Den perfekta sitsen!!!

Sv: Den perfekta sitsen!!!

Åh, en som kan lite om detta som kanske kan hjälpa mig med vad jag gör för fel.
Fick den instruktionen en gång, eller ja, den beskrevs lite annorlunda men gick ut på samma sak. Just den instruktören hade jag svårt att förstå ibland, så jag tror inte jag har fått till det riktigt. Jag förstår hur jag ska spänna musklerna, och var jag ska spänna, men kommer inte riktigt hela vägen fram tror jag.

När jag spänner så andas jag inte med magen, och det känns inte helt rätt, blir väldigt jobbigt efter ett tag. Har försökte att inte spänna så mycket, inte dra in magen, men då blir det inte riktigt samma känns det som. Då känns det som att jag tappar ryggen och bara spänner lite över magen. Då känns det som att jag inte blir lika rak (även om instruktören inte höll med så kändes det så)

Har du några tips om hur jag ska tänka eller vad jag gör för fel så mottages det tacksamt :bow:

Också till Mósa.

Tack för kommentarerna! :bow: Som Brandybus skriver så är jag ganska medveten om allt, men vet inte varför jag sitter som jag gör och hur jag ska komma till rätta med problemen.

Så tack för tipset om bollarna Mósa :idea: Kan absolut vara värt att prova!

Jag tror att mina problem, framförallt det om att jag inte riktigt kommer ner i sadeln och att jag spänner skänkeln, beror på att jag har en så känslig häst att jag helt enkelt "tror" att jag inte får röra henne :o Det låter jätteknäppt, men det har blivit lite så, att jag tror (eller tror och tror, min kropp tror) att om jag har skänkeln intill henne så springer hon på.
Det är antagligen också därför jag inte får med baken ordentligt på henne, och att hon går emot tygeln. Kanske kan det vara därför? Att jag inte liksom "vågar" rida henne.
Jag menar, hon är ju inte gjord av papper, och det är ju inte som att hon drar med mig om jag sitter mer djupt i sadeln och använder skänkeln. Det är nog bara någon fix idé..
Men det är nog just det som jag behöver jobba på, att få både henne och mig att coola ner lite, och få mig att verkligen våga rida hästen ordentligt.

Det är bara lite tankar, men det känns som att det här kan vara orsaken till sitsproblemen. Och det är ju inte hästens fel, det är bara jag som vänder hennes känslighet till något negativt när det gäller min sits.

Vad tror ni? Låter det helt knasigt? :D

Tack i alla fall för tipsen! :laugh:

/Anna

Nej, det låter inta alls knasigt utan fullständigt rimligt!

Jag förstår hur du menar med att du tror att du inte "kan" slappna av mer, komma ned mer i sadeln och sluta skänklarna längsmed hennes sidor, jag gör likadant när någon "mina" hästar blir överladdade och på vippen att dra. Det gör ju egentligen inta alls saken bättre, för om man istället slappnar av och kommer ned ordentligt i sadeln kan man ju inverka så mycket mer på hästen med hjälp av sitsen. Men det är klart, det tänker man ju inte på där och då.

Jag höll på at skriva att du kunde testa att skritta runt, fokusera på andningen och att slappna av helt och få in känslan, men å andra sidan tror jag inte det hjälper så mycket när man rent reflexmässigt reagerar som man gör om hästen vill lite väl mycket. Svårt det där...

Du ska sitta så (dra in naveln), men ha en lätt anspänning. Men givetvis ska du ha rak rygg. Så muskelkorsetten ska hela tiden vara lätt aktiverad.

Kanske ska förtydliga att detta är något jag tagit med mig från pilates, men har läst och sett många duktiga ryttare/tränare rekommendera detta också.

Okej, ska pröva att tänka på det en gång extra när jag rider idag :)

Får jag då fråga hur du ser att de flesta behöver tänka på detta med hjälp av bilderna? Det tror jag att jag har svårt att se nämligen...

Om du vill får du gärna kommentera min sits också, du verkar ha många konkreta tips.

Och så lite allmän pilates-ridning fundering, för visst jobbar väl du en del med pilates?
Kan man träna det själv (och lyckas alltså, så man inte gör övningar fel osv.) eller är det nödvändigt med instruktör? Jag är lite sugen...

absolut:)

Man kan börja träna detta lättast när man står eller när man ligger på rygg. Man tänker sig att naveln ska dras in och sträva mot ryggraden. När man gör det, aktiveras den mest djuppliggande magmuskeln som omsluter ländryggen och därmed stabiliserar upp hela bålen. Därför kallas den ofta för den inre muskelkorsetten.

Men om du ligger och tänker att du ska dra in naveln mot ryggraden så kan det lätt bli att man trycker ner hela ryggen, även svanken, i mattan. Då är det svårt att komma åt transversus (stavning?) muskeln tror jag. Bäckenet måste samtidigt vara rakt så att det inte tippar ner eller fram/uppåt. Om det nu är transversus, den innersta magmuskeln, du menar.

Eller ja det går kanske om man bara tänker att man ska dra in naveln men inte om man gör det :idea:

Kan du försöka känna efter där naveln är och dra in den? Inget annat. Hm, låter väl väldigt....men det är så, och då kan du andas också för det är olika muskler för navel och andning ;-)

Kanske för att känna först, dra in bäckenet o kolla in naveln o dra in den. Kanske det behövs träning om man inte är van vid det.

Det hjälpte faktiskt att hålla på naveln, har bara gjort det när jag har ridit och då har jag intesläppt tyglarna. Nu när jag kände skillnaden, om jag nu gjort rätt vill säg det kändes rätt iaf, så var det mycket mindre spänning än vad jag trodde. Innan har jag spänt mycket mer, inte konstigt att det var svårt att andas med magen när hela magen var spänd.
Ska testa senare när jag ska rida och se hur det känns då.

Tack för tipset.

kl

här kommer lite nya bilder, annan sadel och annan häst;)

28762315.jpg

28762283.jpg

komentera gäran:)

När du spänner inre magmuskeln så ska du inte dra in magen, då är det fel muskel som aktiveras. Tänk bred andning och försök att "sikta andningen" bakåt uppåt i lungorna (utan att spänna axlarna).

Såg att du fick hjälp av någon annan, men jag har inte läst vad ni skrivit ordentligt.. men bra om du förstod! Kan rekommendera ett pilates-pass för att få det rätt. När du väl kommit underfund med hur du ska göra så är det inga större problem.

Man ser skillnad direkt på sitsen när man aktiverar inre magmuskeln, för att då stabiliseras hela bålen upp. Jag tänkte på det när jag såg att många på bilderna sjönk ihop i bålen och blir ofta också tunga i axlarna och kutryggiga alternativt översträcker sig vilket leder till svankande och svag ländrygg.

Sen är det ju så med sits överlag tycker jag att det är lätt att tappa den även om man har en bra grundsits. Även jag som är pilatesledare sitter inte alltför sällan som en hösäck när man är så inne i tölttakten eller så. Men det förstör ju givetvis bara än mer, så man får försöka påminna sig själv;)

Jag skulle rekommendera en duktig instruktör åtminstone en gång för att hitta rätt, efter det kan man gott och väl arbeta vidare själv. Själv har jag planer på att hålla kurser i pilates för ryttare, men jag tror att det redan finns någon i stockholmstrakten som brukar hålla det.

Men om du ligger och tänker att du ska dra in naveln mot ryggraden så kan det lätt bli att man trycker ner hela ryggen, även svanken, i mattan. Då är det svårt att komma åt transversus (stavning?) muskeln tror jag. Bäckenet måste samtidigt vara rakt så att det inte tippar ner eller fram/uppåt. Om det nu är transversus, den innersta magmuskeln, du menar.

Eller ja det går kanske om man bara tänker att man ska dra in naveln men inte om man gör det :idea:

När man gör denna övning på matta så brukar jag säga till mina deltagare att lägga händerna på höftbensknölarna för att kontrollera att bäckenet är helt still i neutral position. Är bäckenet stilla så kan man ju inte vända ner ländryggen i mattan. Men jag har även med en övning där man med hjälp av inre magmuskeln pressar ner ländryggen i mattan, utan att bäckenet rör sig (Imprint kallas denna..). Många tycker att det är lättare att hitta muskelaktiveringen då. Jag brukar säga till dem att krama ur luften med naveln som om man kramar ut en tvättsvamp. Tänk på att krama naveln uppåt innåt och inte neråt..

Okej, ger lite tips på din sits som du bad om!

Ditt stora problem är ju din rygg, men du hade väl ryggproblem eller hur? Egentligen har du en väldigt bra sits, allt skulle ordna upp sig om du kunde komma upp och sitta på sittbenen med stabiliserad bål, dina händer är oftast omvridna så att armbågarna skulle hamna mer intill midjan om du kom upp mer. Tycker att din hand överlag ser väldigt stabil och följsam ut. Skänklarna skulle säkerligen hamna korrekt om du kom upp.
Har tyvärr inga bra konkreta tips att ge dig när jag ser dina bilder för det ser ut som du skulle sitta väldigt bra om du fick ordning på bålen.

Lite Pilatestjat igen då, men det är väldigt många som fått ordning på ryggen (inte minst ryttare och andra idrottare) genom detta, då det ju skapades från början som rehabilitering för dansare. Så jag skulle verkligen rekommendera det för dig.

Man ser skillnad direkt på sitsen när man aktiverar inre magmuskeln, för att då stabiliseras hela bålen upp. Jag tänkte på det när jag såg att många på bilderna sjönk ihop i bålen och blir ofta också tunga i axlarna och kutryggiga alternativt översträcker sig vilket leder till svankande och svag ländrygg.

Sen är det ju så med sits överlag tycker jag att det är lätt att tappa den även om man har en bra grundsits. Även jag som är pilatesledare sitter inte alltför sällan som en hösäck när man är så inne i tölttakten eller så. Men det förstör ju givetvis bara än mer, så man får försöka påminna sig själv;)

Jag skulle rekommendera en duktig instruktör åtminstone en gång för att hitta rätt, efter det kan man gott och väl arbeta vidare själv. Själv har jag planer på att hålla kurser i pilates för ryttare, men jag tror att det redan finns någon i stockholmstrakten som brukar hålla det.

Okej, då tror jag att jag förstår. Tack!

Okej, ger lite tips på din sits som du bad om!

Ditt stora problem är ju din rygg, men du hade väl ryggproblem eller hur? Egentligen har du en väldigt bra sits, allt skulle ordna upp sig om du kunde komma upp och sitta på sittbenen med stabiliserad bål, dina händer är oftast omvridna så att armbågarna skulle hamna mer intill midjan om du kom upp mer. Tycker att din hand överlag ser väldigt stabil och följsam ut. Skänklarna skulle säkerligen hamna korrekt om du kom upp.
Har tyvärr inga bra konkreta tips att ge dig när jag ser dina bilder för det ser ut som du skulle sitta väldigt bra om du fick ordning på bålen.

Lite Pilatestjat igen då, men det är väldigt många som fått ordning på ryggen (inte minst ryttare och andra idrottare) genom detta, då det ju skapades från början som rehabilitering för dansare. Så jag skulle verkligen rekommendera det för dig.

Tack för kommentarerna!

Ja, jag har haft ryggproblem till och från vilket har lett till min mindre bra sits. När jag var liten hade jag en jättebra sits (har mina instruktörer som jag har än idag och som jag även hade då berättat för mig), men sedan blev det ju som det blev på vägen.

Jag är väldigt sugen på att testa pilates för jag tror också att det kan hjälpa en hel del, men jag är så himla dålig på att ta mig tid till sådant... Men om du ska till Stockholmstrakten eller Strängnäs/Eskilstuna någon gång får du gärna hojta till - det vore kul att träffa dig och utbyta lite tankar om både det ena och det andra (och för den delen har jag alltid hästar som behöver ridas ;)).

Vilken fin häst! :D

Jag kommenterar väl lite då ;) På första bilden tycker jag du sitter bra. Du skulle kunna dra bak axlarna mer. Och sen sära på händerna lite mer och upp med tummarna.

På andra bilden skulle jag vilja ha lite mer vinkel i armbågen och varför inte korta tyglarna en aning så att du inte får händerna i magen?:D och bak med underskänkeln en aning, så det inte blir åt stolsitshållet ;)

Själv har jag planer på att hålla kurser i pilates för ryttare, men jag tror att det redan finns någon i stockholmstrakten som brukar hålla det.

Kommer du hit så kan jag lova att du får iaf en elev, har velat testa det men inte hittat nåt som känts bra.
Fick en liten aha-upplevelse när jag tränade på navel-övningen. Det är ju precis de musklerna som jag har lite OCD-ryck i ibland när jag har byxor som sitter obehagligt över magen, eller rättare sagt, om jag är för stor för några byxor så det putar ut över kanten:p

Vad bra, då kanske det är så då :idea:

Den bästa lösningen tror jag är att ha med mig någon när jag rider som säger till mig när jag spänner mig och "lyfter från hästen". Jag lär väl bli lite irriterad på personen i fråga eftersom det kommer påpekas många gånger, men förhoppningsvis kanske jag slutar med min ovana? :)

/Anna

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
861
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 064
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar