Den 21:e hunduppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja jösses. Det startades en diskussion i en facebookgrupp om ryggen på saluki. För ja, likt tex schäfer så har den blivit mer och mer sluttande hos rasen - trots att saluki ska ha höftknölarna i samma höjd som manken eller ha högre höftknölar än manke... En del beror på hur folk väljer att ställa upp hundarna, absolut, men när det är sluttande ryggar som visas på utställning, på bilder överallt osv så är det ju lätt att förstå hur folk vill ha det och vad de eftersträvar med sin avel.

Det blev såklart lite livat och en person skrev då att det på SKKs hemsida finns ett raskompendium som förtydligar rasstandarden. Jag kollade på den och det var faktiskt en riktigt bra text, med ett gäng inte lika bra bilder för att illustrera rasen.

Det stod tydligt, flera gånger, just att ryggen ska vara med höftknölarna högt. Sedan var det ett gäng helkroppsbilder på salukis för att visa dels bra helheter men också olika detaljer. Jag kunde inte låta bli att ta skärmdump så att man såg samtliga bilder och sedan rita kvadrater/rektanglar på dem så att det blev en rak linje från manken och bakåt. På så sätt kunde man se hur i princip varje hund hade på tok för låga höftknölar. Sedan publicerade jag bilderna i facebookdiskussionen :D

Jag räknar med att det blir livat nu. Det kan bli lite kul :angel:

Jag har inte varit så aktiv här på ett tag. Det har varit så himla många motgångar att jag inte har haft motivation till något. Qain funkar inte för tävling, eventuellt i missa grenar men söket som jag gärna skulle vilja tävla i känns kört. Han gjorde ett uselt MH, men det var lite väntat. Jag är ändå glad att han fungerar i vardagen och är frisk.

Bill har fått patellaluxation efter trauma. Han har fått vila nästan hela sommaren och gått små korta promenader på högst 5 minuter i hopp om att senan som blev skadad skulle läka. Det gjorde den inte och nu har jag fått valet antingen operation eller att han får gå så länge han är smärtfri och sedan avliva. Någon som har erfarenhet av operation av patellaluxation? Känner mig så ledsen och nedstämd över det här.

Min ena beauceronhane är opererad efter en traumatisk patellaluxation. Han halkade när vi tränade agility och slet typ sönder patellaligamenten. Operationen gick bra, men konvalescensen var ju förstås lite jobbig, med ytterst korta promenader, typ bara ut på gården och kissa, de första 6 veckorna. Därefter fick han börja röra sig lite mer. Tyvärr gjorde han ett jäkla dumt skutt ut i en nyplöjd åker 10 veckor efter operationen, naturligtvis landade han på det opererade benet... vilket i slutändan resulterade i att han ett knappt år senare fick opereras en andra gång, därefter var det inga problem mer.

Att han sen även fick genomgå en korsbandsoperation ytterligare ett år senare var ren otur och inget som egentligen hade med patellaoperationen att göra.

Men ja, knäet läkte som sagt bra, jag tvekade aldrig angående operation, han var så ung - precis fyllt 2 år ett par veckor innan han skadade sig - och så här i efterhand hade jag tagit samma beslut igen.

Cykla med hundarna i drag eller "bara" motionscykla i koppel?
I drag full fart hade jag velat minimera asfalt. Men motionscykla runt milen på asfalt någon dag i veckan ser jag inte som något problem. Men då är det kontrollerad trav hela vägen. Givetvis då inte på varm/het asfalt.
Jag har ca 1km asfalt innan jag kommer till grusvägar. Jag gör så att jag leder hundarna bredvid cykeln på väg till grusvägarna, för att de ska få värma upp och kunna göra ifrån sig ordentligt. På tillbakavägen blir det ofta att jag cyklar hela vägen hem, då även på asfalten, men då cyklar vi i samma tempo som om jag hade promenerat i rask takt och de travar avslappnat bredvid cykeln.

Påfrestningen på hundarna blir ju inte värre per automatik bara för att det är en cykel med, det beror ju helt på tempo och hur hundarna går i kopplen. Sedan tänker jag att man även bör väga in hur ofta hundarna cyklas. Jag tror knappast att de skadas av att någon enstaka gång ibland cyklas på asfalt, men att regelbundet motionera dem på asfalt är inget som mina hundar ska vara med om i alla fall. Ser ibland hur vissa hundägare i området cyklar i högt tempo på asfalt (hundarna travar snabbt eller galopperar) och jag uppfattar det som att det inte bara handlar om kort transportsträcka utan kanske hela rundan. Det känns mindre ok...

Det är bara motionscykling när gråhunden är med :) Det känns som att jag iallafall kan använda asfalten till transportsträckor. Tack för svar!

Hoppas alla fattar att detta är i en HUNDgrupp :D

B886B040-8EE4-4037-ACDF-64F5BBD100C9.webp

Som flera av er sett på insta så blev Finn huggormsbiten igår :(
Det har efter omständigheterna ändå gått bra, och efter ett dygn på djursjukhus är han hemma igen :heart
Det är ordinerat koppelvila och stillhet i 2-3 veckor, och det är verkligen så himla dålig timing ovanpå allt. Han har fått plats för unghundsprovet den 8/9, så han hinner inte vara igång alls mycket innan det och vi kommer så klart inte hinna träna något direkt. Om han ens är pigg alls då, det vet man ju inte.
Hade man bara kunnat byta datum hade det ju inte varit en så big deal, men alla prov är fulla i höst med många reserver pga krångel med anmälningarna. Det kommer förmodligen inte gå att byta plats :(
Unghundsproven går endast under september och startar han inte i år kommer han få gå nybörjarklass nästa år i stället. Tyvärr är det jättesvårt att få marker till nybörjarklassprovet, vilket innebär väldigt få provplatser och svårare att komma med. För att starta resten av wachtlarnas prov (förutom vildsvinsprovet) så måste de ha ett unghundsprov med godkänt på harmomentet och skotten.

Så klart är jag mest orolig för Finn och att han ska bli frisk, men det är verkligen så otroligt dålig timing ovanpå allt.

Som flera av er sett på insta så blev Finn huggormsbiten igår :(
Det har efter omständigheterna ändå gått bra, och efter ett dygn på djursjukhus är han hemma igen :heart
Det är ordinerat koppelvila och stillhet i 2-3 veckor, och det är verkligen så himla dålig timing ovanpå allt. Han har fått plats för unghundsprovet den 8/9, så han hinner inte vara igång alls mycket innan det och vi kommer så klart inte hinna träna något direkt. Om han ens är pigg alls då, det vet man ju inte.
Hade man bara kunnat byta datum hade det ju inte varit en så big deal, men alla prov är fulla i höst med många reserver pga krångel med anmälningarna. Det kommer förmodligen inte gå att byta plats :(
Unghundsproven går endast under september och startar han inte i år kommer han få gå nybörjarklass nästa år i stället. Tyvärr är det jättesvårt att få marker till nybörjarklassprovet, vilket innebär väldigt få provplatser och svårare att komma med. För att starta resten av wachtlarnas prov (förutom vildsvinsprovet) så måste de ha ett unghundsprov med godkänt på harmomentet och skotten.

Så klart är jag mest orolig för Finn och att han ska bli frisk, men det är verkligen så otroligt dålig timing ovanpå allt.
❤ Det är verkligen besvärligt med att jaktproven är så få och kort tid. :( Men jag tycker att det räcker för er nu! ❤ Må ni ha en bra höst och vinter med mycket jakt och friska hundar! ❤

Var caddy på makens och Pus agilitytävling igår, resultat klassvinst och sista pinnen i AG1 så nu är de i klass 2 i både hopp och agility :up: !

C0D4126E-80FD-4E6D-9735-029C32AE3E4A.webp

Den lilla hunden är en rolig individ och tävlingshund hon; uppflyttad till elitskydd, certpoäng elitspår, LP2, AGHD1 (typ 12 hoppinnar i klass 1 blev det :D) och så KORAD :love: .

Ska bli så himla kul att se henne och maken i klass 2 nu :)!

❤ Det är verkligen besvärligt med att jaktproven är så få och kort tid. :( Men jag tycker att det räcker för er nu! ❤ Må ni ha en bra höst och vinter med mycket jakt och friska hundar! ❤

Ja, det ställer onekligen till det när det är så viktigt för hundens framtida prov-karriär.
Tack snälla :heart

Ni som flugit med hund i kabin, vart har ni köpt bur att ha hunden i?

(Kommer flygas med SAS så max 50cm lång, övriga mått kommer jag inte ihåg just nu..)

Ni som flugit med hund i kabin, vart har ni köpt bur att ha hunden i?

(Kommer flygas med SAS så max 50cm lång, övriga mått kommer jag inte ihåg just nu..)

Köpt min på CRT Zoo. Helt enkel variant som ser ut som en svart sportbag med nät på sidorna för typ 300 kr. Man behöver absolut ingen svindyr väska för det. Har alltid flugit med SAS (och väskan har enligt måtten varit lite för stor men ingen har brytt sig om det och den har fått plats under stolen framför men lite trix).

Zoo.se har jättestort urval såg jag! Den jag har heter Nobby Nylon Carrier Bag om du söker på deras hemsida. Jag har den större storleken för 299 kr.

Jag har inte varit så aktiv här på ett tag. Det har varit så himla många motgångar att jag inte har haft motivation till något. Qain funkar inte för tävling, eventuellt i missa grenar men söket som jag gärna skulle vilja tävla i känns kört. Han gjorde ett uselt MH, men det var lite väntat. Jag är ändå glad att han fungerar i vardagen och är frisk.
Varför funkar han inte för tävling?
Tråkigt med dåligt MH, vad brister han i?

Köpt min på CRT Zoo. Helt enkel variant som ser ut som en svart sportbag med nät på sidorna för typ 300 kr. Man behöver absolut ingen svindyr väska för det. Har alltid flugit med SAS (och väskan har enligt måtten varit lite för stor men ingen har brytt sig om det och den har fått plats under stolen framför men lite trix).

Zoo.se har jättestort urval såg jag! Den jag har heter Nobby Nylon Carrier Bag om du söker på deras hemsida. Jag har den större storleken för 299 kr.

Tack för tipset!
Skönt att dom inte varit superpetiga med måtten.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 922
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 798
Senast: Maniac123
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
872
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Skulle vilja ha lite råd. Ascot kräktes i förgår morse: först lite direkt på morgonen och sen efter att han hade fått frukost. Efter...
Svar
10
· Visningar
928

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka