röra sig så mycket som de vill (då helst i lösdrift, men box fungerar också mycket bra).
Att binda upp ett flyktdjur med rumpan mot alla "läskiga" saker gör ju att de inte ser vad som händer runt om!

Förstår inte varför folk vill ha sina hästar i spiltor!
Det beror ju BARA på att de är lata och vill ha det så bekvämt som möjligt. Kan man inte respektera att hästarna vill vara ifred ibland får man väl skaffa sig ett gosedjur eller nåt.... De är ju för fan levande varelser!!

SKULLE ALDRIG SÄTTA MIN HÄST I SPILTA!
:bow:

Vem är du som kan och vet allt. Framför allt om djur som du aldrig har träffat och hästägare vars hästhållning du har ingen aning om. Du vet, därmed basta?

Precis som du anser att spilthästar lider. Så anser jag att utevistelse hör hemma i denna tråd. I min + och - värld.
Spilthästar behöver nödvändigtvis inte lida.
Men det finns många exempel som tex strasser, (hör inte hit jag vet, men det gör inte lösdrift heller). Om någon är insnöad på strasser och hästen lider, så vägrar de ta till andra metoder och lyssna för de är övertygade om att deras sätt är bäst.
Det är ju så ni beter er.

Och jag vet inte och kan inte allt. Gör du? Knappast.
Men det är så fruktansvärt många miljoner hästmänniskor som skulle säga ja till box, och nej till spilta. Vet du och några få till, bättre än alla dessa? Jag tror faktiskt inte det. :cool:

Tekniskt sett så har du ljugit innan då? ;)
Hehe, jag skrev fel. Jag menar att jag väljer box, utan tvekan. :o

Jag vet inte hur många välhängda ;) hästar i spilt du träffar på. Men det där var ett av de dummaste emot-argument jag träffat på.

Ironi lilla du, ironi. Men jag tar ändå inga såna risker med min häst.
Hon ska få känna på all den frihet jag kan ge henne. Jag tänker inte binda henne.

Det där är felkonstruerade boxar.

Men det är så fruktansvärt många miljoner hästmänniskor som skulle säga ja till box, och nej till spilta. Vet du och några få till, bättre än alla dessa? Jag tror faktiskt inte det. :cool:

Folk har gjort många dumma saker så bara för att "alla" gör det behöver det inte vara rätt. Fast det beror på hur absurda saker man säger iofs.. :D

Dock är box en mer modern sak som är till för att hästarna ska må bättre. Spiltor tas bort just för att det anses som mer ohumant av just många orsaker.

Nu mizz har jag läst igenom varenda inlägg du gjort och du slingrar dig som en ål.

"Mina hästar rullar sig precis lika bra i en spilta som i en 9kvm box. S. 15"

Nu har du inkluderat dina egna mått och ändå trackar ned på mig som sa 1,5 m för en spilta som tittade på min egna hästs mått. Hur fasen skulle någon ens kunna veta vad för hästar du har? Du lurade folk och sedan är nöjd med det? Skriver "läs läs läs" och tycker du är klok. Jag kan ju lika gärna påstå att hästar kan visst rulla underbart bra ute som inne- jo om de vore a-ponnier eller om hagen vore lika liten som boxen. Men är helt säker på att du skulle anfalla mig för det också.

Ett citat:
"Exakt, vi utsätter våra djur för mkt. Men det är tydligen vi människor som bestämmer vad som är bäst-sämst, för ANDRAS djur. Oavsett vi vet om hästhållningen eller inte.. S 19" -mizz

Dessa kan kallas djurskyddsinspektörer också.
Alla som har djur anser att de gör allt för djurens bästa även om det inte är alltid fallet. Kan tänka mig att du ojar dig när du ser någon som stänger in sin häst 24/7 i en skitig box. Den människan tycker säkert den gör rätt men du tycker den gör fel. Enligt dig ska du inte ha en åsikt inom det men jag misstänker att du har det ändå.

Sen har vi två andra citat:
“Visst finns det de som trivs i spilta även om det inte är det ultimata.”
"Mina trivs i box och därför ställer jag dem i box"

Dessa för mig verkar som om du egentligen förespråkar box men vägrar erkänna det. Andras hästar kan lika gärna stå i spilta men inte dina. Varför inte? Dem trivs inte? Men andra gör det? Du förespråkar utegång hela dygnet men anser att hästen kan ändå stå uppbunden på kvällarna än att slippa göra det? Men dina gör det inte?

Annat citat av mizz:

"Jag stormtrivs i compact-living. S. 19"

Det var det första du sa- senare ångrade du dig och sa att du kunde faktiskt bo i ett större hus om förutsättningarna var rätt. Du ljög första gången helt enkelt. Ljög. Lie. Uso. Om det känns bättre och mildare kan jag säga att du sa en "osanning" ok? Jag och mina lösdrifts-tankar är inte i närheten likadana då jag direkt erkände att jag skulle vilja ha henne där om jag kunde- inte sa "nä du hon trivs ju underbart i sin box- inte skulle hon vilja gå ute 24/7" och sedan ångra mig. Oavsett om det är om efter meningen så är det så. Sen hur lat får man vara om man tycker ett extra rum är jobbigt att städa? Om du nu inte har en sjukdom som stoppar dig från det?

Spilthästar behöver nödvändigtvis inte lida.

Var det inte du som skrev:
Lycanthrope skrev:
Men i stort sett ingen av er som tydligen föredrar spiltor tar till er några argument mot spiltor! Ni är så instängda och envisa att ni lyssnar inte på något. Hur ska man då kunna lära sig något?
Era hästar kommer få lida för det i längden om ni vägrar lyssna på andra, det har hänt allt för många gånger.
Skriver inte bara till dig.

Hehe, jag skrev fel. Jag menar att jag väljer box, utan tvekan. :o
Jo, jag vet. Kunde inte låta bli. ;)

:bow:

Lösdrift är verkligen inte relevant i denna tråden.

För mig är utevistelsen relevant. Däremot är smutskastningen av spiltanvändare inte relevant, enligt mig. För det handlar om + och - i den här tråden.

Mina svar i fetstil.

Belethien skrev:
Folk har gjort många dumma saker så bara för att "alla" gör det behöver det inte vara rätt. Fast det beror på hur absurda saker man säger iofs.. :D

Dock är box en mer modern sak som är till för att hästarna ska må bättre. Spiltor tas bort just för att det anses som mer ohumant av just många orsaker.

Nu mizz har jag läst igenom varenda inlägg du gjort och du slingrar dig som en ål.

"Mina hästar rullar sig precis lika bra i en spilta som i en 9kvm box. S. 15"

Nu har du inkluderat dina egna mått och ändå trackar ned på mig som sa 1,5 m för en spilta som tittade på min egna hästs mått. Hur fasen skulle någon ens kunna veta vad för hästar du har? Du lurade folk och sedan är nöjd med det? Skriver "läs läs läs" och tycker du är klok. Jag kan ju lika gärna påstå att hästar kan visst rulla underbart bra ute som inne- jo om de vore a-ponnier eller om hagen vore lika liten som boxen. Men är helt säker på att du skulle anfalla mig för det också.

Inkluderat? Menar du "avslöjat" mina mått på mitt stall. eller? Förklara. Jag nämligen inga 9kvm boxar. Ja, men läs om jag skriver det. Man måste tyvärr titta lite utanför sina egna gränser när man läser på forum. Men förklara inkluderat. Och vad vill du har sagt med ovanstående. Jag frågar nämligen om jag inte förstår, tekniskt sett.

Ett citat:
"Exakt, vi utsätter våra djur för mkt. Men det är tydligen vi människor som bestämmer vad som är bäst-sämst, för ANDRAS djur. Oavsett vi vet om hästhållningen eller inte.. S 19" -mizz

Dessa kan kallas djurskyddsinspektörer också. Ja, eller messersmithrar på buke.
Alla som har djur anser att de gör allt för djurens bästa även om det inte är alltid fallet. Kan tänka mig att du ojar dig när du ser någon som stänger in sin häst 24/7 i en skitig box. Den människan tycker säkert den gör rätt men du tycker den gör fel. Tja det finns åtskilliga hästar uppstallade på detta viset. På stora fina anläggningar. Frimärken till hagar och en stunds ridning i ridhus. Enligt dig ska du inte ha en åsikt inom det men jag misstänker att du har det ändå. Jo då åsikter ska man ha. Och vettiga åsiktsbyten. Men aldrig skulle jag gå till angrepp så som förekommit i denna tråd. Dessa människor är inte per automatik djurplågare. Även om förfaringsättet inte passar mig.Sen har vi två andra citat:
“Visst finns det de som trivs i spilta även om det inte är det ultimata.”
"Mina trivs i box och därför ställer jag dem i box"

Dessa för mig verkar som om du egentligen förespråkar box men vägrar erkänna det. Andras hästar kan lika gärna stå i spilta men inte dina. Varför inte? Dem trivs inte? Men andra gör det? Du förespråkar utegång hela dygnet men anser att hästen kan ändå stå uppbunden på kvällarna än att slippa göra det? Men dina gör det inte? Just det som är kruxet med detta vet-bäst. Ni har eg inte en aning om andras hästhållning. Men ni vet lik-f-n bäst. De som jag haft bäst behållning av i denna tråden är de som på ett konkret sätt talat om varför de inte kan eller vill ha spilta. De som idiotförklarat- jaa du...

Annat citat av mizz:

"Jag stormtrivs i compact-living. S. 19"

Det var det första du sa- senare ångrade du dig och sa att du kunde faktiskt bo i ett större hus om förutsättningarna var rätt. Du ljög första gången helt enkelt. Ljög. Lie. Uso. Om det känns bättre och mildare kan jag säga att du sa en "osanning" ok? Jag och mina lösdrifts-tankar är inte i närheten likadana då jag direkt erkände att jag skulle vilja ha henne där om jag kunde- inte sa "nä du hon trivs ju underbart i sin box- inte skulle hon vilja gå ute 24/7" och sedan ångra mig. Oavsett om det är om efter meningen så är det så. Sen hur lat får man vara om man tycker ett extra rum är jobbigt att städa? Om du nu inte har en sjukdom som stoppar dig från det? Ja, det där kan man tvist om. Nyansera dig lite och lyssna. Ja, jag gillar compact living. Det är mina realitet. 300kvm, okej om jag slipper ta hand om det själv. Eget boende på 100-150kvm, visst råd finns. Vill jag-näääää. Men om jag väljer att leva/ha roligt istället för att slava med städning/tvättning/disk är jag lat då. Ja, då är jag ta-mig-:devil: überlat. Det kan du hoppa upp och sätta dig på.

Det är ganska roligt. Utevistelse (lösdrift) får inte diskuteras, som då kan direkt relateras till en hästs välbefinnande. Men min förehavande är mer intressantare för dig och behandlas i inlägg efter inlägg. :D

Jag kan med stor säkerhet säga att dessa olyckor i box är många fler än hängningolyckorna i spilt. Även i proportion till antal användare.

I de länkar du angav så är det gallerboxar det är tal om. Gallerboxaran har ju också den nackdelen att det kan bli svårt att fånga hästen om det ex är brand. En box med låga vägar är det lättare att fånga hästen i. Dock så kan ju kanske en häst skada sig i en box utan galler också. Jag har varit med om 2 ggr att föl kastat över frambenen över kanten på låg box. Men hästen kunde lätt ta tillbaka sina ben o vart oskaddad. Känns som det skulle vara värre o fastna med en hov i galler. Fast en felkonstruerad lösning av box eller spilta är båda ödesdigra.

och jo, det finns hästar som dör av att de hänger sig i spiltan, som jag tidigare skrev i ett annat inlägg så dog min favorit häst på ridskolan så- o jag har förutom det varit med om flera gånger vid ridskoleverksamhet att häsen skadat sig pga grimma o halsring i spilta.Häst som slog ut några tänder när hästen fastna i grimman i spiltan.Men som sagt mycket handlar nog om okuskap hos ryttaren.

En rätt konstrueraed box eller en rätt uppbunden häst under uppsikt i spilta hejar jag på.

Mina svar i fetstil.

Det är ganska roligt. Utevistelse (lösdrift) får inte diskuteras, som då kan direkt relateras till en hästs välbefinnande. Men min förehavande är mer intressantare för dig och behandlas i inlägg efter inlägg. :D

Tja du flera gånger har vi pratat med dig om att man inte ska blanda in bananer i det hela så om du inte lägger av kan jag väll köra samma stil tillbaka. "behandla folk så som du vill bli behandlad"? Vad du väljer att bo är inte relevant. Vad hästen gör utanför stallet är inte relevant i denna diskussion eftersom vi ska endast behandla själva spilta vs box. Utevistelsen är viktig- ja- och ingen häst ska stå inne en längre tid i vare sig spilta eller box- dock är det inte det som vi diskuterar. Vi diskuterar om det är bra mot djuret att ha det i en spilta eller en box. Vad djuren skulle föredra om de fick välja mellan dessa två. För mig är det ologiskt att något djur skulle föredra att stå uppbundet. Det tycker jag- sen om folk vill ha sina hästar i spilta är deras problem- i mitt första inlägg sa jag (om du läst) att jag tolererar spiltor. Jag tycker inte om dem men om de sköts rätt och är efter rätt mått går jag med på att folk använder det- men inte min häst. Att sedan utevistelsen spelar roll gör motionen, maten och allt annat likväl- men om vi säger att hästen får ca. 14 h utevistelse i en stor hage och sedan ska in för kvällen anser jag att den skulle inte vilja vara uppbunden. Oavsett "pest eller kolera".

Sen svarade du aldrig på varför dina hästar står i box men andras kan stå i spilta.

Inkluderat? Menar du "avslöjat" mina mått på mitt stall. eller? Förklara. Jag nämligen inga 9kvm boxar. Ja, men läs om jag skriver det. Man måste tyvärr titta lite utanför sina egna gränser när man läser på forum. Men förklara inkluderat. Och vad vill du har sagt med ovanstående. Jag frågar nämligen om jag inte förstår, tekniskt sett.

Sen när betydde inkludera avslöja i svenska språket? Du har nu INKLUDERAT dina egna mått enligt dina hästar i diskussionen. Sånt som jag inte fick göra för du hade då inga c-ponnier du inte. Nu vet vi varken höjd eller ras på dina hästar så hur ska vi ens kunna veta vad din häst kan rulla i och inte rulla sig i? Du kan ju ha stora arbetshästar ffs utan att vi vet. En normalstor häst kan rulla sig i en 3x3 m box- och det har jag vittnat med egna ögon.

Jo då åsikter ska man ha. Och vettiga åsiktsbyten. Men aldrig skulle jag gå till angrepp så som förekommit i denna tråd. Dessa människor är inte per automatik djurplågare. Även om förfaringsättet inte passar mig.

Du ser ner på folk som inte kan gå ut i skogen och ockupera land för lösdrift. Du skrattar åt mig som inte kan göra en så "simpel" sak för att det klassas som "utrymmesskäl". O ja för det är så mycket svårare att bygga ett litet stall än en stor lösdrift på några hektar. DU ser ner på folk som sätter häst i både box oxh spilta för att de inte har ett antal tunnland att låta sina hästar gå runt på. Hur är du mycket bättre än de som går till angrepp när du skrattar åt andra själv?

Just det som är kruxet med detta vet-bäst. Ni har eg inte en aning om andras hästhållning. Men ni vet lik-f-n bäst. De som jag haft bäst behållning av i denna tråden är de som på ett konkret sätt talat om varför de inte kan eller vill ha spilta. De som idiotförklarat- jaa du...

De jag sett bli idiotförklarade är de som anser att spiltor är bra för att det är helt enkelt mindre jobb inom hästhantering. Mockning, skygghet etc. och jag tycker att har man tid att rida hästen så har man tid att sköta och mocka åt den också.

Men om jag väljer att leva/ha roligt istället för att slava med städning/tvättning/disk är jag lat då. Ja, då är jag ta-mig-:devil: überlat. Det kan du hoppa upp och sätta dig på.

Bra men då kan du ju lika ha hästen i en spilta för det är ju mindre tidskonsumerande att städa då också. Mockar du ut hagarna dina eller är det för jobbigt?
(Sen har jag inte märkt att det tar så mycket tid att städa en tvåa..? Och diska? Det gör man lika mycket i en etta väll? Tvätta också va?)

Har läst dina argument, intressant.

En fråga bara, varför skulle det vara säkrare för en nybörjare att gå in i en spilta hos en häst än en box? :crazy: .

Jag menar, i en spilta kan du bli klämd i väggen eller riskera en spark om du går bakom (exempel).

Tycker att det är ganska lika mellan box och spilta i det fallet:smirk:

PS. jag är mer för box men förstår hur du menar med uppvärmning och uppsyn med mera. Tycker att hästen ska kunna ligga ned åt vilket håll den vill m.m.

Liknande trådar

Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 298
Hästvård Hur är eran hästsyn? Vad tycker ni är viktigt för att hästen ska få ett drägligt och relativt naturligt liv? Hur långt kan man gå för...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 590
Senast: Lyckan i Halland
·
Hästmänniskan Denna helgen flyttar två av mina kompisar sina hästar till ett annat stall.. Anledningen är väl delvis för att det blir sämre och sämre...
Svar
10
· Visningar
1 476

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar