Den dagliga skötseln

Sv: Den dagliga skötseln

Just nu ser det ut ungefär såhär:

Morgon: Ger kraftfoder. Bär ut morgonhöet o en kanna vatten till hagen. Sätter på olyckskorpen hans boots och tar av hans BoT-skydd. Sen ut i hagen.

Lunch: Fodrar hösilage i hagen. Mockar, tar ev. in spån. Gör iordning hösilagepåsar och kraftfoderburkar inför morgondagen. Lägger in hösilage och em-krafft i boxen. Sopar gången. Ibland krattar jag lite utanför stallgången.

E.M. Tar in honom. Tar av bootsen. Borstar (om jag inte har jättebråttom), kollar hovarna. Om jag har mycket tid o lust så brukar jag frisera manen lite o plocka iordning bland mina grejer, smörja m.m.

Min rids inte varje dag då han har vart skadad, men när jag rider brukar rutinen va ungefär såhär: borsta, på med skydd eller lindor. Sadla, ev ländtäcke, tränsa o sen rida. Eftersom han bara skrittas än så länge så brukar jag bara borsta av lite snabbt efteråt, ta på täcket och sen ta ut honom i hagen igen.

Hur i all världen hinner ni vara i stället 2-5 till 5 timmar per dag?? Jag lovar - när man jobbar, har familj och barn och hus och hund som också ska skötas så blir det ingen petmockning och daglig rengöring av sadel och träns.
Jag är helt övertygad om att min häst inte far illa på något sätt, trots det. Jag har som tur är en häst som inte rullar sig när det är vått och smutsigt ute och som dessutom är extremt renlig i boxen.
Det är naturligtvis inget fel på att vara pedant - bara om man samtidigt talar om för alla andra som har andra förutsättningar för sin hästhållning att det gör fel...

Hur i all världen hinner ni vara i stället 2-5 till 5 timmar per dag?? Jag lovar - när man jobbar, har familj och barn och hus och hund som också ska skötas så blir det ingen petmockning och daglig rengöring av sadel och träns.
Jag är helt övertygad om att min häst inte far illa på något sätt, trots det. Jag har som tur är en häst som inte rullar sig när det är vått och smutsigt ute och som dessutom är extremt renlig i boxen.
Det är naturligtvis inget fel på att vara pedant - bara om man samtidigt talar om för alla andra som har andra förutsättningar för sin hästhållning att det gör fel...

Jag förstår att det kan vara svårt att hinna med. anledningen till att jag hinner med är att jag väljer bort andra saker,okej, man kan inte välja bort sina barn det fattar jag med... men det är anledningen till att jag inte har några.
jag jobbar heltid och ibland lite till...denna månad är ag uppe i 200 timmar. men jag jobbar mycket kvällar så då jobbar jag från fem på em till tolv, ett på natten. plus många helger..jobbar jag helg börjar jag vid tolv på fm o jobbar tolv timmars pass....då är det bara till att komma ur sängen tidigt på morgonen.
så jag väljer bort sömn. att sova 8 timmar per natt är det inte tal om!
kan bli 4 timmar ibland o självklkart mer ibland. men som sagt det väljer jag själv.
för mig är det såpass viktigt att allt ska vara noggrant.
jag kan ju se till att ha det så eftersom jag inte har barn som tar min tid...min sambo jobbar på samma jobb så vi ses ju där!

T.ex. hur noga är ni med mockningen?
Jag har hästen på lösdrift men jag brukar hålla efter i liggahallen ca en gång i veckan, jag är dock inte den enda som gör det eftersom vi är en hel hög som delar på ansvaret.
Hur länge ryktar ni?*gulp* snabbt och effektivt...lie väl effektivt ibland
Vad ingår i rykten? han är helrakad och täckad så jag brukar köra en omgång med ryktbortsten, kratsa hovarna och sen pälsglans i jättemanen och svansen
Sopning av stallet, hur ofta/noga?Stallet används mest för ändamålet att göra iordning hästarna, därför brukar det inte vara spån i gången. Jag sopar varje gång jag är där
Likadant städning av sadelkammare och foderkammare etc.? efter speciellt schema
Hur noga är ni med att kolla hösillage/hö så det är fint och fräscht?Kan tyvärr inte kolla det då jag inte fodrar och jag vet att han som fodrar tyvärr inte är särskilt noga...

Jag har insett att jag kommer fort undan med denna vardagli skötsel om man jämför med andra men det roliga är att jag ändå verkar spendera lika mycket tid i stallet som alla andra. Den extratiden går till vadå:o?

Morgonen

Hästarna fodras med krafftfoder, medans dom äter går jag runt och lindar av benen, kollar igenom dom ordentligt, byter täcken, på med skydd och tar tempen...sen tar jag ut två och två i stallgången och broddar på i fall det är isigt ute... hästarna släpps ut i hagen och får hö där.

Mockar noga, tre av hästarna står på ett lager spån och ett lager fräsch halm och den fjärde står bara på spån...rengör vattenkoppar och krubban... varje dag!

Lägger in hö i boxarna till eftermiddagen, fixar lunchen så den är klar. Fixar resten av hö påsarna så dom står klara till kvällen.

Soppar stallgången super noga innan jag går.

Eftermiddagen

Hästarna kommer in två och två, ställer upp ena i stallgånge och den andra i spolsplitan...tar av skydd, spolar av benen ordentligt, broddar av, täcken borstas av (inne fodret), hängs upp, släpper in i boxen och får äta sitt hö...så gör jag med alla fyra...tar sin lilla tid men men.

stallgången, ryktar av ordentligt ca 20min och kratsar hovar...skydd/lindor på och utrustning klar ca efter 25 min...så gör jag med dom hästarna som ska ridas.

Ef

jag e medryttare på 3hästar i samma stall och e väldigt noggrann.mockar,tar upp varenda lilla skit,sopar stallgången så inte ett enda strå finns där,kollar höet,kraftfodret. tar bort spindelnät och damm minst 2-3 g iveckan tar bort skit som har varit under hovarna ,som lossnar på gårdsplanen vid utag varje dag,sen skadom ha en massa tillsätter i fodret som e bra för hovar,muskler och för äldre hästar. detta tar mej ca 2-3timmar perdag. och jag mockar t 4 hästar. börjar vid ca 07:00 e klar vid ca 09:30-10:30,byter vatten och skrubbar det ,samt krubborna inne minst varannandag. sen har en häst olika ute täcken. ett täcke när det e +grader ,och ett annat nä det e minus.

Morgonen

Hästarna fodras med krafftfoder, medans dom äter går jag runt och lindar av benen, kollar igenom dom ordentligt, byter täcken, på med skydd och tar tempen...sen tar jag ut två och två i stallgången och broddar på i fall det är isigt ute... hästarna släpps ut i hagen och får hö där.

Mockar noga, tre av hästarna står på ett lager spån och ett lager fräsch halm och den fjärde står bara på spån...rengör vattenkoppar och krubban... varje dag!

Lägger in hö i boxarna till eftermiddagen, fixar lunchen så den är klar. Fixar resten av hö påsarna så dom står klara till kvällen.

Soppar stallgången super noga innan jag går.

Eftermiddagen

Hästarna kommer in två och två, ställer upp ena i stallgånge och den andra i spolsplitan...tar av skydd, spolar av benen ordentligt, broddar av, täcken borstas av (inne fodret), hängs upp, släpper in i boxen och får äta sitt hö...så gör jag med alla fyra...tar sin lilla tid men men.

Vid ridning ställs hästarna upp i stallgången, ryktar av ordentligt ca 20min och kratsar hovar...skydd/lindor på och utrustning klar ca efter 25 min.

Efter ridning, spolar av benen om det behövs (torkas med handuk), ryktar av ordentligt ca 15 min och kratasar hovar...lindar för natten och sätter på täcke.

Dom som inte ridits, ryktas av och lindas för natten och sätts på täcken.

Hästarna fodras med krafftfoder efter ridning, och mockar ur en sista gång.

Rengör utrustningen med vatten och lädertvål (är pedant med min utrusning), diskar av foderhinkar, benskydd/boots som använts i hagen sköljs upp och in på torkning. Använda schabrak och lindor slängs i tvättkorgen (använder aldrig schabraket mer än 2 ggr och lindor används bara 1 gång).

Fodrar sista fodringen, och soppar noga av stallgången och fixar betfor tills morgonen. Godnatt

1 gång i veckan ryktas även hästar ordentligt upp till 1 - 2 tim per häst, pälsglans och man o svans glans sprutas i och hästarna putsas upp ordentligt.
1 gång i veckan dammas boxgaller och fönster galler av ordentligt (ingen spindelnät här inte!).
1 gång i månaden så tvättas boxgaller, fönster + fönstergaller, väggar borstas av från damm osv.

Damsuger och skurar sadelkammare, fikarum, toalett, foderkammare och tvättstuga 1 gång i veckan.
Tvättar scharak, lindor och sånt som ska tvättas 1 - 2ggr i veckan.

Hästar stretchas efter ridning också!
Så ser det ut hos mig!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 538
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 174
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 942
Senast: Lona
·
Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med...
2
Svar
33
· Visningar
5 525
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka