Den perfekta sitsen!!!

Sv: Den perfekta sitsen!!!

Jag testar att kommentera lite :)

Du ser ut att ha en bra blick och sitter rak i ryggen på båda bilderna. Tumme upp på det!
Däremot skulle du behöva vinkla bäckenet och höfterna lite mer framåt, så att du kan komma ner djupare med sittbenen och får möjlighet att ta emot mer med magen.
Sedan skulle jag i de moment korten är tagna föredra en lite högre hand, och handen lite längre fram, för att hästen inte lika lätt ska kunna smita bakom hand/mot hand. Speciellt på bild två.
På bild ett verkar du ha lite för långa tyglar och därför vinklar du armarna lite inåt mot magen för att få lagom kontakt. Därav åker även dina axlar fram lite.

Ta inte mina råd för seriöst. Jag är nybörjare på att kommentera ;)

/Josefine

Nämen, är det du! :) När jag läste ditt användarnamn så kopplade jag direkt till dig.
Jag vet inte om du minns mig, men vi tävlade mot varandra i Göteborg i våras. Jag red ett fuxsto, Snudda.

(Ursäkta trådkap allihopa..)

/Anna

tack för komentaren, det är skönt att folk tjatar;)
dom vanliga problemen, händerna för långt bak på tygeln blablabla
men det tar sig, och det är bra med folk som säger åt mig :p

Ah klart jag minns dig! :) Visst var det töltfinalen på VSM?

(sorry för trådkap ja..)

/Josefine

Ja, det är ju bra:)

Hade en passdeltagare idag som konfirmerade att hon förstått på följande vis; "Ska det kännas som om ländryggen liksom kommer närmare naveln?", Precis så ska det kännas!

Jag kan rekommdera en en mycket bra övning för ryttare. Sitt i skräddarsits eller på rumpan med benen rakt fram. Hitta och aktivera den inre muskelkorsetten som bär och och balanserar bålen. Tänk att någon håller händerna upp vid öronen och drar ut ryggraden, hela vägen genom nacken. Hakan kommer då att tippa ner något. Håll armbågarna intill midjan och "lås fast dem" där. Handflatorna uppåt och lillfingrarna mot varandra. Andas ut- Så för man armarna utåt, fortfarande armbågen fastlåst i midjan och pressar ihop skulderbladen. Andas in-kom tillbaka. Toppenövning för ryttarmusklerna i överkroppen! När man rider ska man ju sitta på samma vis med stark bål, armbågen vid midjan och förlänga hela ryggraden. Fråga gärna om ni inte förstod övningen.

haha ja, kanske kan åka o hålla en kurs sen då i framtiden när jag utvecklat tankarna lite mer;)

Javisst det vore trevligt!:) Ska säga till om det blir något åkande åt det hållet!

Det kan nog vara jättebra för ryggproblem, Pilates grundades just som rehabiliteringsträning för dansare.. Men har du inte gått till sjukgymnast och fått råd eller så heller?

Här kommer lite bilder från mig :)

Galopp

Tölt

Trav

Kommentera jättegärna:D Min sitts är verkligen inte bra och så här på sommaren när det inte är ridlektioner behöver jag nån som tjatar på mig :p

Kul övning, ska defintivt testas.

KL
Har fortfarande inte kunnat fixa några bilder, får se om jag lyckas övertala syrran att ta några bilder snart. Vore kul med lite råd, skulle nog behövas.

Töltsittsen ; Du måste skjuta bak dina axlar, och få en vinkel på dina armar.
När dina armar är raka på den viset, så blir handen stum.
När du får en vinkel på armen, så är det lättare att "gunga" med i rörelserna o din hand bli inte lika stum och tråkig.

Du skjuter även ihop dina armar och håller händerna väldigt tätt, och långt fram vid mankammen på hästen.

Om du rätar på dig, sjukter bak axlarna, har en vinkel på armen, särar på händerna och inte har händerna så långt fram så är det en förbättring inte bara för dig utan det underlättar för hästen också.

KL.
Jag tycker jag har fått lite lön för mödan iaf :angel:
28905748.jpg

Tack! :)
Det är bara lite kvar i ryggen, att jag ska föra ihop skulderbladen och sträcka på mig lite till. Sen funderar jag på om jag ska länga stiglädrena ett hål?
Hade dem ett hål längre förut men då fick jag inte tillräckligt stöd men nu tycker jag att knäna ligger lite för mycket på stöden .. Vad tycker ni?

Stor skillnad!

Känns det bättre med längre läder så ja, annars nej! Många har för långa läder vilket gör det lite svårt att ha en underskänkel som ligger an! Kommer knäet för långt fram, så det stör, så ta ner ett hål.

Ett tips (Dina axlar verkar vara som mina!) Stretcha ut bröstmusklerna efter ridning och gärna någon fler gång under dagen. Hjälper massor.
Ha sen fokus på dina axlar ett tag när du rider, slappna av i dem och låt dem sjunka ner bakåt neråt. Jag lovar att du kommer märka skillnad på hästen också! Mjuka axlar = mjuk hand!

Tack! :)
Det är bara lite kvar i ryggen, att jag ska föra ihop skulderbladen och sträcka på mig lite till. Sen funderar jag på om jag ska länga stiglädrena ett hål?
Hade dem ett hål längre förut men då fick jag inte tillräckligt stöd men nu tycker jag att knäna ligger lite för mycket på stöden .. Vad tycker ni?

Snygg skillnad.
Skulderbladen ska du inte föra ihopa utan du ska dra ner dom mot bäckent!!

Hej.. Visst är det så. Jag kan hålla med dig där, men det ser man på jätte många ryttare även mig:grin: Det verkar vara ett vanligt problem, liksom att man sänker blicken som om man tror att huvudet på hästen ska trilla av:D Men man vet ju om det, så det är bara att jobba på det :laugh:

Hej.. Visst är det så. Jag kan hålla med dig där, men det ser man på jätte många ryttare även mig:grin: Det verkar vara ett vanligt problem, liksom att man sänker blicken som om man tror att huvudet på hästen ska trilla av:D Men man vet ju om det, så det är bara att jobba på det :laugh:

Stor skillnad!
Ett tips (Dina axlar verkar vara som mina!) Stretcha ut bröstmusklerna efter ridning och gärna någon fler gång under dagen. Hjälper massor.
Ha sen fokus på dina axlar ett tag när du rider, slappna av i dem och låt dem sjunka ner bakåt neråt. Jag lovar att du kommer märka skillnad på hästen också! Mjuka axlar = mjuk hand!

Ibland när jag kommer ihåg brukar jag stretcha bröstmusklerna, men det är inte så ofta ;)
Tack för tipset! :)

Snygg skillnad.
Skulderbladen ska du inte föra ihopa utan du ska dra ner dom mot bäckent!!

Jag rullar axlarna bakåt och för sedan ner dem, är det så du menar?

Ibland när jag kommer ihåg brukar jag stretcha bröstmusklerna, men det är inte så ofta ;)
Tack för tipset! :)

Jag rullar axlarna bakåt och för sedan ner dem, är det så du menar?

Ja just det!!

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
861
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 064
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Rider ni med snokrem?