Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..
orealistiskt.. har någon en verksamhet går det inte bara att halvera antalet hästar, det måste du väl förstå..
Varför skulle det på något sätt vara orealistiskt?
Att man antingen anpassar hästantalet till en hanterbar nivå, eller skaffar mer personal? Jag tycker att man måste utgå från hästarnas bästa även i en verksamhet!
och om hästen mårr lika bra att stå i spilta nattetid som i box.. varför ska man välja box?
? Har du överhuvudtaget läst din egen tråd? Jag tycker du får väldigt många bra svar på varför box är bättre än spilta! Dina egna argument för att ha spilta håller ju inte ens...! Hästarna kan röra sig bättre i en box, de ser bättre omkring sig,
aldrig sagt det, dock är det lättare för en boxhäst att göra det då de kan försvara sig på fler sätt än en spilthäst.. en spilthäst vet att den inte kan komma undan, en boxhäst vet att den kan det..
Varför skulle hästen behöva försvara sig?
Det där har ju enbart med hästhantering att göra, inte med om hästen står i box vs spilta. Spilthästen mår ju inte bättre bara för att den inte kan få utlopp för sitt behov att försvara sig (varför den nu skulle behöva försvara sig??
)
nu drog du upp den äldsta och DUMMASTE grejen som spilthatar älskar att dra upp, nämligen att det tror att alla spiltor är byggda med 3 höga väggar och att hästen har skygglappar på sig.. så FEL, FEL, FEL, hästar har exakt lika bra synförmåga i en spilta som i en box, och utförandet av spiltan/boxen avgör hur mycket utsikt den har.. så jag behöver inte säga mer än det jag just nu sagt om den bitan..
Oj, oj, oj. Förklara exakt på vilket sätt en spilthäst har lika bra utsikt som en boxhäst. För om du ska ha en häst i spilta så lär du ju binda upp den, och då - vips! - så har du begränsat hästens möjligheter att se. Att ha ett fönster framför hästen hjälper ju inte - det kan ju boxhästen också ha, med den fördelen att den kan vända sig som den vill i boxen och kunna se ut i stallgången också.
men boxen är ju hästens revis som någon sa, man ska ju sköta hästen utanför..
Hur många ridskolor gör så, om vi nu ska prata om verksamheter? Oavsett om man har spilta eller box, så det hör ju inte ens till diskussionen. Det är ju samma sak där, jag håller med om att boxen/spiltan är hästens revir och att man ska sköta dom utanför, men det är ingen skillnad på om det är en box eller en spilta som hästen bor i.
och du menar väl att man ska se till att ha tillräckligt många i stallpersonalen om man ska ha boxar.. för kunskap gör inte att man mockar 20 boxar på samma tid som 20 spiltor..
Jag skrev ordagrant "Antingen ser man väl till att ha ett hanterbart antal hästar, eller så ser man till att ha tillräckligt mycket, kunnig, stallpersonal!". Så nej, jag menade inte
många stallpersonal, för det blir fel grammatiskt sett. Jag menade som jag skrev, att man ser till att ha tillräckligt
mycket personal. :smirk: Och ja, jag hävdar fortfarande att jag tycker att man ska ha kunnig personal också, det borde vara en självklarhet i alla verksamheter!
Lite frågor till TS:
Hur många hästar äger du/har ägt? Hur lång kunskap har du? Du förkastar alla andras argument med en väldigt hätsk ton, så det vore intressant att veta hur kunnig du är!