Den Stora "spilta VS box" tråden..

Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Återigen en som inte kan hålla isär saker. jag har ff inte argumenterat för eller emot.
Och vad ska det betyda?
TS va väldigt nogrann med att säga till vissa att vissa ämnen inte hör hit och inte ska diskuteras här, eftersom tråden handlar om box vs spilta, och INGET annat. Men ändå så fortsätter ni att dra in lösdrift och massa annat som inte har här att göra.
Alltså har ni inga som helst konkreta argument för att spilta skulle vara ack så bra som ni tror. Det är dessvärre rätt patetiskt, och mycket roande. :rofl:

Mina kan rulla sig lika bra i en spilta som en 9kvm box.

Nu då?
Det tror vi inte på.

Hur :devil: kan man rulla lika bra med huvudet fastbundet?
Man kan inte vända sig eller rulla runt ordentligt, och isåfall är ju risken stor för stryp.

Det tror jag inte ett dugg på :cool:
Håller med. Suck. Att de aldrig fattar.

Och vad ska det betyda?
TS va väldigt nogrann med att säga till vissa att vissa ämnen inte hör hit och inte ska diskuteras här, eftersom tråden handlar om box vs spilta, och INGET annat. Men ändå så fortsätter ni att dra in lösdrift och massa annat som inte har här att göra.
Alltså har ni inga som helst konkreta argument för att spilta skulle vara ack så bra som ni tror. Det är dessvärre rätt patetiskt, och mycket roande. :rofl:

Det tror vi inte på.

Hur :devil: kan man rulla lika bra med huvudet fastbundet?
Man kan inte vända sig eller rulla runt ordentligt, och isåfall är ju risken stor för stryp.

Håller med. Suck. Att de aldrig fattar.

De finns säkert många självmords kandidater som försöker sulla sej i spilta :devil: Men ja skulle då inte rekomendera de. å om hästen väl börjar rulla sej måste väl risken va stor att den rullar fast? Lr har ja fel?

Ja, det är nog bra med spilta ur människans synpunkt.

Men nej tack
aldrig jag själv skulle bygga spiltor till mina hästar...därför att jag anser att hästarna mår bättre av att stå i box om de själva skulle få välja =större rörelsefrihet:bow:

Det är vi människor som skapar olater hos hästarna. Hade jag fått välja hade jag absolut haft de flesta av mina hästar på lösdrift:bow:

Men nu kan jag inte välja, men jag har dem hellre i box än i spillta 10 timmar om dygnet och där kan jag välja:D ;)

Men alla gör som de tycker, bara hästen har det bra;)

Mina kan rulla sig lika bra i en spilta som en 9kvm box.

Nu då?

:rofl:

Okej då. Eftersom ni inte läser vad jag skriver så förtydligar jag. Min a rullar sig lika dåligt i en spilta som i en 9 kvm box. Och ni som förstått det hela förstår ju oxå att en 9kvm box är alldeles för små för mina djur. Hur man än bygger boxen. LÄS!

:confused: Vi? Är det inkluderat mig, dvs du har läst fel igen eller bara en felskrivning?

aj aj aj det gjorde verkligen ont.

Med tanke på hur du uttryckte dig så måste det gjort det.

Belethien skrev:
Jag anser att spiltor är ett påfund för att se till att människan har det så bekvämast som möjligt (de flesta argumenten har varit att det är lättare att mocka, hästen blir mindre bakskygg vilket betyder att du slipper lägga ned lika mycket tid på att hantera din häst, hästen redan är uppbunden när du kommer så du slipper det etc). Även om jag nu vet att boxen är också för våran bekvämlighet så måste väll alla tycka att det är lite mer bekvämt för hästen än att ständigt behöva stå uppbunden i ett 1,5 m brett utrymme där en inte kan rulla sig fullt ut eller riskera att hänga sig själv. Boxen begränsar en hästs rörelsefrihet- ja. men iaf mindre än en spilta och det tror jag de hellre väljer. Man ska väll inte behöva ta bort ALL känsla av frihet hos hästen

Det var en jäkla massa du/din, ihop med 1,5 meter. Jag har definitivt inga c-ponnies.

Läs vad du själv skrivit- du har mer eller mindre argumenterat för spilta.
"Min häst kan rulla sig lika bra i spilta som i box"
"Hästar lider inte att stå i spilta"
"Transportera hästen så är det lika hemskt"
Du argumenterar ju emot alla andra som säger att box är bättre- vad är du för då? Box? Eller är det jag som ser att det är mer "shit the same" i din attetyd?

Om du hade två lägenheter att välja mellan för samma pris men den ena var en etta och den andra en tvåa- vilken gissar jag på att du väljer?

"Min häst kan rulla sig lika bra i spilta som i box" Absolut och det står jag för.
"Hästar lider inte att stå i spilta" Inget jag skrivit, men du har rätt. Men citera gärna var jag skrivit det. Med min hästhållning hade inte mina djur mått dåligt i en spilta. Och definitivt inte sämre än en box.
"Transportera hästen så är det lika hemskt" Var har jag skrivit det?

Men ärligt jag tror att stå på spilta är lika hemskt som att transporteras(jag skulle då inte vilja stå i en krängande låda och inte kunna se vägen), ha bett i munnen(vem f-n skulle vilja springa omkring med metallskrot i munnen) eller vad fanken vi än hittar på med våra djur. De är inte skapta för dessa saker men vi lär dem utföra detta, bara för att behaga oss. Tyvärr kan alla dessa saker missbrukas så djuret blir lidande. Men många (skulle vilja skriva de flesta, men det finns tyvärr människor som ger lidande till sina djur i all välmening) ser till att bruka hjälpmedel i rätt proportion.

Ja, det är lite shit-the-same. En del väljer lösdrift, en annan måste ha box pga utrymmesskäl, andra ser underverk med sina djur i spilta.
En sak som jag tycker är väldigt viktig i denna fråga är utevistelsen, utan att ha den i åtanke så faller den här sämst-bäst-diskussionen platt. En häst i frihet strövar/äter och umgås 18-20 timmar per dygn, resten så vilar den. Om jag inte minns fel så när det gäller den djupa sömnen är det fråga om minutrar. Att snurra runt i en box eller stå fast i en spilta, vad är det i jämnförelse. Då får vi faktiskt prata om boxar som verkligen ger frihet.

Och det där med lägenhet, :rofl: , där ställde du den frågan till fel person. Jag stormtrivs i compact-living.

Olika hästar- olika krav, olika människor- olika möjligheter till att ge bra förutsättningar. INDIVIDER

kl
mina kusar kanske skulle behöva tränas å stå i spilta då dom inte går att binda fast. Dom backar tills dom spräcker grimman eller grimskaftet. Men på gången kan dom stå utan problem. Men ja måste nog säga att ja föredrar att ha hästar i box. Men har inge ont om folk som har hästar i spilta. så ingen tror det :angel:

De finns säkert många självmords kandidater som försöker sulla sej i spilta :devil: Men ja skulle då inte rekomendera de. å om hästen väl börjar rulla sej måste väl risken va stor att den rullar fast? Lr har ja fel?

Att rulla sig i spilta går alldeles utmärkt, att rulla över till andra sidan går inte alls. Att rulla sig öht går inte om du ställer häst (större än 148) i 1,5 meter bred spilta. Mina erfarenheter är att i spilta är det mest unghästar som rullat sig fast då de klara av att rulla runt (dvs ej korrekt anpassad spilta). I box är det mest äldre djur som rullat fast, även där ej korrekt tillpassad. De minimimått som finns är just minimimått dvs för små, gällande boxar. Medan spiltmått är rekommenderade, för stora mått ger problem.

"Transportera hästen så är det lika hemskt" Var har jag skrivit det?

Där?

Men ärligt jag tror att stå på spilta är lika hemskt som att transporteras

Sen var det väll du som tjatade om att "jag hoppas inte du sätter in ditt djur i en rullande låda och binder fast den?".

ha bett i munnen(vem f-n skulle vilja springa omkring med metallskrot i munnen) eller vad fanken vi än hittar på med våra djur.

Hoppas du inte rider dina hästar- varken din eller min häst är byggd för att ha våra arslen på deras ryggar men tydligen är det ok. Bett är hemskt. Att transportera djuret är hemskt. Men att belasta ett djur som inte är byggd för det är helt ok för det passar dig.

Att snurra runt i en box eller stå fast i en spilta, vad är det i jämnförelse. Då får vi faktiskt prata om boxar som verkligen ger frihet.

Där kommer pest och koleran omskrivet. Jag fattar helt enkelt inte hur det kan anses bekvämt för en häst att sitta fast hela kvällen än att inte göra det. Som jag sagt innan- varför beröva ALL FRIHET hästen kan känna? Du tror alltså att en häst tycker "shit the same" om den kan röra på sig mer när det faktiskt är ett strövardjur? Gör det något om det endast är dubbla utrymmet? Väljer du en liten hage eller en dubbelt så stor åt din häst eller är det också shit the same? "Den kan ju ändå röra på sig lite".

Och det där med lägenhet, :rofl: , där ställde du den frågan till fel person. Jag stormtrivs i compact-living.

Bara för att du tycker det behöver din häst inte göra det. Sen kan ju alla ljuga ne?

Olika hästar- olika krav, olika människor- olika möjligheter till att ge bra förutsättningar. INDIVIDER

Precis- så hur kan alla plötsligt skaffa sig mer mark och ha en lösdrift när alla har olika förutsättningar som du nu så fint påpekade?

Det var ju ditt citat, eller. :crazy:

Belethien skrev:
Sen var det väll du som tjatade om att "jag hoppas inte du sätter in ditt djur i en rullande låda och binder fast den?".
Ja, och som du precis läste så tycker jag att ställa häst i transport och stalla den i spilta är lika hemskt. Båda sakerna får ju hästen lära sig och genomlida. Läs vad jag skriver, men oxå på vad jag svarar på. Det förenklar.

Belethien skrev:
Hoppas du inte rider dina hästar- varken din eller min häst är byggd för att ha våra arslen på deras ryggar men tydligen är det ok. Bett är hemskt. Att transportera djuret är hemskt. Men att belasta ett djur som inte är byggd för det är helt ok för det passar dig.

Exakt, vi utsätter våra djur för mkt. Men det är tydligen vi människor som bestämmer vad som är bäst-sämst, för ANDRAS djur. Oavsett vi vet om hästhållningen eller inte.

Belethien skrev:
Där kommer pest och koleran omskrivet. Jag fattar helt enkelt inte hur det kan anses bekvämt för en häst att sitta fast hela kvällen än att inte göra det. Som jag sagt innan- varför beröva ALL FRIHET hästen kan känna? Du tror alltså att en häst tycker "shit the same" om den kan röra på sig mer när det faktiskt är ett strövardjur? Gör det något om det endast är dubbla utrymmet? Väljer du en liten hage eller en dubbelt så stor åt din häst eller är det också shit the same? "Den kan ju ändå röra på sig lite".

Tyvärr måste jag citera mig själv. Snälla, läs denna gång.
mizz skrev:
Ja, det är lite shit-the-same. En del väljer lösdrift, en annan måste ha box pga utrymmesskäl, andra ser underverk med sina djur i spilta.
En sak som jag tycker är väldigt viktig i denna fråga är utevistelsen, utan att ha den i åtanke så faller den här sämst-bäst-diskussionen platt. En häst i frihet strövar/äter och umgås 18-20 timmar per dygn, resten så vilar den. Om jag inte minns fel så när det gäller den djupa sömnen är det fråga om minutrar. Att snurra runt i en box eller stå fast i en spilta, vad är det i jämnförelse. Då får vi faktiskt prata om boxar som verkligen ger frihet.

Belethien skrev:
Bara för att du tycker det behöver din häst inte göra det. Sen kan ju alla ljuga ne?

Så alla har ljugit i denna tråd, eller? Om jag gillar compact living så ljuger jag, eller hur ska du ha det. Visst skulle jag vilja ha 300kvm villa, OM jag även fick ha tjänstefolk. Presic som du skulle vilja ha lösdrift om det fanns ett överkomligt och nära, eller?

Belethien skrev:
Precis- så hur kan alla plötsligt skaffa sig mer mark och ha en lösdrift när alla har olika förutsättningar som du nu så fint påpekade?

Återigen titta på vad som försiggick det inlägget. *suck*
Du kunde inte ha lösdrift pga av utrymmesskäl då tyckte jag att spiltor dög att ha pga av utrymmesskäl- ironiskt. Om nu spiltägarna utsätter sina djur för lidande och ska ha box till sina, varför är då du undantagen? LÄS! LÄS! LÄS!

tycker inte du det är onaturligt för ett flyktdjur att stängas in i en trång box/spilta (ja om man jämför med vida vidderna som de naturligt strövar på är 3x3 trångt), rida den, transportera den, tvätta den, tävla den, grooma den, ha bett på den, sadel på den, täcke på den, klippa den, sätta den i en liten inhängnad (hage) mm mm mm

om man redan är så pass onaturlig mot den att man stänger in den i en låda om nätterna eller spilta, det är ju som att välja mellan pest eller kolera, så tycker inte jag att ha den bunden är så mycket mer onaturligt. Bara det faktum att strövdjuret är instängt är illa nog.

man ska göra det bästa av situationen och jag tycker själv att den då ska vara fri från uppbindningar, men lik förbannat är man inte mycket generösare för det!

Mkt tänkvärt. Speciellt

man ska göra det bästa av situationen och jag tycker själv att den då ska vara fri från uppbindningar, men lik förbannat är man inte mycket generösare för det!

Att jämföra box med spiltor är inte som att jämföra mellan pest eller kolera utan mer som att jämföra mellan halsfluss och kolera.

Så alla har ljugit i denna tråd, eller? Om jag gillar compact living så ljuger jag, eller hur ska du ha det. Visst skulle jag vilja ha 300kvm villa, OM jag även fick ha tjänstefolk. Presic som du skulle vilja ha lösdrift om det fanns ett överkomligt och nära, eller?

Återigen titta på vad som försiggick det inlägget. *suck*
Du kunde inte ha lösdrift pga av utrymmesskäl då tyckte jag att spiltor dög att ha pga av utrymmesskäl- ironiskt. Om nu spiltägarna utsätter sina djur för lidande och ska ha box till sina, varför är då du undantagen? LÄS! LÄS! LÄS!

Ja men då tekniskt sett ljög du- du skulle ju gärna ha större om du kunde. (Sen skulle jag inte enbart välja lösdrift om det fanns nära- jag har mer krav. Precis som du har med ditt stora hus)

Och jag passar att påpeka att spilta är fortfarande en större bov eftersom hästen SITTER FAST. DEN SITTER FAST. Läs noga den meningen ett antal gånger och låt det sjunka in. Om jag kan jämföra det på det sättet du gör kan jag lika gärna stoppa in fem små ponnier i en box och binda upp dem över kvällen p.g.a. utrymmes skäl- varför gör jag inte det? Jo för att hästarna mår inte bra av det. Förslag på att spilta ska förbjudas finns av folk just för att hästarna mår inte bra av dem. Absolut inte som en upstallningsmetod- skötselspiltor är lika ok som det är att sätta fast en häst på gången anser jag. Det finns säkert "avvikelser" men jag kan inte tänka mig att hästar som är flyktdjur tycker om att sitta fast med bakdelen mot händelserna och två väggar som begränsar seendet. Att en häst ser ut att må bättre i en spilta betyder mest att du inte ser symptomen. En stressad häst i box kan lika gärna vara stressad i spilta men det syns inte för de blir lätt melankoliska. Det går inte att jämföra spilta och box. Precis som att det inte går att jämföra dem båda med lösdrift. Men lösdrift i denna debatt är inte ett alternativ. Spilta eller box. Välj.

Mkt tänkvärt. Speciellt

Det är som att säga att ge en häst en halv morot mot en hel. Är det inte mer generösare?

Att rulla sig i spilta går alldeles utmärkt, att rulla över till andra sidan går inte alls..

Alltså, hästar kan inte rulla lika bra i spilta som i box.

Så har vi det klarlagt. Utan trams som att blanda in att det är lättare rulla i en stor spilta än en för liten box, dvs denna jävla jämförelse mellan äpplen och päron som så gärna tas till när sakargumenten tryter.

Jag fattar helt enkelt inte hur det kan anses bekvämt för en häst att sitta fast hela kvällen än att inte göra det.

Mina hästar sitter hellre fast natten än står i box både kvällen och natten. De vill vara ute. I det fallet väljer jag direkt spiltan.

Alltså, hästar kan inte rulla lika bra i spilta som i box.

Det beror på med vad du menar med rullar bra. Nej i spilta kan de inte rulla upp på rygg och därmed inte rulla runt (=rulla fast).

Alexandra_W skrev:
Utan trams som att blanda in att det är lättare rulla i en stor spilta än en för liten box, dvs denna jävla jämförelse mellan äpplen och päron som så gärna tas till när sakargumenten tryter.

Nej verkligen inte. För stor spilta kan vara rent farligt, precis som för liten box.

Liknande trådar

Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 298
Hästvård Hur är eran hästsyn? Vad tycker ni är viktigt för att hästen ska få ett drägligt och relativt naturligt liv? Hur långt kan man gå för...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 590
Senast: Lyckan i Halland
·
Hästmänniskan Denna helgen flyttar två av mina kompisar sina hästar till ett annat stall.. Anledningen är väl delvis för att det blir sämre och sämre...
Svar
10
· Visningar
1 476

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka