Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej inte vår lilla hund utan en väns mops har antagligen fått det. Hans kullsyster har fått det diagnostiserat, de väntar provsvar om ca 1 månad om jag förstod det rätt.
Vill bara kolla hur det ligger till.
Smittar det förresten?
Ägarnas "skyldighet" är att informera upfödaren. Uppfödarens skyldighet är att ta tiken ur avel samt informera hanhundsägaren, som också bör ta hanen ur avel. Uppfödaren bör också informera ägarna till kullsyskonen så att inte dessa används i avel. Detta gäller vid generell demodex eller lokal demodex på flera kullsyskon.
Demodex smittar inte, men är nedärvbart. Det nedärvs recesivt, dvs föräldradjuren kan bära på anlag för demodex utan att själva vara sjuka.
Jo demodex är ett kvalster som i likhet med alla andla parasiter smittar. Däremot ger det hos normala hundar bara en övergående infektion. Hundar som får generell demodicos lider av en ärftlig immundefekt.
PL
Vad gäller när båda valparna i kullen visar sig att de har demodex?
Vilka skyldigheter har uppfödarna?
Vilka skyldigheter har ägarna?
Ok då kan jag vara lugn och låte dem leka vidare.![]()
En vän till mig hade hudn som fick demodex och rådfrågade veterinär om avel och hon sa "är det fler än 3 valpar ur samma kull som fått demodex så är det avelsförbud på alla i kullen samt föräldrarna, är det under 3 valpar ur samma kull så får man avla på valparna samt föräldrarna"
En vet. har även sagt till våran kompis som har uppfödning att "han kan avla på demodexhundar, alla gör det så det spelar inte så stor roll..."