Den perfekta sitsen!!!

Sv: Den perfekta sitsen!!!

Om du syftar på att ingen har kommenterat så kan jag berätta att jag har gjort det. Kolla sida 2.

/Anna

Det blev dubbelt i förra inlägget till Caotica, lite fel här och där också så jag börja om.

Det första jag la märke till är stolsits, läng lädrena ett hål och flytta bak underskänkeln.
På många av bilderna skjuter du fram axlarna, och då får du kutrygg= ingen bra hållning.
Skjut bak axklarna och räta på dig.
Och på sista bilden så har du händerna väldigt tätt ihop, sära på händerna.

Men vilken intressant tråd! den här har jag helt missat.
lägger in några bilder på min sits nu så kan jag återkomma med kommentarer senare ikväll, vill läsa igenom lite i tråden innan jag säger något.
Här är jag då, tar väl en bild från varje gångart men från olika tillfällen.
De två första bilderna är lite mörka men om man kollar noga så ser man ändå ganska bra.
25832533.jpg

25832058.jpg

Bilderna nedan är fotat av Caroline Sandberg
27576138.jpg

27576145.jpg

Det problem som jag är medveten om är att jag ständigt halkar ner med blicken och gärna vill kolla snett ned på hästen vilket säkrligen gör att hela jag blir en smula sned. jag gör det so fort jag verkligen konserterar mig och det är en väldigt svår vana att bli av med. På travbilden ser jag också att jag har blivit "tung i rumpan" och förlorat lodet.
ps. Tar gladligen emot alla kommentarer och jag surar inte för konstruktiv kritik är det något jag inte håller med om bortser jag heltänkelt från det rådet :D

Senast ändrad:

Men skit i det. Det är väl deras problem om de inte kan ta lite konstruktiv kritik..?

(Hinner tyvärr inte kommentera något nu, ska iväg om fem minuter..)

/Anna

Nu kommenterar jag bara lite spontant över det jag ser. Jag är verkligen ingen sits expert och har knappt ridit för instruktörer så några ingående förklaringar kommer ni inte få. Men Djurjouren värkar vara bra på att beskriva det grundläggande problemet. Det jag skriver är troligen det de flesta ser själv men då har jag iaf skrivit något. Jag har INTE läst igenom några svar i tråden så ni får ursäkta om jag skriver samma som någon annan eller säger något värkar motsägelsefullt.
Den som vill får väl ta till sig.

PiperGarden:
läser det du skrev och tycker att du värkar ha koll på läget. Sitsen tycker jag annars är bra men håller med i det du skrev. Du har sänkt blicken på andra bilden (det är tur det är fler än jag) och kollar ner på hästen och det är väl en sak att tänka på, att komma ihåg att titta upp.
Tycker även att du på galopp bilder värkar ha sjunkit ihop och skjutit fram axlarna. Prova skjutbak dem igen så tror jag det blir bättre. Som det ser ut på den bilen kan jag tänka mig att du lägger vikten framåt över hästen.

Brandybus:
Först och främst vill jag skriva att jag beundrar dig som ryttare och tycker att du visar att en bra sits kanske underlättar men det är absolut inte allt. Du vet så väl vilka brister du har i din sits så känns onödigt att tillägga något. Det man ser direkt är juh det här som du säger du blir lite kutryggig(av ryggproblem?) vilket gör att du lutar dig framåt skänkeln åker bak och hälen glider upp. Det roliga med dig är att du fortfarande håller en rak linje genom hela din kropp även om linjen just nu ser ut så --> \ istället för så--> I. Du måste ändå ha otrolig kontroll över din vikt med tanke på hur du rider dina hästar:bow:.

UllaBeata
Alltså tycker inte att någon här har jätte dålig sits så det gäller även dig det är lite små saker som hur du värkar spänna benen så att hälarna kommer för långt ner och din tå blir väldigt vänd inått. jag läste nu det
Djurjouren skrivit till dig och kan nog bara hålla med. Kanske att du behöver träna lite avslappning på hästryggen? be någon longera dig så du bara får sitta och prova slappna av så att du hamnar på plats. Ett annat bra tips är att "rida på bollar" (det där lät dumt :angel:). Ta två Bollar (typ väldig små fotbollar i gummi som finns på barnenshus, med bilder på, det ska inte vara för små och inte för stor och så pass mjuk att det går att sitta på dem)
när du ska rida (rekommenderar att ha någon i närheten i början) lägg bollar mellan di och sadeln, en under vardera sitt ben. Sedan rid! samtliga gångarter och här snackar vi seriös ridning (jag lovar att man känner sig hel korkad) När du har ridit så tillräcklig länge för att det ska kännas normalt (eller så normalt som det kan kännas) så plockar man bollarna och rider samma sak igen. Känslan man får är som att ramla igenom hästen.
Min moster lärde mig det här när jag skulle lära mig själv och hästen att gå i form men jag tycker alla ryttare borde prova på detta.

Ursäkta mitt struliga skrivande.:grin:

Niela
Väljer att bara kommentera sista bilden då det känns som de andra två är för långt bak i tiden och dessutom i ett moment som både du och hästen höll på att lära sig.
Rakt upp och ner skulle jag vilja säga, Sträck på dig! ta upp blicken! Och se till att få in tån! Alltså för att få in tån skulle du behöva vinkla in hela benet så det i sin tur skulle ändra en hel massa i din sits då förändringen då skulle komma från ditt bäcken. (nu kan jag vara ärlig och säga att jag är ute på djupare vatten än mina egentliga kunskaper så har jag fel få någon gärna rätta mig)
Nu säger du själv att du har ont i ryggen bilden är dessutom i galopp och tror att det är gångarten då vi tänker minst på våran sits.

Gullan86
Här har jag inte så mycket att säga. Du har lagt ut så många bilder och det finns naturligtvis något att säga om alla men ser egentligen inget så här genomgående som är nå jätte fel rakt igenom.
Det jag ser att du har en tendens att sjunka ihop lite när du är avslappnad(?) och att du som jag gärna riktar blicken och där med hela huvudet snett nedåt för att se på hästen så det är väl kanske det då som du verkligen borde tänka på.
Anser du själv att du har något riktigt sits problem och i så fall vad?

em76
Nu ska jag vara tråkig och säga att jag inte har så mycket att säga det är väl kanske som Djurjouren sa "varken stjälper eller hjälper"

Vet att det är några kvar att kommentera men orkar inte skriva/läsa mer just nu tyvärr.

Brandybus:
Först och främst vill jag skriva att jag beundrar dig som ryttare och tycker att du visar att en bra sits kanske underlättar men det är absolut inte allt. Du vet så väl vilka brister du har i din sits så känns onödigt att tillägga något. Det man ser direkt är juh det här som du säger du blir lite kutryggig(av ryggproblem?) vilket gör att du lutar dig framåt skänkeln åker bak och hälen glider upp. Det roliga med dig är att du fortfarande håller en rak linje genom hela din kropp även om linjen just nu ser ut så --> \ istället för så--> I. Du måste ändå ha otrolig kontroll över din vikt med tanke på hur du rider dina hästar:bow:.

Tack så mycket, både för att du kommenterade (:bow:) och för "berömmet", det värmer!

Du har så rätt i det du skriver, och det blir lätt en ond cirkel när man lägger sig till med en liten ovana - så leder den till ytterligare en och så fortsätter det... Det är så mycket enklare att lägga sig till med ovanor än att bli av med dem, men det är bara att kämpa på!

Och Djurjouren, om du har lust får du gärna kommentera mig, jag blir då inte sur för lite kritik!

Överlag tycker jag faktiskt att du sitter bra, du har en bra och stabil grundsits och det är egentligen bara småsaker som behöver göras något åt, så kommer nog din sits vara i det närmaste perfekt efter dina förutsättningar.

Det jag rent spontant efter en snabb titt (men jag har ju sett många bilder på dig och Snudda när du har hängt här också) tänker på är att du:

Bitvis/på vissa bilder ser ut att spänna överbenet (det där lät fel, men jag menar låren) och kommer därför upp lite från sadeln. Försök slappna av och verkligen komma ned i sadeln.

Passa att du inte tittar nedåt, jag lovar, hästen är kvar :idea:

Inte blir för bred och hamna med handen långt bak (första bilden) och på vissa bilder ser det ut som att du är på väg att tippa handen (fast det är svårt att se).

Benen igen, du spretar lätt med dem, försök ha dem avslappnat längsmed hästens sidor.

Jag tror att du är medveten om allt det jag har skrivit här, och just nu kommer jag inte på några briljanta "övningar" för att komma tillrätta med det...

Det syns att du är stel/spänd i höfterna, blir du kvitt det tror jag att du skulle komma ned mer i sadeln och få en helt annorlunda sits och framför allt inverkan på hästen.

Annars är det ju främst blicken, på översta bilden får jag för mig att du eventuellt spretar med benen men det är svårt att se, men tänk på att ha dem avslappnade längsmed hästens sidor. På andra bilden sjunker du, som du skrev, ihop mer med överlivet men jag skulle vilja att du även på första bilden öppnade upp bröstbenet lite till.

Förutom den något ihopkurade sitsen på sista bilden tycker jag även att du ser ut att komma upp lite väl mycket från sadeln och drar med dig benen i det, försök komma ned i sadeln, sträck på dig och öppna bröstbenet så kommer benen automatiskt hamna bättre och hälen likaså.

Händerna ser man ju inte så handställningen säger jag inget om, men positionen ser bra ut.

Men nog tror jag att du också hade koll på det här innan!

Det är svårt att ha åsikter om korrekt sits, eftersom hästen man rider och den egna kroppen har olika förutsättningar och behov. Exempelvis är det inte alltid optimalt att sitta i lodrät sits med buren hand (man kan exempelvis underlätta för en svårtravad häst att hitta traven genom trepunktsist och en mjuk hand placerad vid manken i början).

Men om du ville ha kommentarer på din sits så utgår jag från den sits man bör ha på en välskolad häst där varken häst eller ryttare har kända åkommor. Då tycker jag att du behöver förlänga ryggen ända upp till sista nackkotan, dra in magen och ländryggen mot varandra så att du kan inverka bättre med din överkropp, hitta korrekt vinkel i armbågsleden (buren hand) och vrid om handen. Så vrida om överskänkeln med.

Tycker överlag att nästan alla i tråden borde fundera över vad handen gör vid manken och sätta sig på sittbenen och dra in mage och ländrygg (inre muskelkorsetten) :angel:

Du har ju också en bra grundsits, så för dig är det ju bara att finslipa och jobba på detaljerna.

Jag har ju sett dig rida live och det var ju visserligen ett tag sedan men det jag vill minnas från då är att det såg mycket prydligt ut men att jag gärna skulle vilja ha mer tryck i din sits, det brukar påverka hästen ganska mycket. Du blev lite väl passiv. Sedan har man ju lätt en förmåga att bli rätt passiv på tävling, men i alla fall.

På bilderna skulle jag mest bara vilja att du öppnade upp bröstbenet aningen mer, tänker på att handen inte blir för bred och låg utan att den ligger ganska tätt ovanför manken med tummen som högsta punkt (du välte den gärna på bilderna). Ja, det var nog det, återkommer om jag kommer på något mer...

De två första bilderna tycker jag att det är jättesvårt att se något på, så jag kommenterar mest utifrån de två sista. Det jag tänkte på på de två första var att du gärna kunde vrida om benen (låren) lite så du hamnar mer på sittbenen.

På de två andra sitter du ganska bra, försök komma ned lite mer i sadeln, passa att du inte faller fram med överlivet (vilket du bara gör pyttelite) och var noga med handställningen. Handen ska vara buren ovanför hästens manke med tummen överst.

Annars ser din sits prydlig och framför allt naturlig ut!

absolut:)

Man kan börja träna detta lättast när man står eller när man ligger på rygg. Man tänker sig att naveln ska dras in och sträva mot ryggraden. När man gör det, aktiveras den mest djuppliggande magmuskeln som omsluter ländryggen och därmed stabiliserar upp hela bålen. Därför kallas den ofta för den inre muskelkorsetten. Detta tillsammans med att som du själv skrev, öppna upp bröstbenet, samt att vrida om handen (leder till att armbågen hamnar intill midjan) leder till en mkt bra lodrät sits.

Är du med?:)

Så långt tror jag att jag är med, men menar du att man ska sitta så (naveln mot ryggraden) eller är det bara ett tänk man ska ha för att få bättre stabilitet i bålen?

Du ska sitta så (dra in naveln), men ha en lätt anspänning. Men givetvis ska du ha rak rygg. Så muskelkorsetten ska hela tiden vara lätt aktiverad.

Kanske ska förtydliga att detta är något jag tagit med mig från pilates, men har läst och sett många duktiga ryttare/tränare rekommendera detta också.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
861
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 066
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar