Den Stora "spilta VS box" tråden..

Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Ja det var den verkligen! katten är jättelik en stallkatt vi hade som var helt underbar! Men hon dog... kattpest :cry:

*lite trådkapning* :angel:

Fast jag tror hon menade min misse på den här bilden:

https://lagring.storegate.se/user/P...34-4552-a80e-5508a26a61a6&Image=684164&Size=1

Det var iaf mit tinlägg hon svarade på. (även om jag inte en sekund betvivlar att din stallkatt var både vacker och underbar. Trist att hon slutade för tidigt, jag har också förlorat en i kattpest, innan jag insåg vikten av att vaccinera.. Kan sakna honom än)

*knapplån*

Jag tycker att det har talats för lite om risken med att ha hästar uppbundna... jag har hjälpt otaliga hästar att komma lös sedan dom har trasslat in sig i grimskaftet vid spiltboende, och detta trots väldigt väl utprovade grimskaft.

Har även sett spilthästar där man har varit korkad nog att använda vanliga karbinhakar på grimskaftet vilket har lett till att hästen har fastnat med grimman direkt i uppbindningsringen. Dock är den risken MYCKET mindre om man använder såna hakar som finns på bindslen till kor (kroken öppnar sig "baklänges").

Spiltor är inte lika säkra som en box för en häst att stå uppstallade i, oavsett hur noga man tillpassar grimskaftet:mad: .

Ett annat argument som jag vill ta upp är boxvandring och vävning... det finns hästar som väver när dom står uppstallade i spilta också, dom står inte automatiskt lungt och stilla bara för att man ställer dom på spilta.

Inte heller leder spiltboendet automatiskt till att hästen blir av med bakskygghet. Det är lite grann som att "släcka" ett brinnande hus genom att ta på sig solglasögon när man tror att en spilta automatiskt löser dessa problem.

Det enda hållbara argumentet för spilta som håller för mina kritiskt granskande ögon är att man sparar in golvyta, fast i gengäld ökar kraven på ventilationsanläggningen eftersom man har fler hästar på mindre yta jämfört med box.

Vad gäller mockningen så tjänar man in mera tid och möda på hur man transporterar gödsel och strö än på om hästarna är uppstallade på box eller spilta, kan tillägga att det är ett helvete att mocka ponnyspiltor eftersom man inte kan vrida sig med grepen när man står därinne. Det som man verkligen kan tjäna tid på om man har många hästar är att mekanisera mockningen och se till att bygga stallar där man kan köra med traktor inne i stallgången.
Tyvärr så har hästfolk en väldigt negativ inställning till moderna hjälpmedel utan tycker att stallen ska byggas på samma sätt som på medeltiden, idag finns det ju faktiskt andra alternativ än skottkärra för transporter :crazy: .

Jag tycker att man ska avskaffa spiltboendet och föra häststallen in i det FÖRRA århundradet...

Kan berätta att ridskolan Beastiebabe praktiserar i hade en ponny som satt fast i halsrem i spilta. Han höll på att hänga sig vid flera tillfällen. Tack och lov är han såld. För övrigt så är ridskolan som hundratals andra ridskolor. Duktiga instruktörer, för mycket spring i stallet och för lite ytor inne och ute.

Klart det var din hon menade... hur skulle vår stallkatt hamnat där liksom...?

Ja det är synd att man ska behöva en sån väckarklocka för att förstå hur viktigt det är :cry:

KL

Jag har både ridit och arbetat på en ridskola i Huddinge där alla (ca 25-30) hästar och ponnyer stod i boxar och det var ingen av dem som var mer bakskygg än någon annan häst, det var ingen som boxvandrade eller vävde, alla hästarn fick gå ut varje dag i lagom stora kuperade hagar i en stoflock och en valackflock.

Det var ingen häst som var svår att fånga i boxen (eller hagen) eller som var aggresiv mot eleverna, personal, hovslagare eller veterinärer.

Hästarna gjorde eleverna själva iordning innan ridpasset, nybörjarna hjälpte vi så att grejerna låg som de skulle. Alla hästarna gjordes iordning uppbundna i boxarna.

Under min hästskötarutbildning på Finsta Nbg hade vi både spiltor och boxar, vi hade avels (avelsston, föl och unghästar) kör och ridhästar. Alla hästar gick ut i hagen varje dag med 2-4 hästar i varje hage.

Våran Stallchef och körinstruktör hade sina tre tävlingshästar (halvblod) i boxar och ingen av dem var bakskygg. Skolans körhästar stod i spiltor pga att de var de minsta hästarna, en av dem visade sig vara bakskygg när det hände en olycka, så bara för att hästen står i spilta betyder inte det att hästen automatiskt blir "baktrygg" , hästar är alltid hästar, det vill säga flyktdjur.

