Den perfekta sitsen!!!

Sv: Den perfekta sitsen!!!

det var inga bra ridbilder du hade.. svårt å kommentera en ryttare när man ser ekipaget rakt frammifrån med en man på 1 meter ivägen;)

Skrittbilder på lång tygel är värdelösa att ta med eftersom där sitter man oftast och dagtänker och bara lallar runt=)

Skulle vilja se mer sidobilder på när du rider... men en sak ser jag och detär blicken som typ alla ryttare har peoblem med=)

Sitsen är rak och fin finns inte så mye å säga om den lite små fel här och där somalal ryttare har=)

Det är ont om ridbilder (särskilt islandshäst) på mig men här är de jag har på photobucket.

åker på treårig hingst
GusturElinrid.jpg

bromsar äldre hingst
EHtlt114.jpg

ännu en hingst
ElinSorti24maj.jpg

tölt på äldre sto
UnaE.jpg

tant Askja
AskjaElinskrittvolt.jpg

AskjaElintlt.jpg

Nu skriver jag vad jag ser utan att läsa vad du skrivit.
kalasfin häst verkligen vad är det för nåt? kön, stam osv.
du ser väldigt focuserad ut som att du koncenttrerar sig väldigt mkt på första bilden kanske lite väl mkt så du spänner nacke, kutar med ryggen lite sjunker inåt med magen och spänner benen i stiglädren, du berhöver länga stiglädren lite till sadeln ser dock ut att sätta dig i lite stolsits(även om bilder i profil är det bästa).
du ser ut som att du får tvinga bak skänkeln för att komma i lodrät sits men att din bak ändå sitter för långt bak i sadelb...sitsen är kanske för stor.

händerna tycker jag du sitter fint med ser inte om du vinklar dem rätt pga manen men annars håller du dem fint, bak med axlarna bara och sträck på dig och se vart du ska. det syns att hästen kommer lite mer på framdelen när du lutar dig framåt försök sätta dig tillbaka i galoppen upp med blicken slappna av i benen.

Fokuserar otroligt mkt på töltbilden... Typ fjärde gången jag töltar på 2-3 år, andra gången nånsin på en bra häst. Mycket av spänningen i benen beror på att det krävs mycket "lår-drivning" i hans tölt, men jag behöver inte alls tvinga bak skänkeln? Tror det ev kan se så ut pga att jag driver såpass kraftigt med låren. Minns inte hur just den sadeln var, men ingen risk att den var för stor... ägaren har 16,5"...
Ja, att sträcka ordentligt på mig, få bak axlarna och visa upp det lilla jag har till bröst är något jag behöver jobba på... :rofl:
Hästen är nu 7 år (6 på bilderna), hingst som ska visas till hösten. E: Silfurmáni fra Asgård ue: Geysir fra Gerðum. Riktig lyx att få hjälpa till att rida honom, ägaren är bara glad ju mer jag kommer! :bump: Hoppas på att snart bli ägare till min första egna islandshäst också! :bump:

frani09073.jpg

Hahaha, jag har ju skapat den själv så hittar jag fel på den får jag väl skylla på mig själv ju :-)

En tråd för mig :D

För länge sen såg det ut såhär:

Men sen började jag träna dressyr (inte på Filipus, utan på stor brun, 175 cm i mkh..) för en riktigt bra tränare med fokus på sitsen.

Efter ett tag såg det ut såhär:

Gångartsträning för nåt år sedan..

Galopp förra sommaren

Trav i höstas

Och senaste ridbilden på oss, i tölt. Jag är sned, det är jag medveten om och jobbar på för fullt med att verkligen sitta rakt (har en förj**lig ryggskada som gör att jag hamnar snett)

Och så lite om mina sitsproblem som jag vet om och jobbar på...

Jag är sned i ryggen (vänster höft är sned efter ridolycka samt ryggraden är lite sned och "trasig" eller vad man kan kalla det efter alla olyckor), jag har problem med knäna vilket gör att mina skänklar inte är de stadigaste, dock har dom blivit bättre nu.
Har en förmåga att "skjuta" upp axlarna, eftersom jag har en muskelskada eller vad det nu än var i axlarna - det behöver jag verkligen ha hjälp med, att sluta skjuta upp/spänna axlarna.

Filipus är som ni vet en häst som lätt blir spänd, men han är mkt bättre och avslappnad nu. Han har svårt för att böja sig i vänster varv (tror jag det var :o) eftersom jag hamnar för mkt åt det andra hållet och därmed i obalans vissa gånger. Han är kollad av ET och träffar regelbundet en massör (och jag masserar så ofta jag kan..) och jag träffar en osteopat regelbundet pga min rygg. Utan min osteopat skulle jag inte ens ta mig ur sängen faktiskt.

Så, nu vill jag ha kritik på min sits ! :D

Nu vågar du väl verkligen inte klaga på mig, när du berättat att det är du som skapat sitsen :p
Men som sagt, berätta gärna vad du tycker om min sits på islandshäst, det har du ju inte sett :D (och du vet ju vid det här laget att jag kan ta din kritik och har börjat förstå dina förklaringar :p Börjar tom se en del sitsdetaljer själv :eek: )

Du sitter precis som man måste om man ska pressa en häst till nått den inte är stark nog att utföra än.

Jag är ingen expert men kan ju försöka kommentera lite iaf;)
Jag tycker du har händerna lite för långt ner och för nära låren, jag har ridit för en centrerad ridinstruktör och hon får ofta säga till mig som jag säger till dig nu att flytta fram händerna på tygeln och ha händerna närmare manen. Också att du ska böja mer på armbågen för att få händerna lite längre upp. Din blick ska upp och så tycker jag du ska räta på ryggen och fram med bröstet:laugh: Du ska vara stolt över en så fin häst:idea: Som jag ser på bilden så är hälen lite längre upp än tån, tänk dig att du delar upp foten i fyra delar. Alla fyra delarna ska vara lika nära marken hela tiden. Jordade fötter;)
Det va väl vad jag hade att säga :)

Lägger in några bilder på mig också.

Ett väldigt tydligt perspektiv på vad jag gör med mina skänklar när jag försöker få Blesa att slappna av, slutar använda dem...

Trav, mina händer är hemska. Lägger ner dem, så att armbågarna sticker ut och jag ser ut som en gorilla bakifrån! Sitter förövrigt ner i traven.

Galopp, åker nog bakåt i sadeln på denna bilden. Åker fram och tillbaka i sadeln i galoppen, lagom charmigt, men ja..

Kommentarer?

Tygellinjen.....
Det ska gå en rak linje från hästens mun till ryttarens armbågar.......
Varför vill du hålla ner pållens huvud på det där viset? Eller tjuvhålla den eller vad det nu är du försöker åstadkomma?

Tack för kommentarerna!

Det var det jag visste sedan innan, inget nytt alltså, men alltid nyttigt att höra! När Snudda får bebbe ska jag rida dressyr ist, så då kommer vi nog att kunna reda ut problemen hoppas jag ;)

Ang din sits tycker jag att den är bra, men du lägger ner händerna på (eller på var sida om) manken på nästan samtliga bilder. Du trycker inte ner den som många gör, så att den blir spänd, men jag tycker ändå att man ska bära handen framför sig, en liten bit ovanför manken.

/Anna

Finns inte så mkt att säga om den. Det är en icke inverkande sits, prydligt om man ser den bara sådär, den varken stjälper hästen eller hjälper den.
du behöver muskla till den lite :-)

Du har riktigt bra sits, en av de bättre i denna tråden. Fast det är ju tagna i ögonblick där du inget kräver av hästen, så jag kan ha fel.

Du har bakvikt och spjärnar i stigbyglarna på alla bilder i olika varianter.
Det säger åt hästen att springa fortare och bli spänd.
Din häst kommer att bli mindre spänd om du tänker att ryttaren bakom dig ska se undersidan på dina skosulor. Du ska bara tänka, inet göra.
Sen ska du försöak att med överlivet hitta var du ska vara för att hästen ska gå så lugnt som möjligt, dvs vara i hästens balans.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
861
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 064
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Rider ni med snokrem?