Den dagliga skötseln

Sv: Den dagliga skötseln

Eftersom jag har mintt stall hemma och det är bara
jag som håller till där så kan jag vara hur pedantisk
jag vill :)

MORGON:
Går ut säger godmorgon och fodrar.
När det är dags att gå ut så tar jag av lindorna och
går igenom alla ben noga. Täckar om vid behov kollar
så de inte är halt, stela på vägaen till hagen. Slänger
ut hö och ser så att det äter som vanligt.

Därefter är det oftast mockning. Det tar ungefär 20 min/
box. så jag är noga:cool: Tömmning av spannar och på fyllning (tvättar ur dem ordentligt varannan dag) Strör och lägger
in hö. sopar hela gången ordentligt, inga halmstrå kvar i gången:banana:
Gör iordning maten väger och mäyter så att det blir som det ska.

KVÄLL:
Jag jobbar mina hästar oftast på kvällen eller eftermiddagen.
Eftersom den lilla inte kan vara ensam ute så får båda hästarna komma in. Ryktar noga och går igenom benen noga inna avborstade skydd eller nytvättade lindor läggs på. schbraket skall ligga perfekt padd och sadel lika så. JAg är ute lite olika beroende på vad jag jobbar just den dagen. KOmmer in särar på schabrak padd och sadel hänger det som skall på tork och borstar eller tvättar av skydd. Hästen får nykratsade hovar en dusch om det behövs och stretching på med täcke och in i boxen.Tränset görs rent efter varje användning ordentligt allt skall vara snyggt. Sopa av gången igen inga halmstrå kvar. lägger tillbaka alla sakerna på sina platser. Ger kvällsmat och säger god natt

Jag vet inte hur mycket tid jag lägger i stallet men det är mycket :love:

hur noga är ni med mockningen?
eftersom min häst kissar så himla mycket måste jag dra upp och böka runt i hela boxen, samlar allt halm vid vattenkoppen och låter resten av boxen torka lite medans jag gör andra sysslor.
Hur länge ryktar ni?
Beroende på hur skitig hon är, men ska jag rida så tar det väl ca 5-10 minuter och dagarna hon vilar brukar jag stå och putsa lite längre.
Vad ingår i rykten?
(0.) piggborste om det är nödvändigt
1. kort rotborste
2. lång rotborste
3. borstar manen och svansen med en sån där, hm svans borste? :D
4. Antingen en mjuk borste eller ryktning
5. kratsar hovarna
Sopning av stallet, hur ofta/noga?
Sopar stallgången när jag lämnar stallet.
Likadant städning av sadelkammare och foderkammare etc.?
blir ungefär 1 gång i veckan
Hur noga är ni med att kolla hösillage/hö så det är fint och fräscht?
Vi har minihösilage balar så det går ca 1 bal varannandag.

Sen är jag extra viktig med vattnet i boxen då min inte dricker ur vattenkoppen, hon är rädd för den. haha

//S

hästen:
rykt
dvs. hovkrats, bors, massage, man o svans vård, rengörning av huvud med fuktad svamp, och sedan rykt allt som allt ca 30 min
motion av ngt slag. rengörning spolning/rykt/borst efteråt ca 30 min. där ingår hovvård, trimmning av vilda hovskägg osv.
smörjning och rengörning av all använd utrusning.
mockning, skall vara så rent att jag kan ligga i boxen om jag så vill.... typ hamsterbur... hehehe

stallet:
sopar där jag skitat ned. direkt efter att jag skitat ned.
annars sköter personalen om städning och sopning.

Min häst är just såld. Men jag kan ju tala om hur jag haft det med hästeriet det senaste året. Min pålla har gått på lösdrift och är islandhäst. Hyresvärden sköter alla fodringar.
Alltså:
* mockning = 0 minuter (när hon stod uppstallad på halm tog det väl ca 10 min att mocka).
* rykt = 0 minuter. Hon ryktades aldrig. Helt meningslöst när de har vinterpäls á la björnkvalitet och helt meningslöst på sommaren då hästens fär var sådan som aldrig blir blank av rykt ändå.
* borsta med rotviska, kratsa hovar, visitation= ca 5-20 min (beroende på dag och skitighetsgrad).
* sopa stall = om det blivit skitigt i stallgången sopar man upp det man skitat ner. Skedde i princip aldrig på lösdriften där vi hade stall med grusgång; öppet direkt ut i friska luften. Krattade gången någon enstaka gång.
* städning = som inhyrd håller jag reda på och ordning bland mina grejor främst. Ibland något extrajobb.
* kolla hö = 0 minuter. Det litar jag på att hyresvärden har koll på!
* fylla på vatten/ta bort is på vattenkar = 1-15 min

T.ex. hur noga är ni med mockningen?

Mina hästar står på halmbädd i 16 m2 boxar. De är ute så länge som möjligt, och det blir därför bara ett par högar i varje box. Det brukar inte ta så många minuter att slänga ut, och jag lägger varje dag in rikligt med ny halm då de gärna äter en hel del av den också. Det tar alltså kanske bara 10 minuter att mocka boxarna och slänga in ny halm, men det är ändå rent och fräscht varje dag...

Hur länge ryktar ni? Vad ingår i rykten?

Jag borstar bara av hästen så att den är ren innan ridpasset. Lite pälsglans i man och svans och borstar ur. Ryktar gör jag hellre efter ridpasset, då jag ibland passar på att massera och strecha lite också. Min ena häst kan vara lite taggad innan ridpasset och njuter bättre av rykten efteråt.

Har ju eget stall och behöver därför inte sopa för andras skull. Därför sopar jag endast om hästarna är ute. Det brukar bli på morgon efter utsläpp eller på e.m. innan jag rider och tar in hästarna. Jag gillar att ha det rent och snyggt, men låter spillt hö och halm ligga när hästarna är inne.

Samma där, jag är ensam i stallet och sopar när det behövs. Men efter att jag renoverar stallet i sommar ska jag ha en dammsugare i sadelkammaren istället, så meningslöst att sopa runt massa damm som bara yr upp på utrustningen...

Hur noga är ni med att kolla hösillage/hö så det är fint och fräscht
?

Kollar höbalarna varje dag då jag gör höpåsarna. Har hö på rundbal, vilket jag upplever är svårare att hålla hög hygienisk kvalitet på då det är känsligare för fukt. Så jag är extra noggrann med detta.

Annars är jag väldigt noggrann med att stängsel är OK, att det är krattat på stallplan och att krubbor och vattenhinkar/vattenkar är rena. Och att IKEA-kassarna är hela och rena:D När jag stod i inackorderingsstall var jag jämnt och ständigt irriterad på andra som inte skötte sig, fick köpa egna ordentliga sopkvastar märkta med mitt namn o.s.v. efterssom det inte var någon prioritet att sopa och hålla iordning hos andra:smirk: Skulle aldrig ta emot någon inackordering tror jag, nu har jag det precis så som jag vill ha det:)

Hur noga är ni med mockningen?
väldigt nog!

Hur länge ryktar ni?
Tills hästen är ren :)

Vad ingår i rykten?
Rykta hela hästen, kratsa hovarna o sen reda ut man och svans.

Varje dag när jag är i stallet, det sista jag gör innan jag åker. Ganska noga, får inte se slarvigt ut!

Hänger alltid allt i sin ordning i sadelkammaren så man slipper städa, sen brukar nån sopa den 2 ggr i veckan :)

Hur noga är ni med att kolla hösillage/hö så det är fint och fräscht?
Jag har inte reda på maten men när jag ska fodra så kollar jag att allt är fräscht, annars så tänker jag inte låta min pålle äta av det !

Mockar alltid noga, krubba, vattenhink måste vara rena.
Mathinkarna diskas varje dag (dock bara vatten) och vattenkaret i hagen skuras.
Stallet sopas så fort det blir skitet, likaså foder- och sadelkammare.
Ordning hålls på allt.

Borstar varje dag, känner igenom hela henne kratsar hovar etc
Aktiverar henne nästan varje dag på olika sätt.
Är ute i stallet två till tre gånger om dagen på sommaren och tar av/sätter på flughuva, kollar så de har vatten, sprayar flugmedel om det behövs och kollar så alla hästar är friska.
Tar in dem om det är mycket flugor/är väldigt varmt.

Är mycket noga med att hon ska ha det bra.
Alla hästar som jag är i kontakt med (även de andra som står i mitt stall) ska vara friska, annars säger jag till.
Har hon skadat sig eller något så är jag snabbt där och rättar till.
Men hon ska ändå vara häst, inte sant? ;)
Går ute dygnet runt på sommaren.

Senast ändrad:

Petnoga med mockningen - stora är en liten smutsgris
Borstar av hästarna varje dag de rids, rykt ibland (är lite dålig på det) Reder ut svans och borstar av huvudet osv.

Visiterar hästarna varje dag

Är inte så noga med sadelkammaren, gör rent bettet plus ringar efter varje pass, torkar av om det är smutsigt i övrigt. Sporadisk övrig rengöring. Rent och inga grejjer framme i stallgången är jag noga med dock.

Tja, är ingen pedant direkt.. :angel:

Vad ingår i er dagliga skötsel av hästen du har?

Det vi hjälps åt med:
Stallägaren i stallet tar ut och fodrar hästarna på morgonen. Den som kommer först till stallet ger dem lunch vid 13:00. Sedan ska hästarna in vid 17:00 och ha middag (det gör de personer som är i stallet vid den tiden). Sedan vid 20:00-21:00 får de kvällsmat antingen av någon i stallet eller av stallägaren.

Vi har ett städ-schema i stallet där man har en vecka som man ska städa sadelkammaren, loftet, gödselstacken och liknande.

Det jag gör själv:
Mockar, strör, fixar kraftfoder + hösilage, ryktar och rider.

Hur noga är ni med mockningen?

VÄLDIGT NOGA! det får inte vara någon skit kvar i boxen, det brukar ta allt mellan 30-50 min att mocka och strö i boxen. (står på halm och hästen är väldigt skitig av sig och sprider rund allting i boxen så att det rena blandas med det skitiga)

Hur länge ryktar ni?

Det beror lite på hur mkt tid jag har på mig och hur skitig hästen är.

Vad ingår i rykten?

Innan jag ska rida så borstar jag bara av det värsta, reder ut man och svans, kratsar hovarna, kollar igenom hela hästen efter svullnader etc. Borstar av utegrimman och krubbitarremmen och täcket vid behov.
Sedan rider jag i allt mellan 20 min - 1½ h.

Efter att jag har ridit så plockar jag alltid isär sadel-schabrak-sadelgjord och hänger allting för sig, torkar av sadeln med en trasa.
Tvättar av bettet ordentligt med en kökssvamp, torkar av tränset med en trasa och hänger undan det.
Tvättar av benskydd och boots och hänger undan dem.

Sen borstar jag av hästen med en rotviska/borste, sedan en ordentlig rykt med ryktborste och skrapa, reder ut man och svans, kratsar hovarna.
Beroende på vad klockan är så åker krubbitarrem och täcke på ev. grimma om hästen ska ut igen.

Jag sopar alltid utanför min box om det ligger halm eller något annat framför den. Annars sopar jag av där hästen har stått.

När jag har städvecka så sopar jag hela stallet noggrant

Städning av sadelkammare och foderkammare etc.?

Vi har ingen direkt foderkammare utan man städar själv där man har sin hästmat och liknande.
Sadelkammaren städar man när man har städvecka. Och då passar jag på att putsa alla min lädergrejor.

Hur noga är ni med att kolla hösillage/hö så det är fint och
fräscht?

Det som ser mysko ut hamnar inte hos min häst.. Så ganska noga med det också

Mockningen tar minst 15 minuter. Men då har jag grisig häst och är inte världens skickligaste mockare :D
Är alltid väldigt noga med höets kvalite, skurar ur vattenhinken varje dag, lägger bädden jämnt och fint, blandar fodret ordentligt :angel:

När det gäller hästen så ryktar jag inte varje dag, men kollar hovar och visiterar. När det är torrt ute smörjer jag hovarna. Det handlar väl om 1 eller max 2 dag i veckan hon inte blir borstad/ryktad iom att jag rider de andra dagarna.
ibland ryktar jag trots att jag inte ska rida, men somsagt jag tycker inte det är så farligt att skippa det nån dag...

När jag rider kollar jag alltid ben och rygg både före och efter, och kollar efter ytliga småsår.

Sopar stallet gör vi aldrig när min häst är inne, så inte efter insläppet på kvällen.
Hon är lite dammkänslig.
men jag sopar alltid stallgången efter mig och brukar sopa hela stallet grundligt några gånger i veckan.

hur noga är ni med mockningen? Noga! mockar väl i 20 min nu när han har bädd..noga! ingen annan får mocka åt mig, de gör det sämre:mad:. (i hemlighet, jag säger det inte!)

Hur länge ryktar ni?någon halvtimme innan ridning, 20 min efteråt. på helger i ca 1.5 h.

Vad ingår i rykten? rotborstning, rykt, manen kammas (mani på manar:D), huvudborstning, hovar rena och hela och insmörjes, kastanjer mungipor skav insmörjes, öron svans man hovskägg ansas så gott som varje dag, gnuggas ren. jag hatar smutsiga hästar..

Sopning av stallet, hur ofta/noga? varje gång hästen går in/ut ur boxen, efter mockning, fodring. Noga! stallägaren blir inte glad annars...:smirk:

Likadant städning av sadelkammare och foderkammare? Varannan dag sopar jag där. jag plockar varje dag.

[/B]Hur noga är ni med att kolla hösillage/hö så det är fint och fräscht?[/B] Vi kollar allt vi ger! och när vi går förbi kollar vi höet på loftet.

Jag är inte pedant..men jag vill att hästarna ska trivas, och inte hosta och bli sjuka. dessutom är det mysigt med välsmörjt läder och rena ponnier..:angel:

Hmm, jag är nog ganska petnoga :angel:.

-Allt som är skitigt i boxen åker ut, inte den minsta plutt får vara kvar. Måste strö på ett visst sätt, det ska vara "fluffigt och inbjudande". (halm) Sopar alltid under vattenhinkarna, det får inte ligga något halmstrå där. Alltid rena vattenhinkar utan damm eller hö/halmrester.

- När jag sopar stallgången måste det bli helt "rent".
Inget kvar i hörnen...

- Tvättar ur mathinkarna varje dag, mäter upp mat och höpåsar.

- Innan ridning, borstar rent hästen ifrån all lera och smuts. Tar hovarna så klart.
Måste borsta ur svansen, kan inte rida annars (hmm, konstig:p?!)

- Ryktar honom i stort sett ALLTID efter ridning om det inte är riktigt, riktigt tajt med tid. Stretchar pållen oxå om det behövs.

Ja, det är väl vad jag gör i stort sett varje dag.
Plus en massa andra saker så klart. Tid jag ägnar i stallet är ca 1,5- 3,5 timmar per dag beroende på om jag motionerar pållen el ej...
/J.

Min stallrutin ser ut såhär:

Mockar väldigt noga! Precis alla små skitar och allt piss ska ut, tar ca 30-45 min, han har blivit lite skitigare sen vi bytte stall, men jag skulle aldrig slarva! Står på spån.

Blandar mat, mäter upp kraftfoder+mineraler osv. Väger hösilaget, och kollar såklart att det ser ok ut. Sköljer ur och rengör vattenhinkarna, och fyller på.

Borstar så gott som varje dag (väldigt sällan det går en dag då jag inte tar in honom), men ryktar inte varje dag. Borstar alltid igenom man och svans, samt kratsar hovar och kollar ben. Brukar försöka rykta efter ridning, men är lite dålig på det...:o

Sopar alltid efter mig och min häst, samt utanför boxen. Gillar inte att det sopas för mycket vid kvällsjouren, då hästarna kommit in. Ser hellre att man sopar varje morgon, då man släppt ut hästarna.

Om utrustningen blivit skitig efter ridning rengör jag den såklart, men jag smörjer inte mer än nödvändigt.

I mina skåp har var sak sin plats.
Kan bli irriterad om inte täcken är upphängda snyggt och prydligt, eller släpas efter golvet. Jag är rädd om mina saker och vill såklart att de andra som hanterar dem är det också! :)

De kallar mig för ordningsam och noggrann :p

Jag mockar aldrig :devil: däremot strör jag vid behov, men det är alltid rent o fräsht hos hästarna. (djupströbädd :bow:) Mockas med traktor vid behov.
Kollar alltid över alla hästarna, däremot så borstas inte alla dagligen. Jag ser inget behov utav det fölston unghästar och fölisar klarar sig utan rykt varje dag.
Hästar som tränas ska ryktas av varje dag efter jobb, dom ska vara rena inför natten. och alla hästar som bär täcke ska ryktas varje dag.

Just det jag borstar hellre efter ridning än innan om det är tajt om tid. Det är en sak jag lärt mig när jag jobbat hos proffsryttare.

Stallgången sopas på morgonen efter att hästarna käkat frukost och är utslängda i hagen. Sen ska det vara rensopat hela dagen... man sopar helt enkelt efter sig under dan.

Borjar ca halv sex pa morgonen med att ta tempen och checka av alla hastar innan jag slanger ut de forsta tva i hagen och mocka. Forsoker hinna med atminstone tre stycken innan halv sju da det ar dags att borja jogga. Hastarna gar tyvarr bara ute medans vi mockar men med tanke pa storleken pa dessa (LITEN sjukhage) ar de mer som box ute. Slanger till dem en skiva ho medans de ar ute.
eftersom vi ar tva skotare och nio hastar pa tva hagar slanger man ut och mockar lite nar det finns tid och rum men forsoker gora detta sa tidigt som mojligt innan det blir for varmt. Alla hinkar och foderkrubbor skuras med diskmedel varje dag. Boxarna vattnas innan hastarna kommer tillbaka in.
Min prioritering pa morgonen ar att fa pa ettars stoet hennes lindor och ut innan hon river stallet totalt.
Mina tvaaringar joggar forst av alla pa morgonen och sedan kommer babisarna lite som det foljer.
Efter jogging duschas de av, efter traning med schampoo. Sa fort de kommer in fran badet far de uppblotta hokuber (pressat alfa alfa ho).
Nar alla mina ar klara tvattas all utrustning (spolas vanligtvis men tvattas med skurmedel ca tva dagar i veckan) och jogcartsen spolas / tvattas (ca tva dagar / vecka). Alla backpads tas av och borstas samt hangs pa tork.
Sen pysslas tvaaringarna om(de far lunch och vill inte stora dem efter det) och darefter babisarna.
Detta inkluderar ordentlig rykt vilket avslutas med handduksputs. Vid behov klippning av mankammen etc. Eventuella tillsatser ges och ben lindas m.m.
Boxen plockas, ho slangs in samt luch till de som behover. Vattnar alla boxar (span blir valdigt latt dammigt) och fyller hinkar. Blaser av stallgangen opch staller ut fodret (min pojkvan/tranare gor upp fodret varje dag).
smorjer upp allt av lader och hanger undan all utrustning.

Pussar alla hastar och gar pa lunch. Vi brukar vara klara kring tolvtiden och jag har da fem hastar. Det tar lite langre tid nu nar vi haller pa och kor in och Chad far vanta pa hastar ska bli klara m.m..

Detta ar travhastar i traning i Florida. Gissningsvis nagot annorlunda an ni har det hemma i kalla sverige...

Jag är noga med det som är till hästen men inte lika noga med det som gäller mig själv, min utrustning och det som gäller att det ska se fint ut för oss människor. Detta innebär bl a:

Mockning, NOGA, tar alltid ca 30 min. oavsett underlag (ej permanentbädd)
Borstning, ryktning, visitation och påklädning av häst innan ridtur tar ca 30 min. ibland mer. Borstar med 2 olika borstar, en annan på huvud och ryktar sedan, hovkratsning, alltid man-pannlugg o svans och biland pälsglans. Spolar ben, hovar vid slaskväder. Borstar inte lika noga efter ridning.

Gör i ordning maten, väger alla höpåsarna, och byter vattnet i hinken trots att vattenkopp finns.

Motionerar hästen om det är meningen, även om det regnar eller så.

Jag tar den tid jag behöver i stallet även om jag får mat sent själv.

Stallet tar 3 timmar minst från dörr till dörr. Smörjer gör jag inte varje dag, sopar efter hästen men sopar ej hela stallet (stort) varje dag (det finns fler som gör det). Hänger alltid upp täcken coh tar bort alla grejer från stallgången varje dag.

Det är väl jättebra att du är noga med din häst och stallet. Men du kan nog inte räkna med att alla ska göra på samma sätt som du, det kanske är där problemet ligger. Jag menar om du kräver samma sak av andra. Fortsätt som du gör du, det är ju bäst för din häst och din trivsel. Skulle jag ha någon inackordering hos mig skulle jag absolut föredra en pedant före en slarver, även om det skulle vara en extrem pedant.
Jag försöker vara noga med mockningen. Jag har två "pedantiska" hästar som är jätte lätta att mocka. Jag har också en gris som är väldigt svårmockad, så i hennes box är jag noga med att få en torr och ren liggplats (eftersom det är det som är vitsen med mockning). Allt hittar jag inte (framför allt är det svårt att hitta allt kiss) men torrt är det i alla fall varje dag. Sedan får jag vara dundernoga på helgen när jag har mer tid på mig. Det är ingen ammoniaklukt när jag kommer till stallet på morgonen så hyfsat bra mockar jag nog i alla fall.
Sopning i sadelkammaren sker en gång i månaden, skakning av mattor i sadelkammaren (ja vi har faktiskt så tjusigt i vår sadelkammare) sker en gång i veckan ungefär. Foderkammaren sopas vid behov.
Stallgången sopas en gång per dag.
Kolla och sträcka stängsel gör vi också ungefär en gång i månaden (tycker det är fult med osträckta stängsel).
Jag vill ha fint och snyggt i mitt stall, men jag ser mig inte som särskilt pedantisk i alla fall (hemma är det sannerligen inte lika välstädat :D

Ja, vad ingår i er dagliga skötsel avhästen/hästarna du har?

Får ofta höra i stallet att jag är en grym pedant, nästan manisk. Och ett riktigt kontrollfreak.
Kanske stämmer det, kanske inte. Därför vill jag nu får svar på vad som ingår i er dagliga skötsel. T.ex. hur noga är ni med mockningen? Hur länge ryktar ni? Vad ingår i rykten? Sopning av stallet, hur ofta/noga? Likadant städning av sadelkammare och foderkammare etc.? Hur noga är ni med att kolla hösillage/hö så det är fint och fräscht?
Gärna andra saker som ni tycker är viktigt. Vill gärna jämföra mig med andra, utom de i stallet. Tack så länge! :bow: :bow: :bow:

först på morgonen så ryktar jag juni och zingo så att dom är helt rena och sen visiterar jag båda två och sedan så går jag igenom boxarna väldigt nogrannt och så gör jag i ordning hö och mat för kvällen.Sedan så släpper jag ut dom i hagen och gör rent vattenhinken och häller i nytt ca 4 hinkar 2 dubbelt så stora:)

Sen går jag tillbaka in i stallet och sopar nogrannt i både stallgången och sadelkammaren.Sedan så städar jag lite i stallet och så kanske jag tar in juni för en ridtur och ryktar,visiterar,sadlar på och tränsar.Sen rider jag väl iväg på en tur i skogen ich hoppar eller dressyrar eller myser bara i skogen.Skrittar av juni 15 minuter innan vi slutar dagen:)Sedan så sadlar jag av och gör precis som jag gjorde innan ridturen och så får hon stå i boxen om det är runt 3-4 tiden annars ut i hagen och sen runt 3-4-5 så tar jag in hästarna och så ryktar jag av dom och visiterar,göriordning morgondagens mat och ger hästarna maten för kvällen.Sen så kollar jag att jag inte har missat något i boxen och så sopar jag och släcker för kvällen om jag inte tänker smörja:) Så mkt hinner jga på hlger och lov och i veckorna så rider jga efter 3-4 oftast men samma rutin:)

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 538
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 174
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 942
Senast: Lona
·
Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med...
2
Svar
33
· Visningar
5 525
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka