Den "nya" betforn utan socker, endast fibrer, hur är den?

Sv: Den "nya" betforn utan socker, endast fibrer, hur är den?

Menar du att studien genomförts under åratal av provtagningar?
Vilka hästar?
Du var väl inne på travunghästar eller?

Vilka värden har grovfodret bestått av?
Är det som var man kan finna hur lätt som helst? Fungerar det på alla hästar? Även rastlösa hingstar?

Menhammar är ett proffstravstuteri med tillhörande träningscamp.
Krafft är ett namn på en foderprodukt som de ger sina hästar.

Såg nu att studien bestog av 16 VALACKER....No kidding att de inte behöver lika mkt mat.

De jämför med genomsnittstravhästen o tränas MINDRE än snittet.

Tja.... De kanske håller bättre, men presterar sämre o blir ridtravare eller korv.

Sorry. visst kan de vara kvar som travskolans läromästare.

Hittills har de tydligen presterat minst lika bra som andra jämnåriga och haft färre foderrelaterade problem.

Eeh. Hur många starter gör 2-åringar hos vettiga tränare?
Få!

Travarna är 3år i år.
Indelade i två grupper där den ena går mindre träning än traditionellt.

Jag håller inte på med trav men tycker det är en intressant studie av både foder och träning.

Klarar tränande hästar sitt arbete på bara grovfoder?
Kan det räcka med mindre träning o mindre slitage men ändå få samma resultat?
Intressanta frågor.
// Linda

Svarar fler, allmän reflektion!

Angående försöket på Wången så tror jag inte dessa hästar i snitt (prestation) kommit upp till vad rikets snitt är, men någon får gärna kolla upp det.

Dessutom är de ganska välstammade och föräldrarnas BLUP är troligen högre än treåringens föräldrar i snitt! De borde ha alltså ha presterat bättre än riksnittet.
Någon siffernörd som kan kolla upp det?

Nja de menar att de är av sämre stam o ändå presterar.

Hur ser det ut i travet?
Inte är de flesta val.:confused:
Jag ser mest hingstar o ston.

att eunucker är mer lättfödda o lugnare i temperamentet är inget nytt. Gör av med mindre energi samt är mer lättfödda.

Om man ska göra en studie där man försöker anamma snittet i allt så bör underlaget bestå av dito. Hingstar, ston o val.

Senast ändrad:

Ja, det stämmer att stärkelsen är minst lika illa, men man får ju inte glömma sockret. Betfiber innehåller ingen stärkelse alls!

Betfiber har också protein. Runt 10% råprotein. Inga mängder, men 10% är genomsnittet för hö (förutom klöver eller lusernhö som givetvis är högre) så det är inte såå illa.
:)

Har nu testat både speedi&kvick (fick ett smakprov utav "min" butik :bow:) och hästen undra varför jag gav henne äckel efter ridturen! :devil:

Så vi behåller den vanliga betforn ändå! ;):D

Hm, undra om hen skrivit rätt? Det står att det innehåller betfor till 45-50 %. Menar hen inte betfiber? (det gör stor skillnad för mig, för innehåller det betfor så är det ju inkl melass?).

Jo, det är Betfor. Har klistrat in ordagrant svaret jag fick från Granngården.

Travarna är 3år i år.
Indelade i två grupper där den ena går mindre träning än traditionellt.

Jag håller inte på med trav men tycker det är en intressant studie av både foder och träning.

Klarar tränande hästar sitt arbete på bara grovfoder?
Kan det räcka med mindre träning o mindre slitage men ändå få samma resultat?
Intressanta frågor.
// Linda

Lite från Wången:
http://wangen.se/blog/2012/10/29/segerrusigt-wangen/
http://www.hastsverige.se/Nyhetslista1.html?news=16462
Och om projektet:
http://www.slu.se/sv/fakulteter/vh/...utfodring-och-vard/nyheter-huv/unghaststudie/

Synnerligen intressant!
(Jag sysslar själv inte med trav eller någon annan form av tävling, utan har bara hobbyhästar. De senaste sex åren har vi utfodrat med enbart grovfoder).

Jag förstår att du har klistrat in ordagrant, det jag undrar över är om Granngården har skrivit rätt? Om det verkligen ska stå betfor, och inte betfiber.
Jag tar och mailar dem och frågar om det ingår melass :)

Jo, det innehåller melass och det stämmer ju även med sockerhalten i produkten.

Kräsen tjej. :p

Mina äter snällt sin Kwikbeet. Min friska häst brukade få vanlig betfor, men han tycker Kwikbeet smakar gott också. :)

Jag mailade och frågade, och det stämmer som sagt att det är melass i. Himla dumt att de inte skriver det i innehållsförteckningen, för "betfiber" är väl egentligen betfiber utan tillsatt melass?

Det här svaret fick jag:

"Det är Betfor i BETFIBER Mix och c:a 45 %. Sedan är det 55 % av de andra fiberråvarorna vilket gör att Sockerhalten blir c:a 10 % mot över 20 % I Betfor. BETFIBER Mix har mindre socker än våra grovfoder och vi tror inte att produkten vinner på att ligga lägre. T.ex. enligt forskarna på SLU tar påverkas hästarna mindre av socker i blötlagda foder än i torrfoder.

Som Du kanske vet har jag svarat för framtagningen av KRAFFT produkterna och under 90 talet jobbade vi mycket med socker och stärkelsehalten framför allt i våra tävlingsfoder SPORT och dåvarande TURBO. Bl.a. tog vi fram rekommendationerna med mera fett och fibrer i stället för socker och stärkelse. Vi testade då bl.a. att ha ren betfiber i produkterna men fick bakslag på smakligheten i produkterna och återgick till att ha melasserrad betfiber eller båda råvarorna i fodren.

Ren betfiber är mycket hård, torr och dammig och hästarna åt inte denna alls som ren råvara, medan det gick bättre om den var iblandad i fodren. Det har funnits ren betfiber av livsmedelskvalitet att köpa i affärerna. Används för att öka fiberhalten i bröd när man bakar. Tror det heter Fibrex, men kostar förr 20-30 kr/kg (inte säker på dagspriset).

Jag har jobbat på att ta fram en ny Betfiber under många år och att kombinera Betfor med lusern, vete- och havrekli samt Linfrökaka ger produkten flera fördelar som inte ren betfiber kan ge som smaklighet, mera fett och fiber och säkrare utfodring via en snabb upplösning i vatten"

BETFIBER Mix är ju en produkt som ”bara ” till 45-50 % består av råvaran Betfor.

Hur kan dom skriva nåt sånt ? Betfor är inte något särskilt fodermedel, det är ingen råvara utan en foderprodukt

Jag har KwikBeet till mina, endast för att blanda foderjäst med till den ena (han äter det dock inte med magnesiumpulvret i och inte heller med bakjäst) och potatisproteinet + magnesiumpulvret till den andra (han får även bakjäst, men det smulas i sist innan det ges). Han som får det med foderjästen är kräsen och har innan ätit vanligt betfor, men får inte äta det längre (tog flera år att bli av med en stor säck, och då gav jag bort ca 15 liter). Blev förvånad när han åt denna utan att tveka. Ser inte gott ut alls, men han går mellan hönätet och hinken med maten i så tydligen är det gott. :)

Det går åt max 4 dl/dag så säcken räcker lääänge. Och jag blandar det med ca 8 liter vatten till ponnyn som får potatisprotein (gillar att surpla) och ca 4 liter vatten till den andra (vill inte ha mer soppa än så).

Granngården har ju två nya foder - dels Betfiber MIX som diskuterats här men även Orginal Fiber. Jag har dock inte hittat några analysvärden på det heller.

Granngården har ju två nya foder - dels Betfiber MIX som diskuterats här men även Orginal Fiber. Jag har dock inte hittat några analysvärden på det heller.

Det finns på deras hemsida!
Innehåller: Havrekli, havre, vetekli, vetefodermjöl, lusern, korn, betfiber, melass, sojaolja samt mineral- och vitaminpremix.

Mer här: http://www.granngarden.se/medias/sys_master/celum_assets/8885747908638_Produktblad_Granng_rden_Original_Fiber_9743_pdf.jpg?2

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 907
Senast: Bee
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 139
Senast: soom
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 777
  • Artikel Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
672
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama