Den 21:e hunduppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår kväll var vi och provade på agility, endast tunnlar och hinder. Hunden älskade det! Hon har sprungit genom tunnlar förr, men aldrig böjda tunnlar och det var inga problem. Och då var det ändå mörkt och lite skuggor. Hinder var också kul så klart.
Så nu funderar jag på att anmäla oss till nybörjarkurs. Vi kommer inte tävla då hon räknas som XL och skulle då få hoppa högre hinder oftare än jag tycker är lämpligt med hennes C-höfter, men som träning/aktivering så skulle det kanske vara kul att kunna lite mer.
Hur man nu ska hinna med det också...
Det finns (inofficiella) tunnelrejs. Hopp som start och mål - ofta låga - och däremellan bara tunnlar.

Skalman är tillbaka i glädje ordentligt vilket är så skönt :love: han har börjat acceptera enbart en kort promenad på morgonen, men med lösspring och bollbus....lite superenkelt uppletande av snörbollen i skogsdungen mm. 1 km kort sväng, men det är vad jag klarar nu:) utöver det en liten sväng på gå/löpbandet kvällstid. Han har blivit gosigare så någonstans har han landat i att matte har ont....även om han gärna glömmer det ute när han får bråttom:cautious:
Valpis Petra har fått sin första utepromenad på 13 dagar och skötte sig kanon. Vi hittade en hundpolare så hon fick leka lite :heart jag har skitsvårt stå still då knät svullnar och det blir galet tryck, så buset blev kort. Men ändå uppskattat. Valpen är inte det minsta brydd över uteblivna promenader, utan roar sig rätt mycket med att peta runt i trädgården och att gosa med mig och att reta gallfeber på Skalman ibland:angel::D
Mini är bara snäll. Nära, gosig och klagar inget alls. Vi busar en del och det är hon nöjd med. Bara mitt samvete stökar, men jag vet dom överlever så här några veckor :heart
Däremot håller min hjärna på att bryta ihop :meh: jag vill göra så mycket och tycker det är pest att vara så still. Fick beröm av sjukgymnasten att jag redan går så bra och fått tillbaka så mycket rörlighet....men även förmaningar att ta det lugnare för att låta knät läka:wtf: det gör j mindre ont att gå nu är före operationen - jag haltar inte ens nu 13 dagar efter dom varit inne och sågat ben mm:love: jag har haltat i 8 år efter min skada. Det som gör skitont är svullnaden som blir av aktivitet. Blah:banghead: jaja skynda långsamt. Kortbeningarna ger mig inte bara dåligt samvete - dom ger även inspiration, tröst och skratt. Till december hoppas jag senast kunna vara tillbaka i skogen igen.....längtar så.

Söt valpis som tycker gåbandet är spännande och knatar en kort stund varje dag
Visa bifogad fil 38476
Fina öron!

Sitter också och funderar över ett halsband. Min hunds halsstorlek är 28-29cm. Minsta storleken på halsbandet är 29cm. Vågar man?

Hon har inte ont alls, är välmusklad men inte i superkondition. Det är mest att jag fått uppfattningen (kanske felaktigt) att de snabba vändningarna mellan höga hopp, samt slalomen, kan slita på höfterna och att hon då med C har lättare att få problem när hon blir äldre än en hund med A/B.

Sedan hinner jag nog ändå inte tävla agility också, tävlar ju redan rally, nosework och heelwork.
Jag skulle vara mycket mer orolig om hunden hade 1 på armbågarna, då 80% av vikten läggs på frambenen. Det är fronten som tar mest stryk i agility.
Som @Fisherling redan skrivit så hade även jag varit mer orolig för armbågarna.

Vi har ju samma ras @Silver Girl och min har ju både taskig armbågar och höfter, men vi har kört agility några gånger under hans liv ändå för att det har varit roligt. Men jag skulle aldrig nöta det eller tävla i det (mycket pga hoppen bland annat), men som aktivering någon gång ibland eller skojtävling har det fungerat för oss. Så är din tjej röntgad utan anmärkningar på armbågarna skulle inte jag vara så orolig över att träna det för att det är kul :)

En annan fundering.
Betty har en överansträngd nerv i länden som vi i förra veckan börjat läka eller vad man ska kalla detta. Detta är till följd av valpningen högst troligt som var tuff. Har dock inte mäkta något på henne och det fysion kunde se var att hon lyfte vänster ben något lägre mot det högra i skritt.

Hade tid idag med pga att hon blev sjuk strök vi dagens och ser hur det är nästa vecka då jag har en inbokad tid. Ska man låta kroppen läka efter bölden längre än 1 vecka? Hon får elektroterapi för nerven och ska intensivbehandlas 3 gånger med en veckas mellanrum + stretchas.

Min tes när veterinären sa att bölden varit typ latent sedan kastrationen är att när vi startade behandlingen ökade blodflödet i området som då satte fart på bölden. Lite som en tickande bomb.

Corinne bor permanent hos mina föräldrar nu och är som en annan hund när jag var och hälsade på. Hon är sjövild ute för att vara henne, alltid glad inne och älskar livet som ensambarn.
Tär såklart i mitt hjärta att inte kunna ha henne hemma men skönt att veta att hon får inga panikattacker hos föräldrarna.
Fenna trivs också bra ensam, vilket gör att jag tvekar enormt på en till hund bara för hon tar det med sådan ro att vara själv nu mera.

Jag har inga hundar hemma! :arghh: :arghh:
Efter jobbet hämtade @Fisherling mig och damerna, så åkte vi iväg och tog en fin promenad med alla fyrbeningar. Sedan släppte de i princip bara av mig hemma och åkte vidare! Jag veeeeet att damerna har världens bästa hundvakt, att de kommer hanteras på ett superbra sätt och får allt de behöver osv och att jag kommer kunna gå på en väns födelsedagsfest utan att ens fundera på hur de har det. Men jag saknar dem redan! Jag fick nästan tårar i ögonen när jag gick från bilen. Separationsångest? Jag? Näää :cautious:

Jag har inga hundar hemma! :arghh: :arghh:
Efter jobbet hämtade @Fisherling mig och damerna, så åkte vi iväg och tog en fin promenad med alla fyrbeningar. Sedan släppte de i princip bara av mig hemma och åkte vidare! Jag veeeeet att damerna har världens bästa hundvakt, att de kommer hanteras på ett superbra sätt och får allt de behöver osv och att jag kommer kunna gå på en väns födelsedagsfest utan att ens fundera på hur de har det. Men jag saknar dem redan! Jag fick nästan tårar i ögonen när jag gick från bilen. Separationsångest? Jag? Näää :cautious:
De har det så bra så! Båda damerna har hittat till respektive säng och soffa, medan mina stackars rävar fick varsin dusch :rofl:
74405052_10214071445528234_5806307231662080000_n.jpg
74638373_10214071445648237_829499656785362944_n.jpg

72640173_10214071446048247_8954725079485251584_n.jpg

(Vilket de får skylla sig själva för, så går det när man rullar i rådjursskit :devil:)

De har det så bra så! Båda damerna har hittat till respektive säng och soffa, medan mina stackars rävar fick varsin dusch :rofl:
74405052_10214071445528234_5806307231662080000_n.jpg
74638373_10214071445648237_829499656785362944_n.jpg

72640173_10214071446048247_8954725079485251584_n.jpg

(Vilket de får skylla sig själva för, så går det när man rullar i rådjursskit :devil:)
Åh, mina små älsklingar :love: :love: :love: Klart.se säger fortfarande ösregn imorgon, men jag kan ju bjuda på fika eller något om du vill. Du får fundera lite på det.

Har trött hund som somnat tidigt. Fick följa med till stallet idag. Satt mest i bilen, där hon oftast kan vila bra, men man kan ju inte slappna av helt när matte försvinner, kommer tillbaka med en häst, försvinner på hästryggen, kommer tillbaka, går iväg med hästen och kommer tillbaka ensam .

Sedan körde vi nosework vilket var anledningen till att hon fick följa med. Hon behöver träna på nya ställen. Blev ganska svårt pga störning i form av gott hästbajs...

Det är storleken skriven för när man mäter runt halsen enligt storleksguiden.

Min ras är jobbig att köpa halsband åt för dom hamnar gärna mitt mellan storlekarna.
Det finns ju massor med halsband i storleken 25-30cm ,Gissa är en 29cm:are.
Jag köpte nyss ett gäng Rukka, Feel activ,EQdog sitter som smäck är väldigt ställbara.

Frej och jag är hundvakt igen men bara till imorgon. Det är Frejs bichonkompis som är här och vilken skillnad att ha honom mot att ha tokfian från förra veckan :p. Väldigt lugnt har det varit, dessa två trivs verkligen ihop.

De hade en rejäl brottningsmatch i sängen i och för sig så lite fart var det ju ändå. Önskar att de kunde leka på samma sätt ute men där mest vansinnesspringer Frej :cautious:.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 919
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 787
Senast: Maniac123
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
870
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Skulle vilja ha lite råd. Ascot kräktes i förgår morse: först lite direkt på morgonen och sen efter att han hade fått frukost. Efter...
Svar
10
· Visningar
923

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka