Den dagliga skötseln

Sv: Den dagliga skötseln

Hos foderhästen:
Har bädd, han är rätt skitig av sig så enkelt för mig att ha bädd. Ut med VARENDA bajsklump. Nytt spån mitt i bädden (han bäddar själv), tar väl 5-10 min max. Väger upp alla hans mål, är inte så noga, får gärna vara halv kilo skillnad, men får inte vara mindre än den angivna vikten, då han har dåligt hull.
Kokar hans kraftfoder (eftersom han får helkorn som ingår i hyran). Förr i tiden när jag även red så smörjde jag alltid hans utrustning men rengjorde bettet aldrig förrän precis innan jag ska tränsa, för då tvättar jag det i varmt vatten och slipper värma upp bettet ;)
Borstar och ser till han är helt ren, hans strumpor ska vara nästan vita. Svansen ska vara fri från spån och halm. (idag ska han vara sådär ren även fast jag inte rider honom längre)

Mitt sto står på full skötsel så de mockar fodrar och så. Men när det är jag som mockar så är det allt bajs som ska ut. Tar 2 minuter, hon är renlig av sig och lämnar högarna ifred :D. Står på bädd. Hösilaget och kraftfodret ges i rätt mängd, ibland blir det extra betfor då det ofta blöts för mycket. Men gör inget tycker jag.
Borstar så hon blänker, pälsglans på, ren man och svans. Efter ridning ser jag till så inga svettmärken blir kvar. Ska hon gå ut så kommer jag tillbaka o borstar bort lera o sånt (inte ofta, tack o lov) Smörjer all utrustning.

Tvättar bådes utrustning vid behov, som benskydd, lindor, paddar m.m.

Noga? Vet inte men jag tycker att det är normalt :P

Mina rutiner:

Mockar noga, har inte bedd. Strör mkt. sopar krattar utanför stallet, kollar vattenkoppen och krubban, tvättar om det behövs ca 2 gånger i veckan. Tar ca 20 min

Innan ridningen, hästen täckas av, bostars av, kratsar hovarna och kammar man och svans(hoppar aldrig över!!!), lindar benen om jag inte ska hoppa, sadlar, tränsar. Tar 15 min

rider en sväng och går alltid den sista biten, då fryser man inte hjäl i stallet. rider i genomsnitt 1 h

Efter ridningen rycktas hästen och hovarna kratsas. Jag putsar alltid tränset och sadelgjorden, lindar ihop lindorna, hänger in sakerna och pussar sötnosen hej då. ca 20-30 min

Jag är i stallet ca 2 h när jag har dåligt om tid, annars kan det dra ut på tiden.

Jag måste vara jordens mest söliga människa :eek: För mig drar det lätt iväg 4-5 timmar i stallet,visserligen rider jag 1½ timme då men ändå ... vars tar resten av tiden vägen??

T.ex. hur noga är ni med mockningen?
*Det tar mig ca 10 minuter att mocka,de mindre pluttarna (enkronemodell) som inte ligger kvar på grepen ligger kvar i boxen.

Hur länge ryktar ni?
*ca 15 minuter ihop före-efter ridning

Vad ingår i rykten?
* jag borstar av lite snabbt med en rotviska på kroppen och i svansen och kollar benen innan ridningen,är mer noga efteråt men jag ryktar aldrig med ryktborste på vintern på jättelurvet min häst har *s*

Sopning av stallet, hur ofta/noga?
*Alla sopar golvet innan de lämnar stallet och det ska inte ligga kvar spån,hö eller annat för då är golvet inte sopat.

Likadant städning av sadelkammare och foderkammare etc.?
*det städas kanske en gång/vecka men det är oftast vår stallägare som gör sånt.

Hur noga är ni med att kolla hösillage/hö så det är fint och fräscht?
*varje gång man tar hö luktar jag på det så det luktar fräscht ,nu går en rundbal åt på max en vecka så är balen bra från början brukar den vara bra längre in.

Jag är nog pedant när det gäller mina hästar och mitt stall. Mockar supernoga, sopar och fejar, var sak på sin plats, allt foder ska vara av toppkvalité osv. Samma sak vad gäller hästarna och deras utrustning - allt sköts extremt noga (men det kan tyvärr ofta bli lite för lite ryktning :o ). Jag kollar hästarnas ben/hovar morgon och kväll och när de kommer in från hagen kollar jag dessutom att alla skor sitter kvar. Och även om jag har bråttom i samband med utsläpp och intag brukar jag ta mej tid att kolla hästarnas allmäntillstånd: om de har ätit upp sitt foder, druckit, om de ser ut att må bra.

Immer

*kl*

Morgon: Släppa ut hästarna (4 st), bära ut hö och vatten i hagen - tar kanske 15-20 min om jag är själv. Om det inte är ruskväder, då tar det några minuter extra att klä på täcken.

Em: Bära ut hö i hagen: 5 min

Kväll: Mockning - jag tycker att jag mockar noga men det tar väl ca 15-20 min totalt till alla tre... Skura och fylla vattenhinkar görs varje kväll, samt lägga in natthö. Tar nog ca 15 min det också.

Sopning en gång om dagen, i samband med mockning. Litet stall så det tar bara några minuter.

Foder - kollar alltid att det är bra kvalitet. Eventuella dåliga balar slängs naturligtvis.

Borsta gör jag bara om jag ska rida/köra. Övriga dagar tittar jag vid in- och utsläpp att de är "hela". Rykta gör jag bara sommartid om de är väldigt dammiga, annars är det bara rotborste (plus piggborste om de gjort ordentlig lerinpackning) samt hovkratsning och man- och svansutredning. Ingen mening att försöka rykta vinterlurvet... Tar väl 5-15 min beroende på hur de ser ut.

Senast ändrad:

Det som jag tycker är viktigt är jag petnoga med, resten glömmer jag oftast bort.

Viktigt: Mocka ca 15 min per box, kollar alltid igenom ALLT grovfoder mycket noga. Har fri tillgång, mer eller mindre. Kan ta slut några minuter men fylls på inom ett par timmar i så fall. Eftersom grovfödret är bra krävs lite kraftfoder. Ryktar hästarna varje dag, allt från 5 - 60 min. Sköljer ur vattenhink och torkar ur krubborna. Fixa och känna över hovar och ben. Täckar efter behov, dock är det sällan det behövs.

Inte viktigt: Sopa stallgången :o Den är ofta stöad av ett tunnare lager hösilage...Blir ju ändå direkt igen! Sköta utrustningen (äger inte ens lädertvål och olja :crazy:). Städa sadelkammaren - Kaos är väl trevligt? Den är ändå så liten att den ser stökig ut oavsett. Även dålig på att hålla koll på saker; en borste utanför hagen, en på trappan, en hovkrats på uppfarten och en longerpiska på backen... :eek:

Huvudsaken är att hästarna inte mår dåligt, är friska och får bra omvårdnad.

Varje dag:

Mocka ordentligt samt fylla på med halm
Väga upp mat till alla mål
Sopa stallarna
Byta vatten och göra rent hinkarna
Se över alla hästar. Känna igenom så allt känns bra
Borsta av avelsston och föl

Ridhästarna ryktas ordentligt före och/eller efter ridning samt täckas vid behov.
Fodret är naturligtvis av bra kvalite. Skulle en hösilagebal verka dålig så slängs den direkt.
Vi håller ganska hårt på ut/insläpp tider samt fodringar.

Senast ändrad:

Först brukar jag mocka boxen. Jag är rättså noga. Tar ca 15 min. Nytt spån fylls på ca var 3-4: e dag. Sopar alltid noga efter jag mockat. Sedan byter jag vatten. Hinkarna diskas ur varannan dag, men jag byter såklart vatten varje dag. Sedan tar jag in hästen och han får sin lunch. Medans han äter blandar jag till kraftfodret och väger upp hö. Jag är noga så att han alltid får rätt mängd, vilket tar rätt lång tid.
Sedan tar jag av täcket, vilket faktiskt aldrig borstas av, utan tvättas ordentligt i maskin ca en gång om året.
Sen ryktar jag. Ibland är jag väldigt noga och ibland är jag inte så jättenoga. Men det brukar ta ungefär 25 minuter kanske. Då använder jag 3-4 olika borstar och kratsar hovarna och reder ut man och svans.
Utrustningen sköts väl kanske inte exemplariskt. Sadeln tvättas och smöjs väl 1 gång om året och tränsen 1 gång i månaden. Men bettet ser jag alltid till att ha rent efter varje användning (inte så fräscht annars).
När jag är klar med allt soper jag stallgången en gång till (någon sadelkammare har vi inte så där slipper man sopa).
Allting tar ca 2½ - 3 timmar varje dag. Jag tycker inte jag är speciellt pedantisk, men inte heller slarvig.

Måste fråga om du skrev fel. Smörjer du sadeln en gång om året???
Här görs det efter varje ridtur...(med något undantag)

Så här gör vi i stallet:
Morgon utsläpp hästar, har endast utsläpp ca 1g/vecka då jag står i ett kollektivtstall. Alla sköter sitt eget täckesbyte, men har jag utsläpp fixar jag min egens på morgonen direkt jag kommer in. Ger hästarna krafft.
Fyller på vatten/krossar is i karen.
Och lägger ut höet i varje hage.
Går in o tar på grimma o leder ut hästarna. Sopar rent i stallet, o fixar betforen till kvällen.

Kväll Kollar vattenkoppen, mockar o fyller på nytt spån, brukar ta minst 30min;P. Hämtar hö för kvällen, o fyller påsar för morgonens middag o frukost.. Fixar hinkarna med mat för kväll/morgon.sopar rent innan intag av hästar..sopar oftast uppe på höslogen, och trappen ner o foderkammren. Sedan intag av hästar. tar av grimmor. sopar lätt då d oftast är lite dammigt.

Ridning Tar av täcke, kollar så täcket är helt. Borstar, kratsar hovar, o kollar man/svans. Kollar givetvis igenom ben o hela hästen. sedan sadling, benskydd på o träns.
Efter ridning Tar av sadel, träns o benskydd. kollar igenom hästen när jag borstar av. smörjer hovar ibland. och där han har mugg på ena benet. Lägger på täcke. Tar in honom om det är kväll, annars ut i hagen igen.

schabrak tvättas o tas hem när det är ngr stycken skitiga, leriga täcken borstas direkt de torkat. Sadelkammaren brukar jag sopa rent ca 1g/vecka. samma med där vi har vatten rummet. Putsar sadel o träns när jag ser det inte är glansigt. går igenom min hylla ca 1g/månad.

Borstar hästen även om jag inte ska rida. o kollar igenom honom.

Vid morgonutsläpp så brukar jag borsta ca 30 min innan hon får gå ut i hagen,mockar noga,tar upp allt,även sånna där småbitar som hon lyckas strimla sönder,eller ja,försöker,ifall dom är små och trillar genom grepen4-5 gånger så ger jag upp..;)

Diskar ur vattenhinken varje dag,likaså foderhinkarna,krubban ca en gång i veckan (måste bli oftare nu när hon får uppblött foder = massa sull) kollar varenda höbal om det finns mögel elelr konstig lukt,en annan i staller har drabbats av mycket mögel i sitt hö (ej från samma bonde) så man är lite nojig.. Ser till att hon har vatten i hagen under hela dagen.

Vid insläpp så blir det ännu mer borstning,täckesbyte, m.m.

Utrustningen försöker jag smörja av varje gång jag ridit,täcken tvättas sällan,utan borstas hellre av för att hålla inpregneringen.
Skor var 8:de vecka..

Ja, jag smörjer sadeln ungefär en gång om året, eller kanske 2. Men mer än så blir det inte.

Ungefär så hemsk är nog jag också. Kan inte tänka mig att jag smörjer sadeln mer än kanske en gång i kvartalet... Men det är jag i vuxen ålder. När jag var tonåring smörjdes det och donades ofta.

ingen kritik alls. Bara undrar hur lädret håller sig om ni bara smörjer en gång om året? Menar ni att ni gör rent med sadeltvål men tar ordenntlig rengöring och fettning en gång om året?

Blir inte lädret stelt? jag är nyfiken på riktigt :)

Hur noga är ni med mockningen?
Noga, tar ut alla pluttar jag hittar och all smutsig halm. Skrapar upp smutsigt/kissigt "bös" innan jag strör rent. Rensar vattenkopp och diskar ur foderhinkar gör jag/vi också varje dag.

Hur länge ryktar ni?
Så länge det behövs, det är lite olika. Ryktar inte i ordets rätta bemärkelse, använder oftast en vanlig rotborste och piggborste. Borstar före och efter varje ridtur.

Vad ingår i rykten?

Borstning (kropp, ben, ansikte, hovar), hovkratsning (kollar skor, söm mm.), man + lugg + svansrensning/borstning, visitation av hela hästen.

Varje dag efter mockningen, noggrant var gång. Sopar även när vi har kratsat hovar etc.

Städar när det behövs, är noga med att hålla ordning alltid.

Mycket noga!

För övrigt är jag noga med att ha ordning, var sak på sin plats. Rensar ryktlådan, skakar täcken, tvättar benskydd etc. regelbundet.

Senast ändrad av en moderator:

Ja, vad ingår i er dagliga skötsel avhästen/hästarna du har?

Får ofta höra i stallet att jag är en grym pedant, nästan manisk. Och ett riktigt kontrollfreak.
Kanske stämmer det, kanske inte. Därför vill jag nu får svar på vad som ingår i er dagliga skötsel. T.ex. hur noga är ni med mockningen? Hur länge ryktar ni? Vad ingår i rykten? Sopning av stallet, hur ofta/noga? Likadant städning av sadelkammare och foderkammare etc.? Hur noga är ni med att kolla hösillage/hö så det är fint och fräscht?
Gärna andra saker som ni tycker är viktigt. Vill gärna jämföra mig med andra, utom de i stallet. Tack så länge! :bow: :bow: :bow:

Jag är väldigt noga. Hästarna fodras fyra gånger per dag. klockan mellan 6-7,12, mellan 16-17 samt vid 21.00.
Hästarna äter kraft inne på morgonen o hö ute. sedan får de hö ute luch och em. när dom kommer in på kvällen får de kraft foder/betfor och hö.
Fodrings tiderna är jag väldigt noga med, dom skiftar inte!
Fodret mäts upp nogrant, jag är väldigt noga med att man fyller upp skopan med kraft exakt lika varje dag.(o detta för mig är MYCKET viktigt).
Hösilaget skakar jag loss så att de aldrig ligger i krubban.
Jag är noga med att höet i boxen ligger på rätt ställe. det får inte ligga precis brevid vattnet så att det kommer hösilage i vatt´net men de ska dock ligga på samma sida av boxen som vattnet.

Mockning även där görs det väldigt noga varje dag! Jag halmar alltid med ny halm varje dag och vill ha mycket halm i boxarna. det är även viktigt att det är mycket halm i mitten! Jag gillar inte om hamlem är ojämt utspridd så den ligger slarvigt upp längst väggarna. sådant gör att det kliar i fingrarna. så får det INTE se ut. Jämt och fint ska det vara.
Sopning av stallet sker dagligen så fort det är smutsigt! undviker dock att sopa om hästarna är inne.

Sadel kammaren ska alltid vara städat.
schabrak,lindor och täcken är sorterade i färg ordning, vitt m vitt o sedan över i den nyansen närmast.
täckerna sorterade efter inne o ute täcken osv.
Allt läder smörjs efter varje användning!

hagarna mockas titt som tätt.

rent och fint ska det vara!

Hur noga är ni med mockningen?
Jag är noga med mockningen, tar ut allt som är smutsigt samt blött spån. Min pålle är nämligen expert på att ta vatten i munnen och spotta ut det i spånet :eek: så då får man ta bort det och sopa rent under vattenkoppen.

Hur länge ryktar ni?
5-10 min, längre om hästen är skitigare.

Vad ingår i rykten?
Borsting av hästen, kratsar hovarna, reder ut man/pannlugg/svans, kollar på hans hovar efter småsår (han är expert på att få sår ovanför hovarna på frambenen)

Det gör jag i pricip varje dag nu när pållen är inackorederad hos min granne. När han är hemma så sopar jag nån gång i veckan.

Jag har bara min sadel i sadelkammaren hos min granne och jag rider inte varje dag + att hennes sadelkammare är ren o fin så det behövs inte!

Jag brukar lukta på vårat hö när vi packar ner det till pållen så det inte är mögligt och så brukar jag ruska på det för att se hur dammigt det är.

*kl*

En dag i stallet:

Kommer oftast dit när hästarna fortfarande är i hagen. Gör först iordning betfor. Mockar därefter åt båda, tar ungefär en halvtimme. 20 minuter att mocka åt den ena, 10 åt den andra. Är noga. Kollar vattenkopp och krubba, sopar därefter utanför boxen.

Hästarna kommer in vid 3, höluckorna går upp vid 10 över. Våra hästar har automatutfodring, fodras varannan timme dygnet runt, så det är inte så noga om dom missar en fodring.

Börjar göra iordning första hästen. Borstar med 2 borstar+ryktar, borstar man och svans, smörjer mungipor osv. Sadlar och tränsar. Detta tar mig ungefär en halvtimme. Rider ca 45 min-1.5 h beroende på vad vi gör. Efter ridning pysslas hästen om, på med täcke och in i boxen. Hästen får betforen som ställts iordning tillsammans med vitaminer, mineraler, salt och kalk (kalk 2 ggr/vecka).

Gör därefter iordning nästa häst och rider denna. Betfor även till den efter ridning.

Därefter smörjer jag utrustningen som har använts (dock ej sadel, den smörjs nog en gång i kvartalet eller ngt sådant. :p). Städar även iordning i sadelkammaren. Om det behövs fyller jag på hö i höautomarna. Därefter sopas stallet, puss och godnatt till hästarna och hejdå. Tar mig ungefär 3 h i stallet om jag rider en häst, 5 h om jag rider två. Hagarna mockas även igenom 1-2 ggr i veckan.

Glömde ryckten. Hästrana som rids rycktas varje dag. ca 30 min. i detingår att borsta av, ryckta, reda ut man och svans. spraya m glans spray, borsta huvud, kratsa hovar. detta är om hästen är ren. är den smutsig tar det längre tid. svansen tvättas ofta!
Avelstona borstas av och visiteras varje dag.

hästarna rids regelbundet dock ej avelstona. dE har ett noga planerat schema.

Min häst som rids har täcke såväl ute som inne. ALLTID täcke på efter ridning. Linement och massage efter hård träning. rids ca 6 gng i veckan.
är noga med 15 min fram/avskrittning.

Senast ändrad:

Har hästarna hoppat så lindas dom även runt om. Vid varmare väder och hård ansträgning brukar jag även spraya på isbalsam direkt efter ridning.

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 538
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 174
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 942
Senast: Lona
·
Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med...
2
Svar
33
· Visningar
5 525
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka