Den "nya" betforn utan socker, endast fibrer, hur är den?

Sv: Den "nya" betforn utan socker, endast fibrer, hur är den?

Jag vet inte, ska dit nästa vecka o kika! Kan uppdatera med pris och namn då!
Hon sa bara att det kunde vara ett alternativ för min energibomb! ;)

Fast om du tänker på vad en häst är gjord att äta (gräs) så inser du att de är bättre anpassade till ett blött foder än ett torrt (gräs består till ca 80 % av vatten). Hästar har pytteliten magsäck, ja. Men maten stannar inte där speciellt länge. De äter dessutom inga måltider som vi gör, utan äter mycket i långa perioder.

till skillnad från spannmål innehåller betfor ingen stärkelse. Hästar är inte anpassade att bryta ner stärkelse och just stärkelse kan vara en faktor vid flera sjukdom (ex fång).

Nej, betfor är inget dåligt fodermedel. Men det är heller inget livsviktigt.

Hi Sthu:
Vi prata om gräs i en annan tråd, Horses are Grass Eaters.....no quastion, men vi måst se hur den gräs se utt under ett års tid. Vår gräs som är rik och säfftig växer i ett mer torr och fiber rik stadiet in i hög sommer tiden, i dom torr klimaten som i central USA/Canada/steppe of Mongolia har gräset helt visnet med lite vatten hält och bli så tills våren och det nya gräset har kommet, dessa häster som bete året runt har tid att anpassa sig till den rika vår gräset (som vara inte grön och säfftig värst länge).

Hästen MÅSTE har ett viss struktur i sitt foder för att mag/tarm ska hålla frisk, det som gå in måste komma utt. titta, lukta, känna på hästens skitt, är det fäst? lukta det frisk? kan du se växt tråd i den? nästan att man kunda matta det igenom hästen en gång till!

Magen är smal för hästens storlik men det är hästens "hind gut" (komma inte ihåg vad det heter på svenska) där foder måste stanna upp och bearbete med bakteria för att processes och gå vider igenom tarmen. För blott foder hinna inte att stanna till i tid, men passera för fört från the hind gut in i tjock tarmen.
Och som jag sa i den andra tråd dess foder väska är inte rent vatten eller väska från växt gräs...det är ensilerad väska som har jäst och betfor (som tråden händla om) är nåt söt aktig väska när det är i uttblott form.

Jag har svårt att se Sthu hur betfor kan komplitera fiber strukture i hästens bas foder.... och när jag läsa hur vissa häster få ett dålig reaktion typ dierré:confused:....då ifrågasätter jag dess änvandning till häster.

Om man ska tro forskning (och inte påhittade teorier) säger SLU följande:
---
Det är fiberdelen i Betfor®, som tillsammans med socker gör denna foderprodukt speciell. Hästen har ju behov av fibrer för grovtarmsflorans foderjäsning. Pektininnehållet ( pektin är en lättlöslig vatten- och näringshållande fibertyp) är högt och utgör en god näringskälla för grovtarmens mikrober, samtidigt som ett högt sockerinnehåll ger ett "snabbt" energitillskott.
---
http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/vaxande_hast/kraftfoder.cfm?Call=foder

Du påstår att Betfor skulle vara skadligt för hästens grovtarmsarbete, forskning visar att det är precis tvärtom.

Om hästar är tillverkade för att äta gräs, varför får de då diarré av att gå på bete?

Har prata om det med Sthu och Krydd.

Lovis, jag är bara en "efterbliven" men jag har lite svårt ätt hänge med dig???
Ditt koncept att häster är inte gräs äter???
HALLOOOOO :eek:

Klart de är gjorda för att äta gräs men att säga bara gräs är nog att förenkla alt för mycket. Kollar man på vildhästar äter de ju t.ex bark från träden och där de ädlare hästarna kommer ifrån, stäpperna på centralasien, växer vete och melass vilt

Klart de är gjorda för att äta gräs men att säga bara gräs är nog att förenkla alt för mycket. Kollar man på vildhästar äter de ju t.ex bark från träden och där de ädlare hästarna kommer ifrån, stäpperna på centralasien, växer vete och melass vilt

Melass växer vilt?? Det utvinns ur sockerbetor och sockerrör.

Din argumentation går ut på att det du inte gillar blir hästen dålig av. Hästar blir dåliga av för mycket gräs och foderbyten också. Ska vi sluta släppa på bete och byta foder?

Knappast, vi ska lära oss mer om hur vi hanterar det.

Om du hade hängt med våra tidigar diskussion skulla du har markt där jag påpeka hästen ta vara på en hel del växt under örens lopp men att deras bas forder är gräs.

Din argumentation går ut på att det du inte gillar blir hästen dålig av. Hästar blir dåliga av för mycket gräs och foderbyten också. Ska vi sluta släppa på bete och byta foder?

Knappast, vi ska lära oss mer om hur vi hanterar det.

Jag argumentera inte med folk Lovis, jag pointera vissa fakta:
Hästen bli dålig när wanna-bees bestämma sig för att skäffa sig en häst utan att ha först skäffa sig ett grund kundskap om hästhållning.
Det gå inte att föra ett diskussion med dom som tro dom kan allt och är läs enda utt i finger spitz aven när dom ofte misstolka det och vill dela utt råd till andra.......men själv kan dom inte hålla sina egen häster frisk....som man kan läsa att deras häst är kronisk sjuk.

Sitta här och resonera med en modrat med happnadsvaknad påfund och sitta tyst medan jag har blivit illa behändlad i det har tråd (hade det vara jag då skulla det har varit en sista varning och avstängning).

Att bli "efterblivenda och gamle modig" kan vara ett fördel.....mina häster är frisk och brukbar!

Var och en blir uppenbarligen salig på sin fason.

Men om du vill hävda att forskning har fel, bör du nog presentera lite underlag för dina åsikter.

Nu förstår jag inte? Hästar behöver fiber, det har väl ingen sagt något annat om. Betfor består av fiber (betfibermassa, betfor innehåller dessutom melass vilket inte behövs. Nu handlar ju tråden egentligen om de omelasserade sorterna). Betfiber är ingenting som verkligen behövs, men om man vill ge något är det ett bra alternativ. Det är bra mycket hästvänligare än havre. Även om hästar utan problem överlever på havre, det är inte det vi säger.

Hästar har inget behov av något av de fodermedel vi ger dem. De har definitivt inget behov av att leva i fångenskap överhuvudtaget. Men faktum kvarstår; de lever i vår ägo, på våra villkor.
Det finns tonvis med forskning om foder. Både oberoende (ex SLU) och sån som är sponsrad av fodertillverkare. En person med lite kunnighet i källkritik kan skilja agnarna från vetet och hitta godbitarna.
Det finns både oberoende och beroende studier om hur betfiber påverkar hästar.
Några små smakprov:
A comparison of grain, oil and beet pulp as energy sources for the exercised horse
How to minimize gastrointestinal disease associated with carbohydrate nutrition in horses
Effect of molassed sugar beet pulp on nutrient utilisation and metabolic parameters during exercise

Trevlig läsning ;)

Den var ju lite spännande.

Finns innehållsförteckning samt analysvärden att läsa någonstans?

Jag har dessvärre inte hittat någon innehållsförteckning,. Får nog åka till Granngården och läsa på påsen :idea:
Men i det stora hela så låter det toppen, helt klart värt att prova!

Den såg intressant ut! Mot affären och läsa på säckar :d

Jag har mailat Granngården och bett om innehållsförteckning. Jag lägger ut svaret här, om jag får nåt.

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 907
Senast: Bee
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 139
Senast: soom
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 777
  • Artikel Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
672
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama