Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..
Varför skulle det på något sätt vara orealistiskt?
Att man antingen anpassar hästantalet till en hanterbar nivå, eller skaffar mer personal? Jag tycker att man måste utgå från hästarnas bästa även i en verksamhet!
ja visst ska man utgå från hästarnas bästa.. men vad är det som säger att det tvunget måste vara box?
morgonhö: 05:30
morgonkraft: 06:30
utsläpp: 07:00
insläpp höfodring: 15:00
EM kraftfoder: 15:30
lektioner: 16:30-22:00 (givetvis lite vila emellan då hästarna ska vara ifred, bara skötas om av den som ridit/ska rida)
kvällshö: 22:30 (efter sista eleven gått)
natttid: 23:00-05:30
så 6½ timme står hästarna utan nått att göra inne, 3-4 av dessa är djupsömn.. första 1½ timmen äter dom.. så det blir inte mycket tid att slå ihjäl just då..
när hästarna får flockliv i hagen, rörelsebehovet väl tillfredsställt genom både hagbus och lektioner.. ska den behöva stallet nattetid till något annat än vila då?
? Har du överhuvudtaget läst din egen tråd? Jag tycker du får väldigt många bra svar på varför box är bättre än spilta! Dina egna argument för att ha spilta håller ju inte ens...! Hästarna kan röra sig bättre i en box, de ser bättre omkring sig,
ja de kan vända sig i box.. WOW!
huruvida de ser bättre så beror det helt på siltans eller boxens utformning..
Varför skulle hästen behöva försvara sig?
Det där har ju enbart med hästhantering att göra, inte med om hästen står i box vs spilta. Spilthästen mår ju inte bättre bara för att den inte kan få utlopp för sitt behov att försvara sig (varför den nu skulle behöva försvara sig??
)
där har ju saken inte med spiltan eller boxen att göra.. spiltan har dock visat sig vara säkrare på ridskole än boxar.. och om det inte spelar hästarna någon roll, varför byta till boxar?
Oj, oj, oj. Förklara exakt på vilket sätt en spilthäst har lika bra utsikt som en boxhäst. För om du ska ha en häst i spilta så lär du ju binda upp den, och då - vips! - så har du begränsat hästens möjligheter att se. Att ha ett fönster framför hästen hjälper ju inte - det kan ju boxhästen också ha, med den fördelen att den kan vända sig som den vill i boxen och kunna se ut i stallgången också.
för det första så försämras hästens syn inte ett dugg när den står i spilta, de har lika bra utsikt från spilta som box.. enda grejen är att en häst i spilta även ser golvet utanför spiltan utan att behöva vända sig om helt och hållet..
Hur många ridskolor gör så, om vi nu ska prata om verksamheter? Oavsett om man har spilta eller box, så det hör ju inte ens till diskussionen. Det är ju samma sak där, jag håller med om att boxen/spiltan är hästens revir och att man ska sköta dom utanför, men det är ingen skillnad på om det är en box eller en spilta som hästen bor i.
ingen ridskola gör så.. det är andra i trden som tagit upp att boxen är hästen revir och man ska sköta den utanför.. jag gillar inte att sköta hästar i box just för att jag blir instängd bakom hästen..
jag har mycket stor respekt för hästars starka bakben och i spilta kan dom inte psarka mig med dom med den kraften när jag är därinne..
Jag skrev ordagrant "Antingen ser man väl till att ha ett hanterbart antal hästar, eller så ser man till att ha tillräckligt mycket, kunnig, stallpersonal!". Så nej, jag menade inte många stallpersonal, för det blir fel grammatiskt sett. Jag menade som jag skrev, att man ser till att ha tillräckligt mycket personal. :smirk: Och ja, jag hävdar fortfarande att jag tycker att man ska ha kunnig personal också, det borde vara en självklarhet i alla verksamheter!
ja dte är väl klart att personalen ska ha hästvett.. många av sveriges ridskolor är kommunala och kommungubbar fattar oftast inte alls hur mycket jobb det är i stall.. "ähh varför ska dom ha 3 som jobbar, det är ju bara 25 skolhästar och 25 privata hästar ju.."
Lite frågor till TS:
Hur många hästar äger du/har ägt? Hur lång kunskap har du? Du förkastar alla andras argument med en väldigt hätsk ton, så det vore intressant att veta hur kunnig du är!
hästägande ger ingen fördel i den här frågan, inte heller hur många år man har hållit på med hästar men ja, jag har jobbat på 3 olika ridskolor, 1 med bara boxar och två med 50/50 boxar/spiltor.. har ser otroligt mycket bättre beteende hos spilthästar trots att ett av stallet inte är mycket att hurra för när det gäller hästarnas välbefinnande.. (tyvärr
blir ledsen varje gång jag åker dit)
läser otroligt mycket fakta om hästar (40 olika fördjupande böcker hemma och har lånat fler på bibblan) började plugga till byggnadsingenjör med inriktning på häststallar men annat kom ivägen så jag har vait tvungen att avbryta. eftersom att jag har de ambitioner och den inriktning jag har så kan jag inte gå in i ett enda stall utan att i huvudet utvärdera platsernas utformning, säkerheten, utsikten, ledningar, hygien m.m m.m
jag verkligen brinner för hästar och hästbyggnationer..
och ännu har inga konkreta argument emot spiltor framkommit förutom de vanliga:
Rörelsefriheten: inte ett skit bättre i box än spilta eftersom att hästen är ett strövdjur.. har sett spilthästar utföra mer akrobatik i stallet än boxhästar..
Synen: som många tros tycks förändras av uppstallningsformen när det hela har med bygget att göra..
edit: ursäkta för alla stavfel, vet inte vad som är fel på mig