Den Stora "spilta VS box" tråden..

Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Har inte många argument eller kommentarer men jag anser att när en häst står i en box skall den ha lugn och ro och vila. Sköta hästen kan man göra i stallgången. Står hällre i en 12 m2 box än i en spilta. Det är iallafall vad jag anser är bäst för min häst. Sen så tycker alla olika. ;)

Har aldrig haft problem med att hästen skulle "bajsa" i maten, bli skygg, eller liknande. Sen kan spiltor vara en fördel på ridskolor då hästen redan är uppbunden och det blir lättare för eleverna osv.

Men i privata sammahang är box en självklarhet i hur jag ser det. Har aldrig varit med om att jag eller någon annan haft problem med hästar som står på box.

Vi bygger nytt stall nu, bara boxar, skulle jag se en privatperson som byggde nytt stall med bara spiltor så skulle jag se det som ett kostsammare sätt att få in flera hästar, eftersom spiltorna inte tar lika mycket plats.

Box VS Spilta - Box :p

jag håller fullständigt med förgående talare!:) :) :)

Huntress skrev:
1 Hästen ska väl inte behöva stå i spilta bara för att det är bekvämare att mocka då?
2 Varför skulle en häst i box bli mer dominant och ta över ledarskapet än en häst i spilta?
3 Tror du på allvar att en häst som står uppbunden mot en vägg ser mer än en häst som står lös i en box!? När hästen står i box så har man ju antingen galler eller inte galler över boxväggen, och hästarna brukar inte ha några som helst problem att se igenom gallret...!!
4 Alla de här sakerna har ju med människans bekvämlighet att göra! Det är ju inte bättre för hästarna att stå i spilta bara för att det blir enklare för människan att ha dem. Antingen ser man väl till att ha ett hanterbart antal hästar, eller så ser man till att ha tillräckligt mycket, kunnig, stallpersonal!

1 Håller helt med! Allt ska vara efter hästens bästa! Iaf enligt mig.
2 Håller med. Det har inte med box/spilta att göra.
3 Håller med. Smått skrattretande faktistk.. Självklart ser de mer i en box. Där de kan sticka ut huvudet och gnägga sött på morgonen. Sniffa lite på hunden som slickar på mulen. Snuffsa lite i håret när jag kliar manken. :love: *drömmer sig bort till stallet*:angel:
4 Håller med, precis som 1a svaret.

sedan när har alla boxar öppen front?

i övrigt, ja det har med hästens välbefinnade att göra, inte med spilta eller box, en häst som sover lika bra i spilta som i box, varför ha den på box om man har spilta?

Vem har sagt att det är en ridskola?
Kan ju lika gärna vara en häst i en spilta i ett privatstall där en unge hamnar av en eller annan anledning.
Alla hästar kan sparka, så låt oss säga att hästen inte var en tjurhäst. Den kanske bara var sur för dagen, blev skrämd (och förstås inte kunde "fly" eftersom den stod fastbunden) etc. Det jag vill få fram är att spilthäst som sparkar kan göra mycket mer skada än boxhäst som sparkar.
varför skulle det bli mer skada när en spilthäst sparkar än när en boxhäst sparkar? har spilthästen mer muskler? varför är spilthästen argare enligt dig?

Jag tycker det har mycket att göra med hur man hanterar situationen. På Ridskola ska hästen inte vara aggresiv oavsett box eller spilta och de som är det ska INTE hanteras av nybörjare. Om vi nu sätter upp ett scenario där jag står och borstar hästen i spiltan och någon kommer upp bakom den och hästen flyger framåt och trycker upp mig med bogen mot spiltväggen och sedan trampar ner mig? I panik och ett sådant litet utrymme kan hästen bli bra knäpp och människorna bakom kommer inte åt dig utan att själva riskera liv och lem. Därför anser jag att boxen med hästen med arslet mot dig kan vara bättre eftersom någon kan alltid springa in fort utan att behöva riskera att bli klämd utan då har boxdörren (t. ex.) som utväg.

Och sen som flera sa- vad är det för skumma hästar du råkat ut för?? Jag har då inte ridit i fem hundra år men jag har haft mig idioter till hästar att hantera men aldrig varit med om sådana skumma som tycker om att döda mig.
varför skulle hästen bli rädd? och vad är det för jävla idiot som springer i stallet! :mad:

förövrigt har jag blivit nertrampad i box av långt fler boxhästar än spilthästar, jag hanterar ca 50/50 av vardera..

ja, man kan ju undra vem som stäler sig bakom en sparkande häst.. i en box kan man inte riktigt fly om hästen är fastsatt i framväggen och man ska krasta bakhoven, hästen går ett steg fram och vips är man bakom utan chans att fly..

javisst kan det ge ordentliga klämskador.. men ett par bakhovar i bröstkorgen/ansikte/magen ger också ordentliga skador..

Då kanske man skulle fundera en stund på VARFÖR hästen av någon anledning tycker att ridning = blä. Istället för att ta ifrån den dess möjlighet att uttrycka sig..

all right! precis det är det som är frågan!:bow: :bow:

Har man inte råd att hålla häst i box kanske man ska skaffa sig en annan hobby istället:banana:

(stor storhäst) minimimått på box 9 kvm, minimimått på spilta 5,2 m2.. båda är förbaskat SKITSMÅ utrymmen för ett strövdjur..

Men du tror fortfarande att en häst hellre står fastbunden på nästan hälften av ytan mot att stå lös i en nästan dubbelt så stor box?

Jag börjar allvarligt undra vad du mött för stackars missanpassade djur egentligen?

Många hästar gillar att dra runt höet när de äter, och trampar ner det i bädden. De skulle förresten göra exakt likadant i spilta, krafsa höet bakåt och trampa ner det. Skillnaden i spilta är att de inte kan nå det sen om de vill noppa i det ändå.

De behöver alltså inte vara ett skvatt oroliga i boxen för att vara matmarodörer.

:bow: :bow: :bow: :idea:

ja, man kan ju undra vem som stäler sig bakom en sparkande häst.. i en box kan man inte riktigt fly om hästen är fastsatt i framväggen och man ska krasta bakhoven, hästen går ett steg fram och vips är man bakom utan chans att fly..

javisst kan det ge ordentliga klämskador.. men ett par bakhovar i bröstkorgen/ansikte/magen ger också ordentliga skador..

Och de bakhovarna är det ju lika stor risk att mötas av när du går in i en spilta?

Dessutom, om du står vid hästens manke i en spilta, och den ställer sig på snedden och med bakdelen spärrar vägen ut bakåt för dig, och presenterar en uppsättning tänder och hotar att hugga dig fråna ndra hållet, så vad gör du då? Tar fram ebn burk red bull, häller i dig och flyger därifrån?

En boxhäst kan de om du nu är harigt lagt binda så att du hela tiden är mellan hästen och boxdörren. Visst kan du bli både klämd och sparkad i box, utan tvekan.

Men jag vänder mig fortfarande emot att du tycks ha mött rena mördarbestar i box och på något sätt försöker ha det som norm.

De flesta hästar är snälla och respekterar människan, oavsett om de bor i box eller spilta. Det är jättelätt att förstöra genom att som människa inte respektera hästen tillbaka, och då blir/är det farligt oavsett inkvartering.

Mitt fblsto fick in en klockren pärla på mig på stallgången alldeles efter hon kommit, och har mosat upp mig i boxenväggen under ett hystoanfall. Men inget av det hade undvikits i en spilta, för det handlar om helt andra saker - nämligen uppfostran och respekt, eller brist på dylikt.

JAG föredrar att möta griniga hästar i box, det är väldigt tydligt att förstå en boxhäst som vänder bakdelen till när du närmar dig boxdörren. Det är mycket lättare att ta den hästen på rätt sätt än en spilthäst som står där den står, men när du är i mankhöjd spärrar 'utgången' och hugger efter dig från andra hållet. Det är svårare att läsa öronspelet och ansiktuttrycket på en spilthäst med, för du har svårare att se ein 'hopsnörpt' eller spänd mun, den kommer alltid - snäll eller ej - ha öronen bakåt när du går in för att höra dig, och är den inte trevligt lagt så kommer den inte vända huvudet mot dig, och då är frågan om hästen helt enkelt inte är plåstersocial och inte tänker göra något utan bara står och lyssnar efter dig, eller om den är sur och nyss utdelat första varningen att kom närmare och du får ångra det.

Och du som så gärna tar upp säkerhetsaspekten för barn/nybörjare som argument, vilket tror du att de fattar bäst av ovanstående exempel?

Självklart väljer jag box, till mina hästar! :)
Däremot kan jag tycka att det kan vara bra om hästarna trots allt kan stå i spilta...kan vara bra på tävlingsplatsen då det inte alltid finns box.
mina unghästar/föl vänjer sig att bli uppbundna i boxen, vid fodringstillfällena, eftersom jag har gruppboxar till dem.
Så de behöver inte stå i spilta för att lära sig att bli välhanterade, det beror väl mest på hur mycket man hanterar dem?
Men att påstå att spilta ger lika mycket rörelsefrihet som box, tycker jag är idiotiskt!
:bump:

Har man inte råd att hålla häst i box kanske man ska skaffa sig en annan hobby istället:banana:
:bow: :angel:

Men du tror fortfarande att en häst hellre står fastbunden på nästan hälften av ytan mot att stå lös i en nästan dubbelt så stor box?
:bow: Finns många hästar som sover bra och trivs i spilta, men självklart är box det bästa av dessa 2 alternativ! Så de kan röra sig osv.

Nej, alla boxar har inte öppen front, på samma sätt att de flesta spiltor jag har sett har 3 höga väggar.
Håller med.

Men att påstå att spilta ger lika mycket rörelsefrihet som box, tycker jag är idiotiskt!
:bump:
:bow:

Ja jag anväder iaf. stallgången till att kratsa hovar, inte hästen ät och sovplats..

Så du menar att man inte kan få en sprak på dessa ställen om man går in till en häst i spilta.. eeh?

Spilta vs. box=Box!

Jag tycker box verkar bättre för de flesta hästar. När vi höfodrar slänger vi bara in höet över boxdörren och kraftfodret i krubban brevid dörren, behöver alltså inte öppnas!

En häst som utvecklat ovanan att boxvandra kan väl kanske vara bättre att sätta fast i spilta än att få slita ut sig, men då får man se till att den inte behöver stå inne någon större del av dygnet.

orealistiskt.. har någon en verksamhet går det inte bara att halvera antalet hästar, det måste du väl förstå..

Varför skulle det på något sätt vara orealistiskt? :confused: Att man antingen anpassar hästantalet till en hanterbar nivå, eller skaffar mer personal? Jag tycker att man måste utgå från hästarnas bästa även i en verksamhet!

och om hästen mårr lika bra att stå i spilta nattetid som i box.. varför ska man välja box?

? Har du överhuvudtaget läst din egen tråd? Jag tycker du får väldigt många bra svar på varför box är bättre än spilta! Dina egna argument för att ha spilta håller ju inte ens...! Hästarna kan röra sig bättre i en box, de ser bättre omkring sig,

aldrig sagt det, dock är det lättare för en boxhäst att göra det då de kan försvara sig på fler sätt än en spilthäst.. en spilthäst vet att den inte kan komma undan, en boxhäst vet att den kan det..

Varför skulle hästen behöva försvara sig? :confused: Det där har ju enbart med hästhantering att göra, inte med om hästen står i box vs spilta. Spilthästen mår ju inte bättre bara för att den inte kan få utlopp för sitt behov att försvara sig (varför den nu skulle behöva försvara sig?? :confused: )

:rofl: nu drog du upp den äldsta och DUMMASTE grejen som spilthatar älskar att dra upp, nämligen att det tror att alla spiltor är byggda med 3 höga väggar och att hästen har skygglappar på sig.. så FEL, FEL, FEL, hästar har exakt lika bra synförmåga i en spilta som i en box, och utförandet av spiltan/boxen avgör hur mycket utsikt den har.. så jag behöver inte säga mer än det jag just nu sagt om den bitan..

Oj, oj, oj. Förklara exakt på vilket sätt en spilthäst har lika bra utsikt som en boxhäst. För om du ska ha en häst i spilta så lär du ju binda upp den, och då - vips! - så har du begränsat hästens möjligheter att se. Att ha ett fönster framför hästen hjälper ju inte - det kan ju boxhästen också ha, med den fördelen att den kan vända sig som den vill i boxen och kunna se ut i stallgången också.

men boxen är ju hästens revis som någon sa, man ska ju sköta hästen utanför..

Hur många ridskolor gör så, om vi nu ska prata om verksamheter? Oavsett om man har spilta eller box, så det hör ju inte ens till diskussionen. Det är ju samma sak där, jag håller med om att boxen/spiltan är hästens revir och att man ska sköta dom utanför, men det är ingen skillnad på om det är en box eller en spilta som hästen bor i.

och du menar väl att man ska se till att ha tillräckligt många i stallpersonalen om man ska ha boxar.. för kunskap gör inte att man mockar 20 boxar på samma tid som 20 spiltor..

Jag skrev ordagrant "Antingen ser man väl till att ha ett hanterbart antal hästar, eller så ser man till att ha tillräckligt mycket, kunnig, stallpersonal!". Så nej, jag menade inte många stallpersonal, för det blir fel grammatiskt sett. Jag menade som jag skrev, att man ser till att ha tillräckligt mycket personal. :smirk: Och ja, jag hävdar fortfarande att jag tycker att man ska ha kunnig personal också, det borde vara en självklarhet i alla verksamheter!

Lite frågor till TS:

Hur många hästar äger du/har ägt? Hur lång kunskap har du? Du förkastar alla andras argument med en väldigt hätsk ton, så det vore intressant att veta hur kunnig du är!

står hästen bara inne nattetid så är den instängd på en yta som är alldeles för liten oavsett om det är box eller spilta, hästen är ett strövdjur så den skiter med all säkerhet fullständigt i om det är spilta eller box..

precis som en fängelseintern skiter i om cellen bara är 2x3 m eller dubbelt så stor, människan är likförbannat fängslad..

Nej, alla boxar har inte öppen front, på samma sätt att de flesta spiltor jag har sett har 3 höga väggar.
den stora skillnaden är att man kan ha en 100% säker spilta utan att ha 3 höga solida väggar, bara galler runt hela gör det både luftigt och hästen får bra utsikt.. en säker box har galler så att hästen inte kan hoppa ut eller hugga efter hästar eller människor på gången..

Och de bakhovarna är det ju lika stor risk att mötas av när du går in i en spilta?

Dessutom, om du står vid hästens manke i en spilta, och den ställer sig på snedden och med bakdelen spärrar vägen ut bakåt för dig, och presenterar en uppsättning tänder och hotar att hugga dig fråna ndra hållet, så vad gör du då? Tar fram ebn burk red bull, häller i dig och flyger därifrån?

En boxhäst kan de om du nu är harigt lagt binda så att du hela tiden är mellan hästen och boxdörren. Visst kan du bli både klämd och sparkad i box, utan tvekan.

Men jag vänder mig fortfarande emot att du tycks ha mött rena mördarbestar i box och på något sätt försöker ha det som norm.

De flesta hästar är snälla och respekterar människan, oavsett om de bor i box eller spilta. Det är jättelätt att förstöra genom att som människa inte respektera hästen tillbaka, och då blir/är det farligt oavsett inkvartering.

Mitt fblsto fick in en klockren pärla på mig på stallgången alldeles efter hon kommit, och har mosat upp mig i boxenväggen under ett hystoanfall. Men inget av det hade undvikits i en spilta, för det handlar om helt andra saker - nämligen uppfostran och respekt, eller brist på dylikt.

JAG föredrar att möta griniga hästar i box, det är väldigt tydligt att förstå en boxhäst som vänder bakdelen till när du närmar dig boxdörren. Det är mycket lättare att ta den hästen på rätt sätt än en spilthäst som står där den står, men när du är i mankhöjd spärrar 'utgången' och hugger efter dig från andra hållet. Det är svårare att läsa öronspelet och ansiktuttrycket på en spilthäst med, för du har svårare att se ein 'hopsnörpt' eller spänd mun, den kommer alltid - snäll eller ej - ha öronen bakåt när du går in för att höra dig, och är den inte trevligt lagt så kommer den inte vända huvudet mot dig, och då är frågan om hästen helt enkelt inte är plåstersocial och inte tänker göra något utan bara står och lyssnar efter dig, eller om den är sur och nyss utdelat första varningen att kom närmare och du får ångra det.

Och du som så gärna tar upp säkerhetsaspekten för barn/nybörjare som argument, vilket tror du att de fattar bäst av ovanstående exempel?
en spilthäst som är sur släpper inte in en männsika i spiltan, precis som en boxhäst inte heller släpper in någon i boxen..

denna diskussion som vi har handlar helt om hantering, uppfostran noch stallmiljö.. nte spilta vs box.. en snäll spilthäst är lika snäll som en snäll boxhäst.. enda skillnaden är att en spilthäst accepterar att folk går förbi bakom och inte sparkar, en boxhäst aktiveras när man öppnar boxdörren och vet då långt innan att den behöver sparka.. dvs om det är en sparkande häst.. en spilthäst arbetar bort sparkproblemet..

Liknande trådar

Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 298
Hästvård Hur är eran hästsyn? Vad tycker ni är viktigt för att hästen ska få ett drägligt och relativt naturligt liv? Hur långt kan man gå för...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 590
Senast: Lyckan i Halland
·
Hästmänniskan Denna helgen flyttar två av mina kompisar sina hästar till ett annat stall.. Anledningen är väl delvis för att det blir sämre och sämre...
Svar
10
· Visningar
1 476

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka