Den perfekta sitsen!!!

Sv: Den perfekta sitsen!!!

*knapplån*

Ett vanligt problem när man tittar på bilderna här är placeringen av händerna. Som Djurjouren redan nämnt ska det gå en rak linje från armbåge till bett. Jag upplever att denna linje ofta är bruten hos islandshästryttare, detta gäller även mig själv. Många håller handen väldigt långt ner. Andra (mig själv inräknat), vinklar gärna i handleden och "tjuvhåller". Det senare är dock svårare att se på bild. Är problemet med handen lika vanligt inom andra discipliner? Eller finns det en anledning till att problemen finns hos just islandshästryttare?

Jag tycker att alla gör så och jag har en fot i var gren typ.....På islandshästar blir man ju ofta tom tillsagt att ha handen så, vanligare förr dock.
På stora pållar gör man det för att få ner näsan på dem. Stor näsfixering där....

Tack för kommentaren
Jo det där med händerna är jag full medveten om, varje gång jag tar i tygeln och ska sammla honom så drar han upp huvudet.
Så jag måste rida med lite lägre händer, men dom åker ner lite väl mycket ibland;)
Och så åker hälarna upp, det är också ett av mina största problem.
Men det är nyttigt att bli påmind, och jag måste räta på mig :p

Inga fler som har lust att komentera?

Det jag ser på sista bilden är att du har stigbygeln väldigt långt ut på tån. Har man det är det väldigt lätt att man spänner tåna för att få bra balans och spända tår leder till spänd fot och spänd skänkel. Annars tycker jag att du har en fin sits:) Kanske att du på översta och tredje bilden skulle ha böjt lite mer på knät och bjudit in tån lite närmare hästen. Jag tycker att dina händer har en bra placering :D

Om du samlar genom tygeln och han kör upp huvudet då så ska du INTE sänka handen utan tvärtom, du ska höja den.
Hästar är mottrycksdjur, drar du bakåt (vilket en låg hand gör) drar han framåt och håller du emot så slår han upp huvudet i försvar.
"Drar " du uppåt så kommer han att dra nedåt vilket ju är precis vad du vill.
Hästar är enkla varelser.
Optimalt är att samla med rumpan så slipper man allt sånt.

Här har vi några bilder på mig. jag har inte den bästa sitsen men jag jobbar på den. vi kan se hur den har utvecklats.

det är för 5 år sen.

IMG_0296.jpg

JagochStjarni.jpg

det är för 2 år sen.
DSC00671.jpg

jagochnkkvi.jpg

det här är 2008.
tvling12oktober20082.jpg

tvling12oktober2008.jpg

har tyvärr inga nya kort

Bra jobbat! Det är stor skillnad mot de äldsta bilderna!

Jag gillar din skänkel. Lagom långa stigläder (många islandsryttare rider med jättelånga läder :o ) och skänkeln ser stadig men avslappnad ut.

Tänk på att sträcka på dig i galoppen, och försök vara mer följsam bara :)

/Anna

Dig har jag ju sett en hel del men gör detsamma här och skriver vad jag ser på bilderna utan att läsa(hinner ej + vill bilda mig en egen uppfattning).

du spänner dig väldigt i axlarna och nacke rulla bak axlarna gör detta några gånger + ta tag i händerna bakom ryggen och riktigt stretcha ut ser ut som att du har riktigt långa muskler på baksidan av ryggen och för korta på framsidan.
du behöver ta tillbaka händerna mer du kan ha lite korta tyglar bara att du håller längre ut på dem så att säga du håller för nära munnen på hästen om du förstå vad jag menar.
det sägs att man skall hålla handen buren ovan manken du är lite för långt fram.

sen behöver du vrida om benen de pekar utåt ganska rejält som det är nu tån vill åt sidorna istället för framåt;)
in med armbågarna och räta på dig, tänk mkt på blicken och om du spänner till dig så ta ett djupt andetag och luta dig bakåt och se vart du ska framförallt i galoppen, i början kan det kännas som att man sitter allaldes för bakåt lutad men tänk inte på det utan försök överdriva rörelsen istället troligen sitter du då perfekt(det känns värre än vad det är har haft samma problem).

Du får gärna kommentera utifrån andra bilder du har sett också, jag ville bara inte bildbomba för mycket här :) Som sagt har du nog sett en del bilder från mig så om du känner att du har tänkt på något utöver det du har skrivit nu så är det också välkommet, kritik är bra! Tack för kommentarerna förresten!

En fördel tror jag dock att det är att läsa det som skrivs, så du får ett vidare perspektiv och bättre helhetssyn - så gör det om du får tid (fast som du säger kan det ju vara bra att kolla på bilderna först och läsa igenom det den som har lagt ut bilderna skrev efteråt, för att inte bli för påverkad av det som skrivits.).

Nacke/axlar är jag, och har alltid varit väldigt spänd i. Anledningen vill jag inte ta upp här, men det finns en anledning, och givetvis borde jag ta tag i det och se till att spänningarna släpper (alltså få hjälp med det). Poängen med det jag skriver är att det kvittar om jag sitter stilla och funderar på underbara saker eller rider eller gör något helt annat - musklerna är likväl spända (hårda och ömma) och det krävs nog, som sagt, professionell hjälp för att komma till rätta med det och för mig är det nog inte mycket att göra åt saken själv, tyvärr.

Sedan blir jag ju som sagt kutryggig och drar fram axlarna, men att rulla bak axlarna fungerar inte för mig. Visst kommer axlarna bak men det blir bara, om möjligt, ännu mer spänt och känns krystat och onaturligt för min del. Musklerna tror jag faktiskt inte är för korta (framsida) och långa (baksida), även om jag kan hålla med om att det ser så ut på bilderna.
Min sitstränare brukar säga åt mig att lyfta upp och fram bröstbenet och det fungerar mycket bättre för mig, det blir mer avslappnat men hon är också noggrann med att jag bara ska ta en liten bit i taget, för att det hela tiden ska kännas naturligt. Skulle jag lyfta upp/fram bröstbenet så pass mycket med en gång att jag satt bra med överkroppen med en gång skulle det inte kännas naturligt och då försvinner ju vitsen, förbättra sitsen gör man ju enklast genom att lura sig själv och kroppen genom att ta en liten bit i taget så det hela tiden känns naturligt (det är ju så man lägger sig till med ovanor).

Att handen hamnar för nära hästens mun (för det är så du menar?) kan jag dock inte hålla med om, däremot har jag diverse andra problem med hanställningen så som att händerna kan bli för breda, låga, höga eller tippa.

Benen kan jag förstå din tanke med och håller delvis med, jag ska försöka förklara varför.
För mig är det inte, och kommer aldrig bli, naturligt att ha tårna pekande rakt framåt. Mina ben är skapta med tårna utåtpekande (ja, det är konstaterat av flertal läkare + ortopeder då jag har haft ganska stora problem med mina knän på grund av detta, och det är också "värre" med höger ben än vänster), så mina tår kommer alltid peka aningen utåt. Sedan kan jag hålla med om att jag borde vrida om låren lite mer och således kommer tårna in lite, men det skulle egentligen inte göra så stor skillnad.

Faller fram med överlivet gör jag också ja, och har en förmåga att försöka flyga men det är ju egentligen bara traggelsaker :)

Det är helt enkelt bara att traggla på och utgå från sina egna förutsättningar (vi är ju alla skapta på olika sätt och våran sits måste ju bli "perfekt" efter dessa förutsättningar).

*kl*

Jag ska snart kommentera lite andra sitsar i den här tråden, om någon vill kommentera min sits är det också välkommet!

Du har riktigt bra sits, en av de bättre i denna tråden. Fast det är ju tagna i ögonblick där du inget kräver av hästen, så jag kan ha fel.

Tack så mycket :) Jag försöker (såklart) sitta lika bra när jag kräver mer av hästen men det kan ju bli mer obalanserat. Och det blir så att man fokuserar på annat och inte tänker på sitsen då!

Sigtyr: Tack för kommentaren. Jo, jag brukar för det mesta bara ha tån i stigbygeln, jag vet inte varför, är väl skönare så ;) Men jag ska försöka tänka på det och se om jag kan locka in åtminstone en bit av trampdynan också ;)

*kl*

Kul, då kanske jag kan få lite hjälp här :)

Jag var nyligen på kurs där vi skulle rida med fokus eller ja sitsen. Jag hade rätt svårt för detta, det gick men tog lite tid och jag tyckte jag behövde överdriva massor. Vet inte om sitsen är helt galen eller om det har att göra med min ryggskada :crazy: (Jag är vriden i bäckenet och hyffsat låst i de nedre ryggkotorna. Jag vill gärna svanka också...) Instruktören hoppade upp på min häst och visst funkade det då.

Här är bilder från kursen:

Tanken är att vi ska till höger :angel: det kommer så småningom
28573251.jpg

en till, lite bakåtlutat bäcken kanske?
28573250.jpg

Här syns tendenserna till svanken och låsningar (tyvärr bara hoppbilder):

28573255.jpg

22233624.jpg

Annars tänker jag mig att en bra sits innebär att om någon tar bort hästen under mig ska jag fortfarande stå stadigt på marken. Sen om jag rider så är en annan sak. :grin:
Sen till handplaceringen, en rak linje från armbåge till hästens mun. Inte trycka ner händerna i sadeln...

Nu försvinner det inlägg igen utan anledning....skriver om igen då.
roligt med en avkomma efter silfurmani jag rider in ett silversvart sto efter honom just nu uppdatera mig om hur det går med visningen:)

Angående sitsen så tycker jag att du rider riktigt bra för att vara länge sedan på islandshäst.

Finns inte så mkt att säga om den. Det är en icke inverkande sits, prydligt om man ser den bara sådär, den varken stjälper hästen eller hjälper den.
du behöver muskla till den lite :-)

hihi du får gärna kommentera mig med med dina ord;)

Var menar du att jag "håller ner hästens huvud" eller "tjuvhåller"? Har aldrig upplevt att jag tjuvhåller min häst i munnen, framför allt för att hon oftast är känslig i munnen och jag vill verkligen inte förstöra det. Så, på vilken bild upplever du att jag gör det?

Var menar du att jag "håller ner hästens huvud" eller "tjuvhåller"? Har aldrig upplevt att jag tjuvhåller min häst i munnen, framför allt för att hon oftast är känslig i munnen och jag vill verkligen inte förstöra det. Så, på vilken bild upplever du att jag gör det?

Jag skulle tro h*n menar de 2 sista bilderna, dina händer är väldigt låga och den raka linjen mellan din armbåge och hästens mun bryts, nu blir det snarare ett "v".

Okej, då ska jag förklara mig :)

Ja, det jag gör där är fel. Jag har verkligen inte händerna så långt ner för att ta ner hästens huvud, utan för att det är en ovana jag har lagt till med. Säger även det över travbilden att mina händer är hemska.
Jag lägger ner händerna och håller de alldeles för långt ner, har absolut ingen mening att påverka hästen genom att göra så, utan gör det bara för att det är en ovana jag har, som jag verkligen försöker bli av med.
I just traven och galoppen är det väldigt svårt för mig att komma ihåg att arbeta på den ovanan, eftersom traven och galoppen har tidigare inte fungerat alls, hon har extremt stor trav och jag studsar upp och ner.
Eftersom hon dessutom är väldigt spänd och omusklad (därav den extremt höga formen), så vill jag gärna undvika att påverka henne. Därför koncetrerar jag mig mer på att undvika att påverka hästen än att mina händer är på rätt ställe.
Det ser ut som att jag håller henne väldigt hårt och försöker dra henne neråt, men mina händer är där de är pga ovana, och i galoppen vill hon gärna springa iväg och ifrån sina bakben, vilket leder till korsgalopp, så där bromsar jag henne och hon går emot bettet.

Har tittat på bilderna igen och förstår att det kan se ut som att jag försöker dra ner hästen genom att sänka handen, men det gör jag alltså inte.

Detta verkar vara en passande tråd för mig ;)

Hade skrivit redan ett meddelande men internet fick fnatt och stängde sig...
Men ja, skulle behöve mer tips om hur jag kan bättre min sits än vad som behöver förbättras. Tror att jag vet ganska bra vad som är fel men har lite svårt för att fixa till felen.
Kan nu berätta lite om de största problemen.
svankryggighet - sitter oftast svankryggigt. finns det något mer att göra åt det än att bara försöka komma ihåg på hästryggen att "vika svansen under sig"?

kutryggighet - har problem med att få axlarna bakåt. Märker nog ibland under ridningen att jag sitter så och rättar till det då, men så fort jag sedan ska koncentrera mig på annat så far de tillbaka.

överrörlighet - följer med för mycket i rörelsen i höfterna och detta leder då till att jag hela tiden driver framåt. Detta har jag svårast att rätta till med då jag försöker rätta till det på hästryggen men lyckas inte. Vet inte om det är så att jag inte har tillrcäkligt vältränade magmuskler eller inte bara har hittat rätt teknik.

framåtlutad - problemet här är att när jag tycker att jag sitter rakt så sitter jag framåtlutad och då när jag sittar rakt så tycker jag att jag lutar mig bakåt.

skänklarna ifrån hästen - ja, har helt enkelt bara svårt att få dem att hållas hela tiden lätt fast i hästen. Tycker att det känns som om jag skulle skänkla på hela tiden (fast jag inte gör det) och så blir mina ben spända.

Här kommer nu lite olika bilder... (bilderna på ófeigur, fux, så är sadeln för långt fram och detta beror på att han är alldeles för tjock......)

IMG_9072.jpg

Äldsta av dessa bilder. Jag och Dropi för ett år sedan. Axlarna är framåt, handen är vinklad neråt och linjen mellan hästens mun och mig är bruten

http://i150.photobucket.com/albums/s95/Caotika/n776084124_1155397_7215.jpg
Tvistur och jag i vintras. Här tycker jag att jag sitter helt okej...

http://i150.photobucket.com/albums/s95/Caotika/n776084124_1497949_6205600.jpg
ófeigur och jag i vintras

4225_83737574124_776084124_1829827_.jpg

Tvistur och jag i maj... tror jag...

IMG_9071.jpg

Ófeigur och jag. Senaste ridningen

6449_103486494124_776084124_2130653.jpg

http://i150.photobucket.com/albums/s95/Caotika/Ndvd_001.jpg
Usch, hemsk kutrygg....

Ndvd_004.jpg

Fjärde ridningen med galopp

Ja, men tips om hur man kan förbättra så är välkomna :)

Jag tycker du sitter i stolsists, du behöver skjuta bak din underskänkel.(och kanske länge något hål på lädrena)
På det sättet får du bättre driving bakifrån.
Sen åker dina axklar fram, och du får kutrygg, så fram med axalarna.
Och på sista bilden, så är händerna för tätt.

Jag tycker du sitter i stolsists, du behöver skjuta bak din underskänkel.(och kanske länge något hål på lädrena)
På det sättet får du bättre driving bakifrån.
Sen åker dina axlar fram, och du får kutrygg, så bak med axalarna.
Och på sista bilden, så är händerna för tätt.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
861
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 064
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar