Den "nya" betforn utan socker, endast fibrer, hur är den?

Sv: Den "nya" betforn utan socker, endast fibrer, hur är den?

Jag som blev så glad när jag läste innehållet och det inte fanns melass med, och så visar det sig att "Torkad betfiber" egentligen är just betfor (melasserad torkad betfiber). Jag kommer alltså även i fortsättningen få ge pållan importerad betfiber fast jag bor så jag känner lukten från sockerbruket i Örtofta :(.

Du har inte frågat fabriken om du kan få köpa typ några hinkar betfiber innan det melasseras? Eller hur tillverkningen nu går till, jag har ingen aning, men det var en tanke som dök upp. :p

Nej, du har ju ett s+s värde på 18,5%! Alltför mkt med andra ord. Helt vanlig Betfor är bättre, om jag minns rätt har den 15% melass? Melass är endast 50% socker, dvs att den är tillsatt 7,5% socker. Plussar vi på den sockerrest som finns i själva fibren (mellan 1-5%) så blir sockerhalten max 12,5%.

Bäst är såklart den omelasserade, har inte läst hela tråden men varför vill ni ge detta mix foder? Vad är det för fel på Kwikbeet och Speedibeet? Sockerinnehåll på 5% och ingen stärkelse. Perfekt för alla hästar. :)

Senast ändrad:

Ahaa, man plussar ihop socker och stärkelse. Jag fick för mig att det var stärkelsen som var den värsta boven. Hur mycket stärkelse är det i Betfor?

Gillade att denna produkten hade proteininnehåll.

Jag hade gärna gett något som inte åker över halva Europa :angel: Och som MonteRose säger, trevligt att veta hur mycket man ger. Tyckte det lät som en trevlig blandning. Men det var ju innan man visste att det var melasserad torkad betfiber.. Typiskt!

Din argumentation går ut på att det du inte gillar blir hästen dålig av. Hästar blir dåliga av för mycket gräs och foderbyten också. Ska vi sluta släppa på bete och byta foder?

Knappast, vi ska lära oss mer om hur vi hanterar det.
:confused::confused: Blir hästar dåliga i magen av gräs?

I såna fall är ju vanligt hö- torkat gräs inte heller naturligt.
Betfor är ju det första man tar bort vid diarré.

Blir trött på att gräs eller finstråigt hö inte skulle innehålla tillräckligt med fibrer. Mkt handlar om kvantiteten. Har just nu änglahårshö som hästarna älskar. de har även ett ganska grovt hö med fina värden som går sist.

mina hästar gillar inte kwicbeet o slipper. De får havre som komplement o då får jag upp fosforen.

Betfor är en förlegad restprodukt från svåra tider. Billigt o gick att fodra upp smala hästar med.

Ska vi prata fibrer är det bark o kvistar som hästar troligen äter mer för sockret i vissa barksorter. Eller för att nöta ner tänderna när inget bete finns.
Varav gnagandet på inredning.

Du har inte frågat fabriken om du kan få köpa typ några hinkar betfiber innan det melasseras? Eller hur tillverkningen nu går till, jag har ingen aning, men det var en tanke som dök upp. :p
Tyvärr är det nog så att de häller på melassen innan de torkar betfibern, och innan torkning lär ju hållbarheten vara klart begränsad, annars hade det varit lockande.

Vad visar den tabellen:crazy:
att korn är bättre än havre, att rajgräs är bra för en fånghäst- vilket det INTE är.

Hur i hela friden har det mätt stärkelsehalten o även sockret?????

:confused::confused: Blir hästar dåliga i magen av gräs?

I såna fall är ju vanligt hö- torkat gräs inte heller naturligt.
Betfor är ju det första man tar bort vid diarré.

Blir trött på att gräs eller finstråigt hö inte skulle innehålla tillräckligt med fibrer. Mkt handlar om kvantiteten. Har just nu änglahårshö som hästarna älskar. de har även ett ganska grovt hö med fina värden som går sist.

mina hästar gillar inte kwicbeet o slipper. De får havre som komplement o då får jag upp fosforen.

Betfor är en förlegad restprodukt från svåra tider. Billigt o gick att fodra upp smala hästar med.

Ska vi prata fibrer är det bark o kvistar som hästar troligen äter mer för sockret i vissa barksorter. Eller för att nöta ner tänderna när inget bete finns.
Varav gnagandet på inredning.

Hi Axel, how you doing?
Som du se jag kämpa på med fler varning (syns till vänster :D).

The expert has spoken "horse are not grass eaters!!!" the wanna-bee horse people are too much, no wonder they got sick horse :grin:

Till huvud rubriken "BETFOR MED ELLER UTAN SÖKER"
Hitta en intressant link:
www.youtube.com/watch?v=GqJykCHa18o&feature=related
Man kan läsa i gammle bokar från 30tal. när betfor kom utt om hur månge arbetes häster bliv utbränd efter några år av betfor som bliv en ersättning för havre för att den var billigar.

Angåenda fiber och säde:
Your Guide To Natural Horse Grain:
www.pet-health-advisor.com/naturalhorsegrain.html
Happy Reading :)

Hi Axel, how you doing?
Som du se jag kämpa på med fler varning (syns till vänster :D).

The expert has spoken "horse are not grass eaters!!!" the wanna-bee horse people are too much, no wonder they got sick horse :grin:

Till huvud rubriken "BETFOR MED ELLER UTAN SÖKER"
Hitta en intressant link:
www.youtube.com/watch?v=GqJykCHa18o&feature=related
Man kan läsa i gammle bokar från 30tal. när betfor kom utt om hur månge arbetes häster bliv utbränd efter några år av betfor som bliv en ersättning för havre för att den var billigar.

Angåenda fiber och säde:
Your Guide To Natural Horse Grain:
www.pet-health-advisor.com/naturalhorsegrain.html
Happy Reading :)

Fast idag har vi tom forskningsresultat som visar på att tom tävlingshästar klarar sig på enbart ett bra grovfoder. Om de 30-talshästar du pratar om hade fått lika bra grovfoder som hästarna som ingår i studien på Wången så hade de knappast blivit utbrända för att havren byttes mot betfor....

Var finns den studien?
Wången är inte riktigt synonymt med toppresterande hästar.

Hur pass är höt gödslat?
Är det hö som går att finna varsom?

Menhammars hästar får då x antal kg Krafft för att de tappar många kg ju längre säsongen lider.

hittade den. Tja om det är så illa
Utomlands skulle jag vilja säga att i princip alla prestationshästar får minst 50 procent kraftfoder
Jag tror att man rätt länge har gett hö o sen kompletterat med kraftfoder.

Ca 3 kg läste jag om för att göda hästarna lite under vintern- har att ta av.

Senast ändrad:

Gårdagens häster fick arbete 12 timmer i skågen, dom kan inte jämnföras med dom trav häster som ingick i den studia du prata om----+----många av dessa SLU studiar är byggd på valdig kort tids reserch, utbrändhet marks inte föran efter en tid.

Var finns den studien?

Hur pass är höt gödslat?

Menhammars hästar får då x antal kg Krafft för att de tappar många kg ju längre säsongen lider.

hittade den. Tja om det är så illa Jag tror att man rätt länge har gett hö o sen kompletterat med kraftfoder.

Vi hade up det på ett tidigar tråd Axel där non SLU´r student vill gjöra sitt doktors avhändling om "kraftfoder giv vs enbart en god gruvforder" för växenda häster och dom som låg i träning.
Vid studia av slutet kom svaret + -.
Som jag sa till Hanna-Z var studia inkonklusiv för det var för kort tids undersökning och inte testet på hårt arbetenda häster.

Man kan läsa i dom gammle husdjur boker om dom olika foder giv där häster som var inte i arbete fick bara hö medan dom som var i bruke kunna vara upp i 6kg bland säd om dagen.

Betfor hade marknadsförs som ett billige energi rik foder alternativ till kraftfoder "havre/korn"....och mycket ryktig fick häst mer energi med result att hästen var utbränd efter nogra år för den hade inte tillräklig med karbohydrate för att hålla hästen igång dom långa arbetes pass i skågen.

Den har nya sockerfri betfor.....vad har det för syfftet?? är det för fiber skul då är det bättre med ett bra hö!
Och sen måste man fråga sig "hur är det med Sand Problem som du upptäckt för en tid sen? :bow:

Var finns den studien?

Hur pass är höt gödslat?

hittade den. Tja om det är så illa Jag tror att man rätt länge har gett hö o sen kompletterat med kraftfoder.

Jag förstår inte ditt inlägg faktiskt.

Du måste väl ha hört talas om försöken som pågått på Wången de senaste åren?

Vad eller vem är "Menhammars"?

3 kg av vad för att göda vilka hästar?

Vi hade up det på ett tidigar tråd Axel där non SLU´r student vill gjöra sitt doktors avhändling om "kraftfoder giv vs enbart en god gruvforder" för växenda häster och dom som låg i träning.
Vid studia av slutet kom svaret + -.
Som jag sa till Hanna-Z var studia inkonklusiv för det var för kort tids undersökning och inte testet på hårt arbetenda häster.

Man kan läsa i dom gammle husdjur boker om dom olika foder giv där häster som var inte i arbete fick bara hö medan dom som var i bruke kunna vara upp i 6kg bland säd om dagen.

Betfor hade marknadsförs som ett billige energi rik foder alternativ till kraftfoder "havre/korn"....och mycket ryktig fick häst mer energi med result att hästen var utbränd efter nogra år för den hade inte tillräklig med karbohydrate för att hålla hästen igång dom långa arbetes pass i skågen.

Den har nya sockerfri betfor.....vad har det för syfftet?? är det för fiber skul då är det bättre med ett bra hö!
Och sen måste man fråga sig "hur är det med Sand Problem som du upptäckt för en tid sen? :bow:

Jag har inte haft några problem med sand i den melassfria produkt jag köper.
Betfor (och liknande produkter) är bra att blanda mineraler och andra tillskott i, det är vad jag använder det till. Kraftfoder är bara krubbskrammel, energi- och proteinbehovet täcker jag med grovfoder. Men inga av mina hästar har arbetat 12 timmar i skogen, lär inte vara många hästar idag som gör det....

Vad menar du med "Vid studia av slutet kom svaret + -"

Stavar du bättre på engelska än svenska så hade det varit trevligt om du valde att skriva på engelska, för som vanligt förstår man bara hälften av det du skriver. Jag orkar knappt ens läsa dina inlägg pga att de är så svårbegripliga.

Senast ändrad:

Jag har inte haft några problem med sand i den melassfria produkt jag köper.
Betfor (och liknande produkter) är bra att blanda mineraler och andra tillskott i, det är vad jag använder det till. Kraftfoder är bara krubbskrammel, energi- och proteinbehovet täcker jag med grovfoder. Men inga av mina hästar har arbetat 12 timmar i skogen, lär inte vara många hästar idag som gör det....

Vad menar du med "Vid studia av slutet kom svaret + -"

Stavar du bättre på engelska än svenska så hade det varit trevligt om du valde att skriva på engelska, för som vanligt förstår man bara hälften av det du skriver. Jag orkar knappt ens läsa dina inlägg pga att de är så svårbegripliga.

Du för prata med Axel on betfor "sand" tillskott.

Efter slutförd studia var närings upptagning i stor sätt samma mellan dom två grupp häster (dom som fick bara hö och dom som fick tillskott).

Exakt.....det finns ingen hårt arbetenda häster, så det finns ingen anledning med allt tillskott, ett bra hö, mineral sten och en näv havre räcker!

Språk....det för du ta upp med modrate Ricca. (månge här som har dålig svenska, ska vi lägga ner den här siten för att en del fick EG för bytyg i skolen?)

Du för prata med Axel on betfor "sand" tillskott.

Efter slutförd studia var närings upptagning i stor sätt samma mellan dom två grupp häster (dom som fick bara hö och dom som fick tillskott).

Exakt.....det finns ingen hårt arbetenda häster, så det finns ingen anledning med allt tillskott, ett bra hö, mineral sten och en näv havre räcker!

Språk....det för du ta upp med modrate Ricca. (månge här som har dålig svenska, ska vi lägga ner den här siten för att en del fick EG för bytyg i skolen?)

Jag har inga problem med sand i min "betfor"-produkt så det behöver jag inte prata om med någon.

Du verkar ha många åsikter så det känns inte speciellt långsökt att förutsätta att du vill att folk ska förstå det du skriver, det gör man knappt som det är nu därför förslaget att du kanske kunde skriva på engelska istället (men du kanske inte stavar bättre på engelska och då kan det ju kvitta).
Alla har rätt att skriva och jag kan helt enkelt välja att strunta i att läsa dina inlägg så mig spelar det ingen roll.

Menar du att studien genomförts under åratal av provtagningar?
Vilka hästar?
Du var väl inne på travunghästar eller?

Vilka värden har grovfodret bestått av?
Är det som var man kan finna hur lätt som helst? Fungerar det på alla hästar? Även rastlösa hingstar?

Menhammar är ett proffstravstuteri med tillhörande träningscamp.
Krafft är ett namn på en foderprodukt som de ger sina hästar.

Såg nu att studien bestog av 16 VALACKER....No kidding att de inte behöver lika mkt mat.

De jämför med genomsnittstravhästen o tränas MINDRE än snittet.

Tja.... De kanske håller bättre, men presterar sämre o blir ridtravare eller korv.

Sorry. visst kan de vara kvar som travskolans läromästare.

Senast ändrad:

Mer... OT:angel:

En första vetenskaplig artikel är nu accepterad i tidskriften Animal. Den handlar om hästarnas måluppfyllelse, tillväxt och hälsa från 1,5 till 2 år.
Ja det säger mkt om hållbarheten:crazy:
Hästar som fodras med betfor får oxå lägre laktathalt i blodet/ muskulaturen, men borde orka mer. Socker ger ju mer snabb energi, men den soppan tar slut.

Om bilden till artikeln är signifikant för den vältränade/ välmående unghästen så undrar man..Smällfet

kbph8kbfnzqoz0ubyk6j.jpg

Det står heller ingenting om de går på lösdrift- vilket borde ingå som i de flestas normala unghästuppväxt för god hästhållning.

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 907
Senast: Bee
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 139
Senast: soom
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 777
  • Artikel Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
672
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama