Demodex på hund

Terja

Trådstartare
Vad gäller när båda valparna i kullen visar sig att de har demodex?
Vilka skyldigheter har uppfödarna?
Vilka skyldigheter har ägarna?

Sv: Demodex på hund

Har din lilla schnauzer demodex ?

Det jag vet är att om det finns bevis på att uppfödaren vetat om att demodex funnits i nära släktskap hos avelsdjuren ska uppfödaren ersätta för all behandling samt medicinering.

Nej inte vår lilla hund utan en väns mops har antagligen fått det. Hans kullsyster har fått det diagnostiserat, de väntar provsvar om ca 1 månad om jag förstod det rätt.
Vill bara kolla hur det ligger till.

Smittar det förresten?

Nej inte vår lilla hund utan en väns mops har antagligen fått det. Hans kullsyster har fått det diagnostiserat, de väntar provsvar om ca 1 månad om jag förstod det rätt.
Vill bara kolla hur det ligger till.

Smittar det förresten?

har jag förstått det rätt så ska det inte smitta, men det är ärftligt.

Ägarnas "skyldighet" är att informera upfödaren. Uppfödarens skyldighet är att ta tiken ur avel samt informera hanhundsägaren, som också bör ta hanen ur avel. Uppfödaren bör också informera ägarna till kullsyskonen så att inte dessa används i avel. Detta gäller vid generell demodex eller lokal demodex på flera kullsyskon.

Demodex smittar inte, men är nedärvbart. Det nedärvs recesivt, dvs föräldradjuren kan bära på anlag för demodex utan att själva vara sjuka.

Jo demodex är ett kvalster som i likhet med alla andla parasiter smittar. Däremot ger det hos normala hundar bara en övergående infektion. Hundar som får generell demodicos lider av en ärftlig immundefekt.
PL

Så om vår hund umgås med mopsen så kan han smittas om hans immunfösvar är svagt för demodex? Hur vet man detta? Behöver jag vara försiktig?

Ägarnas "skyldighet" är att informera upfödaren. Uppfödarens skyldighet är att ta tiken ur avel samt informera hanhundsägaren, som också bör ta hanen ur avel. Uppfödaren bör också informera ägarna till kullsyskonen så att inte dessa används i avel. Detta gäller vid generell demodex eller lokal demodex på flera kullsyskon.

Demodex smittar inte, men är nedärvbart. Det nedärvs recesivt, dvs föräldradjuren kan bära på anlag för demodex utan att själva vara sjuka.

Är det ett dolt fel? Demodex är väl ganska vanligt hos mopsar? Kan ägarna få ersättning för sjukdomsutläggen från uppfödarna?

Jo demodex är ett kvalster som i likhet med alla andla parasiter smittar. Däremot ger det hos normala hundar bara en övergående infektion. Hundar som får generell demodicos lider av en ärftlig immundefekt.
PL

Har aldrig hört om sjukdomen förut men betämmde mig för att googla. Hittade det här. http://www.staffinfo.se/sjukdom_hud.htm
Dä kan man läsa:"Demodicos uppkommer till följd av en ärftlig, specifik T-cellsdefekt för Demodex Canis.
Både hanen och tiken bidrar till till att T-cellerna blir defekta"

"Demodex smittar inte från hund till hund på "vanligt vis",
däremot kan valpar smittas av sin mamma under fosterstadiet eller i diåldern"

Senast ändrad:

Ja du kan låta dem leka helt riskfritt.

Demodex smittar inte från hund till hund..

Läs här, där finns all infromation du behöver veta.

förstog jag det rätt att det inte är avelsförbud på en hund som haft lokal om det inte finns generell i släkten ?

"Avelsförbud på tik, eller hane som själv är frisk men som gett generell demodicos i valpkull eller gett lokal demodicos på flera valpar i en eller flera kullar.

Avelsförbud på hund som själv haft generell demodicos, även om denna avläkt utan behandling. Avelsförbud även på helsyskon och föräldrar . (Undantag: äldre hund med annan bakomliggande sjukdom som orsak.)

Avelsförbud på ung hund med lokal demodicos som avläkt utan behandling, men där generell demodicos finns i släkten eller där flera helsyskon haft lokal demodicos. "

En vän till mig hade hudn som fick demodex och rådfrågade veterinär om avel och hon sa "är det fler än 3 valpar ur samma kull som fått demodex så är det avelsförbud på alla i kullen samt föräldrarna, är det under 3 valpar ur samma kull så får man avla på valparna samt föräldrarna" :confused:

En vet. har även sagt till våran kompis som har uppfödning att "han kan avla på demodexhundar, alla gör det så det spelar inte så stor roll..."

Efter allt vad jag läst så smittar kvalsterna bara från tik till valpar de första levnadsdagarna. Nästan alla hundar har demodexkvalster men normalt kan hunden själv hålla antalet i schack. Sjukdomen är just det att hundens imunförsvar inte är motståndskraftigt mot kvalstert som då fortplantar sig i hundens hårsäckar, vilket leder till att hårstråt faller av och hårsäcken är öppen för bakterier att tränga in vilket kan leda till sekundära infektioner.

Altså, får en valp demodex, spelar det ingen roll om det är generell eller lokal, det ska bli avelsförbud på både tik och hane samt hela kullen. Vuxna hundar kan få demodex, mer ovanligt och beror på annat än genetisk defekt.

En valp kan bara få demodex om föräldrarna är bärare på den genetiska defekten! Och båda krävs som bärare för att valparna ska bli sjuka.

Edit, Och nej, man ska INTE avla alls på någon ur kullen eller fortsätta med avel på föräldradjuren, för man vet ju
att de bär på sjukdomen, även om de själva inte haft symptom eller någonsin kommer få.
För parar du ex tiken med en som inte bär på den defekta genen, kommer ca 50% av valparna bära vidare på den defekta genen och resten inte ha defekt gen. Paras sen de 50%i tur med en som bär på defekten, tja då blir det sjuka valpar igen!

Senast ändrad:

Altså, du kan flå en frisk hund och leta på verenda mm på huden utan att hitta ett demodex kvalster.
Har den kvalster, så är dej sjuk, den kan inte vara lite affekterad typ..

Sjukdomen är som sagt en defekt i t-cellen i immunfösvaret som gör att de öht kan existera i huden, och ja de lever i hårsäckarna, fortplantar sig och när de blir tillräckligt många så faller hårtstråt bort och huden blir känsligare och är då mottaglig för sekundära infektioner. (som du sa)
EN hund blir inte dålig av själva Demodexen, utan av de sekundära infektionerna som hunden blir mottaglig för.
MEn som tur idag så finns det bra behandlingsmetoder för att bli kvitt kvalsterna och hunden kan i många fall få ett fullgott liv.

Senast ändrad:

En vän till mig hade hudn som fick demodex och rådfrågade veterinär om avel och hon sa "är det fler än 3 valpar ur samma kull som fått demodex så är det avelsförbud på alla i kullen samt föräldrarna, är det under 3 valpar ur samma kull så får man avla på valparna samt föräldrarna" :confused:

En vet. har även sagt till våran kompis som har uppfödning att "han kan avla på demodexhundar, alla gör det så det spelar inte så stor roll..."

De veterinärerna skulle ha en fet spark i röven och en uppläxning från någon som har befogenhet!:mad::(
Det är ju inte lätt för valigt folk att göra rätt när veterinärerna står och säger att det ÄR okay att avla på en hund som faktiskt bär på en defekt!
Och "när alla gör det" så kommer man få extrema problöem inom en ras till slut.. Bullterriern har ju mycke Demodex vad jag har läst.
Fransk Bulldog och Eng Staff får mer och mer, för folk tar det inte på allvar och avlar vidare på djur som är bärare.

Få uppfödare som har mage och sätta avelsförbud på sina djur tyvärr.

Liknande trådar

Övr. Hund Här kommer en jätte dum fråga från en extrem hypokondriker :’( Min granne har skaffat sig en valp som är sjövild, den är ett resultat...
2
Svar
20
· Visningar
1 987
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 334
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 747
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 080
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Falsterbo horse show byter namn
  • Atletix