Delade raser

Ginger840

Trådstartare
Delade raser = raser som har en uttalad arbetande typ och en utställningstyp. Inte raser som är officiellt delade (efter typ hårlag) eller där enskilda uppfödare avlar för den ena eller andra syftet, utan t.ex labbe, schäfer etc

Frågor till er som har hund av en delad ras:
  • Vilken ras är det? :D
  • Är det vanligt att att ägare av den ena typen tror att de har den andra?
  • Är det vanligt att uppfödare av den ena typen säger att de föder upp hundar av den andra typen?
  • Kan en ej insatt person lätt se att en hund i rasen hör till den ena eller den andra typen, antingen genom att titta på hunden eller genom att titta i stamtavlan? Hur?
  • Finns det en önskan bland ägare/uppfödare att rasen delas officiellt, vill många "ena" rasen, eller är man nöjda som det är?
  • Vad ser ni för fördelar/nackdelar med att dela rasen officiellt?
  • Stöder rasklubben båda typerna i rasen?

Nyfiken på hur det ser ut i andra raser:)

Sv: Delade raser

Svarar själv :)
  • Vilken ras är det? :D Labrador
  • Är det vanligt att att ägare av den ena typen tror att de har den andra? Det händer ganska ofta att någon tror att de har en jaktlabrador, men när man kollar i stamtavlan är det fullt med SU(U)CH;)
  • Är det vanligt att uppfödare av den ena typen säger att de föder upp hundar av den andra typen? Det förekommer, ibland kanske för att man inte är överens om definitionen. Det händer också att uppfödare hävdar att det bara finns en typ. Vanligast är nog att man hävdar att ens uppfödning duger lika bra till jakt (tvärtom är nog sällsynt).
  • Kan en ej insatt person lätt se att en hund i rasen hör till den ena eller den andra typen, antingen genom att titta på hunden eller genom att titta i stamtavlan? Hur? Ja, i stamtavlan. Står det FTW (Field Trial Winner), FTCH (Field Trial Champion), eller SJ(a)CH på flertalet ställen är hunden troligtvis en jaktlabbe. Står det istället GBSHCH eller SU(u)CH är hunden en showlabbe. Utseendemässigt är det svårare, de mest utpräglade syns förstås, men det är långt ifrån alltid solklart.
  • Finns det en önskan bland ägare/uppfödare att rasen delas officiellt, vill många "ena" rasen, eller är man nöjda som det är? Ja, alla varianter finns. Jag vet inte vilken åsikt som är vanligast.
  • Vad ser ni för fördelar/nackdelar med att dela rasen officiellt? För jaktlabbar: Fördel - en rasklubb som arbetar för rasen. Nackdel - redan nu ser man uppfödare som tenderar att avla på utseende, och människor som mest är intresserade av rasen för att de tycker de är fina. Om de då kan ställas ut också är risken att utseendeaveln ökar.
    För showlabbar: Vet faktiskt inte:o
  • Stöder rasklubben båda typerna i rasen? Nej, det räcker med att man tittar på bilderna på rasklubbens hemsida;)

Nu blir det väldigt flummigt svar här misstänker jag...

Men iaf, salukin är en ras som varierar väldigt mycket i utseendet och det SKA de också göra. Däremot började uppfödare redan på 70-talet (och säkert långt innan det, men jag har mest koll på de från 70-talet och framåt), prata om att det fanns salukis med för mycket bakben, felaktiga rygglinjer osv, för "showiga" hundar jämfört med hur rasen såg ut ursprungligen. Det är något som folk än idag pratar mycket om, men självklart är det aldrig någon som faktiskt äger de där extrema hundarna :angel:

För en person som inte har koll på salukin så får man ofta säga "titta där och där på den hunden och jämför med där och där på den hunden" för att de ska se. Andra ser direkt stora skillnader, vissa ser det utan att veta om det och säger då "jag brukar inte gilla salukis, men den där gillar jag" (då har de mest sett en viss typ av saluki utan att gilla den men gillar någon annan typ de ser).

Uppfödare och rasklubb pratar jättemycket om att vi ska akta oss för att få en delad ras, "det är sådant som inte få bli verklighet" men enligt många är det redan verklighet, det beror helt på vem man frågar. Det är dock ingen som vill att rasen ska vara uppdelad i utställningsvariant och jaktvariant "officiellt" utan alla vill ha fina jakthundar.

Själv skulle jag vilja slå folk hårt i skallen med en stekpanna om de tycker att man ska göra salukin till en utställningshund istället för en jakthund. Det är min åsikt i frågan ;)

Delade raser = raser som har en uttalad arbetande typ och en utställningstyp. Inte raser som är officiellt delade (efter typ hårlag) eller där enskilda uppfödare avlar för den ena eller andra syftet, utan t.ex labbe, schäfer etc

• Vilken ras är det? :DLabrador retreiver, jag har jaktlabbe
  • Är det vanligt att att ägare av den ena typen tror att de har den andra?ja, konstigt nog?
  • Är det vanligt att uppfödare av den ena typen säger att de föder upp hundar av den andra typen?Det tror jag inte, även om de gärna vill framhäva vilspårchampionat som jaktmerit.
  • Kan en ej insatt person lätt se att en hund i rasen hör till den ena eller den andra typen, antingen genom att titta på hunden eller genom att titta i stamtavlan? Hur? En ej insatt person tror inte att min tik är en labbe öht, dels är hon pytteliten (drygt 50cm hög om hon sträcker på sej och 21kg tung) och ingen svans (amputerad pga nekros) sedan är hon mörkt gul.(folk tror att det finns vit (?!) och svart labbe. Även folk som har hund själva och är mycket hundvana frågar vad det är för ras/er Brukar svara att hon e polsk import;) Tittar man i stamtavlan så syns det väl att det är en jaktvariant av rasen. Bara massa Field trail Champions och jaktchampions på båda sidor. Dock inte en enda utställningsmerit
  • Finns det en önskan bland ägare/uppfödare att rasen delas officiellt, vill många "ena" rasen, eller är man nöjda som det är? Vet ej. Men nåt man borde jobba för är att rasen ska se ut som en jakthund och inte en valross i utställningsringen. Det borde inte premieras att en labbe väger 40-45 kg när den ska ligga mellan 20-30kg
  • Vad ser ni för fördelar/nackdelar med att dela rasen officiellt?För min del så tycker jag det borde vara en delad ras. Det är sådana enorma exteriöra skillnader att man inte tror att det är samma hundras. När folk får veta att min min lilla är en labbe så brukar frågan -E du säker?! komma direkt.
  • Stöder rasklubben båda typerna i rasen?mest showlabbar på bilderna

Nyfiken på hur det ser ut i andra raser:)

/LL Som fick ett 3:e pris på utställning med sin labbehane i topptrim. Han va tydligen mager och rörde sej för rappt.

Senast ändrad:

Man får inte jaga på riktigt med salukis i Sverige, eftersom de springer ikapp bytet och dödar det själva. I vissa delar av världen är det fortfarande tillåtet, än så länge. Istället får man hålla på med kapplöpning eller lure coursing i Sverige. På kapplöpningen springer de runt på bana precis som greyhounds (det är dock inte många salukis som springer på kappbana) och på lure coursingen springer hundarna två och två efter en trasa som dras längs en "bana" på ett fält. Det är mer populärt än kapplöpningen, men det är väldigt långt ifrån alla salukis som ens provat att jaga något i Sverige.

Såhär kan det se ut på lure coursing: http://www.youtube.com/watch?v=8721-9P276U

Det har iaf nästan uteslutande varit hare när jag tittat på bilder och filmer i alla fall, men jag vet att vissa även jagar större djur. Ibland kan ju även harar vara rätt stora också. Här tex: (obs, bild på död hare) http://www.hawksviewhounds.com/yahoo_site_admin/assets/images/backinblack.353132115_large.JPG

Vet iaf en saluki som fällt en ung ren och jag har hört om de som tagit får också (nej, det är såklart inte önskvärt att de gör det..), så duktiga salukis kan utan tvekan ta rätt stora byten.

*kl*
Är bara nyfiken vilka egenskaper man prioriterar hos en "renodlad" jaktlabbe?
Själv vill jag ha en god apportör som är snabb in och ut men passiv och lyhörd vid min sida vid icke arbete. En som jobbar aktivt på det fria söket etc.

Jag vill INTE ha en hund som stöter eller tom river exempelvis ådjur vilkety jag vet sådana som gjort sen om det kanske var en diciplinär brist..

Personligen så tycker jag en "delning" skulle vara intressant men är kanske inte så lätt med hur stor % utställningslabb som skulle tillåtas då jag får kännslan av att en del uppfödare valt att mer och mer avla mot jakt men har dp eller utställningshundar i botten?

Det har iaf nästan uteslutande varit hare när jag tittat på bilder och filmer i alla fall, men jag vet att vissa även jagar större djur. Ibland kan ju även harar vara rätt stora också. Här tex: (obs, bild på död hare) http://www.hawksviewhounds.com/yahoo_site_admin/assets/images/backinblack.353132115_large.JPG

Vet iaf en saluki som fällt en ung ren och jag har hört om de som tagit får också (nej, det är såklart inte önskvärt att de gör det..), så duktiga salukis kan utan tvekan ta rätt stora byten.

ot
DAMN det där är en stor hare :eek:

//Johanna med viss kaninfobi

*kl*
Är bara nyfiken vilka egenskaper man prioriterar hos en "renodlad" jaktlabbe?
Själv vill jag ha en god apportör som är snabb in och ut men passiv och lyhörd vid min sida vid icke arbete. En som jobbar aktivt på det fria söket etc.

Jag vill INTE ha en hund som stöter eller tom river exempelvis ådjur vilkety jag vet sådana som gjort sen om det kanske var en diciplinär brist..

Personligen så tycker jag en "delning" skulle vara intressant men är kanske inte så lätt med hur stor % utställningslabb som skulle tillåtas då jag får kännslan av att en del uppfödare valt att mer och mer avla mot jakt men har dp eller utställningshundar i botten?

Två inlägg från en "renodlad" jaktkennel som jag tycker beskriver det hela på ett enkelt sätt, och även belyser "problematiken" (Om man nu väljer att kalla det så) med att labben nästan delas upp i tre, jakt, bruks och utställning:
Nummer ett
Nummer två

Det där är ingen hare, det är ett monster :eek:

(även till Hazel)

Visst är det häftigt att se ;) Det är en uppfödare i USA som håller på rätt mycket med sånt där. Själv hade jag älskat att åka till USA och titta på sånt, även om jag aldrig någonsin skulle ha släppt mina egna hundar efter hare ens om jag fick chansen att göra det lagligt. Istället tittar jag på underbart fina foton, tex här: http://www.flickr.com/photos/hawksview/

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
895
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 190
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 343
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 174
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka