Hoppas att det inte gör något om jag skriver lite om min situation också @NagelacksBeroende - jag har lite tankar runt demens pga anhörig jag också.

Först vill jag tacka alla som skriver här. Jag bor ihop med mina föräldrar, och en av dem börjar bli dement (90 år så det är inte så konstigt). Han tappar orden och säger saker som saknar sammanhang i ämnena vi pratar om, det har blivit mera tydligt på sistone tycker jag. Betala räkningar har blivit ett problem nu också. Lite tråkigt då han är/var professor och kunnig inom sitt område, men nu verkar han börja tappa det också.
Era inlägg påminner mig om hur viktigt det är hur jag bemöter honom. Jag är en otålig person som inte haft en så bra relation med honom samtidigt som han inte är så lätt som person, så jag har lätt att bli burdus med honom. Samtidigt som jag inte vill tåla vadsomhelst och vägrar göra det, som sagt så är han inte så lätt som person. Förstår man inte honom eller "problemet" så kan han typ hånskratta som att det är ens fel och inte hans eller bli förbannad på en. Han kräver en hel del uppmärksamhet också, otålig han också, pratar man med mamma så blir han irriterad eller arg för att han inte får uppmärksamheten direkt när han vill säga något till henne. Det är svårt att hitta den där balansen ... hur gör ni?

Det samtidigt som jag är lite lätt orolig för min mamma, hon är "bara" 67 år men då min mormor blev sämre efter att morfar dog (som hon tog hand om i slutet) så kan jag inte låta bli att bli lite orolig. Hon är min klippa. Och så ska hon inte behöva ta hand om en dement äldre person igen alltför länge igen, hon har redan fått gå igenom det med mormor som stressade henne till den gräns att hon fick något som kallas för brustet hjärta. Men då jobbade hon, nu är hon pensionär - samtidigt som hon är äldre också.
Men det är något som jag inte vet vad som kommer att hända, så det försöker jag mera ta det som kommer och leva i nuet när hon finns och mår helt okej. Men det kändes lite skönt att få skriva ned det.

En sak som är ganska viktigt att tänka på, är att all glömska är inte demens. Det är fullt naturligt att bli glömsk, att få ett sämre långtidsminne, att bli tröttare och lättare förvirrad när man åldras - det är inte något "sjukt" tillstånd. Demens är något annat, det är när man tappar kognitiva förmågor, när man tappar personer ur sitt minne, när man inte vet att man ska stänga av spisen, att man inte förstår kopplingen mellan tandkrämen och tandborsten, när tid och rum som vi ju pratat om i tråden, försvinner. Afasi, eller bara tappar ord och fastnar i en loop. När personens hjärna blir en labyrint, där när personen kommer till hinder, börjar om från början istället för att ta prova en annan korridor i minnet (blir 8 år och letar efter mamma och pappa/kommer ihåg bara sin första man/fru som dog för sextio år sedan men inte mannen/frun som personen levt med de senaste 60 åren). Det finns också något som man kallar för 'geriatrisk trancendens', när man blir lite mer introvert och tystlåten, då man faller in i egna minnen och kan bli sittande länge i sina egna tankar, det tillhör naturligt åldrande och är inte riktigt typiskt för demens. Jag tänker att många blir oroade när de ser en åldrande människas förändringar och tolkar det här 'nya' som demens vilket det kanske inte alltid är. Demens är en sjukdom, ofta kopplad till tex parkinson eller annan sjukdom, alternativt är en nedärvd demens, som altzheimers ibland kan vara.

Hoppas att det inte gör något om jag skriver lite om min situation också @NagelacksBeroende - jag har lite tankar runt demens pga anhörig jag också.

Först vill jag tacka alla som skriver här. Jag bor ihop med mina föräldrar, och en av dem börjar bli dement (90 år så det är inte så konstigt). Han tappar orden och säger saker som saknar sammanhang i ämnena vi pratar om, det har blivit mera tydligt på sistone tycker jag. Betala räkningar har blivit ett problem nu också. Lite tråkigt då han är/var professor och kunnig inom sitt område, men nu verkar han börja tappa det också.
Era inlägg påminner mig om hur viktigt det är hur jag bemöter honom. Jag är en otålig person som inte haft en så bra relation med honom samtidigt som han inte är så lätt som person, så jag har lätt att bli burdus med honom. Samtidigt som jag inte vill tåla vadsomhelst och vägrar göra det, som sagt så är han inte så lätt som person. Förstår man inte honom eller "problemet" så kan han typ hånskratta som att det är ens fel och inte hans eller bli förbannad på en. Han kräver en hel del uppmärksamhet också, otålig han också, pratar man med mamma så blir han irriterad eller arg för att han inte får uppmärksamheten direkt när han vill säga något till henne. Det är svårt att hitta den där balansen ... hur gör ni?

Det samtidigt som jag är lite lätt orolig för min mamma, hon är "bara" 67 år men då min mormor blev sämre efter att morfar dog (som hon tog hand om i slutet) så kan jag inte låta bli att bli lite orolig. Hon är min klippa. Och så ska hon inte behöva ta hand om en dement äldre person igen alltför länge igen, hon har redan fått gå igenom det med mormor som stressade henne till den gräns att hon fick något som kallas för brustet hjärta. Men då jobbade hon, nu är hon pensionär - samtidigt som hon är äldre också.
Men det är något som jag inte vet vad som kommer att hända, så det försöker jag mera ta det som kommer och leva i nuet när hon finns och mår helt okej. Men det kändes lite skönt att få skriva ned det.

Det första jag tänkte var att "undrar om din pappa är frisk och rörlig?" Om han är det så är det bästa din mamma kan hitta på att hjälpa honom att få så mycket motion som han tål. Dels kan det, om det vill sig väl, bromsa demensutvecklingen och dels blir han på jämnare och bättre humör. Rejält med sunda fetter av alla de slag kan också hjälpa, hjärnan består ju mest av fett. Och att använda den intellektuella kapacitet han har kvar, bara om han vill såklart. Andra har redan skrivit om Anhörigföreningen för anhöriga till dementa, där finns stöd och kunskap. Och du själv som liknar honom så mycket på gott och ont. Det enda tips jag kan komma på för att stå ut är att inte ta honom så allvarligt - nu blir han ju sakta mindre o mindre liksom och från att han varit den stora starka som tog hand om dig så blir det mer o mer tvärt om. Gubbar som honom brukar tycka att det är hemskt så har du humorns gåva så ta till den.

Det första jag tänkte var att "undrar om din pappa är frisk och rörlig?" Om han är det så är det bästa din mamma kan hitta på att hjälpa honom att få så mycket motion som han tål. Dels kan det, om det vill sig väl, bromsa demensutvecklingen och dels blir han på jämnare och bättre humör. Rejält med sunda fetter av alla de slag kan också hjälpa, hjärnan består ju mest av fett. Och att använda den intellektuella kapacitet han har kvar, bara om han vill såklart. Andra har redan skrivit om Anhörigföreningen för anhöriga till dementa, där finns stöd och kunskap. Och du själv som liknar honom så mycket på gott och ont. Det enda tips jag kan komma på för att stå ut är att inte ta honom så allvarligt - nu blir han ju sakta mindre o mindre liksom och från att han varit den stora starka som tog hand om dig så blir det mer o mer tvärt om. Gubbar som honom brukar tycka att det är hemskt så har du humorns gåva så ta till den.
Tack för svar :love:
Han är nog rätt frisk och rörlig för sin ålder, ingen rullator eller käpp ännu :up: Han får gå ut med mammas hund ibland, det tar sin tid då han har blivit långsammare och hittar ibland sämre - men det hjälper att han inte får gå ut själv när det är mörkt. På somrarna är han som aktivast i sommarstugan, han försöker verkligen hålla igång så gott som han kan som den bondeson han är ;):D Men humöret är ju fortfarande sådär, och så blir han ju förstås lätt fasligt trött.
Föreningen låter ju bra, men jag tvivlar på att han skulle ta det så bra om du förstår vad jag menar.
Jag ska försöka låta bli att ta honom så allvarligt, men det är lite svårt när det kan bli sårande saker. När det är mot mig så kan jag kanske hålla tyst men det är när det är riktat mot andra, som min mamma, så har jag svårast att hålla tyst. En gång nyligen när jag försökte tala honom till rätta om en grej som min mamma försökte prata om så fräste han istället att han inte ville prata med mig, att jag skulle hålla tyst typ, det har han inte sagt förut. Då kändes det lite som att det bästa vore att göra som vi alltid gjort, undvika varandra typ. Men du har så rätt i att jag liknar honom i mycket annars.
Vi försöker ta saker med humor här hemma, men hans humor har ändrat sig en hel del. Skrattar vi så blir han sårad och arg pga han tror att vi gör oss roliga på hans bekostnad, skrattar han så är det pga saker han sagt som inte är så roliga egentligen utan kan såra andra. Det är svårt den delen, vi brukar ha rätt mycket humor som familj men det verkar ha förändrats.

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 443
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 115
Senast: Thaliaste
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 975
Senast: skiesabove
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 421

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat