Sv: Den perfekta sitsen!!!
Nu kommenterar jag bara lite spontant över det jag ser. Jag är verkligen ingen sits expert och har knappt ridit för instruktörer så några ingående förklaringar kommer ni inte få. Men
Djurjouren värkar vara bra på att beskriva det grundläggande problemet. Det jag skriver är troligen det de flesta ser själv men då har jag iaf skrivit något. Jag har INTE läst igenom några svar i tråden så ni får ursäkta om jag skriver samma som någon annan eller säger något värkar motsägelsefullt.
Den som vill får väl ta till sig.
PiperGarden:
läser det du skrev och tycker att du värkar ha koll på läget. Sitsen tycker jag annars är bra men håller med i det du skrev. Du har sänkt blicken på andra bilden (det är tur det är fler än jag) och kollar ner på hästen och det är väl en sak att tänka på, att komma ihåg att titta upp.
Tycker även att du på galopp bilder värkar ha sjunkit ihop och skjutit fram axlarna. Prova skjutbak dem igen så tror jag det blir bättre. Som det ser ut på den bilen kan jag tänka mig att du lägger vikten framåt över hästen.
Brandybus:
Först och främst vill jag skriva att jag beundrar dig som ryttare och tycker att du visar att en bra sits kanske underlättar men det är absolut inte allt. Du vet så väl vilka brister du har i din sits så känns onödigt att tillägga något. Det man ser direkt är juh det här som du säger du blir lite kutryggig(av ryggproblem?) vilket gör att du lutar dig framåt skänkeln åker bak och hälen glider upp. Det roliga med dig är att du fortfarande håller en rak linje genom hela din kropp även om linjen just nu ser ut så --> \ istället för så--> I. Du måste ändå ha otrolig kontroll över din vikt med tanke på hur du rider dina hästar
.
UllaBeata
Alltså tycker inte att någon här har jätte dålig sits så det gäller även dig det är lite små saker som hur du värkar spänna benen så att hälarna kommer för långt ner och din tå blir väldigt vänd inått. jag läste nu det
Djurjouren skrivit till dig och kan nog bara hålla med. Kanske att du behöver träna lite avslappning på hästryggen? be någon longera dig så du bara får sitta och prova slappna av så att du hamnar på plats. Ett annat bra tips är att "rida på bollar" (det där lät dumt
). Ta två Bollar (typ väldig små fotbollar i gummi som finns på barnenshus, med bilder på, det ska inte vara för små och inte för stor och så pass mjuk att det går att sitta på dem)
när du ska rida (rekommenderar att ha någon i närheten i början) lägg bollar mellan di och sadeln, en under vardera sitt ben. Sedan rid! samtliga gångarter och här snackar vi seriös ridning (jag lovar att man känner sig hel korkad) När du har ridit så tillräcklig länge för att det ska kännas normalt (eller så normalt som det kan kännas) så plockar man bollarna och rider samma sak igen. Känslan man får är som att ramla igenom hästen.
Min moster lärde mig det här när jag skulle lära mig själv och hästen att gå i form men jag tycker alla ryttare borde prova på detta.
Ursäkta mitt struliga skrivande.
Niela
Väljer att bara kommentera sista bilden då det känns som de andra två är för långt bak i tiden och dessutom i ett moment som både du och hästen höll på att lära sig.
Rakt upp och ner skulle jag vilja säga, Sträck på dig! ta upp blicken! Och se till att få in tån! Alltså för att få in tån skulle du behöva vinkla in hela benet så det i sin tur skulle ändra en hel massa i din sits då förändringen då skulle komma från ditt bäcken. (nu kan jag vara ärlig och säga att jag är ute på djupare vatten än mina egentliga kunskaper så har jag fel få någon gärna rätta mig)
Nu säger du själv att du har ont i ryggen bilden är dessutom i galopp och tror att det är gångarten då vi tänker minst på våran sits.
Gullan86
Här har jag inte så mycket att säga. Du har lagt ut så många bilder och det finns naturligtvis något att säga om alla men ser egentligen inget så här genomgående som är nå jätte fel rakt igenom.
Det jag ser att du har en tendens att sjunka ihop lite när du är avslappnad(?) och att du som jag gärna riktar blicken och där med hela huvudet snett nedåt för att se på hästen så det är väl kanske det då som du verkligen borde tänka på.
Anser du själv att du har något riktigt sits problem och i så fall vad?
em76
Nu ska jag vara tråkig och säga att jag inte har så mycket att säga det är väl kanske som Djurjouren sa "varken stjälper eller hjälper"
Vet att det är några kvar att kommentera men orkar inte skriva/läsa mer just nu tyvärr.