Känner igen det där med mörkret! Har funderat på om det är omställningen från konstant ljus till "plötsligt" mörka kvällar det reageras på nu, för Skrälle har inte varit så oroligt mitt i vintern tidigare år. Men då är det ju mörkt alla promenader vi gör vardagar under en ganska lång tid så tänker att det blir tillvänjning.Idag har vi haft en rätt trevlig dag, men vi har varit osams en del . Ute på långpromenaden tränade vi några övningar från inkallningskursen och det gick fint. Frej fick också kuta som en galning med sin bästa hundkompis. Hoppade även över honom... .
Sedan igår har vi gått in för träning med eltandborste. Har kommit så långt att jag får sätta igång eltandborsten och hålla runt nosen samtidigt så jag tänkte att jag skulle prova att få in borsten (avstängd) mot en tand också. Det tänkte inte Frej. Jag envisades och Frej blev irriterad och började tugga på mig. Först lite mindre hårt, men när jag inte gav honom utrymme direkt så bet han hårdare och jag tror verkligen att han sa "det får för fasen räcka nu! Hör du inte vad jag säger?!" Får göra om och rätt och lagom imorgon . Men jag undrar om jag någonsin kommer lyckas med företaget...
Sedan har vi varit osams om hur högt och hur mycket man får skälla, och oense om ifall människor som kommer gående i mörkret äter hundar och ska jagas bort eller inte. Vi längtar tills ljuset kommer tillbaka .
Trots att vi blev snuvade på kurs i helgen och att vi som nämnts varit lite osams, har vi ändå haft det ganska bra. Och Frej har lärt sig sitta fint/kanin .
Jag tror inte du och Frej bor fullt lika långt norrut som vi gör, men det kanske ändå är tillräckligt för att bli en snabb omställning från ljus till mörker? Eller reagerar han lika mitt i vintern?