Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..
2 OJ! WOW! De kan välja om de vill skita bakom sig till höger, eller bakom sig till vänster. Det kallar jag fritt val..
3 Så när du rider håller du i tyglarna hela tiden?
En mjuk DUKTIG ryttare ger inte ett tryck på det viset vid ridning som du tycks tro, och antagligen gör själv då. Då vet vi. :smirk:
Det går ju inte att jämföra med att ha en kloss hängandes hela natten.
4 Min ena häst är ca 150 och har stått i 3X3 box tidigare, hon kunde rulla runt, hit och dit, hur hon ville... Så det går visst det. Hon är dessutom en bred nordis. Dock står hon nu i fölbox, vilket självklart är bättre!
5 Så vi disk minimått på box och rek mått på spilta?
Nehedu, så ska det inte vara!
6 Tror du ja. Klart de kan vrid på huvudet och snegla ut, men hur bra ser man i ögonvrån?
7 Då är det något som är fel. Hos oss ligger hästarna i boxen när vi kommer, tills vi tänder. Då blinkar de och ställer sig sakta upp, fast inte min. Hon sover gärna vidare.
8 Tack! Nu erkände du att det finns lika många ovanor i spilta som i box. Det enda man gör med spilta är dock att dölja symptomen. Inte åtgärda problemet.
1 Men du väljer ändå att ha något ännu mindre? Där de är fastbundna? Vad säger inte det om dig..smal text = Alexandra W
Fet text = BeastieBabe
1 Box ger ändå inte tillräcklig rörelsefrihet, inte med de lagstadgade minimimått vi har i sverige idag.. tyvärr
2 jodå, vi har flera mycket renliga spilthästar, stona har kisshörnan längst bak i ena hörnet och bajshögen på andra sidan, ett sto bajsar till och med alltid utanför spiltan så hon slipper ligga i bajset när hon sover
3 jag ska för den sakens skull ta å väga tyngden som blir av grimma (ponny och full) och halsring (ponny och full) imorgon, men jag skulle gissa att oddsen för att grimma och grimskaft nattetid påfrestar mer på hästens nackmuskler än 1-1½ timmes ridning/körning med en hand som håller kontakt med munnen..
4 Med dagens minimimått på boxar så kan en häst heller inte rulla sig från ena sidan till den andra, te.x en häst på 150, dvs en väldigt liten häst, har förutom 300 cm frrån backen på ena sidan över ryggen och ner i backen på andra sidan även en bredd som ökar avståndt på helrullningen.. lägger sig hästen dessutom mitt i boxen och försöker rulla, ja då sitter den fast..
5 och nej visst, alla har inte minimimått, men i denna diskussion utgår vi från minimimåtten då det är det jag(och alla andra) drar som riktlinjer för spiltor..
6 felbyggd spilta.. i en bra spilta bör hästen ha överblick över en bra del av stallet utan att behöva anstränga sig..
7 och spilthästarna på jobbet nöjer sig med att blicka ut i stallgången om någon kommer.. de flesta boxhästar(förutom boxskolhästarna) far upp direkt när dom höt något för dom ser inte ett jävla jota förutom taket när de ligger ner i sina boxar..
Dessa privathästar får bara besök i boxen av ägare, skötare och stallpersonal. och de är alltså otryggare än skolhästarna som har mellan 7-20 olika elever inne hos sig varje vecka? förklara gärna varför..
8 så boxvandring är den enda ovanan?
nej, vävning, krubbitning, luftsnappning, träätning, täckesbitning, sparkande och självstympning är lika vanligt förekommande i spilta som i box i en dålig stallmiljö..
2 OJ! WOW! De kan välja om de vill skita bakom sig till höger, eller bakom sig till vänster. Det kallar jag fritt val..
3 Så när du rider håller du i tyglarna hela tiden?
En mjuk DUKTIG ryttare ger inte ett tryck på det viset vid ridning som du tycks tro, och antagligen gör själv då. Då vet vi. :smirk:
Det går ju inte att jämföra med att ha en kloss hängandes hela natten.
4 Min ena häst är ca 150 och har stått i 3X3 box tidigare, hon kunde rulla runt, hit och dit, hur hon ville... Så det går visst det. Hon är dessutom en bred nordis. Dock står hon nu i fölbox, vilket självklart är bättre!
5 Så vi disk minimått på box och rek mått på spilta?
Nehedu, så ska det inte vara!
6 Tror du ja. Klart de kan vrid på huvudet och snegla ut, men hur bra ser man i ögonvrån?
7 Då är det något som är fel. Hos oss ligger hästarna i boxen när vi kommer, tills vi tänder. Då blinkar de och ställer sig sakta upp, fast inte min. Hon sover gärna vidare.
8 Tack! Nu erkände du att det finns lika många ovanor i spilta som i box. Det enda man gör med spilta är dock att dölja symptomen. Inte åtgärda problemet.
Och om du måste välja så väljer du då det SÄMSTA alternativet av två dåliga? Intressant.. Jag är ju mer för att göra det bästa av en situation jag, även om den inte är idealisk.
Ditt argument här håller inte någonstans.
Och ändå visar bilderna du lagt ut hugg/bit/sparkmärken på i princip samtliga bilder? Och även de bästa kompisar kan bli små huggkrokodiler vid fodring om kompisen är för nära, tro mig.. Dessutom finns det många hästar som blir stressade men hanterar det passivt av att äta för nära en ranghög häst, även om inga för människan uppfattbara hot förekommer.
I box kan man se till att de har såpass mycket utrymme mellan varandra att det inte blir minsta varken stress eller utfall.
Vad har bädd och mockning med det att göra? Det är stor skillnad på att ha minst 9 kvm (vilket jag anser är för lite för ens en D-ponny btw) att placera bajset på, än att kunna väla 'höger eller vänster eller mitt bakom'.
Du behöver inte väga, det är fortfarande en tyngd, och det är ett tryck, om än litet. Boxhästen slipper helt tryck.
Nu har jag sett 170 cm höga hästar rulla på 9 kvm, men.. (Jag anser fortfarande 9 kvm är för litet ens för D-ponny dock). Men nu använder du fel sorts argument igen, en häst i spilta har inte minsta möjlighet att rulla över, en boxhäst har det med rätt mått (och som sagt, de kan även på 9 kvm, även om jag inte anser de ska behöva)
Det är väl du som sagt att spiltmåtten är REKOMMENDERADE och boxmåtten är MINIMI. Så varför inte ta och använda REKOMMENDERADE boxmått med?
Och hur ska du bygga dem för att åstadkomma detta då hästen är vänd FRÅN stallgången i spilta, vilket gör att den inte t ex kan stå och dåsa och ha full view ut över stallgången och de som passerar hästens box?
Och det kommer från den som framfört att ett argument FÖR spilta är att hästen inte kan använda aggression för att tala om att den inte vill ha folk där. Intressant..
Har aldrig sagt de skulle bli vilda, men du måste flytta på såilthästen mer /oftare när du vill komma fram till krubba etc, om du inte klättrar över foderbordet om sådant finns..