Alla hästar stod uppbundna (i boxarna eller spolspiltan) vid alla skötsel. Ingen av "boxhästarna" behövde man fånga de var inte heller aggresiva mot någon.

En av spilthästarn kom loss och på något vis kom han över repet som skiljer mellan stallet och foderdelen och följderna förstår ni kanske hur dom blev, kolik men som tur var klarade sig hästen pågrund av att vi hittade honom i tid och att veterinär snabbt var på plats.

Box
Fördelar: Hästen har möjlighet att röra sig. Det är gott om plats för hästens skötsel. Med stängd boxdörr har hästen ingen möjlighet att komma lös i stallet eller bli skadad av andra löshästar
Nackdelar: Det kräver större utrymme. Det kan också vara svårare att överblicka hästarna.

Spilta
Fördelar: En spilta tar hälften så mycket utrymme som en box. Det är lätt att hela tiden överblicka hästarna.
Nackdelar: Den är olämplig för hästar som får för lite motion. Hästen kan skada sig om den fastnar i grimskaftet eller kommer lös. En spilta inbjuder till stallovanor. Dessutom kan det vara riskabelt att passera bakom hästen.

Jag tycker att det värsta med bilderna är att alla hästarna hänger med huvudet i klossen.. ingen kan riktigt lägga ner huvudet...

Sen så kan jag säga att det är stor risk att hästarna fastnar i grimmskaftete som dom sitter fast i.... det är direkt inte så bra

*kl*
Jag är med det väldigt ofta att hästarna trasslat in sig i spilta fast grimskaftet är bra. Hur de gör är en gåta....

Min häst måste stå i box då han vill ligga ner på natten och då han rullar sej varje kväll oxå... Men våra hästar står aldrig inne mer än max 10 timmar/dygn.

skitsnack, hästarna hänger inte med huvudet i grimskaftet.. jag har ju själv tagit bilderna och VET hur det är (synd bara att du inte ens VILL se det som det är).. jag har även läst fysik också :idea: så jag vet vad tyngdlagen är, ett människohuvud vägen 9 kg, vad tror du ett hästhuvud väger? plågas du av bära mössa? diadem? hjälm?

Kan berätta att ridskolan Beastiebabe praktiserar i hade en ponny som satt fast i halsrem i spilta. Han höll på att hänga sig vid flera tillfällen. Tack och lov är han såld. För övrigt så är ridskolan som hundratals andra ridskolor. Duktiga instruktörer, för mycket spring i stallet och för lite ytor inne och ute.
skriv gärna ut namnet på ponnyn eller iallafall första bokstäverna och färgen om du inte vill skriva namnet..

Överdriven respekt om du frågar mig utefter dina uttalanden i tråden.

Ang episoden du beskriver så om man lär hästarna grundläggande respekt för människan, så inträffar inte de där situationerna annat än i rena paniksituationer.

Alt så bemödar man sig om att leda hästarna in och ut och lär dem att man inte kan 'springa vilt' in och ut.
kom hit å jobba, 26 hästar ut på morgonen, ledas en och en 300 m.. sedan in på eftermiddagen..

trodde det framgick ganska tydligt att det INTE tillhör vardagen att hästarna plöjer in i stallet.. de brukar stanna av sig själva och man tar dem en och en utanför stalldörren och leder in..

Det är väl du som sagt att spiltmåtten är REKOMMENDERADE och boxmåtten är MINIMI. Så varför inte ta och använda REKOMMENDERADE boxmått med?

missförstånd, det är minimimåtten för box och minimimåtten för spilta som jag räknar med..
dvs minimimått för båda.

Och hur ska du bygga dem för att åstadkomma detta då hästen är vänd FRÅN stallgången i spilta, vilket gör att den inte t ex kan stå och dåsa och ha full view ut över stallgången och de som passerar hästens box?

galler.. och om hästen mot förmodan har tunnelseende eller inoprerade skygglappar skulle jag överväga att ta bort den eller operera bort skyddlapparna... en häst behöver inte vrida huvudet många cm för att se hela stallgången från en bra byggd spilta..

kan lova att det inte är många boxar som har hela fronten i galler, de flesta har tyvärr trä hela nederväggen och hästen ser inte ett jota ut i stallgången när den ligger ner.. eller får boxhästar röntgensyn också ;)

Har aldrig sagt de skulle bli vilda, men du måste flytta på såilthästen mer /oftare när du vill komma fram till krubba etc, om du inte klättrar över foderbordet om sådant finns..

fodergång framför, fällbara krubbor..

dessutom rör sig en spilthäst när den känner för det, ska höet in och hästen tittar ut åt höger så tar man in höet där och envisas inte med att klämma in sig på vänstersidan..

Hästens rörelsefrihet begränsas mer i spilta än i box. Stillastående är nedbrytande för hästar.

hästar ska vara ute i hagen och röra på sig de ska inte stå stilla inne i stallet hela dygnet, och du, ut å jaga de hästar som står stilla ute i hagen!

Hästen kan inte på samma sätt som i box få ett avstånd till grannen. Hästar i hage låter bara de individer den anser som kompisar komma såpass nära som hästar i spilta är varandra.

hästar är inte dumma som spånet de står på.. hos oss vet hästarna att det är deras spilta och att grannen inte kan störa dem på mer dsätt än att glo, gnägga och sparka i väggen.. dvs spiltgrannen bryr sig inte..

Större risk för stress vid maten då de äter närmare varandra än i box.

när de äter syns ingen stress.. när det fodras kan det vara lite gnabbigt men boxhästarna gnabbas lika mycket.. två st blir ideligen halta på sitt "tigg-framben" om man inte snabbar sig och ger dom två mat först..

En renlig häst som har bestämda toalettvanor kan inte välja var den ska ha sin toalett.

jodå.. vi har mycket renliga spilthästar, 2-4 som alltid lägger skiten utanför spiltan och minst en som alltid lägger sin skit i en prydlig hög.. och en boxhäst vi har som har vatten och foder i framkant av boxen skiter likföbannat i högen av hö..

Hästen har en tyngd kopplat till huvudet hela tiden i spilta, vilket den inte har i box. I box kan hästen vara helt fri från utrustning.

försumbant då hästen har mycket starka nackmuskler och ändå spänner dem för att hålla sit mycket tunga huvud uppe.. (en människans huvud väger 9 kg, vad väger hästens tror du?)

En häst i spilta kan inte rulla naturligt, dvs gå runt och 'se ut' etts tälle att rulla, lägga sig ner och sedan rulla över från den andra sidan till den andra.

och hästen kan "välja" ett ställe i boxen att rulla sig på? :smirk:

En häst i spilta har mindre synstimulans än hästar i box. De flesta spilthästar står och stirrar in i väggen, och även med ett fönster så har hästen större svårighet (det kräver mer ansträngning) än en boxhäst att ha överblick över stallet och vad som sker.

beror helt på uppbyggnaden av spiltan.. en box kan också vara sketet dåligt byggd..

En häst i spilta är mer 'oskyddad' och måste ägna mer tid åt att hålla koll, människor/djur passerar bakom den, och hästar ser inte rakt bakom sig utan att vrida huvudet.

då är de spilthästarna inte trygga i sin miljö, varför det? vad finns det för anledning till att dom inte är trygga i spiltan? att 2 hästar som står i samma stall, kanske bredvid varandra, så är den som står i boxen 100% trygg och sover när kraftfodervagnen kommer medans spilthästen nervöst står på tårna och slänger huvudet hit och dit bara boxhästen gäspar.. ? då är någonting riktigt riktigt fel..
våra spilthästar är trygga i sina spiltor..

En häst i spilta har mer begränsad möjlighet att uttrycka ev missnöje med eller stress över situationen.

ja, av 10 alternativ till ovanor så mister dom alternativet "boxvandring" otroligt begränsande..

En häst i spilta måste i många fall 'störas' för att man ska kunna gå in och kolla vatten etc, eller fylla mat. (En bochäst kan oftast stå kvar och dåsa fast människan kommer in och kollar/fyller). Ett foderbord tar bort detta problem, men de flesta spilthästar har inte foderbord.

Vill du ha fler skäl?

nej många spilthästar har fodergång framför spiltorna.. om inte annat är de mycket vana vid att folk går in och blir inte strda när folk kommer med mat..

kolla vatten(dvs tvätta ut kopparna) gör man när hästen är i hagen..

och om man nu ska in å kolla vattenkoppen, vad är det som säger att spilthästen blir tokstörd och bochästen inte ett dugg ströd.. i en spilta slinker man bara in men i boxen ska dörren öpnas, reviret traskas på.. skulle säga att en boxhäst störs mer än spilthästen om man ska in och inspektera krubba, vattenkopp m.m..

Att hästen har sitt eget område är en av de stora fördelarna med box inte en nackdel.
Om ni på er ridskola måste begränsa rörelsefriheten för att kunna hantera hästarna är det nog dags att tänka om.
PL
hästarna rör på sig aktivt i hagen (busar, leker, bestämmer rang, rullar, vilar, putsar varandra) de motioneras 2-3 timmar per dag, så de får bra mycket mer rörelse än 99% av alla de privathästar jag träffat på.. som står i rasthage, rids 1 h per dag, som max 2 h några ggr om året.. eller står i litet stall med "harmonisk flock som inte behöver busa och bråka om rang" dvs bara sakta går framåt som en långsamt gående gräsklippare, rör sig inte i högre hastighet än skritt om inte det kommer en skoter eller älg infarande över stängslet..

de skolhästar som står i box är inte svåra att hantera men kräver att den som hanterar dem visar mer ledarskap än va man behöver visa hos spilthästarna..

skitsnack, hästarna hänger inte med huvudet i grimskaftet.. jag har ju själv tagit bilderna och VET hur det är (synd bara att du inte ens VILL se det som det är).. jag har även läst fysik också :idea: så jag vet vad tyngdlagen är, ett människohuvud vägen 9 kg, vad tror du ett hästhuvud väger? plågas du av bära mössa? diadem? hjälm?

MEN jag tycker detta...

Men svara på detta då.. Varför fastnar hästarna i grimmskaften då?

för mig är det självklart med box.
Min häst älskar att rulla sig, gå omkring o plocka i halmen (han vandrar inte) gå ett varv o kika ut genom fönstret, gå o dricka lite gå tillbaka o kika ut i gången o gnabbas lite med grannen.
Så för mig är spilta inget allternativ alls.

hästarna rör på sig aktivt i hagen (busar, leker, bestämmer rang, rullar, vilar, putsar varandra) de motioneras 2-3 timmar per dag, så de får bra mycket mer rörelse än 99% av alla de privathästar jag träffat på.. som står i rasthage, rids 1 h per dag, som max 2 h några ggr om året.. eller står i litet stall med "harmonisk flock som inte behöver busa och bråka om rang" dvs bara sakta går framåt som en långsamt gående gräsklippare, rör sig inte i högre hastighet än skritt om inte det kommer en skoter eller älg infarande över stängslet..

de skolhästar som står i box är inte svåra att hantera men kräver att den som hanterar dem visar mer ledarskap än va man behöver visa hos spilthästarna..

Vilka konstiga hästar du har erfarenhet av? :crazy:
Normala hästar gör allt i hagen, betar, vilar, leker, rejsar. Bara för att du inte ser när dom gör det så betyder inte det att dom inte gör det.. tror knappast att du står och kollar på hästarna i hagen en hel dag.

*KL*

Nu har jag inte läst igenom hela tråden, men några har redan skrivit väldigt bra saker till varför box är bättre på fösta sidan

Ang bakskyggheten så kallar jag det bullshit! På ridskolan där jag har praktiserat nu i ett par veckor har dom börjat att köra en av ponnyerna som tidigare gått ponnytrav. Han har stått i spilta i flera år och det har inte varit några problem, men han är ändå lite bakskygg. Däremot har jag träffat jättemånga ponnyer som har stått i box hela sitt liv som inte ens viftar på örat om något händer bakom dom.
Drssutom verkar spiltor väldigt stressande för hästen. Igår fastnade den nya ponnyn med karbinhaken i grimmskaftet i upphängningsringen på grund av att han var så stressad och körde upp och ner med huvudet. När han flyttades till box blev han helt lugn igen. Där kunde han röra sig friare och hållamer koll påvad som hände runt omkring.

Jag skulle aldrig i livet ha min häst i en spilta.

För mig Är och kommer det alltid att vara box...

Tycker det är fel att ha hästen i spilta... :crazy:

Sen så skulle inte min häst kunna stå i spilta

MEN jag tycker detta...

Men svara på detta då.. Varför fastnar hästarna i grimmskaften då?
hur fastnar dom? förklara..

jag har aldrig sett en häst fastna och ej heller ALDRIG fått en vettig förklaring till hur dom fastnar..

Vilka konstiga hästar du har erfarenhet av? :crazy:
Normala hästar gör allt i hagen, betar, vilar, leker, rejsar. Bara för att du inte ser när dom gör det så betyder inte det att dom inte gör det.. tror knappast att du står och kollar på hästarna i hagen en hel dag.
jodå.. jobbar man runt hästarna hela tiden och det alltid är folk som ser så märker man att en del hästar bara står stilla hela hela tiden i hagen :(

att låta hästen vara med en grupp hästar i hagen ska vara ett uppnåerligt mål för alla hästägare, rasthage är inte "normalt" för en häst.. en häst ska inte behöva gå ensam om den inte absolut kräver det, dvs bara sparkar benen av andra hästar eller är en lynnig hingst eller något..

Liknande trådar

Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 298
Hästvård Hur är eran hästsyn? Vad tycker ni är viktigt för att hästen ska få ett drägligt och relativt naturligt liv? Hur långt kan man gå för...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 590
Senast: Lyckan i Halland
·
Hästmänniskan Denna helgen flyttar två av mina kompisar sina hästar till ett annat stall.. Anledningen är väl delvis för att det blir sämre och sämre...
Svar
10
· Visningar
1 476

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat

Omröstningar