Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..
Men det finns ju så många visa hästmänniskor som föredrar box, och jag tar till mig det. Dock av egen uppfattning, och inte andras.
Att om man är helt insnöad på sina egna åsikter och vägrar ta till sig andras kunskap/erfarenheter/åsikter osv osv, och iaf överväga dom så kan hästen nån gång komma till skada. För man ser inte själv vad man gör. Det måste inte handla om spiltanvändande, utan tex strasser, nåt slags foder, uppfostringsmetod osv osv. Men just nu handlar det om spilta.
Jo jag vet. Jag menade inte så. Inte hoppar hon utför stup så gör vi det också.Folk har gjort många dumma saker så bara för att "alla" gör det behöver det inte vara rätt. Fast det beror på hur absurda saker man säger iofs..
Men det finns ju så många visa hästmänniskor som föredrar box, och jag tar till mig det. Dock av egen uppfattning, och inte andras.
Jo. Men jag kan formulera om mig i en längre variant.Var det inte du som skrev:
Jo, jag vet. Kunde inte låta bli.
Att om man är helt insnöad på sina egna åsikter och vägrar ta till sig andras kunskap/erfarenheter/åsikter osv osv, och iaf överväga dom så kan hästen nån gång komma till skada. För man ser inte själv vad man gör. Det måste inte handla om spiltanvändande, utan tex strasser, nåt slags foder, uppfostringsmetod osv osv. Men just nu handlar det om spilta.
Och här diskuteras just + och -. Som den visa Belethien skrev så smutskastas de som vill ha spilta pga bekvämlighet och inte hästens välbefinnande.För mig är utevistelsen relevant. Däremot är smutskastningen av spiltanvändare inte relevant, enligt mig. För det handlar om + och - i den här tråden.
Sen när betydde inkludera avslöja i svenska språket? Du har nu INKLUDERAT dina egna mått enligt dina hästar i diskussionen. Sånt som jag inte fick göra för du hade då inga c-ponnier du inte. Nu vet vi varken höjd eller ras på dina hästar så hur ska vi ens kunna veta vad din häst kan rulla i och inte rulla sig i? Du kan ju ha stora arbetshästar ffs utan att vi vet. En normalstor häst kan rulla sig i en 3x3 m box- och det har jag vittnat med egna ögon.
Du ser ner på folk som inte kan gå ut i skogen och ockupera land för lösdrift. Du skrattar åt mig som inte kan göra en så "simpel" sak för att det klassas som "utrymmesskäl". O ja för det är så mycket svårare att bygga ett litet stall än en stor lösdrift på några hektar. DU ser ner på folk som sätter häst i både box oxh spilta för att de inte har ett antal tunnland att låta sina hästar gå runt på. Hur är du mycket bättre än de som går till angrepp när du skrattar åt andra själv?
De jag sett bli idiotförklarade är de som anser att spiltor är bra för att det är helt enkelt mindre jobb inom hästhantering. Mockning, skygghet etc. och jag tycker att har man tid att rida hästen så har man tid att sköta och mocka åt den också.
Bra men då kan du ju lika ha hästen i en spilta för det är ju mindre tidskonsumerande att städa då också. Mockar du ut hagarna dina eller är det för jobbigt?
(Sen har jag inte märkt att det tar så mycket tid att städa en tvåa..? Och diska? Det gör man lika mycket i en etta väll? Tvätta också va?)