Den "nya" betforn utan socker, endast fibrer, hur är den?

Sv: Den "nya" betforn utan socker, endast fibrer, hur är den?

Hej,
nu har jag köpt och provat nya Bet Mix , och det blir också den första och enda gången jag köpt den också.
Aldrig mer, den blir som cement oavsett hur mycker vatten man tillsätter,
undrar hur den blir i hästens mage? Vet inte ens om jag vill ge dem det som är kvar av säcken.
Nej , det blir gamla betfor även framöver eller är det fler som provat,
i så fall vad säger ni?

Men blöt mängd går ju inte att ha som rekommendation eftersom man kan ha olika mängd vatten till samma mängd torrvara.

Men blöt mängd går ju inte att ha som rekommendation eftersom man kan ha olika mängd vatten till samma mängd torrvara.

Om du läser i tråden så borde du se att detta redan har retts ut.

Och visst borde man reagera som de rek en ofantlig mängd av ett foder som skall blötas.

Hej,
nu har jag köpt och provat nya Bet Mix , och det blir också den första och enda gången jag köpt den också.
Aldrig mer, den blir som cement oavsett hur mycker vatten man tillsätter,
undrar hur den blir i hästens mage? Vet inte ens om jag vill ge dem det som är kvar av säcken.
Nej , det blir gamla betfor även framöver eller är det fler som provat,
i så fall vad säger ni?

Så har det inte blivit hos oss och här älskar hästarna det.

Får jag fråga hur mycket du ger så att du inte ger för mycket. Vi ger ca 2,5 dl och det blir ca 1,5- 2l blött och då är det gröt def inte cement. Om det är hårt så har du haft för lite vatten

Jag blev överrumplad av konsistensen, hade förväntat mig ett mer "betforlikt" utseende. Mitt blev som cement först, men tillsatte mera vatten och jag gjorde stora ögon när våra kräsna hästar sörplade i sig sörjan!

Jag är nyfiken på betfibern som var slut sist jag kollade.

jag håller ju på o varmsköljer bort socker o sand:mad: ur vanlig betfor o blandar sen det med linfrökaka. Kli ger jag på sidan om o även havre.

Jag vill ju kunna reglera allt jag ger eftersom jag inte fodrar konstant med samma foderstat. efter prestation.

Vad tycker ni om fodret?

jag har det i mitt stall. Det blir bra kompakt om man inte har skitmkt vatten eller om man inte blandar ut det med annat. Men de flesta hästarna äter det. För mig är det skönt att slippa ge av allt i pluttportioner. Utan istället ta några dl av detta.

Gav det till min shettis som lämnade hälften och gick till höet istället.
Hon är rätt så glupsk annars.

*KL

Min är en allätare och hans Speedi-Beet åker ner lika fort som något annat. Är man ponny är man inte kräsen ;)

Min nordis slukar sin speedibeet :) Han kan vara lite kräsen med mat, men det mesta brukar slinka ner.

Oj, fick för mig att man pratat om både Granngårdens, Speedi-Beet och Kwikbeet :o

Jag har också för mig att man skrivit att hästarna tycker att t.ex. kwikbeet är oätligt och därav var man intresserade av den här nya sorten.

Jag hade inte några problem med att få min ponny att äta kwikbeet. Hon tyckte det var gott! Speciellt med lite linfröpellets i.
Och hon kunde matvägra om hon fick müsli från krafft.

Det fodret är, vad jag vet, inte ute i butikerna än men kommer komma om några veckor, tillsammans med ett nytt pelleterat foder anpassat för ponnyer/konvalecenter/seinorhästar.

vi har det fodret här i enköping nu:bump:

I vårt stall har vi provat både Speedi Beet och Kwickbeet och det har ätits utan protester. Inga problem med sand vad jag har märkt.

I instruktionen står det att betmixen ges "enbart eller tillsammans med övrigt kraftfoder". Jag ger gärna min häst så lite kraft som möjligt så villl gärna ge detta endast utan något mer förutom lite mineraler i. På Granngården sa de också att man kunde ge detta som enda kraftfoder. Vad tror ni?

Jag tror du misstolkar det som står :)
Betmixen kan ges antingen för sig själv, eller med annat kraftfoder - så det kan du göra som du vill så klart.

*KL*

Är det nån som kommit fram till ifall det finns nåt alternativ som är bättre ur socker/stärkelsesynpunkt än att skölja vanlig betfor?

Jag var inte helt nöjd med produkten o har nu återgått till... sölet:crazy:

Kwikbeet äts inte.

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 907
Senast: Bee
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 138
Senast: soom
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
672
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17