Den Stora "spilta VS box" tråden..

Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Folk har gjort många dumma saker så bara för att "alla" gör det behöver det inte vara rätt. Fast det beror på hur absurda saker man säger iofs.. :D
Jo jag vet. Jag menade inte så. Inte hoppar hon utför stup så gör vi det också.
Men det finns ju så många visa hästmänniskor som föredrar box, och jag tar till mig det. Dock av egen uppfattning, och inte andras. :)

Var det inte du som skrev:
Jo, jag vet. Kunde inte låta bli. ;)
Jo. Men jag kan formulera om mig i en längre variant.
Att om man är helt insnöad på sina egna åsikter och vägrar ta till sig andras kunskap/erfarenheter/åsikter osv osv, och iaf överväga dom så kan hästen nån gång komma till skada. För man ser inte själv vad man gör. Det måste inte handla om spiltanvändande, utan tex strasser, nåt slags foder, uppfostringsmetod osv osv. Men just nu handlar det om spilta.

För mig är utevistelsen relevant. Däremot är smutskastningen av spiltanvändare inte relevant, enligt mig. För det handlar om + och - i den här tråden.
Och här diskuteras just + och -. Som den visa Belethien skrev så smutskastas de som vill ha spilta pga bekvämlighet och inte hästens välbefinnande.

Sen när betydde inkludera avslöja i svenska språket? Du har nu INKLUDERAT dina egna mått enligt dina hästar i diskussionen. Sånt som jag inte fick göra för du hade då inga c-ponnier du inte. Nu vet vi varken höjd eller ras på dina hästar så hur ska vi ens kunna veta vad din häst kan rulla i och inte rulla sig i? Du kan ju ha stora arbetshästar ffs utan att vi vet. En normalstor häst kan rulla sig i en 3x3 m box- och det har jag vittnat med egna ögon.

Du ser ner på folk som inte kan gå ut i skogen och ockupera land för lösdrift. Du skrattar åt mig som inte kan göra en så "simpel" sak för att det klassas som "utrymmesskäl". O ja för det är så mycket svårare att bygga ett litet stall än en stor lösdrift på några hektar. DU ser ner på folk som sätter häst i både box oxh spilta för att de inte har ett antal tunnland att låta sina hästar gå runt på. Hur är du mycket bättre än de som går till angrepp när du skrattar åt andra själv?

De jag sett bli idiotförklarade är de som anser att spiltor är bra för att det är helt enkelt mindre jobb inom hästhantering. Mockning, skygghet etc. och jag tycker att har man tid att rida hästen så har man tid att sköta och mocka åt den också.

Bra men då kan du ju lika ha hästen i en spilta för det är ju mindre tidskonsumerande att städa då också. Mockar du ut hagarna dina eller är det för jobbigt?
(Sen har jag inte märkt att det tar så mycket tid att städa en tvåa..? Och diska? Det gör man lika mycket i en etta väll? Tvätta också va?)
:bow: :bow:

varför är det så otroligt mycket bättre med dubbla miniyta? en häst kan lätt sträcka på sig åt alla håll, klia sig på hasen och ligga ner platt på sidan i en spilta, precis som i box..

Okej, min häst kan inte ligga platt i en spilta, för han "måste" ha benen utsträckta åt alla håll. men de är min häst de.

Jag är ingen spilt hatare men jag föredrar box.

Okej, min häst kan inte ligga platt i en spilta, för han "måste" ha benen utsträckta åt alla håll. men de är min häst de.

Jag är ingen spilt hatare men jag föredrar box.
Samma här.

Dock undrar jag hur en häst kan ligga platt på sidan en spilta?
Det är ju ganska svårt att räta ut benen och gör man inte det går det inte att ligga platt på sidan.. :crazy:

En bild hade vart något. :rofl:

I fall ponny, mkt möjligt.
Men hos polisrytteriet?

Dessa två exemplen är bara två i mängden. Det finns flera exempel som där hästar hängt sig själva över boxväggen. Men det var inte det jag ville komma åt med mitt inlägg. Utan att det är hästägaren som bedömmer riskerna åt sin häst, som t.ex. sätta in hästen i undermåliga boxar (se länkar).

Hur många hästar har skadat sig i hagen? Under ridturen? under transport?

Det finns ALLTID en skaderisk, som ALDRIG går att komma undan. Men man får ställa risk mot vinst.

I box kan hästen rulla fast ja, det är risken. Vinsten är att hästen har möjlighet att röra sig fritt om än på en väldigt begränsad yta, den kan välja var den ska skita, var den ska ligga, den kan ligga utsträckt på sidan utan att ha tryck i grimma/halsring, den kan se åt fler håll osv. Risken att de ska fulla fast och skada sig allvarlig är liten, vinsten är garanterad.

I det fallet övervägen vinsten KLART risken för mig, på samma sätt som vinsten KLART överväger risken att släppa ut i hage osv.

Samma här.

Det är ju ganska svårt att räta ut benen och gör man inte det går det inte att ligga platt på sidan.. :crazy:

En spilta med rätt mått ska faktiskt tillåta hästen att ligga utsträckt på sidan. Så det är inte omöjligt om man håller sig till reglerna.

Däremot kan de fortfarande inte rulla över. Och alla mina hästar vill gärna 'gå runt ett varv' innan de lägger sig, både ute och inne, det kan inte spilthästar göra heller.

Det gäller bara att hästen lägger sej max 10 cm från ena spiltväggen så kan den sträcka på benen. Plättlätt! ;)

Jag har aldrig haft min häst i spilta men jag misstänker att det skulle ta ett bra tag innan hon får in ögonmåttet och kan landa så nära väggen.

I boxen kan hon ha drygt 1 meter mellan sej och väggen och ändå sträcka på benen när hon ligger på sidan. Plättlättare. :)

Orkar inte läsa hela tråden men vill ändå framföra min åsikt! Hästar är (som ni alla vet) flyktdjur som har ett stort behov av att ha en god överblick över sin omgivning, dvs de vill se vad som händer i stallet! Vilket de inte kan göra i en spilta där de står felvända, med ansiktet in i väggen! Detta borde vara mycket stressande för djuren.

du borde ha läst tråden.. mitt svar är:
FELBYGGD SPILTA!
det var nog bara 25:e gången jag svarat så på "stirra in i väggen"-argumentet.. hästar får inte sämre syn av att stå i spilta,

Och detta att de sitter fast, de kan inte lägga sig och resa sig hursomhelst, klia sig mm, kan inte ligga helt utsträckt platt på sidan och sova... Nej, usch vad obekvämt! Tycker alla hästar borde få bo i box (eller förstås ännu hellre lösdrigt).
En häst ska normalt sett inte vandra runt, runt i boxen, då är det något fel! Hästen mår inte bra. Fördelen är att man ser detta och kan åtgärda felaktigheter i stallmiljön som ger upphov till beteendet, vilket man inte kan i en spilta där man har tagit ifrån hästen möjligheten att visa sitt missnöje, något som också är oerhört stressande för stackaren!

jodå, dom kan ligga ner normalt ligga ner platt på sidan närhelst de vill, klia sig på bakbenet/baken är heller inget problem så längden på grimskaftet ska vara anpassat efter hästens storlek..

det som är sagt att varken spilta eller box ger rörelsefrihet som tillfredställer ett strövdjur..
bara idioter tror att boxar ger tillfredsställande rörelsefrihet för en häst..

Jag tror inte alls att boxar ger tillfredsställande rörelsefrihet! Men box tillåter trots allt mer rörelse än spilta!
Jag förstår inte riktigt disskussionen, det är väl självklart att en häst kan röra sig mer i en box än spilta!
Och att generellt säga att de blir bättre hanterade i spilta än i box är idiotiskt. Det är upp till var och en att hantera sina hästar så att de blir välhanterde, oavsett box eller spilta.
JAG VÄLJER BOX TILL MINA HÄSTAR-SJÄLVKLART VAL!

Du skriver som att du ägde ett stort stall med massor av spiltor som var jättebra och med massa harmoniska hästar. Så vitt jag vet så har du varken häst eller stall....:smirk: För övrigt har jag sett en häst som höll på att hänga sig i sin spilta på GRS och sedan har jag själv blivit sparkad när jag gick förbi Nutte när han stod i spilta..

jag har sett hästar hålla på att ta ihjäl sig i box också.. det finns massor av saker som bidrar till en ökad risk både i box och spilta, felaktigt uppsatta krubbor/vattenkoppar, ringar, hinkhållare, hemmgjorda galler av armeringsjärn och fel mått :(

ja det är sant att Nutte hade en period när han var ny, han blev bättre när han fick byta spilta och vänja in sig.. jag har aldrig sagt att hästen blir 100% perfekt efter bara några nätter i spilta..

och som vanligt, man behöver inte äga stall och hästar för att ha ögon att se med och vett i skallen.. för vissa verkar det inte hjälpa att dom har stall och häst ens.. (ta inte åt dig, det är mest allmänt åt präktiga hästägare som tror att dom vet ALLT bara för att dom äger en häst på pappret)

*KL*
Popcornen tog slut efter halva tråden, så jag sammanfattar det så här;)
1. TS är lite rädd för hästar o väljer de som sitter fast.
2. Arbetsbördan ska vara så liten som möjligt, samt att man spar in på materiel o yta.

Föredrar helt klart box, men kan förstå ridskolor som har spiltor. Där går hästarna inte bara ute hela dagarna, utan jobbar oxå flera timmar om dagen, vilket inte hobbyhästar gör ens dagligen i många fall.

I en box kan hästarna vända sig o rulla sig, det blir svårt i en spilta.

förresten så skötte jag en ridskolehäst som bajsade i sin vattenkopp dagligen, så jo- den kunde vända sig.

1. inte rädd.. respekt..
jag sätter inte hästens liv framför mitt, aldrig, inte i något läge..
så sent som idag vid insläppet kom 2 hästar tokdundrande mot stallet, den första brukar stanna när man tar upp handen men gjorde det inte idag då den andra hästen klämde på bakifrån.. med resultat att den första inte stannade när jag frösökta blockera.. så vad gör jag, jag kastar mig åt sidan för hellre att båda hästarna går omkull på gången än att jag blir mejad i dörröppningen..

2. ja arbetsbördan blir radikalt mindre, förutom mockningen så minskas arbete med att tvätta väggarna, sopa stallgången (som ju blir hälften så lång bara) gå med fodervagn (gå, gå, gå)..

och ja, dessa hästar som jag känner i spilta är just ridskolehästar, de är ute i hagen och leker med flocken och går sedan lektioner ända till 22(23 vissa dagar) i sina spiltor så får de bara foder, blir omskötta och sover..

skulle aldrig för mitt liv ha en häst instängd i stallet dagtid oavsett spilta eller box..
Skulle ha spilta under tiden man fodrar kraftfoder och sköter om hästarna, nattetid gruppbox/lösdrift(för övervakningens skull) och dagtid hage..
och givetvis, som i mitt första inlägg, en häst som inte trivs i spilta ska givetvis ha box..

Men i stort sett ingen av er som tydligen föredrar spiltor tar till er några argument mot spiltor! Ni är så instängda och envisa att ni lyssnar inte på något. Hur ska man då kunna lära sig något?
Era hästar kommer få lida för det i längden om ni vägrar lyssna på andra, det har hänt allt för många gånger.
Skriver inte bara till dig.

argumenten:
"hästar får sämre syn i spilta"
"hästar kan ej ligga ner i spilta"
??

det är inga argument.. det är bullshit..

Har läst dina argument, intressant.

En fråga bara, varför skulle det vara säkrare för en nybörjare att gå in i en spilta hos en häst än en box? :crazy: .

Jag menar, i en spilta kan du bli klämd i väggen eller riskera en spark om du går bakom (exempel).

Tycker att det är ganska lika mellan box och spilta i det fallet:smirk:

PS. jag är mer för box men förstår hur du menar med uppvärmning och uppsyn med mera. Tycker att hästen ska kunna ligga ned åt vilket håll den vill m.m.

det jag har märkt (skolhästar och privathästar i spilta och box)
är att en boxhäst har boxen mer som "sitt revir" eftersom att färre går in till den.. och således har jag erfarit fler olyckstillbud hos boxhästar än spilthästar tyvärr..

bland lika välhanterade hästar är risken lika stor i spilta som i box..

argumenten:
"hästar får sämre syn i spilta"
"hästar kan ej ligga ner i spilta"
??

det är inga argument.. det är bullshit..

Hästens rörelsefrihet begränsas mer i spilta än i box. Stillastående är nedbrytande för hästar.

Hästen kan inte på samma sätt som i box få ett avstånd till grannen. Hästar i hage låter bara de individer den anser som kompisar komma såpass nära som hästar i spilta är varandra.

Större risk för stress vid maten då de äter närmare varandra än i box.

En renlig häst som har bestämda toalettvanor kan inte välja var den ska ha sin toalett.

Hästen har en tyngd kopplat till huvudet hela tiden i spilta, vilket den inte har i box. I box kan hästen vara helt fri från utrustning.

En häst i spilta kan inte rulla naturligt, dvs gå runt och 'se ut' etts tälle att rulla, lägga sig ner och sedan rulla över från den andra sidan till den andra.

En häst i spilta har mindre synstimulans än hästar i box. De flesta spilthästar står och stirrar in i väggen, och även med ett fönster så har hästen större svårighet (det kräver mer ansträngning) än en boxhäst att ha överblick över stallet och vad som sker.

En häst i spilta är mer 'oskyddad' och måste ägna mer tid åt att hålla koll, människor/djur passerar bakom den, och hästar ser inte rakt bakom sig utan att vrida huvudet.

En häst i spilta har mer begränsad möjlighet att uttrycka ev missnöje med eller stress över situationen.

En häst i spilta måste i många fall 'störas' för att man ska kunna gå in och kolla vatten etc, eller fylla mat. (En bochäst kan oftast stå kvar och dåsa fast människan kommer in och kollar/fyller). Ett foderbord tar bort detta problem, men de flesta spilthästar har inte foderbord.

Vill du ha fler skäl?

1. inte rädd.. respekt..
jag sätter inte hästens liv framför mitt, aldrig, inte i något läge..
så sent som idag vid insläppet kom 2 hästar tokdundrande mot stallet, den första brukar stanna när man tar upp handen men gjorde det inte idag då den andra hästen klämde på bakifrån.. med resultat att den första inte stannade när jag frösökta blockera.. så vad gör jag, jag kastar mig åt sidan för hellre att båda hästarna går omkull på gången än att jag blir mejad i dörröppningen..

Överdriven respekt om du frågar mig utefter dina uttalanden i tråden.

Ang episoden du beskriver så om man lär hästarna grundläggande respekt för människan, så inträffar inte de där situationerna annat än i rena paniksituationer.

Alt så bemödar man sig om att leda hästarna in och ut och lär dem att man inte kan 'springa vilt' in och ut.

Att hästen har sitt eget område är en av de stora fördelarna med box inte en nackdel.
Om ni på er ridskola måste begränsa rörelsefriheten för att kunna hantera hästarna är det nog dags att tänka om.
PL

Skulle ha spilta under tiden man fodrar kraftfoder och sköter om hästarna, nattetid gruppbox/lösdrift(för övervakningens skull) och dagtid hage..
och givetvis, som i mitt första inlägg, en häst som inte trivs i spilta ska givetvis ha box..

Men vänta lite nu!
Ska man ha hästen i spilta enbart medans den äter kraftfoder eller sköts om?

Jag har hästen uppbunden när jag sköter om henne (oftast) och hon äter kraftfoder i sin box. På dagarna är hon i hagen........

Oftast när hästarna vilar ligger de normalt (precis som boxhästarna ligger)

De kan sova hur bra som helst

och som synes ligga platt på sidan och sträcka ut benen

Denna häst mådde lite dåligt och vi försökte få honom att äte lite, dock låg han mest ner, ömsom på ena sidan och ömsom andra.. inga probs med att lägga sig och ställa sig..

och vissa sitter :smirk:

Måste även tillägga att alla spiltor har galler upptill i fram så de har utsikt, på en del bilder lyser det inte genom krubböppningen men det är för att det är kväll utomhus)
Alla spiltorna är även helt vitmålat sedan 2-3 år tillbaka.. så det svarta spiltorna är äldre bilder..

Liknande trådar

Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 298
Hästvård Hur är eran hästsyn? Vad tycker ni är viktigt för att hästen ska få ett drägligt och relativt naturligt liv? Hur långt kan man gå för...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 590
Senast: Lyckan i Halland
·
Hästmänniskan Denna helgen flyttar två av mina kompisar sina hästar till ett annat stall.. Anledningen är väl delvis för att det blir sämre och sämre...
Svar
10
· Visningar
1 476

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar