Jag delammade alla min tre barn.

Jag bytte inte hela mål när de var under 5 månader - då fick de amma först och sen ersättning uppepå.

Tror äldsta sonen var en vecka gammal när jag gick ut själv på en långpromenad och hade fixat iordning så att det fanns flaska och urmpumpad mjölk hemma. Det gick alldeles utmärkt att ge honom mjölk från flaska och bröst. Vi växlade helt utan knussel. När han var 5 månader började jag jobba deltid.

Med dottern var det trixigare. Hon ville inte riktigt ta flaska. Det var nog egentligen bara med en av barnvakterna hon ville ta flaska.

Tack alla för att ni delar med er av era erfarenheter! De flesta i min omgivning helammar och när jag läser på internet får jag mest negativa upplevelser och pekpinnar, så jag är glad att läsa att de flesta här faktiskt har positiva erfarenheter och att det kan fungera!

Min kille är 5 veckor och amningen fungerade fint fram till för 2 veckor sen när han plötsligt vägrade bröstet. Vi fick hjälp av amningsmottagningen som rekommenderade amningsnapp och då tog han bröstet igen. Dock känns det som han aldrig blir nöjd och mätt, vi hade lätt kunnat amma 24h om dygnet och det tär oerhört på mig. Ibland när vi ammat (oftast på kvällen) kan han bli riktigt upprörd vid bröstet och skriker hjärtskärande och slår och viftar hysteriskt med armarna :( vi har ett par gånger då gett honom ersättning och då lugnar han ner sig nästan direkt och somnar lugnt när han ätit klart. Samtidigt får jag avlastning och han och hans pappa har en fin stund tillsammans.

Försöker att inte se prestige i det här med att amma men alla i min omgivning är sådana amningsivrare att det är svårt att inte bli påverkad och få dåligt samvete.
Min första pumpade jag mycket med och pappan gav när jag var i stallet. Även på kvällen var det guld att ha urpumpad mjölk eftersom det kändes som att brösten inte räckte till för allt han ville ha då. På morgonen hade jag alltid massor så han blev nöjd, då pumpade jag efter han ätit.

Det är ingen som kollat tungbandet?

Spinner vidare på frågeställningen då jag har en dotter i samma ålder (snart 6 veckor) som jag helammar. Jag är väldigt sugen på att introducera flaska för att kunna få några timmar för mig själv någon gång. I mitten av augusti kommer jag också börja jobba några timmar i veckan och om bebis är hungrig då så behöver pappan kunna mata.

Är det någon som har tips om vilken flaska man ska välja för att minska risken för tuttförvirring? Jag inser att flaskmatning kan paja amningen och blir det så så är det helt okej, men jag vill gärna minska risken så mycket som möjligt om det går.

Jag undrar också om det finns någon ålder när det är bättre eller sämre att introducera flaska om man vill kunna delamma?

Spinner vidare på frågeställningen då jag har en dotter i samma ålder (snart 6 veckor) som jag helammar. Jag är väldigt sugen på att introducera flaska för att kunna få några timmar för mig själv någon gång. I mitten av augusti kommer jag också börja jobba några timmar i veckan och om bebis är hungrig då så behöver pappan kunna mata.

Är det någon som har tips om vilken flaska man ska välja för att minska risken för tuttförvirring? Jag inser att flaskmatning kan paja amningen och blir det så så är det helt okej, men jag vill gärna minska risken så mycket som möjligt om det går.

Jag undrar också om det finns någon ålder när det är bättre eller sämre att introducera flaska om man vill kunna delamma?
Jag har pumpat med Avent Isis och använt deras flaskor.

Det finns vissa saker som jag har hört rekommenderas för att minska risken för s.k tuttförvirring och det är bl.a att man alltid låter bebisen TA flasknappen själv, så som den måste gapa och ta bröstet och alltså inte bara stoppar in flaskan i munnen. Detta tips tror jag att jag såg hos amningshjälpen så kan finnas fler där.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 798
Senast: Kajsalisa
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 996
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Vilken konstig upplevelse jag precis hade. Jag var ute på gården, städade och tvättade inne i bilen. Ganska monotont, så tankarna gick...
Svar
3
· Visningar
562
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur