Kecipeyniri

Trådstartare
Är lite nyfiken på om någon här delammar eller har andra erfarenheter av delamning? Är det dömt att misslyckas? Jag tycker det verkar bra i teorin, men blir osäker när så många (alla jag varit i kontakt med) avråder från det pga risken att amningen störs.

Hur lade ni upp er delamning och vad är era tankar kring det?

Jag delammar mina tvillingar eftersom jag helt enkelt inte orkade få igång tillräcklig produktion för att göda båda två. För oss har det fungerat jättebra och båda barnen tar bröstet problemfritt (möjligen att sonen blir lite otålig när han är riktigt hungrig). Vi fick börja tilläggsmata på BB och koppmatade för att inte störa amningen. Det fortsatte vi med hemma tills det blev för söligt och då hade amningen kommit igång. Vi har använt dr browns anti-kolikflaskor och de tog flaskan bra från början.

Vi ersätter hela mål, det blir för meckigt att amma två och sen fylla på med ersättning. Oftast blir det ungefär vartannat mål, men nu när det är varmt ammar de oftare som törstsläckare.

Så vill man delamma är mitt råd att börja med koppmatning och ha tålamod. Man får nog vara inställd på att backa om man vill behålla en problemfri amning, men för mig är delamning det absolut smidigaste alternativet. Lycka till!

Jag har börjat delamma, sonen är nästan två månader.

Erbjuder alltid bröstet först innan jag ev ger ersättning.
Nästan alltid ammar han bara, men ibland blir han liksom inte nöjd. Då får han ersättning.
Ibland får han direkt för att jag är ute i stallet tex och inte är tillgänglig.
Ibland märker jag att han är hungrig men tar verkligen inte bröstet, då får han ersättning bara, det målet.
Han får idag ersättning 0-3 ggr per dag. Oftast 1-2.

Har flaskor från mam som vi kör på. Tänker att om han nu ratar amningen så småningom så får det vara så.
Han tog flaskan direkt.
(Syrrans pojk tex tog inte flaska alls och när han väl gjorde det så vägrade han bröstet. Från en matning till en annan alltså)

Jag delammade andra barnet. Första veckorna ammade jag i stortsätt bara men sen ungefär 50/50. Det gick bra fram till hon var 3 manader och blev sjuk och var tvugen att vara en vecka pa sjukhus, da orkade hon inte amma och pumpa fungerade inte för mig sa mjölken försvan och därefter ville hon inte mer.

Är lite nyfiken på om någon här delammar eller har andra erfarenheter av delamning? Är det dömt att misslyckas? Jag tycker det verkar bra i teorin, men blir osäker när så många (alla jag varit i kontakt med) avråder från det pga risken att amningen störs.

Jag gjorde det i stort sett från start. I början ammade jag alltid först och gav sen ersättning de ggr liten inte var nöjd. Efter ca 2 mån så ammade jag vissa mål och gav ersättning andra (försökte hålla ungefär samma antal av varje varje dag). För oss funkade det bra, min man var glad att han också kunde mata och liten hade inget emot att växla mellan bröst och flaskan.

Nej det är inte dömt att misslyckas, men man måste räkna med att bebis faktiskt vägrar att amma om man börjar flaskmata. Är man medveten och accepterar detta så får man pröva sig fram. Mina båda barn har fungerar att delamma.

Jag delammar fortfarande, Stina blir 5 månader snart. Vi ammar mest för mys och trygghetstank nu, de första månaderna var det ungefär 50/50.

Om man inte är beredd på att ge upp amningen så bör man inte introducera flaska i början, risken å andra sidan (om man väntar) är att bebis flaskvägrar istället.

Jag kan väl inte påstå att jag delammar men jag hade en plan att jag skulle pumpa så pappan kunde mata lite han också. Den planen gick inte alls, sonen vägrade nappflaska (och napp också för den delen). Vid 4 mån så började han acceptera en sån där nappflaska som det rinner rakt ner i halsen och nu när han är snart 5 mån så äter han äntligen ur "antikolik"-flaskor. Har bara gett bröstmjölk så jag vet inte om han hade accepterat ersättning.

Jag delammade i princip från start (tog en vecka för mig att få amningen att fungera, så då fick han bara kopp). Först med utpumpad mjölk i flaska, efter några månader ersättning. Var aldrig några problem med att få honom att växla mellan bröst och flaska. Använde en sådan där nappflaska som ska likna ett bröst (Medela Calma).

Hade väl ungefär fördelningen 70/30 bröst/flaska från 2v ålder och fram till 9 månader eller så. Sedan slutade vi helt när han var 10.5 månad (då hade flaskningen försvunnit och han ammade kanske 2 ggr om dagen). Vi ersatte alltid hela mål. Jag hade turen att ha en flexibel mjölkproduktion så det var aldrig några problem att amma när jag kände för det (ammade t ex inte på nätterna). Så hos oss störde det verkligen inte amningen det allra minsta, men alla har ju inte sådan tur med produktionen.

Jag är jättenöjd med valet att delamma.

Senast ändrad:
Jag delammade från start, dels för att amningen inte kom igång riktigt så barnet förlorade för mycket i vikt, dels för att jag började plugga igen efter två, tre veckor och pappan behövde ge med flaska när jag var borta. Det funkade hur bra som helst, det var inga problem med vare sig växlandet mellan bröst och flaska eller med min mjölkproduktion. Den anpassade sig remarkabelt bra. När jag skrev uppsats och var borta hela dagar hade jag i princip gett upp det där med att pumpa ur för det behövdes inte för produktionen, däremot pumpade jag eller handmjölkade när brösten spände.

Jag slutade amma i april, några veckor innan barnet blev 2,5 år. Jag hade kunnat fortsätta längre men var less. Då hade vi bara nattamningen kvar.

Men som @Calazirya måste man ju vara beredd på att det kanske inte alls funkar, och vara villig att ta den risken. Vi trodde aldrig att det skulle fungera så bra som det gjorde, men är glada att det gjorde det.

Delammade från ca 7v. Det var vinter och kallt och jag tröttnade på att inte kunna vara utomhus om bebis blev hungrig eller kunna lämna honom ifrån mig. Hans tålamod var ungefär 0,05 sek långt när han ville amma.

Han fick hela mål, oftast av nån annan.
Sen vande sig han sig vid att få flaskan i bilen/ vagnen och åt själv vilket var väldans smidigt.

Han var stor vid födseln och jag upplevde att han blev mättare och sov bättre av ersättningen. Jag pumpade ur ibland men försökte undvika att trycka på produktionen. Han slutade amma självmant när han var 6 mån.

Jag har delammat- eller snarare delflaskat- alla våra tre barn. Det har inte varit några problem alls- pappan har helt sonika erbjudit ersättning i flaska om bäbis varit hungrig och jag inte varit hemma. Dock har vi väntat uppåt 4 veckor så att amningen skulle vara befäst.

Här fungerade det inte. Sonen har iofs aldrig fått ersättning men jag pumpade en del i början. Efter ett par veckor började han vägra flaska och den accepterades inte igen förrän han var 8 månader. I efterhand är jag glad att vi hade sån tur att det var flaskan och inte bröstet han vägrade.

Jag anser inte heller att det är dömt att misslyckas. Men som är nämnt innan ska man bara vara medveten om risken med att introducera flaska :)

Jag delammade från början. Min mjölk räckte tyvärr inte. I början matades han med kopp men sen gick vi över till flaska. Det var aldrig några problem för honom att ta både bröst och flaska, men det är ju olika hur barnet är. Började alltid med att amma och när det var slut fick han flaskan.

Tack alla för att ni delar med er av era erfarenheter! De flesta i min omgivning helammar och när jag läser på internet får jag mest negativa upplevelser och pekpinnar, så jag är glad att läsa att de flesta här faktiskt har positiva erfarenheter och att det kan fungera!

Min kille är 5 veckor och amningen fungerade fint fram till för 2 veckor sen när han plötsligt vägrade bröstet. Vi fick hjälp av amningsmottagningen som rekommenderade amningsnapp och då tog han bröstet igen. Dock känns det som han aldrig blir nöjd och mätt, vi hade lätt kunnat amma 24h om dygnet och det tär oerhört på mig. Ibland när vi ammat (oftast på kvällen) kan han bli riktigt upprörd vid bröstet och skriker hjärtskärande och slår och viftar hysteriskt med armarna :( vi har ett par gånger då gett honom ersättning och då lugnar han ner sig nästan direkt och somnar lugnt när han ätit klart. Samtidigt får jag avlastning och han och hans pappa har en fin stund tillsammans.

Försöker att inte se prestige i det här med att amma men alla i min omgivning är sådana amningsivrare att det är svårt att inte bli påverkad och få dåligt samvete.

Vi introducerade flaska med ersättning (tommee tippee) när ungen var ca 8 veckor, för att jag skulle kunna vara i stallet någon kväll i veckan, eller ja, typ gå till affären eller få sovmorgon.

Hade en något svajig start på amningen med bebis som var slö och inte kunde suga. Fick amningsnapp på BB och mjölken rann väl till efter 5-6 dagar (koppmatade med ersättning i ca 1 vecka). Jag HATADE amningsnappen, tyckte att det var supermeckigt att få på den mitt i natten när bebis vaknade och ville ha mat NU, den trillade av osv. Så trots ungens starka protester envisades jag med att hon skulle prova utan amningsnapp några gånger per dag, och till slut, efter ca 4 veckor, funkade det. Jag önskar att vi aldrig hade börjat med amningsnappen faktiskt. Jag upplevde också att hon åt mycket mindre effektivt med amningsnappen - tre timmar långa amningspass mitt i natten var inte ovanligt. När vi tog bort nappen blev hon mycket nöjdare och sov bättre på nätterna = nöjd mamma :D

Detta gjorde att vi ändå väntade till hon var 8 veckor innan vi introducerade flaskan, just för att hon inte skulle dissa amningen igen. Men det har funkat superbra att växla, och hon har utan problem kunnat matats av pappa, moster, mormor etc. Det har handlat om högst ett par gånger i veckan, men suuuperskönt för mig och har nog räddat mig från att bli helt under isen. Så mitt råd är: våga prova!

Tack alla för att ni delar med er av era erfarenheter! De flesta i min omgivning helammar och när jag läser på internet får jag mest negativa upplevelser och pekpinnar, så jag är glad att läsa att de flesta här faktiskt har positiva erfarenheter och att det kan fungera!

Min kille är 5 veckor och amningen fungerade fint fram till för 2 veckor sen när han plötsligt vägrade bröstet. Vi fick hjälp av amningsmottagningen som rekommenderade amningsnapp och då tog han bröstet igen. Dock känns det som han aldrig blir nöjd och mätt, vi hade lätt kunnat amma 24h om dygnet och det tär oerhört på mig. Ibland när vi ammat (oftast på kvällen) kan han bli riktigt upprörd vid bröstet och skriker hjärtskärande och slår och viftar hysteriskt med armarna :( vi har ett par gånger då gett honom ersättning och då lugnar han ner sig nästan direkt och somnar lugnt när han ätit klart. Samtidigt får jag avlastning och han och hans pappa har en fin stund tillsammans.

Försöker att inte se prestige i det här med att amma men alla i min omgivning är sådana amningsivrare att det är svårt att inte bli påverkad och få dåligt samvete.
Fortsätt amma och komplettera med flaska tycker jag! Det verkar ju funka för ert barn att växla, och han får ju ändå tillgång till alla amningens fördelar.
Dock är det säkert bra för produktionen om han ändå ammar i huvudsak och kanske byter 1 eller max 2 mål om dagen (ett på kvällen när han är som hungrigast), annars kanske du i stället får mindre mjölk.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 798
Senast: Kajsalisa
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 996
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Vilken konstig upplevelse jag precis hade. Jag var ute på gården, städade och tvättade inne i bilen. Ganska monotont, så tankarna gick...
Svar
3
· Visningar
562
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Konstiga drömmar

Hund, Katt, Andra Djur