Den försvunna islandshästen... :(

E

ewa_85

I vintras så försvann ju en islandshäst från Säfsen, Dalarna. Hittar tyvärr inte den gamla tråden om henne (Katla).

(Förlåt om tråden ligger i fel forum).

Jag kan nu meddela att hon är åter funnen, men tyvärr så påträffades hon död i en brunn på gården...

Jag vet ej hur det har gått till... Tror inte ägarna vet det själva heller...

Men det är hemskt!

Tänkte bara att de som läste om Katlas försvinnande ville veta hur det gått...

//Ewa.

Sv: Den försvunna islandshästen... :(

Vad gräsligt....:(
Var det hon som hadde ett litet föl??

Nej vad tragiskt! Stackars människor som de måste ha grunnat på sin häst allt sedan hon försvann. Nu vet i alla fall vad hon tog vägen... Har själv många gånger funderat på vad hon kunde ha blivit av.

Bjäbban skrev:
Vad gräsligt....:(
Var det hon som hadde ett litet föl??

Ja, verkligen! :(
Ja, lilla Silja, hon var bara 6 månader när Katla försvann...

Sammets_rosa skrev:
Nej vad tragiskt! Stackars människor som de måste ha grunnat på sin häst allt sedan hon försvann. Nu vet i alla fall vad hon tog vägen... Har själv många gånger funderat på vad hon kunde ha blivit av.

Mmm, verkligen, förstår bara inte hur hon kunde hamna där...

Stackars häst å ägare... Nu vet de iaf vad som hänt, så både Katla och ägare kan få frid.

Usch, vad hemskt:eek: :cry:
Nu är det säkert skönt för ägarna att veta vad som hänt henne, men FAN så jobbigt det måste vara att förmodligen inte få veta hur det gick till.

Tänker på och lider med ägarna!

MVH - Jenny

Jga har varit på gården och känner ägarna till stoet. Jag tycker att det låter väldigt konstigt att hon hade gått ner i en brunn eftersom det inte fanns några andra spår från hagen... En olycka kanske men man borde ju ha sett spåren om man nu letade ordentligt. Det är ju inte så att man lyfter en häst till brunnen... Det skulle vara kul med mer information så att man kanske kan lista ut saker!! :crazy: :cry:

Ja.. just på vintern borde det ju vara lätt att se om en brunn blivit "öppnad", det borde ju blivit ett hål? :confused:

Där jag stod installad förut försvann en stor jäkla ardenner ur hagen (där de även hade hästar inhyrda på bete) men eftersom han ofta rymde letade de väl typ överallt förutom i hagen... Men även där visade det sig sedan att den fanns en brunn i hagen som han ramlat ner i och kvävts... :( :cry:

I all gräsligheten så låter det lite konstigt....
Viste det inte om brunnen? Hade de i så fall inte letat där??
Ligger brunnen i hagen eller utanför?? :confused:

Som sagt gräsligt är det stackars, stackars arma ägare...:(
Hur har hennes lilla föl klarat sig, någon som vet??
Om dom läser här så skickar jag en jätte stor tröste kram

Brunnen fanns i hagen, men som jag förstod så stängdes den delen av när katla försvunnit(idiotiskt att inte stänga ifrån brunnen)
Fölet mår bra, min syster har träffat henne flera gånger.
Det spekuleras hejvilt om hur det har gått till men troligen kommer man nog aldrig att få reda på hur det gick till.

på sif´s forum spekulerade någon i att det kunde röra sig om en språkmissuppfattning, att brunn på vissa ställen är ett annat ord för damm.

Oj. Tack för info.
Vi var där och red på en tur, det var nog 1-2 dagar efter att Katla försvunnit. Ägaren var ff chockad så klart och hade missat att vi bokat en tur. Det gjorde ont i hjärtat att se vackra Silja utan sin mamma. Detta var förresten min första islandshästridning. Både jag och barnen tog väldigt illa vid oss av Katlas försvinnande och har många ggr tänkt att ringa o fråga hur det gått. Det är iaf skönt att veta vad som hänt. Men det måste vara fruktansvärt ångestladdat för ägarna att veta nu att det gått till på detta sättet. Sänder mina varmaste tankar till dom samt övrig personal.
mvh Jezz

*kl*

Det var en brun, som man hämtar vatten ur. Finns att läsa på klubbens hemsida www.eddashem.com
Detta är från Sifs forum

"Hejsan!
Under rubriken Information finns en diskussion om stoet Katla som troddes ha blivit stulen i december 2005.
Då hon nu hittats och det framkommit att omständigheterna är mycket tragiska omkring hennes försvinnande, så har ägaren Nina Rosén bett mig att du ska ta in följande små rader.
Nina vill inte själv prata närmare just nu om vad som egentligen hänt, förutom det som redan står i tidningarna.

"MIN ÄLSKADE KATLA!
Du försvann natten mellan den 7 och 8/12. Du var som uppslukad av jorden eller som om du hade fått vingar.
Nu vet vi, att det var båda delarna.

Som vi har letat efter dig .... du har varit saknad varje dag.
Varför skulle det gå sju månader innan vi hittade dig?

Vi vet nu också att ingen människa har varit elak och tagit dig från lilla Silja eller gjort dig illa.

Stort tack till alla Ni som har stöttat, pratat, använt tid och energi på att hjälpa mig att hitta Katla.
Nina"

///Sonja
klubbkamrat och god vän till Nina "

Så att inga missförstånd lever vidare

Det är svårt att skriva det här inlägget utan att strö salt i såren.

Det här är tyvärr inte första gången något liknande händer. Varför förutsätter många att det är någon utifrån som skadat/stulit en häst när det mest troliga oftast är en olyckshändelse?

Det viktigaste är att hela tiden fortsätta leta och inte utgå från att hästen är stulen.

Vilka kloka ord du skriver TomasN! Förra sommaren var vår lilla då 15 månaders islandshäst bortsprungen i över 9 veckor. Rykten gick kan jag lova! Vi i famlijen ansågs nog lite småkorkade som vägrade tro att hon blivit stulen och fortsatte leta i trakterna där hon kommit bort. Det var rykten om allt från att hon blivit ritualslaktad av invandrare (vilken människosyn, dessutom de som satte igång såna rykten hade nog inte riktigt koll på vilken roll hästen har i de flesta kulturer!!) Hon hade blivit förd söderut och såld, stulen och använd som barnponny osv osv i all oändlighet. I alla fall hittades Tyra helt oskadd och vid god vigör av ett älgjaktlag i september, fågelvägen cirka 1,5 mil från byn där hon försvann och lika långt från närmaste bebyggelse. Trots detta hävdar fortfarande vissa olyckskorpar att hon har visst varit stulen men att dom som hade henne hade lessnat på henne och kört upp henne i skogen och släppt henne där...Låter lite för otroligt i mina öron.
I alla fall är hon tillbaka hemma igen, vilket vi inte ens vågade drömma om eftersom hon försvann i kommunens björntätaste marker och helt ensam! Hon har ett härligt psyke och jag hoppas mycket på henne. Jag tror också att det var psyket som räddade henne, det har hon ärvt av sin fina pappa Patrek fra´Brekkum. Och inte minst, det stärker bara min uppfattning om jag har har valt rätt ras, riktiga överlevare!

Tycker det hemska med det här är att det fanns en brunn att ramla ner i, läste i tidningen att den där brunnen låg 300 m från gården ute i skogen och var 2 m i diameter, såna brunnar ska inte finnas kvar för vem som hällst kan ramla i dem, är det inte en häst är det kanske ett barn eller en hund....

Det måste vara skönt för Katlas ägare ändå att ha hittat henne, så slipper dom den här oron att inte veta vad som hänt!

Liknande trådar

Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
43 185
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 349
Senast: cirkus
·
Gnägg På "begäran" är jag tillbaka på Buke efter flera års uppehåll för en uppdatering. Fått två olika meddelanden på Facebook ang. den...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 651
Senast: Askur
·
Övr. Hund Åh vad jag önskar att jag aldrig skulle behöva starta en sådan här tråd, speciellt inte redan. I lördags hämtade vi hem en...
13 14 15
Svar
285
· Visningar
32 230
Senast: yennork
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar