Sv: Den perfekta sitsen!!!
Dig har jag ju sett en hel del men gör detsamma här och skriver vad jag ser på bilderna utan att läsa(hinner ej + vill bilda mig en egen uppfattning).
du spänner dig väldigt i axlarna och nacke rulla bak axlarna gör detta några gånger + ta tag i händerna bakom ryggen och riktigt stretcha ut ser ut som att du har riktigt långa muskler på baksidan av ryggen och för korta på framsidan.
du behöver ta tillbaka händerna mer du kan ha lite korta tyglar bara att du håller längre ut på dem så att säga du håller för nära munnen på hästen om du förstå vad jag menar.
det sägs att man skall hålla handen buren ovan manken du är lite för långt fram.
sen behöver du vrida om benen de pekar utåt ganska rejält som det är nu tån vill åt sidorna istället för framåt
in med armbågarna och räta på dig, tänk mkt på blicken och om du spänner till dig så ta ett djupt andetag och luta dig bakåt och se vart du ska framförallt i galoppen, i början kan det kännas som att man sitter allaldes för bakåt lutad men tänk inte på det utan försök överdriva rörelsen istället troligen sitter du då perfekt(det känns värre än vad det är har haft samma problem).
Du får gärna kommentera utifrån andra bilder du har sett också, jag ville bara inte bildbomba för mycket här
Som sagt har du nog sett en del bilder från mig så om du känner att du har tänkt på något utöver det du har skrivit nu så är det också välkommet, kritik är bra! Tack för kommentarerna förresten!
En fördel tror jag dock att det är att läsa det som skrivs, så du får ett vidare perspektiv och bättre helhetssyn - så gör det om du får tid (fast som du säger kan det ju vara bra att kolla på bilderna först och läsa igenom det den som har lagt ut bilderna skrev efteråt, för att inte bli för påverkad av det som skrivits.).
Nacke/axlar är jag, och har alltid varit väldigt spänd i. Anledningen vill jag inte ta upp här, men det finns en anledning, och givetvis borde jag ta tag i det och se till att spänningarna släpper (alltså få hjälp med det). Poängen med det jag skriver är att det kvittar om jag sitter stilla och funderar på underbara saker eller rider eller gör något helt annat - musklerna är likväl spända (hårda och ömma) och det krävs nog, som sagt, professionell hjälp för att komma till rätta med det och för mig är det nog inte mycket att göra åt saken själv, tyvärr.
Sedan blir jag ju som sagt kutryggig och drar fram axlarna, men att rulla bak axlarna fungerar inte för mig. Visst kommer axlarna bak men det blir bara, om möjligt, ännu mer spänt och känns krystat och onaturligt för min del. Musklerna tror jag faktiskt inte är för korta (framsida) och långa (baksida), även om jag kan hålla med om att det ser så ut på bilderna.
Min sitstränare brukar säga åt mig att lyfta upp och fram bröstbenet och det fungerar mycket bättre för mig, det blir mer avslappnat men hon är också noggrann med att jag bara ska ta en liten bit i taget, för att det hela tiden ska kännas naturligt. Skulle jag lyfta upp/fram bröstbenet så pass mycket med en gång att jag satt bra med överkroppen med en gång skulle det inte kännas naturligt och då försvinner ju vitsen, förbättra sitsen gör man ju enklast genom att lura sig själv och kroppen genom att ta en liten bit i taget så det hela tiden känns naturligt (det är ju så man lägger sig till med ovanor).
Att handen hamnar för nära hästens mun (för det är så du menar?) kan jag dock inte hålla med om, däremot har jag diverse andra problem med hanställningen så som att händerna kan bli för breda, låga, höga eller tippa.
Benen kan jag förstå din tanke med och håller delvis med, jag ska försöka förklara varför.
För mig är det inte, och kommer aldrig bli, naturligt att ha tårna pekande rakt framåt. Mina ben är skapta med tårna utåtpekande (ja, det är konstaterat av flertal läkare + ortopeder då jag har haft ganska stora problem med mina knän på grund av detta, och det är också "värre" med höger ben än vänster), så mina tår kommer alltid peka aningen utåt. Sedan kan jag hålla med om att jag borde vrida om låren lite mer och således kommer tårna in lite, men det skulle egentligen inte göra så stor skillnad.
Faller fram med överlivet gör jag också ja, och har en förmåga att försöka flyga men det är ju egentligen bara traggelsaker
Det är helt enkelt bara att traggla på och utgå från sina egna förutsättningar (vi är ju alla skapta på olika sätt och våran sits måste ju bli "perfekt" efter dessa förutsättningar).
*kl*
Jag ska snart kommentera lite andra sitsar i den här tråden, om någon vill kommentera min sits är det också välkommet!